hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - tarmslyng
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 tarmslyng
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

katriiine
» VIP

Skrevet - 01/12/2006 :  23:51:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvordan får hester tarmslyng? er det noe man kan gjøre for å unngå det?

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 02/12/2006 :  01:32:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hester har maaaange meter med tarm, og at det kan oppstå tarmslyng er noe man IKKE kan garantere seg mot.
Det er også mange grunner til tarmslyng, men for å minske sjansen er det vel god foring med grovfor og gjerne litt gulrøtter, som er greit å følge.

Sikkert mange veterinærer og hestebøker som kan si mer om dette. Søk på nettet.

Hadde selv en dramatisk tarmslyngopplevelse på min drektige, 20 år gamle hoppe i 1985. Hun ble hasteoperert, og da fant de ut at en del av tarmen hadde "smettet over" en bindevevs-streng i buken, og blitt klemt av. Noen meter med tarm ble kuttet av, og endene sydd sammen igjen - en MEGET dramatisk operasjon den gang. Ja, hun var faktisk hest nr. 2 i Norge som ble reddet av en tarmslyngoperasjon. Hoppa føllet normalt 5 mnrd. senere, fikk 2 føll senere, og ble 29 år...

I senere år er veterinærene blitt stadig flinkere til å operere tarmslyng, og mange hester har overlevd denne dramatiske diagnosen. Ja, MIN hoppe var en av dem som gav vet'ene erfaring med slike store bukoperajsoner.

Man kan ikke "unngå" en tarmslyng - men man kan være nøye med foret og sørge for at hesten holdes i regelmessig bevegelse - og da ikke bare en time eller to i et ridehus, men med mye utegang og "fri bevegelse".
Gå til toppen av siden

Diamond_Road

Skrevet - 05/12/2006 :  19:48:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten på stallen vær døde idag av tarmslyng..
2år var hesten..

rest in peace deliberate trot<3
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 06/12/2006 :  04:14:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oooofff - så utrolig trist!
Ja, jeg vet ALT om å ha en tarmslyng-hest - utrolig dramatisk og sååå sørgelig når den ikke kan reddes - etter ALL MULIG behandling.

Min hest overlevde med en sjans på 1 %, fikk jeg vite - dvs 99 % sjans at hun døde! Og den gamle, drektige hesten overlevde! Det er ikke ofte man opplever noe sånt!

MEN - det jeg fikk høre senere, var at veterinærene LÆRTE MYE av operasjonen på min Pernille, og at det har reddet flere tarmslyng-hester i de senere år....

VI fikk beholde hoppa i 9 fine år ETTER operasjonen.....
Gå til toppen av siden

LilleBille

Skrevet - 06/12/2006 :  13:57:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
tarmslyng er noe av det værste man kom oppleve med hesten sin. kjenner ei 3-års hoppe som ble funnet ute i luftegården sin liggende helt utmattet en morgen (hun sto ute dag og natt), og vi målte tempen på hu og hu var en del under normalt temp. de kjørte henne så fort som de kunne til klinikken på bjerke, og hu ble operert, og virka finere og finere et par dager etterpå, men plutseli ble hu så dårlig igjen at de måtte ta hu.. :(
Kjenner en del hester som ikke har vært mulig å redde, men har hittil ikke opplevd det men mine egne hester, takk og lov.

Pippi ... My Peace Of Mind <3 Gå til toppen av siden

Ravelus

» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2006 :  10:03:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRavelus  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRavelus  Svar med kopi av melding
oppstår ikke tarmslyng gjerne i forbindelse med kolikk?
Min hadde kolikk i vinter og var litt overvektig, fikk beskjed om at hun MÅTTE opp for tarmsystemet til en hest er for tungt til at hesten kan ligge rett ut på siden over lengre tid. Når en hest er frisk regulerer den dette selv

Dont Follow Me,
I`m Lost Tooo...
Gå til toppen av siden

katriiine
» VIP

Skrevet - 07/12/2006 :  10:10:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
uff.så fælt. hva kan man gjøre for å unngå dette da??

hørt at noen sier at det er lurt med aktivitet...mine går ute både natt og dag, og rører seg en del da. + at de brukes ellers selvfølgelig.
Gå til toppen av siden

Astriden

Skrevet - 10/12/2006 :  19:28:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser en del har svart her, men ikke helt klart på hvordan det oppstår tarmslyng.

