hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hetsen min steiler
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hetsen min steiler
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Kathlinka

Skrevet - 25/11/2006 :  23:42:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
heihei:
ponnien min bare steiler og steiler med meg når jeg rir alene, han har nesten tippet rundt noen ganger. Han har till og med sprunget ned eller hoppet over porten på ridebanen når jeg har ridd alene. Det går som regel bra når vi rir i et ridehus, men han stresser skikkerlig. Han er en 6 år gammel kat 1. ponni og ganske urutinert. Men noen ganger så stikker han rett og slett fra meg. Dag vil han ikke høre på meg i det hele tatt, han har faktisk sprunget ned en annen hest, jeg har ridd hele livet, men nå skjønner jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har prøvd mange forskjellige bitt på ham men han blir lissom ikke bedre. Nå rir jeg han på et tykt trinse bitt.
jeg har prøvd å ri ham med hjelpetøyler, men da går han bare å senner seg.
Har noen ett råd eller to til meg?
Jeg trenger hjelp

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 26/11/2006 :  03:13:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm - tittet innom vip'en din, for å se om det var mer å finne ut av.
Han er jo en ganske ung hest - og hva slags "oppdragelse" har han fått? Det kan virke som han rett og slett ikke er innridd. Ikke har lært seg å lystre en rytter, eller har respekt for mennesker.
Hva sier historien hans??

Neste tanke er: SALEN! Ny, eller har han hatt den en stund. Ville definitivt sjekket om den passer - eller irriterer - ham.

Ville forøvrig satt på et litt tynnere bitt. Det er mange som tror at jo tykkere bitt, jo bedre, men det stemmer ikke alltid. For en del hester kan et tykt bitt sammenlignes med at du har en diiiger tyggis i kjeften - du blir øm i kjeven av å tygge på den og den er ikke "god" å ha i munnen.
Evt. kunne du prøve med hack eller westernhodelag - ja kanskje du skulle prøve ham som westernhest?? Noen du kan låne (prøve) en westernsal av? (He he - kanskje det følger med en "rodeorytter" som han kunne hoppe litt rundt med...)

Eh - har du skjekket for ulvetenner og annet "fanteri" i munnen hans?

Det ER jo tydelig noe han protesterer mot - men om det er "uoppdragenhet" eller noe annet, det må du prøve å finne ut av.

Ser at du "søker nytt navn" til ham - hehh - hva med "Jumpin' Jack Flash".....
- Da kan du - etter hans dagsform og oppførsel - kalle ham enten "Jumpin'", "Jack" eller "Flash"....
Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 26/11/2006 :  13:22:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Det med bitt, om han har lav gane, vil han - om du har ett tjukt bitt - ikke engang greie å lukke igjen munnen. Du burde få tilpasset bitt til han, og samme med sal. Før den tid, får du bare prøve å ikke falle av, eller ikke få han til å steile rundt.

Jeg har hatt det samme problemet med min egen hest, og jeg har funnet ut at ved å vrenge hesten til en av sidene, altså ut av balanse, vil hestene forhåpentligvis etterhvert skjønne at det er bedre å gå fremover. (Puh, det ble en lang setning, hehe)

Ellers er det viktig å drive hesten godt fremover: det er viktig at han tenker fremover! Når du kjenner at hesten er på vei til å stoppe opp for å protestere, driv han bedre frem. Gjør dette, for det er farlig med en hest som steiler.

Men første prioritet er å få en salmaker til å se på salen, og få noen som kan det, til å tilpasse bittet.

Lykke til!

Din hest er ditt speil som uforfalsket gjengir dine dårlige sider.
Se din hest i øynene - og la deg ikke skremme av sannheten.

Sweet Sandore - Jeg elsker deg! <3
Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 26/11/2006 :  13:44:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er hesten klar for det du ber den om å gjøre? Jeg tror neppe det.. Begynn fra grunnen av igjen med ham. Å fortsette å bruke ham slik er ikke bra for verken deg eller hesten. Han må føle seg trygg på de oppgavene han får. Et byttedyr som er redd og usikker er farlig, de tenker ikke over om de skader andre. Gå til toppen av siden

Lillian82

» VIP

Skrevet - 26/11/2006 :  15:47:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høres jo ikke ut som han kan ha vondt noen steder siden han bare er sånn når hun rir han alene...
Kan jo høres ut som han ikke har helt respekt og tester henne litt ut!
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 26/11/2006 :  15:52:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du har prøvd mange forskjellige bitt kan det tyde på at det ikke er bittet i seg selv som er problemet.
Jeg ville fulgt gladhest sitt råd om å begynne på nytt. Gi han helt enkle oppgaver som du -vet- han klarer med letthet.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Kathlinka

