hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Feltritt på gress, uten sko/brodder
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Feltritt på gress, uten sko/brodder
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

frkelin

Skrevet - 04/12/2006 :  10:57:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei, jeg kom over en link til en veldig interessant dagbok fra en feltrytter som har to hester barfot. Det er side etter side med erfaringer og bilder. Kraftige høye 1.10 hinder - på gress!
http://www.enlightenedequitation.com/members/forums/index.php?showtopic=12901
Her i Norge har jeg ikke hørt om noen som mener man kan ri feltritt eller sprangbaner på gress uten brodder. Litt artig å høre hvordan hun klarer det og hvilke fordeler/ulemper hun har.

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 04/12/2006 :  18:13:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
interessant ja! hm, ikke dumt å høre at det faktisk går
www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 04/12/2006 :  20:08:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har surfet litt idag.... Her er en side med gallopp hester - barfot. Veldig interessant! Viser en sakte film-sammenligning av en hest med og en uten sko som gallopperer på hardt underlag.

http://www.simonearleracing.com/index.asp?PageID=7
Gå til toppen av siden

felt tre ganger så gøy

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2007 :  16:15:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefelt tre ganger så gøy  Send %s1% en ICQ meldingfelt tre ganger så gøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressefelt tre ganger så gøy  Svar med kopi av melding
sikkert bra for hestene til en viss grad.. <jeg hadde aldrig turt og sette meg opp å ri terreng på min ponni uten sko og brodder... Det at hesten kan skli er vel ikke å anbefale, da det kan gå stygt utover hest og rytter... men jeg har ikke god erfaring innen sånnt, det jeg skriver er bare sånn jeg ville gjordt det..
FELTRITT tre ganger så GØY!!!! Haha Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 03/01/2007 :  17:01:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg ville nok heller ikke gjort det pga. risikoen for å skli, men jeg har ridd enkle terrenghinder på gress uten sko.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2007 :  20:09:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
kommer vel an på mye, tror jeg, været ikke minst. en regnfull dag med gjørme ville jeg vært litt skeptisk, men på tørr bakke er det sikkert ok. ihvertfall om man tar litt forholdsregler.

interessant, den filmen med galopphestene, frkelin.

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Viljapiah

Norway

Skrevet - 11/01/2007 :  01:35:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseViljapiah  Svar med kopi av melding
Interessant tema

Om hesten er godt vant med å gå uten sko, og er trent på denne måten, er jo det noe ganske annet enn å røske av skoa og ri, selvfølgelig
Hesten vil jo lære seg å bruke seg annerledes og ta mer hensyn til hvor og kanskje hvordan den setter ned føttene sine, ville jeg gått utfra ihvertfall. Men så er det jo også store individuelle forskjeller på hester og folk.

Man skal jo absolutt ikke undervurdere vær og føre føreforhold da, men jeg tror nok det kan gå fint under gode forhold. Det er som nevnt mange faktorer som spiller inn. Og jeg er ingen ekspert på området, så jeg sier bare det jeg tror og tenker. Jeg ville ikke nødvedigvis gjort det selv for å si det sånn. Men for folk og hester som vet hva dem driver med så skulle jeg tro det går bra.
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 11/01/2007 :  08:33:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vet hesten min er en helt annen etter at jeg tok av skoene. Før var hun en dampveivals som ikke sakket farten for noe og jeg satt med hjertet i halsen og prøvde å bremse uten at hun skulle miste balansen over glatte partier og krappe svinger. Om hun skled skjedde det brått og uten forvarsel med en fot langt av gårde. Jeg hatet om hun fikk kladder under bena eller svaberg, eller bratt,glatt asfalt. Hesten tok ikke hensyn i det hele tatt og jeg ble kjempeanspent i salen.

Nå som hun er vant til å gå uten sko har hun mye større overflate i kontakt med bakken og strålen deler mye av vekten sammen med såle og hovvegg. Strålen virker som et piggfritt vinterdekk - det gir stor friksjon på de fleste underlag og er det første som berører bakken når hun setter ned benet. Strålen gir også hesten veldig mye informasjon om underlaget - og om det evt er glatt - i samme millisekund hun setter ned foten.
Dette fører til et helt nytt samarbeid og jeg har fått så stor tillitt til hesten. Nå ser hun seg for og velger riktig sted å sette ned bena og riktig tempo. Så snart hun merker det kan være glatt sakner hun farten og minsker steglengden. Dette fører til at jeg lar henne holde mye mer fart nå enn tidligere, fordi jeg er ikke redd for å ikke klare å stanse henne (eller senke farten) på kritiske tidspunkt, før svinger, bakker eller glatte partier.
Siden hesten tilpasser sine bevegelser til underlaget sklir hun ikke langt med en hov, slik hester med sko gjør. Det hender hun sklir 20 cm med hver hov, i den retningen vi går i flere meter. Jeg har sette dette i bratte nedoverbakker med søle og glatt gress. Da viser sporene etterpå at hun fordeler vekten mellom høvene slik at hun sklir kontrollert litt med hver hov, helt jevnt.
Når vi løper i oppoverbakker kan jeg noen ganger merke at hun "slurer" litt, men da sakker hun også farten i en slags "antispin" effekt slik at hun kan skyve fra maks uten å miste festet.