Årsaker:
Hestens tarmkanal er veldig lang (tynntarm ca 21 meter, tykktarmen ca 8 meter), og har dessverre en unik evne til å krølle og vri seg, slik at det kan dannes blodpropper som hindrer blodforsyning. Uten blod vil tarmen dø. Krøller / vridninger stenger selvsagt også for fordøyelsen som er i kontinuerlig arbeid (maten er i magesekken ca 45 minutter, passerer tynntarmen på ca 60 minutter og oppholder seg i tykktarmen i 36-48 timer).

Tarmslyng er en kolikktype, og ofte er det vanskelig å komme med noe eksakt diagnose eller årsak, dette finner man ofte ut av etter en eventuell operasjon, eller i de verste tilfellene, ved en obduksjon. Hester som er utilstrekkelig ormebehandlet og/eller som er fòret uregelmessig har større sjanse for å få tarmslyng.

Symptomer:
Som regel ser man de vanlige "kolikksymtomene"; skraping i bakken, rulling, sparking mot buken etc. Men når det angrepne tarmpartiet dør, så dør også nervecellene som overfører smertefølelsen, og da kan disse symptomene opphøre.

Hesten blir ofte dehydrert, kan gå i sjokk, blir svært sløv (reagerer ikke på deg), puls og åndedrett går til himmels, tarmlydene forsvinner. Avføringen opphører etter noen timer (bare det som ligger bak slyngen/vridingen vil komme ut). Hvis du finner hesten om morgenen, kan tarmen ha sprukket i løpet av natten - da vil hesten være veldig kald, uvillig til bevegelse, veldig svett (har tarmen sprukket kan ikke hesten reddes).

Veterinæren vil som regel kunne oppdage unormale gass- og væskeforhold ved rektalisering, men noen ganger trengs det flere undersøkelser.

Behandling:
Operasjon er nødvendig for å redde hesten. Inngrepet kan ta flere timer, og tilstanden vil ofte være kritisk for hesten både timer og kanskje dager etterpå. Infeksjoner kan oppstå, blir dehydrert, muskulaturen i deler av tarmen kan slutte å arbeide (vil ikke trekke seg sammen)

Min historie:
En tidlig fredags morgen ble fjordingen vår funnet av frokostfòrer. Hun hadde alle tegn på kolikk. Veterinær ble tilkalt, gav henne smertestillende. Utførte ikke rektalundersøkelse. Vi fikk beskjed om å leie henne litt, og la henne hvile resten.

Frida ble ikke bra igjen. På kvelden ble veterinær nummer to tilkalt, og han så alvoret med en gang. Fredags kveld ble det utført det meste man kan få til når man bor i en landlig avkrok i landet med nærmeste hesteklinikk fire timer unna, og en hest som var altfor slapp til å stå på noen transport. Flytende parafin og glaubersalt med vann ble gitt med sonde for å bløte opp avføring, men det fungerte ikke. Veterinæren hadde telefonkontakt med en hestespesialist, og fikk tømt ut gass fra buken. Han gav henne mer smertestillende.

Etter en lang natt i stallen, var det ingen forandring. Veterinæren kom og sa at vi ble nødt til å avlive henne. Han leiet henne med seg opp i bakkene bak stallen. Jeg og eieren satt igjen i stallgangen. Så hørte vi hovtramp, og der kom veterinæren inn igjen i stallen med Frida! Han sa at han ville gi henne noen timer til - en hest som beveget seg så villig, kunne da ikke ha tarmslyng? Nok en gang fikk vi beskjed om å leie henne vekselvis med å la henne hvile. Det gjorde forferdelig vondt for oss å dra den syke hesten med ut av stallen, men vi trøstet oss med at hun var full av medikamenter.

