hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dressur og stevner. Er dommerne "rasistiske"?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Dressur og stevner. Er dommerne "rasistiske"?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Mix1

Norway

Skrevet - 16/01/2003 :  22:43:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMix1  Svar med kopi av melding
Mange mener seg urettferdig behandlet fordi de mener at de norske dressurdommerne dømmer ekvipasjer over og ut fordi hesten er av feil rase, feil farge, har feil navn/avstamning etc. Stemmer dette? Har du erfaringer?

Hva synes du om måten det gis poeng i dressurkonkurransene? Skalaen for poenggiving for en enkelt øvelse går fra 0-10. Brukes skalaen riktig? Burde dommerne generelt vært snillere/strengere? Hvilken karakter oppfatter du selv som en god karakter på en enkeltøvelse i et dressurprogram? Hvilken karakter oppfatter du som en god karakter for alment inntrykk (gangarter, swung, lydighet, rytterens sits og holdning)?

Når mener du selv at du er klar til å ri en høyere klasse?
  • Når hesten på en god dag går til 50% eller bedre i et dressurprogram (godkjent).
  • Når jeg og hesten klarer å utføre programmet tårlielig greit, uavhening av forventet poengsum.
  • Når hesten selv på en dårlig dag får godkjent program (50% eller bedre).
  • Hesten skal selv på en dårlig dag gå til bedre enn godkjent. (F.eks. til 55% eller bedre, eller 60% eller bedre.)
  • Det er viktig å få plassering i de klassene en starter.

Er det ofte du møter ekvipasjer som er overkvalifiserte for klassene de starter, eller helt klart burde gått ned minst et nivå? Hva synes du om at ekvipasjer som "ikke hører hjemme" pga overkvalifisering/underkvalifisering?

--
Mix1, Moderator hestemarked.no

Redigert av mix1 den 16/01/2003 22:49:42

Redigert av mix1 den 14/05/2003 16:09:24

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2003 :  11:27:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Selv mener jeg at norske dressurdommere er rettferdige. Vet at veldig mange andre mener noe annet.. Gjerne at de dømmer kaldblodsrasene og fjordingene over og ut pga rase og farge. Eller gir haugevis av poeng til en hest fordi den heter det den gjør (gjerne i de høyeste klassene jeg har hørt om det). Kaldblodsrasene er absolutt på mange måter fine, og de som går bra er gjerne veldig stabile. I de letteste klassene (LD, LC og LB) kan nettopp en slik hest være fin og flott og gjøre det bra siden det ikke stilles så høye krav til gangarter og swung og kravet til hvilken form hesten går i er fra "ikke form i det hele tatt", til enkleste form for å gå på tøylen. En stabil kaldblods kan gjerne gjøre det bra her, da den kan klare å oppnå denne formen.. Men i de høyere klassene begynner krav til mer samling, bedre swung og gangarter stilt. Det er selvsagt fjordinger som går LA og middelsklasser, men gjerne ikke med den formen og gangen/swungen som kreves (finnes alltid et fåtall unntak av kaldblodser, men generelt sett). Det er derfor de dømmes utenom og ned.. Og en vakker halvblods eller varmblods ville gått nøyaktig samme vei ved samme presentasjon! Tror jeg..

Ellers har jeg også liten tro på dette med navn. At "Star Fortune" er en fin hest vet vi alle, og han rides bra. Det er ikke fordi han heter "Star Fortune" at han når langt. Om en gang "Raggsokk Sara" viser samme kvalitet som "Star Fortune" så tror jeg også "Raggsokk Sara" vil gjøre det like bra.

Poengskalaen brukes stortsett riktig, og poengene gis på en rettferdig måte. I mange tilfeller kunne nok poengskalaen utnyttes bedre. I dag har jeg følelsen av at noe særlig bedre enn 8 får du ikke, og en 8er det er bra! Selvfølgelig hender det at du får bedre, men veldig sjelden, og de færreste dommerne benytter seg ikke en gang av disse karakterene. Det er nok fordi det ikke er "perfekt". Men kunne ikke en gi høye karakterer utifra om noe er "perfekt" utifra nivå? Uannsett.. Synes dommerne bruker skalaen rettferdig iallfall. Kunne kanskje vært snillere, men siden de dømmer rettferdig er egentlig det viktigere. Selv synes jeg 7 eller bedre på en øvelse er bra! I noen tilfeller er 6 og 5 også bra. Kommer litt ann på hvilke øvelser det er. Hesten er jo ikke like god på alt gjerne, og en 6er på noe som hesten er "dårlig" på er bra.

