hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Oppgitt på trening (problemer med dressuren)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Oppgitt på trening (problemer med dressuren)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Maren-Celina

Skrevet - 20/11/2006 :  23:09:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!!
Jeg har en varmblodsvallak på 11 år som før ble brukt til trav. Har selv eid han i 1 1/2 år og mesteparten av tida går til omskolering.

Men i det siste har jeg mistet mye av motivasjonen og blir fort oppgitt av ting jeg ikke får til. Jeg har veldig lyst til å lære han dressur for da og å få han til å ville arbeide avslappet og rolig. Har ikke komt veldig langt pga stress hos hest og usikkerhet eier. Han går alltid med hodet veldig hevet, er alltid over bittet selvom tøylene ikke blir brukt og skal alltid ha drakamp med tøylene!! Derfor prøver jeg minst mulig å bruke dem og forsøker å lære han holdt med bare bruk av setet og sjenkler, men det ender med at jeg må dra hardt i tøylene for han vil ikke høre på signalene mine Kan vær jeg gir feil signaler iforhold til holdt?

Har tenkt litt på å finne meg en trener som kan hjelpe meg på vei, men er fremdeles på let... Dette er bare toppen av isfjellet!! men tenkte jeg måtte starte her...

Trenger sårt hjelp og håpet å få den her

gladhest

Skrevet - 20/11/2006 :  23:50:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du får tak i en trener tror jeg det vil gå mye lettere.

Når dere har såpass store kommunikasjonsvansker kan det være lurt å begynne på bakken. Få han til å forstå signalene for å stoppe, regulere tempo og retning og andre ting. Hvis han motsetter seg bittet så mye ville jeg sjekket tennene, munnen og tannkjøttet. Kanskje er det også en fordel å ri ham med noe bittløst til han har forstått alle signaler. Da kan du innføre bittet igjen senere på en slik måte at det blir noe positivt som han forstår.

Jeg tror du bør få hjelp av en instruktør hvis du er usikker på hjelperne i fohold til holdt. I hvert fall når hesten din er slik han er nå - det er ikke sikkert han responderer riktig selv om du gjør riktig. Da blir du usikker og dere begge blir forvirret.
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 21/11/2006 :  00:28:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Siden du er litt opptatt av setet og sitsen din så vil jeg bare gi deg et par tips.
Som Gladhest sier ville jeg hatt han sjekket før du gjør noe særlig mer, få også en SALAMAKER til å sjekke salen din, om den evt trenger omstopping, ny, bredere osv. TFå en TANNLEGE til å sjekke tenner og få hjelp av tannlege til å måle munn, gane og lader slik at du får riktig bitt. Bittløst er supert og burde brukes så langt man kan.. Sidepull og ridekapsun fungerer veldig bra til dressur.

Når det er sagt ville jeg fokusert veldig mye på sitteknokene dine. Når du sitter i 3-punktsits og føler tydelig alle dine 3 sitteben ligge rolig og stabilt på et sted i salen mens de følger stabilt hestens bevegelser.. Sørg for å fordele deg 50% på hver side av hesten din..Altså du skal kunne dele deg i to..en rett linje tvert igjennom deg og hesten. Hver delte side skal være helt lik...det gjelder også hender og tøyler. For å lære hesten å lystre dine signaler fra setet må du være veldig bevisst på dine sitteben. Når du ønsker en nedsenking av fart så må dine bevegelser i setet opphøre og bremse hesten... Start med det...legg deretter til en kommando..eks Hooo.. Hører ikke hesten kan du ta en liten forholdning på tøylen...dødt setet og hooo.. Strax hesten tenker stans gir du etter på tøylen og roser...

Anbefaler deg å lese noe av Mary Wanless...les boken Ride with your mind.. Den er helt fantastisk. Link: http://mary-wanless.com/

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2006 :  09:53:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå vet jeg ikke hvordan du har jobbet, men skjønner hesten din alle singnalene? Vet den at den skal gi etter for press feks?

