hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - holde i gjen eller la løpe?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 holde i gjen eller la løpe?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

katriiine
» VIP

Skrevet - 02/12/2006 :  15:43:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten min liker å løpe, men det er som regel ikke noe problem å få henen til å gå heller. men skal vi trene litt på et jorde, er det som om hun eksploderer. hun har så lyst til å springe...klarer alltid å holde henen igjen, men får henne liksom ikke til å gå rolig, samlet og kontrolert.

bør jeg la henne løpe fra seg skikkelig, eller bør jeg fortsette å holde henen igjen.

hun er helt grei så lenge vi er på et innesperret område eller på vegen. men er det et stort område klarer hun ikke å slappe av. noen tips?

summer

Skrevet - 02/12/2006 :  16:49:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
For meg er det veldig enkelt. Så lenge hun ikke klarer å gå rolig, ville jeg jobbet i skritt på jordet. Jeg kan godt la en hest strekke ut på jordet,. men da skal den være rolig. Selv i full galopp. Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 02/12/2006 :  16:58:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er vel det siste du skriver som egentlig er saken - at hun ikke slapper av i den situasjonen. For å få henne til å slappe av hjelper det egentlig ikke verken å la henne løpe slik hun vil eller å holde igjen med begge tøyler, halvparader, osv. En halparade eller forholdning er en fin ting til sitt bruk men den hindrer ikke hesten i å tenke fremover. Derfor blir stressede og heite hester gjerne veldig "trippete". Energien blir bare "samlet opp".

På dette området der hesten din oppfører seg sånn har du en flott mulighet til å få kontakt med henne - det vil si med tankene og viljen hennes. Jeg synes alle hester skal ha lært en ting før de blir ridd: Å bøye hodet og halsen til siden, vike for press fra bittet eller grimen. Da kan du ri på løs tøyle, når hesten øker tempoet mer enn du vil bøyer du hodet hennes til siden. Hester tenker på en helt annen måte når de blir stoppet på denne måten enn når de blir bremset av begge tøyler og hjelperne ellers. Det blir en slags timeout. Hesten tenker ikke lenger fremover, den blir oppmerksom på deg.

Hvis hesten ikke har lært å vike for press bør du trene på det først. Det skal ikke være hal og dra, men den skal ha LÆRT å vike som en refleks. Dette er en stor fordel, da det kan brukes i alle situasjoner der hesten blir stresset, heit eller redd.
Gå til toppen av siden

ChapmanLane

» VIP

Skrevet - 02/12/2006 :  17:13:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideChapmanLane  Svar med kopi av melding
hva er at hesten viker for press?
R.I.P Perle Turi :'( Gå til toppen av siden

katriiine
» VIP

Skrevet - 02/12/2006 :  17:19:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
mener du at hesten skal bøye hodet mot meg(mot foten min). vil hun ikke vende rundt da? mulig jeg misforsto litt, men høres lurt ut.

helt enig i at man ikke får de til å slappe av ved å hale å dra i tøylene.
Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 02/12/2006 :  17:53:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja det var akkurat det jeg mente. At hun bøyer hodet mot foten din. Forklarte ikke så bra.. At hesten viker for press betyr at den flytter seg bort fra det presset den blir påført. (fra sjenkelen, hånden din eller gjennom tøylen). Den naturlige refleksen hos en hest er å presse imot oss mennesker. Det er "livsfarlig" å gjøre det et rovdyr vil (vi er rovdyr) derfor er det naturlig å gå imot presset fra oss. Å lære hesten å vike for press er å lære den å gjøre det motsatte av det instinktet sier den. Dette gjør at hesten kan samarbeide på en harmonisk måte med oss.

Akkurat dette med å vende hodet er en av måtene den kan vike for presset. Orker ikke å forklare i detalj så jeg limer inn noe fra Leslie Desmond sin side. Dette er fra bakken, men det kan enkelt overføres til ridning..

#3 Å ta hodet helt til siden, meget langsomt og uten å flytte på bena.
Stå bare litt foran den ene skulderen og be hesten ta hodet hele veien rundt mot deg, til den ene siden. Nå vil han først ikke vite om han skal gi hodet, gå mot deg eller hva. Men akkurat hva som vil skje kommer an på hesten, og alle er forskjellige, så ikke gå til dette med noen ferdige idéer om hva han kommer til å foreta seg. Hvis han følger følelsen i leietauet mot deg, så slipp trykket øyeblikkelig. Du skal belønne ham hurtig for dette første forsøk på å ta presset vekk fra seg selv, selv om det er lite, for din ettergift viser ham at han er på rett vei når det gjelder å oppfatte hva han skal gjøre.