Selv synes jeg du skal ri på det nivået hvor hesten vil gå godkjent program selv på en dårlig dag. En kan gjerne ri et eller to nivåer høyere på trening, men på trening er gjerne "arbeidsforholdene" annerledes. Å starte for å kun vinne er feil, men på en god dag burde du ha mulighet for å hevde deg blandt den bedre halvdel iallfall.. Det viktigste er å ri et nivå som du du og hesten mestrer 100% (altså på en dårlig dag også..).

Stortsett er det ikke overkvalifiserte eller underkvalifiserte ekvipasjer i klassene, men hørte bl.a. om en episode i høst på et av landets KM hvor ekvipasjer med tidligere NMtitler startet LB. Det var kanskje litt tullete.. Men stortsett er nivået der det børr være tror jeg.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 14/05/2003 :  18:27:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Etter å ha lest diverse hestemagasiner etter WC finalen i Gøteborg begynner jeg å tro at det hjelper ikke bare at hesten har et navn men rytteren også.
Spesielt Ridehesten, men også Ridsport og delvis Hestesport har utvist en klar skepsis overfor dagens dressurdommere. Noe jeg tror kan medføre sannhet. Dressur dømmes på subjektivt grunnlag, etter noen like kriterier. Problemet er bare at hvordan man oppfatter det man ser er svært individuelt...

I de lettere klassen tror jeg det også går noe på gjenkjennelsesprinsippet...osv.osv. Men å si at dommere er rasistiske tror jeg lite på. I lette klasser er det nå en gang rytter og ikke hest som bedømmes!!

Spoff skriver egentlig mye jeg er enig i, men jeg er uenig i at det sjelden forekommer de som er over og/eller underkvalifisert til klasser. Jeg har sett utallige stevner der ryttere starter LC,LB og LA i samme stevne med samme hest. Dette mener jeg at er totalt ubehøvelig, og bare fratar de som har jobbet for å komme seg til LC all gleden ved å delta. Det er ikke spesielt gøy å delta når noen slår deg så til de grader ned i støvlene. Greit nok så bruker de det i følge seg selv som "oppvarmingsklasse" , men jeg klarer vel bare ikke helt å se hvordan LC er oppvarmingsklasse til LB som går ganske rett etterpå, samt at vi her snakker om distriktsstevner og klubbstevner.

Guro

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2003 :  19:37:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg leste også i Ridehesten om at de mente at WC finalen var urettferdig bedømt. Nå var jeg der faktisk selv og så, men jeg er jo ikke akuratt dressurdommer på slikt nivå. Jeg ser jo tildels hva som er bra, og hva som ikke er bra, men selv reagerte jeg ikke på rekkefølgen. Men det var vel uenigheter om vinnern (Ulla Salzberg) var den verdige vinner eller ikke. Men hun hadde nok hevdet seg i toppen uannsett liksom.. Og de små forskjellene ser jo ikke jeg forskjell på. Nå hadde vel hun fått en 8'er på en miss hun hadde, og det er jo heller ikke noe jeg så noe til. Men misser seg jeg jo da, og hadde jeg visst at det ble belønnet med 8 så hadde jeg kanskje reagert. Men var det ikke noe med datasystemet de klagde på under WC finalen? Noe sånn som at alle dommerne kunne se hva de andre ga til en hver tid. Noe som mange mente at var avgjørende for dømminga? For det kan jo være tilfelle..

