hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Når trenger hesten pass på stevner?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Konkurranseridning/stevner
 Når trenger hesten pass på stevner?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 26/11/2006 :  00:33:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
FRa hvilken klasse trenger hesten å ha pass? For min fordel tenker jeg mest innen dressuren.
Vet at alle hester skal ha pass nå, men har ikke fått passet til den nye hesten.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

nutte

Norway

Skrevet - 26/11/2006 :  01:25:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg er ganske sikker på at det er fra d-stevner(distriktsstevner) og oppover.
Det kommer en dag i alle rytteres liv da du lurer på om det er verdt det.Så kaster du blikk på hesten din, og vet at JA,det er det! Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 26/11/2006 :  03:20:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Pass skal hesten ha på alle stemner uansett klasse.

Hestelisens derimot er frå D stemner og oppover frå LB klasser osv.

<klippet frå KR I>

2. Hestepass3
a) For all start på stevner, også for klasser der hestelisens ikke kreves, må hesten
være registrert i godkjent norsk dyreregister1 og ha hestepass utstedt eller godkjent
av dyreregisteret i hht norske myndigheters bestemmelser1, 2, med eventuelt tillegg i
hht § 134.2.e. Hestepasset skal alltid medbringes til stevneplassen.
b) Hestepasset skal ha fullstendig identitetsbeskrivelse av hesten i tegning og tekst,
eieropplysninger og vaksinasjonsdokumentasjon, jfr forskriften1. Eventuelt chipnummer
skal være ført inn i passet.
c) Alle vaksinasjoner mot hesteinfluensa skal føres i hestepasset av veterinær med
underskrift og stempel (§ 191). Dersom vaksinasjonssidene blir helt fulle, skal føring
av vaksinasjoner skje iht dyreregisterets bestemmelser.
d) Hestepasset skal brukes som ponnimålekort hvis det finnes sider for dette.
e) Dersom hestepasset er ufullstendig utfylt, er eier ansvarlig for å få dette korrigert
hos dyreregisteret. Dersom hestepasset mangler sider for opplysninger som kreves
av NRYF (f.eks. ponnimålekort og eierforhold), skal NRYF utstede et tilleggsdokument
som knyttes til passet gjennom passnummeret.
f) Ved eierskifte skal ny eier føres inn i hestepasset på forskriftsmessig måte. Dersom
eieropplysning står i tilleggsdokument i hht § 134.2.e, skal NRYF føre inn ny
eier i dette, stemple og signere.
g) Eventuelle navneendringer i hht pkt 1.c skal føres i hestepasset av dyreregisteret.
h) Start uten gyldig hestepass4 medfører automatisk straffegebyr på kr 750,00 og
eliminering fra klassen(e). Dersom hestepasset ikke kan fremvises på stevneplassen,
skal hesten nektes start.
1) Forskrift 1999-01-13 nr 67 om godkjente dyr av hestefamilien.
2) Forskrift 2005-06-02 nr 505 om velferd for hest.
3) Se www.rytter.no
4) ID-papirer utstedt i hht KR I 2004 § 134.3.b) er gyldige inntil videre – se www.rytter.no

Gå til toppen av siden

Hege+Blesi

Skrevet - 28/11/2006 :  10:09:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med vi som har islendinger og har ventet i årevis på disse passene. Får ikke vi starte sprang/dressur? Gå til toppen av siden

Sandra_&_Flora

Skrevet - 04/12/2006 :  22:03:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
[quote]Hva med vi som har islendinger og har ventet i årevis på disse passene. Får ikke vi starte sprang/dressur?

Opprinnelig postet av Hege, Blesi og Elden

[/quote

Du kan bestille hestepass via norsk hestesenter;)

Gå til toppen av siden

Hege+Blesi

Skrevet - 05/12/2006 :  09:25:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Med vi med islandshester må vel gjøre dette vie stambokfører for islandshest? Betyr det at han ikke kan startes i sprang/dressur på et år eller noe? Ikke vet jeg hvor lang tid dette kommer til å ta:( Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 11/12/2006 :  01:53:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Med vi med islandshester må vel gjøre dette vie stambokfører for islandshest? Betyr det at han ikke kan startes i sprang/dressur på et år eller noe? Ikke vet jeg hvor lang tid dette kommer til å ta:(

Opprinnelig postet av Hege, Blesi og Elden

Du kan starte på klubbstevner og utvidet klubbstevner uten pass.

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

anitab
» VIP

Skrevet - 13/12/2006 :  13:00:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, det er rett som Lucinda seier. Reglane er at hesten skal ha pass uansett, anten ein skal starte stevne eller ikkje, og i alle klasser på alle stevner.

Enkelte blandar pass saman med den "nye" hestelisensen. Dette må hesten ha frå lett b på distriktsstevner om eg ikkje tek heilt feil.
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2006 :  13:02:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Jeg startet utvidet klubbstevne i oktober uten pass. Da det enda ligger hos gamle eier. Gikk fint det, viste bare vanlig vaksinasjonskort jeg, og ingen som sa noe på det.
*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Hege+Blesi

Skrevet - 13/12/2006 :  14:28:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
anitab: Var det jeg også trodde, men håpet selvfølgelig at jeg ikke trengte det. Forrytteren til hesten min har spurt om hun kan få starte han på noen sprangstevner på nyåret, men da får jeg bare gi beskjed om at det ikke går jeg da. Utrolig kjipt at jeg "aldri" får hestepass.. Gå til toppen av siden

anitab
» VIP

Skrevet - 13/12/2006 :  15:41:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjedelig at det skal stoppe deg frå å få gjort det du vil med hesten. Har du ingen andre id-papir på den heller? Rådet mitt er at du ringer norsk hestesenter på starum, dei kan sikkert fortelje korleis du kan gjere det vidare.

Lykke til
Gå til toppen av siden

Hege+Blesi

Skrevet - 19/12/2006 :  13:55:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Anitab:

Ja, jeg har pratet med de nå, og da fikk jeg beskjed om at jeg bare måtte mase på passet fra stambokfører for islandshest. Da får jeg prøve å få gjort det enda en gang. Nå er jeg lei av å vente
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.