Natalie har masse supre tips for omskolering av travere, om hun ikke svarer her, så prøv å søk etter tidligere innlegg hun har skrevet:)

Hege Gå til toppen av siden

louise92

» VIP

Skrevet - 21/11/2006 :  10:41:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde begynt å jobbe med han på bakken. Det er ikke rart at han går med hodet opp. som traver skal de jo det. Jeg hadde begynt med noen innspenningstøyler. ikke stramt, men slik at an hadde hode vannrett. I hvertfall i starten slik at han får bedre balanse. Når det gjelder sitsen din kan det være at du trykker på feil sted. Du skal kjenne rumpebeina dine i salen. dette sjekker du med å ta en rask titt rett opp. Det mange ryttere og gjør er at de holder beina rett ut! de skal peke rett fram og helen skal ikke trykke ned, men holdes vannrett og lett. i Ditt tilfelle tror jeg at det er oversjenkelen du må konsentrere deg om. Det ska verke i lårene når du rir(det vet jeg alt om) og "skobbe" hesten inn i en takt. Med en gang han gir tegn til å høre på dine singnaler er det viktig at du roser han! Men nødvendigvis ikke med at du klapper ham , Da slipper du jo alt du har jobbet med og han blir usikker på om han gjør rett siden den trygge kontakten plutselig ble borte. Bruk heller ord som "dyktig" "bra" eller "flink" med veldig overdreven snill stemme. da kan det være at han roer seg også. Du må selfølelig klappe ham også, men ikke vær gang.

LYKKE TIL:)
Gå til toppen av siden

Maren-Celina

Skrevet - 21/11/2006 :  12:43:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar!!!
Han har nettopp blitt sjekket tennene på og jeg bruker det mildeste bittet(tredelt) som de fleste sier er mildest. Byttet ut salen for nærmere 6 mnd siden. Hadde en syntetsal, men skiftet den ut med en bedre lærsal. Har nå 2 saler som begge er rimelig nye, men han har ingen problemer med dem som jeg eller andre har sett. De ligger veldig godt på hesten og er passe i størrelsen. Har ikke bittløst hodelag, men kan vel få tak i det hvis det blir verre!!

Men problemene har først startet nå. Tidligere har han begynt å ta kontakt med bitt og tøyler og han har fått litt mere balanse. Men han har en veldig rask gange i skritt og det er vanskelig å holde følge kan du si!! Har også lest mange innlegg både på hestemarked og hest.no som har betydning for emne. Mange har hjulpet Har også lest flere dressurbøker, natural horsemanship o.l. Prøver å sette meg godt inn i emnet, men det blir ikke det samme når jeg selv sitter på hesteryggen

Bruker også en sjelden gang hjelpetøyler for å strekke ryggen og resten av kroppen hans. Han får en veldig god trav ved hjelp av hjelpetøylene, men han blir fort sliten også av dem...
Gå til toppen av siden

louise92

» VIP

Skrevet - 21/11/2006 :  19:51:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er smart av deg å bruke hjelpetøyler. i hvertfall i starten. Men mange missforstår. De skal ikke trekke hesten ned i holdning det er du som skal ri hesten til tøylen. når du gjør det skal hjelpetøylene være slakke. da går hesten til tøylen på grunn av deg og ikke hjelpetøylene. de er der for at han ikke skal ta hodet helt opp slik at du må begynne forfra igjen ( noe som kan ta ganske lang tid før du får han ned i holdning igjen) Klem Louise Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 21/11/2006 :  22:28:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke helt enig i at hjelpetøyler er noen god ide, men dere om det..

Jeg liker rett gummibitt mye bedre enn tredelte bitt til slike hester, mange som blir roligere i munnen med et rett bitt.. Disse Rette gummibittene med eplesmak eller noe sånt ligger ofte godt i munnen på dem, og gir jevnt fordelt trykk i munnen ved parader, og gir ikke hesten grunn til "panikk" om en nøtteknekkeraktig situasjon skulle oppstå i munnen. Et tredelt bitt er jo mindre nøtteknekkersk enn et todelt, men et rett er fritt for sånt. Om hesten tydelig ikke liker det tredelte, synes jeg det er verdt å prøve et slikt. Mildt og snilt..