Man kan kanskje stille seg spørsmål om en LA-ekvipasje har noe i LC å gjøre. Men på D-stevne nivå er ofte LC sperret for ekvipasjer som har oppnådd et visst nivå i LA eller høyere. Dette er jo nettopp for å luke ut de som ikke har noe i LC å gjøre. Men det er ikke alle LC-klasser som har slike restriksjoner. Ved en kjapp titt på D-stevner i dressur i slutten av mai ser jeg at 3 klubber ikke har slike restriksjoner, mens Larvik og Sandefjord rideklubb har "ikke oppnådd 50% eller høyere i LA" for LC (tilsvarende for LB men da sammenliknet med MB), og Spanne rideklubb har følgende for LC: "Åpen for ryttere på skolehest og skoleponni, samt ekvipasjer som ikke er plassert i klasse hlyere enn LC iløpet av foregående stevnesesong". Dette var da et tilfeldig utvalg av svært få stevner, men noen praktiserer å ha slike regler, og andre ikke. Man burde kanskje være flinkere med det? Men selv har jeg egentlig ikke formening om at det er for mange gode ryttere i de lette klassene. Selv er jeg drit lei LC, så det vil jeg helst ikke ri så lenge jeg ikke har en hest som gjør oss gjør oss til en typisk LC-ekvipasjer (starte for høyt er jo også dumt..).

Jeg har forøvrig også påpekt dette med utklassering i debatten "Utklassering på stevner?". Men selv om det forekommer, så har jeg ikke opplevd at LA-rytterne vanligvis starter LC for å hevde seg. Iallfall ikke på klubb- og D-stevnenivå (som er de ensteste stevnene med LC vel?). Så noe stort problem synes jeg det ikke er.

--
spoff, (prøv min dressurquiz)
Gå til toppen av siden

BariolèMagique

» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2003 :  23:12:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når det gjelder "rasediskriminering" av hester på dressur stevner, er det enkelte dommere som er ganske ekstreme.
De fleste dommere gjør en god jobb og dømmer utifra prestasjoner, MEN det finnes en del unntak.
Har selv opplevd dette flere ganger.
Rir ganske aktivt dressur på en fjording, og starter opptil LA.
har fått merke det ganske kraftig at enkelte dommere ikke liker rasen jeg rir.
Jeg sier ikke dette for å forsvare meg selv eller fjordinger på noen måte, men fordi det faktisk er realiteten. Noe jeg faktisk kan bevise.
og de beste bevisene på det er dommerprotokoller fra klasser det har vært flere dommere.
kan nevne eksempler i fleng: Skenkelvikningen i et LA program ble belønnet men 8 fra to dommere og 4 fra dommer nr 3.
holdt og rygging 7 og 8 fra dommer 1 og 2, 5 fra dommer 3.
bakdels vending 7 og 7 fra dommer 1 og 2, 3 fra dommer 3
Alle disse eksemplene er hentet fra en og samme klasse, dommerne har sett og bedømt akkurat samme ritt, men ser du på slutt poengsummen, ser det ut som to forskjellige ekvipasjer.
Dommeren jeg benevner som dommer 3 her har faktisk gått offentlig u og sagt at han/hun mener at kaldblodige hesteraser ikke har noe på en ridebane og gjøre. at de bare duger til turriding og som pølse.
En vennine av meg startet en gang LC:1 dømt av denne dommeren.
som kommentar på form og holdnig hadde hun fått: hesten er for lang og åpen i formen til klassen.
Da sier det seg selv at denne dommeren kanskje burde finne seg noe annet og gjøre!!!!
For sånne dommere ødelegger hele dresursporten!!!!

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 14/05/2003 :  23:26:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Tror faktisk ikke det var Ulla Salzgeber som var problemet denne gangen...jeg tenkte vel mer på kommentarer om at Isabella Werth og hennes Anthony sanket masse poeng uten å vise samlet trav...(nå kan det hende jeg husker litt feil men jeg tror det var dette..)

Ellers, vel noen dommere kan vel ha gått litt for godt i skolen på Starum Da syns de nok ikke kaldblods egner seg som ridehest Det som er problemet da er at man som dommer ikke er i stand til å se at skal man skape topp må man ha bredde. Om alle må ha halvblodshest så kommer dette aldri til å bli breddeidrett i Norge...

Endel dommere bør vel kanskje tenke over om hva som er deres oppgave. Den er vel å påpeke feil, og oppmuntre til videre innsats, ikke å drepe all lyst hos ekvipasjen..da får man lite dressur i Norge om bare halvblodshestene har noe der å gjøre...

Spoff: en liten digresjon, jeg oppfattet det som at denne visninga av karakterer var helt håpløs (jeg var ikke selv tilstedet, har bare lest i etterkant..) at den viste ting altfor sent, at den skippet øvelser osv. slik at det ble veldig vanskelig å følge med på den!!