Pass på å slippe hodet hans før han flytter bena, for nå skal du ha ham til å stå stille. Det er presisjonen i din ettergift, sammen med hvor effektivt du plasserer deg selv, som opplyser hesten om dine to hensikter, som er poenget med denne øvelsen: 1) at han tar hodet sitt til høyre eller venstre ved å bøye til siden i nakken og 2) holder bena stille samtidig. Hvis du ikke slipper hodet hans når han gir etter for følelsen du formidler, eller hvis du slipper trykket for sent, vil han bli forvirret og lure på hva du vil. Han kan komme til å tro at han skal flytte på bena for at du skal slippe hodet hans, og han vil prøve på det. Da må du få stoppet bena hans og starte på nytt.

Hvis han igjen begynner å lete etter ettergiften ved å bevege bena, så er det en god indikasjon på at han ikke har skjønt hva du mente. Det kan ta litt ekstra tid for ham å komme fram til at meningen med den følelsen du ga ham var at han skulle ta hodet i en annen stilling, ikke flytte på bena. Start pånytt. Start pånytt så mange ganger som trengs.

Når bena engang er stoppet og hodet fremdeles er holdt til siden, vent da til han beveger det mot deg for ta trykket av seg selv - da slipper du opp tauet! Din ettergift skal gi ham så mye tau at han kan ta hodet og halsen tilbake til normal stilling og stå rett igjen. Da må du ha nok tau klart i hånden, som du plutselig kan slippe, så du ikke hindrer ham med et kort, stramt tau - midt i gleden over belønningen for at han fikk det til.

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 03/12/2006 :  01:40:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
De fleste hester jeg har vært borti ELSKER å løpe i full fart på flate jorder. Det er jo som å sette dem tilbake til "villhest-tiden", da de galopperte over steppene.

At de da blir litt "døve" for en rytter, kan jeg faktisk forstå...

MEN, det betyr ikke at de skal gå fullstendig "bananas" - man skal jo kunne påvirke sin hest slik at den hører etter - selv om den kanskje ikke heeelt vil stoppe den deilige galoppen, når den først får "lov".

Hvis man ikke er helt sikker på at "detta går nok bra" når man setter avgårde på et jorde, så bør man kanskje ikke gjøre det. EN hestekraft er mye mer enn et menneske kan kontrollere, hvis "hestekraften" ikke selv vil....

Og verre kan det bli hvis det er flere hester sammen som setter avgårde - da kan det fort bli "Øvrevoll +++", og uerfarne ryttere på mer enn livlige hester kan bli en farlig kombinasjon.
Det er ikke uten grunn at galopphestene blir ridd på en bane - og ikke på et åpent jorde.

Gå til toppen av siden

katriiine
» VIP

Skrevet - 07/12/2006 :  17:52:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
er det noen flere tips?? Gå til toppen av siden

lillelinda

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2006 :  10:24:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelillelinda  Svar med kopi av melding
hmm... når jeg har ridd slike hester som stikker fra arbeid og ikke vil roe seg lar jeg dem løpe og da lar jeg dem løpe til JEG stopper dem.. om de skal til å gi seg jager jeg på litt mer slik at den skjønner at om den løper da skal den få løpe til jeg sier ifra. Til slutt så vil hesten ikke løpe ut fordi siste gangene den gjorde det ble den presset til å løpe mer enn den ville. Jeg rir bare isl.hester for tiden og de som var litt slik har gitt seg med dette. Samme gjør jeg om hesten begynner å tølte(en ekstra gangart isl.hestene har) når den skal trave, da skal den tølte til jeg ikke vil mer og den skal gjøre det bra. Min plan var kanksje å bare trave i fri form og la hesten slappe av, men siden den ikke ville det og tøltet i steden, DA skal han få tølte skikkelig og da må han virkeli jobbe! Neste gang tenker den: Kanskje jeg slipper all den jobbingen om jeg bare gjør det rytteren vil! :) Det funker hver gang hos meg ihvertfall:D Lykke til;)
hm.. ja, d va d da.. Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 08/12/2006 :  23:56:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Jeg lærte også dette en gang i tida, og har hatt hell med denne metoden i mange situasjoner. bare sørg for at du veit hva som venter deg, at det er på et sted hvor det ikke plutselig er slutt på muligheten, eller det dukker opp en hindring.
jeg har også opplevd at dette ikke funka i det hele tatt. Prøvde å bruke denne metoden på min egen kaldblods når jeg fikk han. For å si det kort, denne overvektige antikondisjonerte hesten sprang alle fem kilometerne i galopp han, til det faktisk ikke var mer vei igjen. Ikke at det gikk i galoppfart altså, men han blei så stressa i hue at han ikke forsto at løsningen var å bytte gangart. Jeg forsøkte til slutt å få han ned i trav, uten hell. Han bare kunne ikke klare å gå ned en gangart eller to. Han galopperte altså til slutt i skritt-fart, søkk våt, helt ferdig, forferdelig stressa, men uten å kunne redde seg sjøl.
jeg forsøkte denne metoden bare den ene gangen på han, sånn at ikke folk tror at dette var en slags ukelang plaging av stakkar`n. I etterkant har jeg forsøkt å fokusere han og meg på å gjøre mange forskjellige ting i galopp, i tillegg til selve gangarten, sånn at han har måttet konsentrere seg om mer enn en ting om gangen.. da får han liksom ikke tid til å ta av.. vi sikk-sakker, tar halvparader(hvis det kalles det i galopp..), forsøker oss på galoppbytter, øker og korter inn.. ja alt man kan finne på, for å forsøke å holde gampen i en kontrollerbar galopp. Rett og slett med fokus på andre ting, enn hvor milslukende han KAN være, hvis bare kjære snille Mamma slipper litt taket på han...