Da veterinæren kom igjen på ettermiddagen og konstaterte at det ikke var noen endringer i tilstanden hennes, var det ingen vei tilbake. Han obduserte henne etterpå fordi han selv ville vite og også fordi han ville at vi skulle vite omfanget av dette. Han fant en tre meter lang slynge på tynntarmen som var presset opp mot hjertet. Ikke en gang operasjon ville kunne redde vår Frida. Det er på en måte godt å vite at hun ikke kunne vært reddet. Vi prøvde alt, men av og til er ikke alt nok.

Når jeg minnes Frida, så tenker jeg alltid på hvor snill og god hun var, helt til siste slutt da hun følgte villig og tillitsfullt etter både veterinæren og oss.

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 11/12/2006 :  01:41:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, Astriden - alt dette opplevde jeg med min hest - med EN stor forskjell: Hun ble operert OG - som ved et under - overlevde hun - som hest nr. 2 i Norge.

Ordet kollikk betyr bare "vondt i magen", og det kan da være alt fra litt gass som kniper, til dødelige tilstander som tarmslyng.

Noen man selv kan undersøke, og et av tegnene på at det er noe mer alvorlig fatt, er at man må prøve å lytte på "peristaltikken" - altså tarmlydene. Det gjør man ved å legge øret inntil svangen på hesten - på begge sider. Vanligvis er det et salig spetakkel i tarmene til en hest - det buldrer, surkler - ja, rett og slett gir lyd. Det kan være lurt å ha et stetoskop i stallen, men "gode tarmlyder" er ikke vanskelige å høre. Bare prøv selv.
Det som er FARLIG er hvis det er "stille i tarmen" - at hesten ikke fiser og at det ikke kommer pærer.
For å si det sånn: Etter tarmslyng-opplevelsen med Pernille i 1985 er jeg sjeleglad for hver eneste hestepromp jeg hører!
Det var sååå ekkelt å "ikke høre noe", at det ikke kom en fis eller en liten pære, og å oppleve at hesten hadde det fryktelig vondt.

Dere som husker "Matador", den flotte, svarte dressurhingsten som Kyra Kyrklund red på begynnelsen av 90-tallet - også han overlevde tarmslyngoperasjon, og man kunne tydelig se arret på buken i flere år etterpå, da han altså kom tilbake på banen, og vant masse.

OG - man kan aldri "sikre seg" mot tarmslyng - hverken folk eller dyr.
Gå til toppen av siden

Astriden

Skrevet - 11/12/2006 :  07:24:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noe jeg er blitt fortalt, er at hester som er luftslukere har større sjanse for å få tarmkomplikasjoner. Vedkommende sa at tarmen på en hest som sluker luft blir utsatt for mer slitasje. Noen som har hørt noe lignende? Har ikke fått det bekreftet i noen av bøkene jeg har lest...

Frida var light luftsluker, nemlig.
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 11/12/2006 :  19:00:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Har aldri hørt at luftslukere har større sjanse for tarmkomplikasjoner, men min hest var luftsluker og døde av tarmslyng bare fire mndr etter at han ble min. Det var helt grusomt, men jeg også finner trøst i å vite at en operasjon sannsynligvis ikke ville reddet ham uansett.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Astriden

Skrevet - 11/12/2006 :  19:49:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Syntes det hørtes rart ut den koblingen mellom luftsluking og tarmslyng, jeg også. Men som sagt - bare noe jeg hørte noen andre si.