Guro

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 15/05/2003 :  01:33:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Angående World Cup finalen så jeg kommentaren i "Ridehesten" om at dommerne "har glemt" hva en korrekt løsgjort hest er. Det ble påpekt flere hester som viste program som inneholdt "strittende bein".

Om norske dommere er rasistiske eller ei? Et vanskelig spørsmål. Noen er nok det. Det kommer an på hva dommeren legger vekt på. Noen vektlegger i stor grad gangarter i sin bedømming. Og da kommer de fleste kaldblodsrasene til kort. Men stort sett tror jeg de er rettferdige.

Jeg vil ha 7 for å være fornøyd. Mener det er et rimelig krav.

Jeg mener hest og rytter er klar for høyere klasser når man flere ganger har ridd godkjent - og helst over 60% minst et par ganger. Men på en annen side. Mange velger jo å hoppe over LC - LB. Man må vurdere selv, og de fleste har forhåpentligvis en trener som kan hjelpe til. Når min forrige hest begynte å bli klar for å ut å starte fikk jeg beskjed om å begynne i LA:Fei da treneren mente denne klassen ville passe hesten best.

Det er nok også en del som er overkvalifisert - og underkvalifisert. Mye skyldes nok dårlig stevnetilbud i nærheten, da ikke alle har mulighet til å reise så mye. Da blir det vel til at man "tar det man kan få". Det gjelder jo spesielt de som rir litt høyere klasser en LA.

I de lave klassene bør man forvente å se mye rart. Det er tross alt her de fleste debuterer, så det får man se gjennom fingrene med. Man må begynne et sted. Men klart, er "oppvisningen" helt på trynet så har man ikke noe i LA å gjøre.

Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 15/05/2003 :  05:00:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Fint aa hoore at det faktisk er vanlig aa faa karakterer 5-7. Jeg pleier nemlig aa ligge paa dette omraadet, men har foolt meg for daarlig til aa komme videre. Saa det er vist ikke forventet at man skal faa 9 eller 10... Kjenner faktisk ingen som har faatt bare 9'ere og 10'ere paa et stevne... Lurer paa hvor bra ovvelsen maa gjoores for aa faa 9 eller 10...

Dette med folk som starter stevner mye lettere enn det de klarer:
Jeg synes ikke det er gooy aa konkurere mot de som kan ri mye hooyere klasser enn det de gjoor. Greit nok at det er fint med litt konkuranse, men det er ikke gooy at jeg har jobbet saa lenge for aa komme til det nivaaet, saa kommer det noen med topp hester og satser lavt nivaa!

En annen ting er nok vis man har en ung hest, eller en x-traver. Jeg har erfart at det er veldig vanskelig og mye jobb bak aa faa en x-traver til aa gaa LB fint, iallefall i foorsten. Selv om jeg som rytter har deltatt stevner op til MB nivaa med andre hester, maa jeg jobbe hardt for aa faa x-traveren min til LB. Det kommer nok ikke bare ann paa rytteren, men hesten ogsaa.

Og andre ganger hender det jeg starter litt lavere enn det jeg kan, ikke for aa vinne, men for aa finne grunnleggende feil som kan skape problemer for vanskeligere oovelser. For eksempel hvis jeg faar en kommentar om at hesten ikke er aktiv nok i bakparten, vil jeg faa problemer med samlinger senere... I disse tilfellene starter jeg bare paa smaa klubbstevner. Der er det en del nybegynnere, og de fleste tar ikke stevner saa serioost, ofte hopper de bare opp paa en rideskole hest og tar stevnet paa sparken. Da kan jeg liksaagodt delta.

Andre ganger starter jeg litt hooyere enn det jeg er klar for, fordi da kan jeg se hva jeg maa jobbe med for aa komme til den klassen, og saa kan jeg jobbe med det. Tror ikke noen har noe imot at jeg starter litt hooyere, kanskje blir jeg sett litt ned paa, men det forventer jeg egentlig

Dressurstevner er for meg en slags streng instruktoor, som peker ut feilene mine.

