hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fjordingsavl
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Fjordingsavl
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

krøllalfa

Norway

Skrevet - 02/12/2006 :  00:10:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekrøllalfa  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekrøllalfa  Svar med kopi av melding
Noen som har ei fjordhoppe med føll etter tredjepremierte Sofin (etter Knallfin og Lauvdokka)?
I så fall: hvilken farge hadde moren, og hvilken farge fikk føllet?
Veldig lyst å bedekke min egen lys brunblakke fjordingshoppe med ham, og lurer på hvilke farger han avler osv..
Kjeeeeeempe glad for svar!
*klem, Ronja & Jenka*

-Den som intet våger intet vinner -

Jenka, you'r my everything <3

Mari^_^

Norway

Skrevet - 02/12/2006 :  12:07:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Sofin gir vel for det meste brunblakk. Alle føll jeg har sett etter han, har vært brunblakke. Synes du skal være litt obs på beina hans, han har parallellforkyving, noe som kan arves videre.

Les mer på http://www.fjordhest.no/hingstekatalog/
eller meld deg inn her: http://fjordhest.net/forum/

www.hestene.no Gå til toppen av siden

krøllalfa

Norway

Skrevet - 02/12/2006 :  19:08:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekrøllalfa  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekrøllalfa  Svar med kopi av melding
hei takk for svar men hva er parallellforkyving? har aldri hørt om dette før!

*klem, Ronja & Jenka*

-Den som intet våger intet vinner -

Jenka, you'r my everything <3 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 02/12/2006 :  20:26:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Det er noe med beina, gjør at hesten ikke alltid kan brukes like hardt.

GitteogLone

Skrevet - 02/12/2006 :  22:57:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei!
Sofin har stått på Fjordhestgarden hos oss og eg veit at han gir ulsblakk og. Mor til hingstefølet er og ulsblakk.

Sofin har IKKE paralellforskyving! det er stadfesta av vetrinær som har kikket på rønken!!

Sofin er ein kanonkar som eg bare digger!

Han er nå solgt og nye eiger skal beholde han som hingst og bruke han til konkuranse/ridehest!

Håper på masse føl av sofin fremover!
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 02/12/2006 :  23:09:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Har han ikke det?? Mener det stod i en bedømming fra utstilling...

Edit: "Moderat parallellforskyving høyre framkne". Dette står på dommerkortet fra 2006.

Hvis du sier han ikke har det, så tror jeg på deg :) Men er likevel rart at det står i papirene fra Eid at han har.

www.hestene.no
Redigert av - Mari^_^ den 02/12/2006 23:13:45 Gå til toppen av siden

Stall Flø

» VIP

Skrevet - 02/12/2006 :  23:26:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke for å starte en debatt her, men kan vell stå forskjelligt på de dommerskjemaene som ikke er helt korrekt... Savner faktisk røntgen undersøkelse av bein som krav på fjordhest. Men her spiller vell penger en stor rolle. Men Gitteoglone: Hvem har kjøpt Sofin?? En virkelig flott hingst! Kommer han/ hun til å fortsette å bruke han i avlen??
Gå til toppen av siden

GitteogLone

Skrevet - 03/12/2006 :  15:08:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Det er nå i ettertid av utstillingen at det er bekreftet at det ikke er noe parallforskyving! og bra er det!

Han står nå i møre og romsdal hos cecilie. Vip: cecilies rideskole

hun skal ha han som hingst og da er det jo bare å håpe at han står tilgjengelig for avlen av og til!

evnt. stiller han oppat så han kan få den 2premien han fortjener!
For sofin er virkelig SO FIN!
Gå til toppen av siden

Astriden

Skrevet - 03/12/2006 :  22:47:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
I Sverige hos Helen Indrebø har han gitt en vakker brunblakk hingst som føyer seg fint inn i rekken av "fin-hester", nærmere bestemt Solfin (født en solskinnsmorgen i en neslehaug). Solfins mamma er brunblakke Sylja (e.Kollistaen u.Sylvia). Bilder av mor&barn på vip'en min. Gå til toppen av siden

GitteogLone

Skrevet - 05/12/2006 :  18:21:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
eg må bare få lov til å rette meg sjøl litt. har diskutert med folk her oppe og det har komt frem at vetrinær ikke syntes bilda var bra nok til å fraskrive parallforskyving helt.. så då beklage eg at eg muligens har komt med feilinfo!

Sofin har og fin avkom her på breim! finfin og bøfin! hihi!! han e ein gogutt!!!