Huff, det er visst mange her som har mistet hestene sine! Grusomt å stå i den situasjonen der man faktisk ikke har mulighet til å behandle best mulig...
Gå til toppen av siden

Ravelus

» VIP

Norway

Skrevet - 14/12/2006 :  12:51:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRavelus  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRavelus  Svar med kopi av melding
når hesten sluker luft kan den jo få luft i magen,,,,
Dont Follow Me,
I`m Lost Tooo...
Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2006 :  03:02:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Jeg mistet også min gamlehest pga tarmslyng....
Begynte med at han skalv noe enormt på kvelden,dyrlegene forsod jo ikke helt hva det kunne være,hadde ikke vanlige kolikksymptomer...Men han virket roligere og bedre utover natten,bare stod der i boksen sin,på morningen ble han plutselig mye uroligere,gikk og gikk,klarte ikke stå i ro,og dette ble bare værre og værre og til slutt hadde han ikke kontroll på seg selv,hadde han ute på gangen for å gi han parafin,men det gikk ikke da holdt han på å dette i bakken mange ganger så måtte bare sette ham inn i boksen å stå å se på at han ble værre for hvert sekund,gikk rett på veggen og alt...Prøvde å sette i ham sprøyte så han skulle få slippe,men dette klarte vi ikke så urolig så han var,det var farlig å stå inni boksen sammen med han da,gullet mitt som aldri ville noen vondt,men nå hadde han jo virkelig ikke kontroll på seg selv....
Men til slutt gikk han i bakken og sovnet inn....

Så da hadde det altså gått hull på tykktarmen i løpet av natta,akkurat i det det hadde gått hull hadde det jo blitt mye bedre for hesten på en måte,ikke så mye trykk på tarmene eller noe sånn....Men når det da hadde gått hull gikk jo alt veldig fort feil vei....

Savner ham så utrolig mye enda,dette er 2år siden nå så måtte bare fortelle det;)
Men det var virkelig fælt å stå å se på hesten når alt dette skjedde.
Men godt også på en måte slik at jeg fikk ta skikkelig farvel.

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 18/12/2006 :  02:18:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det er mange grusomme historier om tarmslyng, dessverre, og jeg blir bare mer og mer klar over hvor utrolig heldig vi var den gangen min gamle, drektige hoppe overlevde - mot alle odds.

Det var dramatiske timer i stallen. Den lille, gamle, snille og gode hesten var helt fra seg av smerte, sparket faktisk i stykker tre bokser, så flisene føyk, og vi som prøvde å hjelpe henne ble fulle av store, vonde blåmerker - men det merket vi ikke mens det stod på. Endelig fikk veterinæren stabilisert henne, skaffet transport inn til veterinærhøgskole - og fikk varslet dem om at vi kom inn med en dødssyk hest som trengte øyeblikkelig operasjon. Ja, vi "spolerte" faktisk julebordet som mange av dem skulle vært med på - da de istedet for god mat, måtte kle seg i grønt, og sprette opp en hest....

Hun skrev "veterinærhistorie" den gangen, og et er enda folk fra veterinærhøgskolen som enten husker, eller har lest om, dette "tilfellet": "Å var det du som eide Pernille?", spør de når de hører navnet mitt, og at jeg har nl-hest. "Ja, jeg har datteren hennes her, og det føllet som overlevde, lever i beste velgående, 20 år gammel."

En trøst kan være at veterinærene nå er i stand til å redde mange tarmslynghester, og de har reddet mange siden 1985 - da altså min hest var nr. 2 i landet.

For både oss hesteeiere og veterinærer er tarmslyng en fryktet diagnose - og lettelsen er stor når det "bare er kollikk" - dvs. en smule mageknip - og det er det som oftest - heldigvis.
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 18/12/2006 :  14:48:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Blei veldig intressert i sammenhengen(eller muligens ikke) mellom luftsluking og tarmslyng. Venninna mi mistet nemlig også luftslukerhesten sin pga tarmslyng i fjor vinter. Vi bor for langt unna til at den kunne opereres, og all annen behandling blei gitt. det gikk vanvittig fort.. bare 12 timer fra første symptom til hesten døde av seg selv.(Selvfølgelig LANGE 12 timer for hest og eier, men i følge dyrlegen var dette ekstremt raskt!)
Noen flere som veit noe om luftsluking og tarmslyng??

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.72 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.