Er det en ting jeg synes burde vaere annerledes er dommerenes kommentarer: Jeg faar jo stortsett bare kommentarer paa det vi gjoor feil(fint er jo det, det er jo viktig aa vite saa man kan rette opp), men det kunne ogsaa vaert fint med kommentarer om noe man gjoor bra, for selvtillittens skyld. For eksempel: "Flott ookning, men noe daarlig forberett overgang" Eller kanskje de kunne skrevet en liten oppsummering paa bunnen av det vi gjorde bra: "Fine overganger, bra holdt, riktig fremmdrift... etc"

Hva synes dere om det?
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 15/05/2003 :  09:35:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Beauty:

Er det en ting jeg synes burde vaere annerledes er dommerenes kommentarer: Jeg faar jo stortsett bare kommentarer paa det vi gjoor feil(fint er jo det, det er jo viktig aa vite saa man kan rette opp), men det kunne ogsaa vaert fint med kommentarer om noe man gjoor bra, for selvtillittens skyld. For eksempel: "Flott ookning, men noe daarlig forberett overgang" Eller kanskje de kunne skrevet en liten oppsummering paa bunnen av det vi gjorde bra: "Fine overganger, bra holdt, riktig fremmdrift... etc"

Hva synes dere om det?

Er helt enig med deg. Problemet er bare å finne skrivere som er raske nok til å få det med seg. Jeg forsøker alltid å gi kommentarer om både hva som er bra og hva som er feil. Men svært skjelden klarer skriveren å få med seg hva som blir sagt, slik at jeg er på neste øvelse før vedkommende er ferdig med å skrive den første. Det handler ikke om 'Norsk stil', men korte kommentarer som 'fin overgang', 'skjev panneakse i vendingen', 'dukker i overgang', etc, samt et eller annet som f.eks. økningen: liten stegforlengning, fint frem, bra satsning etc. + et eller annet om neste overgang. I dette eksemelet dreiet det seg om en gjennomvending i mellom eller øket trav. Det er bare det at vedkommende som skriver kun rekker å skrive den første kommentaren, eller vedkommende velger selv å kutte ut de to som fortalte hva som var 'bra', og skriver kun det som er feil.

Når dette skjer, og det skjer på omtrent hvert eneste stevne! Så må jeg bare gi mindre kommentarer - for at det ikke skal gå helt i surr. Resultatet blir da å begrunne de lavere karakterene med hvorfor det ble 5 og ikke 6 eller 7 f.eks. Dette kan sikkert virke litt negativt i etterkant, men der og da er det ikke så mye å gjøre med.

Dersom dere ønsker mer utfyllende kommentarer, så sørg for at det er gode skrivere på stevnene dere arrangerer selv.

Ellers synes jeg også det er veldig skjelden å se en virkelig løsgjort hest i de lavere klassene. Uansett rase, så går de aller fleste hestene med spenninger i nakke/hals og kanskje også i hofte/lend. På oppvarmingen ser man rytterne ri øvelsene om og om igjen, men man ser ikke at de arbeider med det som virkelig gjør forskjellen mellom karakterene 5-7 og opp til 6-9. Hvorfor er det slik? I denne diskusjonen fokuseres det mye på dommerne, men hva med trenerne? Det er jo trenerne som 'lager' disse ekvipasjene - har ikke de også noe ansvar?

Hilsen Destrier
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 15/05/2003 :  12:52:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Ja du har nok rett Destrier; skjoonner at det ikke er lett aa skrive saa fort;)

Kanskje ryttere har lett for aa fokusere saa mye paa at de skal faa til oovelsen og ri programmet rett at de glemmer alt annet?

Er du dressursommer du? I saafall,(litt off-topic) hva synes du om ryttere som faar programmet lest opp for seg?
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 15/05/2003 :  13:41:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
hva synes du om ryttere som faar programmet lest opp for seg?

Det er jo ikke lov, iallefall ikke i Norge.

Når det er sagt, pleier jeg å tillate det på klubbstevner, dersom det er f.eks. ei lita jente på 8 år som er litt usikker på om hun tør å starte. Da sier jeg at hun kan få hjelp dersom hun glemmer programmet underveis, d.v.s. at hun begynner å ri etter hukommelsen, og om det viser seg at hun trenger hjelp, så får hun det. Som regel klarer de å huske programmet helt av seg selv, men trenger den ekstra tryggheten for å tørre å starte. Dersom hun får hjelp, rir hun selvsagt utenfor konkurransen. Men om hun ikke har mottat noen hjelp, så teller hun som de andre.