Finfin er ulsblakk og Bøfin brunblakk!
Gå til toppen av siden

Astriden

Skrevet - 05/12/2006 :  19:46:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Finfin og Bøfin - så gøy!

Nå spørs det hva de neste i rekken skal hete da...
Begynte med Helggunn - Helglinn - Helgfin (verdens besteste) - Knallfin - Sofin - Solfin/Bøfin/Finfin - og kanskje noen andre jeg ikke vet om?
Helgfins datter Savanna har også en flott 3-åring e. Birkelidsguten, som har fått et av de fineste navnene, Trollfin.
Gå til toppen av siden

GitteogLone

Skrevet - 05/12/2006 :  19:52:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
det var ein spøk her tidligere i sommer om at et av de andre avkomma skulle hete Dritfin men det ble aldri noe av det! hihi
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 06/12/2006 :  06:04:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Haha, Dritfin!! Hihi!

Astriden

Skrevet - 06/12/2006 :  07:29:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da Solfin bare lå i magen til Sylja, spøkte vi om akkurat det samme navnet... Dritfin, Styggfin... men der stoppet det, tror jeg =) Og det er kanskje like greit! Gå til toppen av siden

krøllalfa

Norway

Skrevet - 06/12/2006 :  08:38:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekrøllalfa  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekrøllalfa  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar alle sammen
Håper han ikke har parallellforkyving! wææ
hehe..
Spøkte om navne Dritfin her også Haha!

Jenka, you'r my everything <3 Gå til toppen av siden

Inger_73

» VIP

Skrevet - 06/12/2006 :  11:41:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Finfin var jo eit stilig namn.

Korleis dei kom på Helgfin (den fyrste "finen"), det veit eg ikkje.
Men elles har det vore fleire namneskikker i den slekta der.
Albert Steindal på Einevollen her i Naustdal kjøpte merra Ella for mange, mange år sida. Ella vart stammor til ei stoooor slekt.
Diverre drukna Ella i ein dam på beitet sitt (ho satte fast mulen i noko gamal streng el. nede i ein dam då ho skulle drikke, og dermed fekk ho ikkje puste.....).
Føla til Ella fekk namn på E (Går ut i frå det var fordi dei var fødd på Einevollen). Eit av føla var Edunn, som også budde på Einevollen.
Edunn vart mor til mange "E-føl" ho og. Det aller mest kjende av dei er vel Ernar (far til Ernarson).
Her er eit bilde av Edunn, Albert og Ernar som føl:

Eit annet av føla til Edunn var Helgunn. Ho vart vel solgt som føl til Berent Helgås her i Naustdal. Dermed vart det "Helg" etter Helgås, og "Unn" etter mora (Edunn).
Helgunn fekk mange bra føl, og fleire fekk "Helg"-namn (mellom anna hingstane Helgås Jarl, Helgar og Helgebrus).
Eit av føla til Helgunn var Hedda, som Kjell Klopstad her i Naustdal hadde. Eit annet av føla til Helgunn var Helgmøy, som nokre slektningar av Helgås (som og heitte Helgås, men som budde ein plass som heiter Rognebakke (Fletene) (Det er også like her borte) hadde.

Hedda vart mor til mellom anna Helglinn, som Livar Helgås (sonen til Berent) kjøpte att.
Helgmøy vart mor til mellom anna 1. + 1. premiemerra Katinka, som hamna hos Ole Grimset rett her borte. (Katinka er mor til Grimset Jarl, og mormor til Fjølestaen, mellom anna).

Helglinn sine føl har for det meste hatt Helg-namn (etter garden Helgås).
Helgfin kjenner jo dei fleste til.
Eit avkom som har ein litt anna vri på namnet, er Tina frå Helgås, som ein nabo her eiger. Det fyrste avkommet til Tina (merra Horstads Ida) kjøpte forresten oldeborna til Albert Steindal, som bur på Einevollen no. Så då kom slekta tilbake dit.
Kjell Klopstad (som også bur rett her nede), oppdrettar av Helglinn, har forresten og kjøpt seg hest att, og då sjølvsagt ei Helglinn-dotter (Helgvild).

Så den slekta er godt spreidd her i kommunen, i alle fall.

Her er nokre bilete som eg tok for ei vekes tid sida, av Helglinn (som vert 20 år til våren), og åringsmerra til Livar Helgås (u. Helglinn og e. Åsedølen), HELGFINA.

HELGLINN:

HELGLINN (HAR RULLA SEG ):

HELGLINN GJER GRIMASAR:

HELGFINA:

HELGFINA OG MINSTEGUTEN MIN LARS (SYNES LITT DÅRLEG):

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.