Skrevet - 26/11/2006 :  19:22:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
joda. men det er bare det at jeg ikke gir han noen vanskelige oppgaver. De eneste oppgavene han har fåt er å bli litt rund i voltene, ellers så har jeg bare trent masse overganger. Vi skal skjekke han i munnen, men han som skal raspe ham kommer ikke før til helgen. Når vi hopper oppfører han seg faktisk ganske bra da. (han er en sprang ponni) Salen er det heller ikke noe i veien med, fordi det er den tredje salen jeg har, men jeg skal finne et tynnere bitt. Kanskje han bare har sykdommen bortsjemt? Vet at han ikke vart ridd så veldig mye hos den forje eieren, men noe mer vet jeg ikke.
Men jeg skal ta med meg alle rådene jeg har fått.
Takker for dem:)
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 26/11/2006 :  21:03:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
De gangene min hest steiler, er når hun er sistemann inn i stallen. Det er fordi hun ikke skjønner hvor resten blir av og får panikk.
Hvor lenge har hesten din vært innridd? om det i så fall ikke er så lenge siden,så ville jeg ikke ha tenkt på å ri på volter ennå før problemet er løst.

Er enig med gladhest, og også med Katrine og T.boysen ang bitt.

Vil ellers råde deg til å alltid ha med en annen hest når du rir, for det kan hjelpe på tryggheten da hester er flokkdyr. Siden du nevner at det skjer når dere er alene. Og vil anbefale at du starter fra bakken og har mye samvær med hesten i omgivelser der den er rolig, og bygger opp tillit og respekt til deg.

Og til sist: ikke krev noe som helst annet av hesten enn å få den til å slappe av i første omgang. Lykke til

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

cemor

» VIP

Skrevet - 27/11/2006 :  09:36:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det første jeg ville gjort, er å sjekke den for veterinær. (For å utelukke noe fysiske vondter!) Så ville jeg ha tatt kontakt med en trener/kyndig person (Som KAN unghest!!) og fått hjelp og veiledning. Ellers ville jeg satt den bort til tilridning!

Dette ville jeg gjort fort, før den skader seg selv, deg eller andre! (Eller skremmer deg, så du ikke tør å ri mer!)

Lykke til med ponnien din!
Gå til toppen av siden

Kathlinka

Skrevet - 04/12/2006 :  14:41:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja det skal jeg:)
Pappa er en ganske flink rytter da. Men det er bare det at han er mye borte. Men takk for alle rådene jeg har fått av dere. Vet ikke hvor lenge han er ridd, men han går faktisk ganske bra til tider. Jeg har funnet hvordan jeg skal trene han nå, noe som har funket ganske bra. Vetrinæren har raspet ham så nå er han fiin i munnen, har også skiftet bitt.
Tusen takk for alle de gode rådene jeg har fått fra dere
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 04/12/2006 :  17:46:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du sier ponnyen steiler når dere er alene. Hvordan er han når flere andre hester er i ridehuset da? Steiler han da også? Eller er det bare når han er alene? Hvordan er han når andre rir han? Steiler han like mye da også?
Gå til toppen av siden

prinsesseronja

Skrevet - 05/12/2006 :  15:03:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hatt ponniser som ikke har villet være alene. Dette var først og fremst i forbindelse med tur. De har steilet kastet seg i grøften (ikke noe trafikk på veiene) osv. Med begge mine, en av dem en unghest, den andre en rutinert konkurranseponni var det bare å ikke gi seg.

Flere dager brukte jeg på å komme meg 100 meter oppi veien. Etter noen dager ga de seg og ble fine ponnier også alene på tur. Det var aldri snakk om noe brutal vold mot dem, men et lite smekk med pisken. Hun unghesten kunne heller ikke være alene i boks og klarte på et tidspunkt å klatre over boksdøren. Satte henne da i en boks det ikke var mulig å klatre over, ga henen høy og lot henne venne seg til å være der.

Etter et liten stund var hun vant til å være alene. Hester er jo av natur flokkdyr og liker å være med flokken sin. Hun hadde nok aldri vært alene i hele sitt liv og måtte lære seg at det var trygt.

Han andre, konkurranseponnien var nok mer for å teste meg, men vi kom gjennom det

Hvordan er ponnien hvis du leier den alene? Kanskje du kan drive litt bakketrening alene i ridehuset og på banen? Få henne til å slappe av. Er du lederen hennes og stoler hun på deg som en leder? Mulig litt horsemanship er løsningen. Få henne til å stoppe når du stopper uten at du gjør noe annet osv..

Vet ikke hvor mye du fikk ut av dette, men nevnte mine erfaringer så du skulle få vite at du absolutt ikke er alene. Tålmodighet og være konsekvent tror jeg er to viktige stikkord. Og ta litt av gangen. Er hun redd eller gjør hun det på pur f**n?

Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 09/12/2006 :  00:17:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Jeg tror du må forsøke å få hesten din til å reagere på en annen måte. Det er faktisk tryggere at den bukker enn at den steiler, etter min mening. Jeg har en gang lest at hvis man kan klare å bære med seg en liten beholder med kroppstemperert vann(pose e.l.), og helle dette i hodet på hesten akkurat i det den steiler, vil den tro at den har skadet hodet sitt, og aldri gjenta adferden. Noen som har hørt, lest, testa dette? Kaldblodsen min dreiv å steila når jeg rei den. Han var redd for å dra på tur alene, og dette forsto jeg. jeg straffet han aldri for noe av det andre han gjorde når han blei redd, men da han nesten steilet rundt med meg en gang måtte noe gjøres. Jeg tok rett og slett med meg en pisk, venta til han steila, slo han i hodet, mens jeg skreik til han, og han gikk ned. som belønning for at han gikk ned, gikk jeg av. Jeg ventet til han roet seg litt, gikk på igjen. Han begynte å gå fram, og i det øyeblikket han begynte med tullet sitt, ba jeg om holdt. da han ikke steilet, gikk jeg av igjen..
Jeg veit at mange nå tenker stakkars hest. Ja det er slemt å slå hesten sin, når den er utafor, og det er det siste jeg anbefaler noen å gjøre. Jeg mener at for akkurat min hest var dette løsningen. Dette er tre år siden, og han har ALDRI steilet for meg igjen. situasjoner har oppstått hvor han har blitt mer enn stresset, sparket, hoppet rundt, gravd, sprunget ut, altså negativ oppførsel som begrunnes med stress. Disse sakene har jeg aldri slått han for(heller ikke noe annet han har gjort). Jeg tror derfor han ikke bærer nag til meg for det ene slaget. jeg tror han vet at det fortsatt er lov å reagere med negativ oppførsel når man blir redd, men at steiling ikke er en mulighet. En litt "artig" (hvis man kan kalle uvaner det9 ting som er kommet ut av det, er at han nå benytter denne lærdommen til å "trene" meg! Dersom jeg ber han om noe som han syns er mer enn bare litt skummelt, og jeg legger litt mer press på han enn det som er greit, løfter han først opp det ene beinet litt. Sersom jeg ikke slipper presset da, løfter han det andre beinet. dette er koden for at jeg nå ber han om noe han rett og slett IKKE fikser. Hvis jeg da gir slipp på presset, gir hen litt tid til å roe seg, og ber han på nytt om samme ting, gir han det alltid en ny sjanse. Akkurat som han sier "Ok, jeg skjønner at du gjerne vil at jeg skal dette. Jeg har sagt hva jeg mener om saken. men siden du absolutt vil at jeg skal, kan jeg jo hvertfall prøve da!"
Jeg anbefaler ikke at man bruker denne metoden før man vet HVORFOR hesten steiler, og har prøvd ALT annet. Syns heller ikke dette er noe som skal gjøres av hvem som helst.. grunnen til at jeg forteller om dette, er for å illustrere HVOR farlig jeg syns at steilig er, og at jeg heller ser hvilken som helst annen uvane hos mine hester enn akkurat steiling!

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 09/12/2006 :  01:26:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å slå hesten i hodet fordi den steiler er i hvert fall ikke noe jeg ville gjort. Det er en grunn til at den steiler, og jeg ville sett meg selv som ansvarlig for å finne den grunnen. Jeg ville aldri ha ridd en hest som steiler. Det er sannsynligvis mange ting som bør falle på plass før hesten er ridbar og trygg. Husk at det er store dyr vi har med å gjøre! Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 09/12/2006 :  01:49:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
En steilende hest er alltid farlig - og hvis hesten gjør det "med vilje", så må man ta affære, så fort som mulig - OG så hesten forstår at "dette er ikke LOV!"

Når to hingster sloss og steiler mot hverandre, er det for å finne ut hvem som er sjefen, og hvis en hest steiler for å vise at den er SJEF, så er det et problem som kan bli så stort at det kan bli livsfarlig for rytteren.

Steiling kan også være et uttrykk for at noe er ubehagelig, men da er ikke steilingen så "bevisst" og voldsom som når den vil dominere. Man må prøve finne ut om steilingen er "makt" eller "protest" - før man begynner å jobbe med saken.

Steiling av "plutselig redsel" er noe som alle hester kan gjøre, og da er det ikke fordi den vil dominere eller protestere - den blir bare vettaskremt og går til værs. Men det er like farlig for både hest og rytter.

Det siste har jeg opplevd, og det var ingen hyggelig opplevelse. Holdt på å ri inn en 3-årig araberhoppe, da hun ble skremt av noen barn som kjørte akebrett ned en islagt bakke - som endte på den veien jeg kom ridende. Unghoppa gikk rett til værs OG falt bakover - OPPÅ meg. Så kom hun seg på beina - heldigvis uskadd, og løp strake veien hjem til stallen - og turen gikk over veier og andre skumle steder. Jeg tenkte ikke på meg selv, da jeg mørbanket fulgte hestesporene tilbake - 3 km. Jeg var livredd for at hesten hadde blitt skadet - men det var hun heldigvis ikke, mens JEG endte opp med div brukne ribbein og en kropp som så ut som et fargekart: Blått, lilla, grønt og gult - etter hvert som tiden gikk, og jeg kunne ikke løpe 60-meter'n på en stund.....

Og altså - om hesten steiler for å vise "makt", "protestere" eller "panikksteiler" - så er ALT like farlig - og de to første KAN man gjøre noe med.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.