Dette gjelder de helt yngste, 7-8 år - og kun i LD, og kun på klubbstevne.

Sånn gjør jeg det. De skal ha klargjort dette på forhånd, d.v.s. fått 'godkjenning' fra meg. Dersom en ekvipasje mottar hjelp utenom dette, selv om vedkommende ikke har bedt om hjelp - så skal ekvipasjen elimineres.

I Nederland f.eks. er det vanlig å ha en som står og roper opp programmet, men slikt gjøres ikke her i Norge. En som er blind, skal ha en som står og roper opp bokstavene, men dette er ikke det samme.

Hilsen Destrier
Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 16/05/2003 :  16:03:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også lest i hestesport,at samme ekvipasje starter både LC,og LA.. Det er veldig urettferdig ovenfor de som starter LC liksom..
Synes også at dressurdommere bør bli litt strengere..
F.eks et "stall stevne" jeg var på nettopp,så var d LC..
Det var en liten "søt" ponni,som dommeren likte veldig godt..
Hun ridde veldig dårlig,og ponnien tulte mye med overganger ol.
Hun ble nr. 2, (+ en annen gang glemte hun banen,og hesten tulte,og mange andre ridde mye bedre, å da kom hun på 1.plass!!!)
Mens en annen som ridde,har "den skapte dressurhest",en hannoveraner.. Hun ridde hesten dritbra,og hesten gikk å holdning,og så ut som en middels hest på bevegelsene.. + dagens desidert beste ekvipasje,. Hun kom på 5 plass av 6 stk..
Fikk høre etterpå at dommeren likte veldig godt ponnier,og dømte hun høyt opp pga. av d.. HALLO!!!! (???).. Og dommeren skal være en god,kvalfisert dommer.. Slike folk burde ikke fått lov til å dømme!
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 16/05/2003 :  17:39:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Slike folk burde ikke fått lov til å dømme

Vel, slike 'stallstevner' er jo kun for trening. Oppnådde resultater teller ikke noe sted, og det er som regel uautoriserte 'dommere' som dømmer. Det er rett og slett en trening i å ri program, ingen konkurranse.

Dersom dere ønsker å arrangere en konkurranse, hvorfor ikke arrangere ordentlige stevner istedenfor, hvor det er krav til autorisert personell?

Og, om man ønsker å konkurrere - hvorfor deltar man på slike 'stallstevner', hvor det ikke er ordentlige dommere?

Jeg tror slike uoffisielle 'stallstevner' er med på å lage mange misoppfatninger om hva som er dressurens mål. Foregående innlegg er et helt klart eksempel på det.

Hilsen Destrier
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 16/05/2003 :  22:34:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Destrier: I utgangspunktet er jeg enig i det du sier om stallstevner. Problemet en del steder, er nok at det ikke er all verdens stevner å velge i. Særlig hvis man ikke har anledning til å kjøre steder, slik at man bare kan starte stevner man kan ri til. Nå kjenner ikke jeg stevnereglementene så godt, men går det an å få en autorisert dommer til et lokalt stallstevne? En dommer koster såvidt jeg vet ikke så mye, det er kun et par-tre hundrelapper. Eventuelt kan man starte en klubb og arrangere klubbstevne.

Når det gjelder dette med overkvalifisering, så synes jeg at det at folk starter LC, LB og LA som regel ikke er noe å sutre over. Ofte er det da slik at LA er den høyeste klassen ekvipasjen kan starte, og at LB er den klassen man egentlig hører hjemme i. (Da bør man vel egentlig heller kutte ut LA, og holde seg til bare LC og LB, men det er jo ganske mange som prøver seg i klasser som er litt vanskelige for dem.) Litt verre er det selvfølgelig om ekvipasjen egentlig hører hjemme i middels. Men er dette egentlig veldig vanlig? Det er jo noen ekvipasjer som gjør en veldig god LC eller LB, men som absolutt ikke har noe i LA å gjøre. Andre ryttere vil da kanskje føle seg utklasset, og at den "flinke" rytteren bare plukker premier i klasser som er for enkle for dem, mens det egentlig er sånn at ekvipasjen ikke er klar for de høyere klassene. Skal ikke disse få starte da? Eller skal man tvinge dem til å bare starte LA? Jeg sier ikke at det alltid er sånn, men saken har kanskje flere sider?