Jeg ville rett og slett jobbet med hele parader med en slik hest, for at den skal forstå mer. Hesten MÅ forstå og lyde parader, både hele og halve, om en noen gang skal kunne ri dressur med en hest som har vært travtrent. Hjelpetøyler gjør etter min erfaring vondt verre, om hesten har tendens til å "stive av" munnen sin, enten i type "stivkjefta" eller "shaking not interessted" i å ta kontakt.

Å lære hesten prinsippet med holdt og Umiddelbar ettergift såsnart den blir i holdtet et lite sekund, synes jeg er veien å gå i forbindelse med paradene. Tvert den venter bare LITTEGRANN, gi ettergift, ros, la den gå fram igjen som ros. Og så må dette repeteres alt fra 15- 50000 ganger, helt til hesten forstår at det er i ettergiften den vil være. Ikke brutalt, ikke vanskelig, ikke krevende- for annet enn tid.

Når hesten hører på paradene dine, blir alle andre ting så mye lettere også. DA er det for eksempel på tide å lære den å flytte seg unna sjenkel. OG aldri mer enn en ting i gangen. Gjør det LETT for hesten å forstå, og være lydig. Ikke krev BÅDE ettergift og flytting unna sjenkel til å begynne med, det gjør man først når hesten kjenner signalene godt.

Når hesten gjør bege disse tingene lett, og det begynner å gå an å "sette den litt sammen", vil du få en helt annen opplevelse av å ri den, og du vil få en hest som svarer LETT for hjelperene.

Om hesten har gjort riktig en-to ganger, ros masse idet det gjør riktig siste gangen, hopp av, slakk på nesereimer og gjordt, og avslutt. Hvis du bare fortsetter å terpe og terpe når den faktisk gjør bra, skjønner den ikke at det den gjør er riktig, og vil føle at den får "straff" for å gjøre riktig, idet det medfører mer jobb. Det skal være innbydende for hesten å gjøre riktig!

Ekte ettergift og form får man aldri ved hjelpetøyler uten at hesten forstår dette grunnleggende, som jeg skrev over her. Ettergift, og unna for sjenkel, der har man essensen i å kunne ri en avslappet hest som etterhvert søker seg til tøylen.
Selv om det kan SE like pent ut, med hjelpetøylene, vil formen ikke være framskaffet av riktig grunn, sålenge hesten ikke "frivillig" slapper av i nakken. Det gjør den nemlig først når den forstår/ lyder/aksepterer paradene dine. Jeg foreslår at du har som mål å kunne ri en parade KUN for setet. Det tror jeg du kommer til å få til, for det høres egentlig litt ut som om din hest er type "følsom". Og det er jo egentlig et stort pluss, selv om det kan føles frustrerende av og til! =)

Gå til toppen av siden

Maren-Celina

Skrevet - 22/11/2006 :  14:20:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk LisaFi!! Du forsto hva jeg mente så jeg skal følge rådene dine, men også andres råd Har et trinsebitt med gummi som jeg kan prøve i starten og hvis han fremdelses ikke godtar bittet skal jeg gå over til et helt bitt Får prøve meg med hel- og halvparader. For jeg vil kunne lære han å følge mine bevegelser, uten å måtte dra i tøylene!! Men jeg tar med glede imot flere råd