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 09/12/2006 :  00:19:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å tvinge til å løpe mer enn de orker har virket på mange hester, men man skal være litt forsiktig med å prøve det på travere og galopphester . For de har så steike god kondis , og så *hardt* løpshode, at man klare ikke å slite de ut. Og da gjør man vondt værre. *problemet * med løpshester, er at du kan kjøre de virkelig maks ... og bare de får skrittet fire sekunder, så er de klare til å løpe igjen.

Ridehester derimot funker det ofte på.

PErsonlig ville jeg ikke latt en hest fly sånn på jordet, men heller jobbet ro. Galopert andre steder og jobbet i skritt til den var rolig med det, og deretter begynt forsiktig med trav. Men det er meg da ;) Løser aldri stress med å la hesten løpe .)
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 09/12/2006 :  02:06:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja - og hvor finner man kilometervis med lange, rette jorder eller veier, så man får "ridd futten" ut av en hest - uten å møte ergerlige og redde turgåere med bikkjer og barnevogner, for ikke å snakke om illsinte jordeiere.....

En historie om løpske hester blant folk havner fort på førstesidene i lokalavisen - og så kan det ende slik som han stakkaren som det står om på Hest.no, som ikke får kjøre hestene sin, men på en lokal, offentlig vei lenger.

Vi "stakkars ryttere" har mye å tenke på og ta hensyn til - og det første er vel å på en noenlunde måte kunne kontrollere våre hester. (PS. Jeg VET at det ikke alltid er like lett!)
Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 09/12/2006 :  14:19:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Jeg har en slik øverevold hest, var nære på her for litt siden da den ene hesten sprang ut, jeg holdte i gjen men garsy hoppet å var helt vill, jeg mistet stigbøyler å da bare eksploderte hun, var opp en bakke til veien, men fikk stoppet så vi ikke galloperte på asfalt, ALDRI MER!!! men alene kan jeg få henne til å gallopere fort å ha full kontroll, ingenting som er bedre, elsker det, det er rus for kroppen det!!!
Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

Liselotte

» VIP

Norway

Skrevet - 09/12/2006 :  18:12:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiselotte  Svar med kopi av melding
Den forrige hesten min (for øyeblikket har jeg ikke hest ='/) var eeeeeekstrem TREIG (lat =P), men når hu kom på jorder ble hu litt klikk i huet stakkar 8) Hehe, neida, finnes nok verre, men til HENNE å være var det litt sånn "WOOW". Synes bare det var gøy jeg Men er ikke gøy når man ikke lenger har kontroll, har selv hatt en hest (helfor) som stakk hele tida, IKKE gøy!

Har egentlig ingen tips jeg.... =(

Haoli <3 Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 12/12/2006 :  10:35:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Sitter her og nikker og smiler gjenkjennende...hesten min er 4 og begynner å roe seg ellers - men på jordet kan man vente seg det meste....Det er noe med lange, åpne sletter som setter seg i hodet der også, ja...Jeg bruker volter når det står på som verst. Jo vrangere hesten er, jo mindre volter blir det - helt til hun gir seg. Funker hver gang det hos oss - men da må jeg holde på til hun skrur over bryteren i hodet, likssom. Noen ganger holder det med 2 volter, verste runden hadde jeg vel 8-9...med 4 stive, krum rygg og variert med litt bakuter.

Og stemme-bruk også. Krøller hun veldig, blir det kjeft - merk ikke brøling - og rundt-rundt-rundt-med-oss. Merker jeg at hun gir etter, fortsetter vi videre - og rir forbi samme stedet en gang til. Som regel vil hun prøve seg på å sette avgårde på nøyaktig samme sted, og da er jeg forberedt. Rundt-med-oss-igjen...3 gangen forbi samme sted er hun som regel ferdig med rampe-strekene, og vi kan ri som den veloppdragne hesten vi er innerst inne resten av tiden. Så fort vi vil, men det er mor som bestemmer, ja.

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.