En annen ting Destrier: Noen har såvidt vært inne på om 5-7 er en god karakter. Kanskje du kan skrive litt om hva de forskjellige karakterene betyr? Hva kreves for å få 5 feks.? Hva med 7 og 8? Er det mulig å få 10? Hvor ofte har du gitt 9 eller 10?
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 17/05/2003 :  12:01:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Dersom det er lite stevner i området, slik at det eneste 'tilbudet' kun er små stallstevner, så gjelder det å ikke ha for høye forventninger selv. Ofte er prestasjonene blant rytterne og hestematerialet svært forskjellig også, slik at dette blir like forutsigbart som bingo, og plusser man på med en ukvalifisert dommer, eller en med liten erfaring, så blir det ikke noe bedre av den grunn.

Så, om du deltar på et såkalt 'stallstevne', så ha dette i bakhodet. Det er fin trening, for man gjør jo ofte alt som man skal gjøre på et stevne. Hvorvidt man får dommere til å komme å dømme på slike stevner eller ikke, kommer helt an på. Det er få godkjente dommere her i landet, og dem som er ute og dømmer aktivt, har som regel nok å gjøre med de stevnene som er satt opp gjennom NRYF. Det beste er nok å gjøre det gjennom en klubb, og ha egne dommere i klubben. Trenings-stevner er utmerket trening, og det burde egentlig vært mye mer av det. 'Clear-round' stevner også, hvor man ikke rangerer, men deltakerne får bedømning på vanlig måte. Eksempel:

67% = 1. plass, nasjonalsløyfe til alle som får 65% eller mer.
63% = 2. plass, rød sløyfe til alle over 63%.
58% = 3. plass, blå sløyfe til alle over 58%.
55% = 4. plass, grønn sløyfe til alle over 55%.
50% = Godkjent. Gul sløyfe til alle over 50%.

For rytterne sin del, bør arrangøren bestrebe seg på å skaffe til veie en så god dommer som mulig. Det er strenge krav for å bli godkjent som dommer, og dette er til rytternes beste. Det er NRYF som utdanner dommere, ikke Starum - som det blir sagt enkelte steder. Starum utdanner ridelærere, de har ingenting med dommer-utdanningen å gjøre.

Hva legger dere i overkvalifisering? Dette er som regel ikke noe problem i hele tatt. Sålenge klassen er åpen, er det 'fritt frem' for alle. Dersom man ønsker å begrense - er dette fullt mulig å gjøre i proposisjonen. Det er stevnearrangøren som bestemmer hvilke deltakere de ønsker å ha med på stevnet. I praksis, tar det alt for lang tid fra LC til LA, slik at dette er det ingen som gjør. I så fall, er det kun urutinerte ryttere som kan finne på slikt, og de lærer snart at det ikke var noe lurt. De som har mest erfaring, starter kun en klasse, og da velger de som regel den høyeste klassen de føler de kan mestre.

Når jeg er ute og starter selv, konkurrerer jeg mest med meg selv. Det er kun det jeg gjør selv, som jeg har mulighet for å gjøre noe med, hva de andre gjør - det kan jeg ikke gjøre noe med. Det er heller ikke noe 'nederlag' å tape ovenfor en rytter som er bedre enn seg selv. Jeg kan godt være fornøyd med et program, uten å ha fått noen plassering, eller jeg kan vinne, og være misfornøyd med et eller annet. Det kommer jo an på hva de andre startende gjør. Kommer man blant mange gode ryttere, så kan man komme langt ned på listen og fortsatt ha gjort det bra - i egne øyne.

Egentlig, burde det ikke vært rangering før på MB-nivå, alt før det er 'grunnridning'.

Hvorvidt 5-7 er en god karakter, kommer an på. Dersom man vanligvis har problemer med ryggingen f.eks. så kan 6 være en god karakter. Hva som kreves for å få de ulike karakterene blir alt for omfattende å beskrive her. Men karakteren 5 betyr 'godkjent'. Dressur-reglementet til NRYF gir en god beskrivelse av de ulike øvelsene. Det er mulig å få høye karakterer, dersom alt er bra. Alle karakterene er der for å brukes. Men det skal være veldig bra for å få en 10'er. 0 forekommer nok oftere, for det betyr at øvelsen ikke er utført. Ta galoppfatning f.eks. Enkelte ryttere klarer ikke å få hesten til å fatte galopp innen bedømnings-punktet, og da skal det være 0. Eller de får ikke hesten til å rygge. Så derfor skjer det nok oftere at ekvipasjer får 0 enn 10 ja.