Når jeg går på mine egne ben på denne tiden av året merker jeg hvor det er glatt og korter da ned skrittene mine og kompenserer ved å lage minst mulig friksjon med underlaget. Hesten min gjør akkurat det samme og så lenge det ikke er altfor glatt for meg å gå så er det heller ikke for glatt for henne. På speilblank is er det bare brodder som hjelper - men på mye annet føre er det bedre med piggfritt. Det blir på samme måte som biler. Piggfrie vinterdekk = barfothøver og kan ikke sammenlignes med sommerdekk = sommerjernsko på hest.
Så langt i år, og i hele fjor, var ikke speil-is noe problem og jeg er så mye tryggere når jeg rir på f.eks glatt gjørme og kram snø nå enn da hesten gikk med sko.
Når hesten er uten sko samarbeider den med rytter om å holde seg balansert hele tiden og man må ri i balanse, med setet - ikke bare svinge på indre tøyle med skulderen ut.
Jeg rir ikke feltritt, men veldig gøy å se en som faktisk gjør det bra i konkurranser barfot! På samme type føre som alle sier krever brodder.
Gå til toppen av siden

Olena

» VIP

Skrevet - 11/01/2007 :  10:45:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Frkelin: Forsøkte å åpne den videoen fra gallopp hestene. Men det gikk ikke:( Må man ha noe spes program for det kanskje?

En annen ting med barfot hest er jo boots med brodder om vinteren, det er jo en mulighet for noen som er redd for at hesten skal skli på glatta. Har sett easy boots med brodder, det ser veldig lovende ut..

Mvh
Veronika
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 12/01/2007 :  10:14:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Olena, jeg får sett videoene bare ved å trykke på play knappen nederst i venstre hjørne på hver av videobildene så jeg vet ikke hvorfor den ikke vil spille på din pc. Jeg gjør ingenting for å åpne dem.
Jeg har kjøpt meg Easybots og brodder, men har ikke hatt bruk for å sette i broddene ennå. Nå bruker jeg kun Easyboots på frambeina når jeg rir mye på grus og ser at hun sliter bort litt vel mye hov i tåa. Om det blir skikkelig hålke-føre skal jeg sette i broddene, men det er heldigvis ikke mange dager med hålke her jeg bor og vanligvis kan man alltid ri et sted der det ikke er is.
Så fantastisk at det ENDELIG har kommet snø på østlandet! Red lang tur i gårkveld og så nydelig føre! Hesten flyr over puddersnøen uten en lyd..... kjempekult! -Ingen kladder under høvene.
Og hesten min husket de få stedene det var vanndammer med is på veien under snøen så hun stoppet ned til skritt av seg selv før vi kom til dem. Så, om ikke jeg også hadde husket så hadde hun tatt ansvar.
De stedene jeg ikke har ridd like før snøen kom vet jeg jo ikke om har is-dammer under snøen så der er jeg mer forsiktig. :-)
Håper snøen blir liggende!
Gå til toppen av siden

Olena

» VIP

Skrevet - 17/01/2007 :  21:22:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
frkelin: Jeg måtte ha en nyere oppdattering av media player:) har fått sett den nå. Veldig intr å se. Det var liksom stødigere, mer presise og myke bevegelser uten sko. I tillegg skled skoene bortover asfalten.
Fint å høre at du har hatt hesten din uten brodder på bootsene mye av vinteren. Hva gjør du i forhold til sølete havner og barfot hest?
Veronika
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 19/01/2007 :  18:51:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei, veldig enig i tankene dine om den videoen. Så bra du fikk sett den. Det får en til å tenke....
Tenker du søle i forhold til glatt og sleipt?
Barfote hester tråkker gjerne ikke så fort istykker gress som de med sko gjør. Ellers har jeg vært heldig i år og sluppet for mye søle, underlaget i paddocken er godt og den er veldig stor i forhold til antall hester med variert underlag.
Barfote hester har bedre blodsirkulasjon og varmere ben så de er litt mindre utsatt for mugg av den grunn, men i fjor sto hesten et sted med masse søle og da fikk hun litt mugg like før snøen kom. Men da var det ekstremt vått.
Ellers har jeg ridd endel på sleip gjørme i løpet av høsten og hesten er veldig forsiktig og sklir lite og veldig kontrollert så jeg har aldri blitt redd for at hun skulle falle.

Det er ikke mange dager i året det er stål-is her jeg bor. De dagene det er glatt på veien er det kanskje fint i skogen og omvendt så jeg velger steder å ri ut fra føret. Jeg er heldig som har valgmuligheter så jeg har ikke brukt brodde-boots ennå.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.