hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Havre
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Trav
 Havre
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Charlie04

» VIP

Skrevet - 05/12/2006 :  21:25:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forer dere fortsatt med havre, selvom kvaliteten sies i være dårlig? hesten min ble syk etter at han fikk i seg noe muggsopp el noe sånt i havren(årets havre), derfor ble jeg livredd for å fore med havre og har sluttet helt med det.. Men det er jo veldig synd for han trenger den energien som er i havra.. Noen som vet om steder i akershus/østfold som selger bra havre, til hester i "hard" trening?

StinaogToJo

» VIP

Norway

Skrevet - 06/12/2006 :  08:16:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg forer med havre, men han får foreløbig bare 2 liter om dagen. Får også glup som er et pelletrert kraftfor Gå til toppen av siden

Leikas

Norway

Skrevet - 06/12/2006 :  13:47:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Våre hester får også 2 liter havre tilsammen på en dag.
Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com
Gå til toppen av siden

LilleBille

Skrevet - 06/12/2006 :  13:50:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min hest er løpshest, og får 4 liter pr dag med havre.
Havren fra felleskjøpet skal nok være trygg, ellers er det mulig å få havre fra sverige eller tyskland, jeg vet av flere som kjøper havre derfra, for å unngå mugg,osv i den. Det er jo et godt alternativ hvis man er utrygg med havren her til lands. men jeg er usikker på om det er noe "dritt" i havren fra sverige, men i Tyskland skal den visst være helt fin.

Pippi ... My Peace Of Mind <3 Gå til toppen av siden

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 06/12/2006 :  17:15:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Min hest fikk 2,5 kg pr dag, og ble etterhvert tungpust. Kuttet ut havre momentant da jeg fikk høre at årets havre er verre enn i fjor. Nå 3 dager etter er hesten på bedringens vei mtp pusten. Og jeg kjøpte havre fra Felleskjøpet, så den er nok ikke bra den heller
Leste en artikkel her om dagen, der det stod at problemet er stort i hele Norden. Varierer fra hest til hest hvordan de reagerer, noen tåler ikke 1 kg heller. Var superfornøyd med havre til min hest, funka veldig bra!

Charlie04 : hvordan syk ble hesten din da? Måtte den ha noen form for behandling ?

Beate & Alger Gå til toppen av siden

Charlie04

» VIP

Skrevet - 06/12/2006 :  19:39:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Okay.. Han fikk høy ferber (40+) , diaree og var skikkelig slapp. Dyrlegen ga han febernedsettende og pencelin (bare en gang) og vi kuttet ut all havren. Og da ble han bedre etter 3-4 dager.. Men denne havren var også fra felleskjøpet, så det er jo veldig kjipt! Gå til toppen av siden

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 06/12/2006 :  19:46:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Det verste synes jeg, er at FK ikke informerer om havrens tilstand. Jeg spurte til og med om havren var bra i år, og jaaa det var den ja . Men NEI det er den ikke!!!
Beate & Alger Gå til toppen av siden

kiss

» VIP

Skrevet - 07/12/2006 :  01:18:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
hestene i "min" stall ble dårlig av ant. havren.. har selv ei hoppe på 19år, hun har aldri reagert på havren tidligere, men nå ble hun fyllt i bakbena, svært tynn iløpet av 7dager, mistet pels,fikk stygg pels,diarè og slapphet. Det kom en healer til oss som kjente på henne, og han sa at han fikk opp mugg...at hun hadde fått i seg mugg.. (denne healeren har ingen kjennskap til hester i det daglige,så det var mystisk at han fant ut hva det var..) så begynte gradvis alle hestene på samme måte som min, og da fant vi ut at det måtte være havren,fordi det var det eneste de fikk "likt" alle sammen, vi kutta havren, så begynte det å gå oppover med hele gjengen. dyrlegen kommer i morgen for å ta blodprøver for å være på den helt sikre siden.. så det var nok havren,ja.. i år,som tidligere på denne tiden.. Gå til toppen av siden

Goldman og Rex

» VIP

Skrevet - 07/12/2006 :  09:09:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
I følge et kurs jeg gikk på så er ikke havre så fryktelig energigivende, og bygg gir omtrent samme mengde energi. Siden det er så mye problemer med havren kan det kanskje være en ide og gi f.eks byggrøpp eller pelletert bygg i steden
Jeg forer selv med havre, men er ikke så veldig overbevist om den er så stor den energigivendeeffekten av denne...
Tror det er veldig individuellt fra hest til hest.
Gå til toppen av siden

Lillian82

» VIP

Skrevet - 07/12/2006 :  11:15:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg forer hesten min med havre, og pr dags dato får han 2 liter (1,2 kg) pr dag. Men er veldig skeptisk til havren og et host eller veldig tungpustet hest er nok til at jeg kutter ut havren helt. Da må jeg prøve å finne noe annet å fore med.
Det er liten vits i å få havre som er produsert i Sverige, Danmark, Tyskland etc. da denne er akkurat like mye angrepet av toksiner som den som vi har i Norge. Men enkelte partier er jo selvfølgelig bedre enn andre.
Leste en plass at dersom havren inneholder MYE muggsopp, så kan fargen på den være litt rødlig.
Gå til toppen av siden

extol

» VIP

Skrevet - 08/12/2006 :  23:51:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alle hestene "våre" får 3 l for dagen. Den ene har løpt inn 120.000, den andre 65.000 og den tredje rundt 20.000 i år.

De fikk mer før, men da den dårlige havren kom for litt over et år siden, ble prestasjonene dårligere, i tillegg til at nålemannen sa to av dem var "forgiftet". Nålemannens utsagn ble utslagsgivende, jeg fikk endelig viljen min mht mindre havremengde, og prestasjonene ble bedre igjen. Byttet ut mesteparten av havren med bygg, samt noe betfôr, og skrudde opp litt på oljen.
Gå til toppen av siden

Charlie04

» VIP

Skrevet - 11/12/2006 :  10:53:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Okay.. For hesten min får fort vondt i magen så jeg kan ikke fore med mer enn 1 - 2 liter med bygg om dagen (streng beskjed fra vetrinær) og dårlig havre reagerer han på med engang. Så han får ca 1.5l bygg, 5dl lucerne og ca 2 liter energy, pluss soyamel, soyaolje og fri tilgang på høy/silo. Men det er mye mindre enn det vi pleide å fore med tidligere (når vi hadde havre). Han er jo ca 1.70 i manken og veier godt over 550kilo og blir trent 5 dager i uka. Synes han har tapt seg litt i fasongen, men ellers er han som vanlig. Noen som har noe tips til noe jeg kan fore med, for hester som har ømfintlig mage? Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.