Det er mye som kommer an på. Dere har sikkert tilhørlighet i en klubb, og slike spørsmål som dette er noe dere kan ta opp med klubben deres.

Hilsen Destrier

Redigert av Destrier den 17/05/2003 19:19:29
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 19/05/2003 :  00:00:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Hva legger dere i overkvalifisering? Dette er som regel ikke noe problem i hele tatt. Sålenge klassen er åpen, er det 'fritt frem' for alle. Dersom man ønsker å begrense - er dette fullt mulig å gjøre i proposisjonen. Det er stevnearrangøren som bestemmer hvilke deltakere de ønsker å ha med på stevnet. I praksis, tar det alt for lang tid fra LC til LA, slik at dette er det ingen som gjør. I så fall, er det kun urutinerte ryttere som kan finne på slikt, og de lærer snart at det ikke var noe lurt. De som har mest erfaring, starter kun en klasse, og da velger de som regel den høyeste klassen de føler de kan mestre.

Det jeg legger i "overkvalifisering" er når mennesker ene alene starter en klasse fordi de vet at de vinner. Da er det ikke lenger for å konkurrere med hverken seg selv eller andre..og da ser jeg ikke lenger vitsen med at man skal starte!!!
Jeg tenker også at folk er "overkvalifisert" for sin klasse når de "er noe" (altså at de har masse erfaring osv.) og starter unghesten sin i LD for ca 10 gang, når de da på oppvarming sitter og rir galoppfatninger og sideførende øvelser, da lurer jeg rett og slett på hvem man konkurrerer mot. Dessverre har ikke klubben hjemme altfor mange startende fra før, og nettopp det at de ikke legger noen som helst restriksjon på hvem som kan starte hva bidrar vel ikke til å øke oppslutningen...Men dette er en sak for de startende i denne klubben da, ikke for meg!! (men jeg klarer jo ikke å la være å engasjere meg litt..)

Kopi av melding:

Når jeg er ute og starter selv, konkurrerer jeg mest med meg selv. Det er kun det jeg gjør selv, som jeg har mulighet for å gjøre noe med, hva de andre gjør - det kan jeg ikke gjøre noe med. Det er heller ikke noe 'nederlag' å tape ovenfor en rytter som er bedre enn seg selv. Jeg kan godt være fornøyd med et program, uten å ha fått noen plassering, eller jeg kan vinne, og være misfornøyd med et eller annet. Det kommer jo an på hva de andre startende gjør. Kommer man blant mange gode ryttere, så kan man komme langt ned på listen og fortsatt ha gjort det bra - i egne øyne.

Egentlig, burde det ikke vært rangering før på MB-nivå, alt før det er 'grunnridning'.

Det er selvfølgelig sant at man konkurrerer bare med seg selv. Men å si at det ikke bør være rangering før MB syns jeg er helt feil. Hva med alle som har hester som aldri kommer opp på middelsnivå da!? Men allikevel liker konkurranseelementet!??! Samtidig er det vel flere ganger bevist at mennesker yter bedre når det er konkurranse, å fjerne rangering er det samme som å fjerne alle element av konkurranse i de lette klassene, jeg tror ikke dette er riktig vei å gå. Mange mindre (og for den sakens skyld større) barn og ungdom konkurrerer ikke bare med seg selv, men også de som starter sammen med dem, å ta fram dem mestringsgleden ved å vinne/gjøre det bra er bare bortkastet.
Jeg syns man kan la rangeringa være der.

I forhold til dette hadde klubben hjemme et godt tiltak, nemlig å premiere _alle_ de aller yngste (typisk barn på 4-7 år) som deltok i LD, og dermed holde disse utenfor ordinær konkurranse. Da får man til at "hobbyrytterene" får sin konkurranse, og barn får sin konkurranse. Dette syns jeg var et ypperlig tiltak!!

Guro

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.