Men har også en ting til jeg stusser på: Han har en veldig humpete og vanskelig trav. Noen ganger er han rolig(fremdeles med hodet hevet), men andre dager løper han fra meg Hvordan får jeg en litt mer balansert trav hvor både han og jeg har kontroll på bevegelsene våre For det er umulig å sitte ned i traven hans, og lettridningen er som å fly!! Prøver så godt det går ann å endre tempoet ved å holde igjen i setet, klemme oversjenkel mer enn undersjenkel og "bremse" litt med tøylene(har fått lært gjennom skole at denne måten er den rette, men det skjer lite forbedring) Forslag?
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 22/11/2006 :  15:28:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Ikke ri så mye trav før du har 100% kontroll i skritt. Og når du da begynner å trave, konsentrerer du deg om overgagner. Dvs rolig overgang, ri fem steg, og da er det viktigere med KVALITETEN på travet, enn at den traver.. Dvs prøv å ri så lite trav i gangen at alt den gjør i trav, faktisk er bra. Avslutt med andre ord travet FØR den slår seg fra, slik at den alltid er DU som ber om ting, og ikke hesten som "tvinger " deg til å avslutte fordi den slår seg ifra. Om du klarer å beholde et fint trav, og rolig støtte på bittet også i overgangen NED til skritt, Ros MAsse!

Volte eller bøyde spor er ofte lurt, da er det ikke så lett at den springer avgårde med deg..

Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2006 :  19:22:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
no orket ikke jeg å lese alt det som ble sakt her. men jeg mener at hjelpetøyle er ikke noe vis i å begynne med.

jeg har vært på 2 kurs om "dette". + en gang.. men da bare som var "publikum".

de to kursene husker jeg veldig godt. jeg hadde med hest, Herkula, som er også slikk at hun går i mot trykk, er stressa, og slett ikke noe bahagelig å ri.

begge kursa med med Svante Johansson. en svensk, anbefaler han på det sterkeste hvis du har slike problemer du har i dette tilfelle. ABSOLUTT!! skal fortsette å dra på kurs med han. han har ALTID en logisk løsning på ting. han sammenligner veldig mye når han skal forklare, noe som gjør det enklere å forstå.
"han synes at ridning skal skje slik" (hvis man kan forklare det slik);
stopp = lene seg litt til bake, bruke sete.
(blir vanskli å skrive, men han vil altså ikke bruke sjenkler til å få hesten fram, men sjenkler heller til å styre hele hesten) (øhh.. blir vansklig å forklare..!!)

første kurs:
dag 1:
teori

dag 2:
mye bakkearbeid. for å få hesten til å forstå singnaler. osv..
for å få hesten til å stole fullt på deg, men også ha respekt for deg.

dag 3:
nesten samme øvelsene vi gjore dagen før, som bakkearbeid, men nå oppå hesten. + litt nye øvelser.

Kurs 2:
dag 1:
teori

dag 2 og 3:
ettersom hestene kunne/husket på veldig mye fra forje kurs, "gikk vi vidre igjennom den lange tunnelen".. det var rett og slett et *fortsettelseskurs* nesten alle som var på kurs 1, var også med på kurs 2, så det var tydlig at det var veldig lærerikt og enkelt.

så jeg ville dratt på kurs sor en tusenlapp med hest !! da har du jo lært det, og fått vist det.

det er ikke det samme å lese og prøve å lære, som å få forklart, og så vist.. ;P

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

Maren-Celina

Skrevet - 22/11/2006 :  20:36:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var nå ikke det som var problemet fra starten av, men jeg skal ta med eksempelet ditt og videre Bruker de veldig sjelden og da også på en slik måte at han ikke blir presset til noe som helst. Vil nå helst også ri han på en god måte slik at vi slipper å krangle om hjelpetøyler Gå til toppen av siden

DonkeyStar

» VIP

Skrevet - 02/04/2007 :  15:18:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er da steller til hesten til MajaHex og jeg fant mange interessante svar her. Har selv konsentrert meg endel om parader, og tror det går bedre enn det gjorde før. Men jeg lurer også på en ting; nå i det siste har jeg trent nesten bare i skritt og jobbet med volter og holdt uten å bruke tøylene så mye, i volter og hjørner har jeg forsøkt å "forme ham etter sporet" hvis jeg har forstått rett, og etter en liten stund begynner han frivillig å bøye nakken. Jeg roser ham selvfølgelig og etter at han går slik en liten stund, avslutter jeg og skritter av. Jeg mener selv at han går litt på tøylen, men gjør han det på ordentlig? Eller kan det være slik at han bare bøyer nakken men ikke noe mer... Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.