hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Føler meg sååå slem!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Føler meg sååå slem!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2006 :  14:53:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

Hingsten min er snart 7 mnd gammel, og det er på tide å avvennes fra hoppa!

Nå har de snart hvert fra hverandre i 24 timer, og jeg føler meg som verdens slemmeste hesteeier

Hoppa har veldig melkespreng, men NEKTER å la meg melke ut litt.. Aner ikke hva jeg skal gjøre!?!?!

Hingsten vil heller ikke finne seg tilrette med de andre unghestene.
Alt er greit så lenge JEG er i nærheten, da er han rolig, slapper av og gumler på grovforet, men med en gang han mister meg ut av synet setter han i gang med en voldsom hyling, og løper rundt slik helt til jeg er på plass igjen..

Har så dårlig samvittighet, ville allerhelst bare tatt han med hjem og hatt han i stua,men da tror jeg ikke samboeren min hadde blitt særlig glad

Hva skal jeg gjøre??

Goldman og Rex

» VIP

Skrevet - 20/11/2006 :  15:14:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg pleide å avvenne gradvis, de fikk gå ute sammen om dagen og hver for seg om natten en periode før jeg skilte helt. Det fungerte veldig bra. Det er uansett en tivenningsprosess og det er naturlig at de er urolige de første dagene.
Når det gjelder melkespreng må du kutte ned på kraftforet til det har stabilisert seg.
Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2006 :  15:43:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg pleide å avvenne gradvis, de fikk gå ute sammen om dagen og hver for seg om natten en periode før jeg skilte helt. Det fungerte veldig bra. Det er uansett en tivenningsprosess og det er naturlig at de er urolige de første dagene.
Når det gjelder melkespreng må du kutte ned på kraftforet til det har stabilisert seg.

Opprinnelig postet av Goldman og Rex

Har hatt de skillt hver natt i 4 uker nå, og det har gått kjempefint..
Hoppa får ikke kraftfor i det heletatt nå, men har fri tilgang på grovfor.
Skal jeg kutte ned på det?
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 20/11/2006 :  18:27:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Bare en liten ting: jeg tror ikke du gjør det bedre i forhold til melkespreng med å melke. Da vil du vel bare stimulere melkeproduksjonen? Og dermed forlenge problemet.

Du skriver at føllet hyler og lager leven når du går din vei, og holder på til du er tilbake. vet du hvor lenge han holder på? Er det snakk om at du går vekk og han holder på i 30 min, eller er det snakk om seks timer? Jeg syns det er litt essensiellt. Altså: det kan hende han slår seg til ro, om du bare holder deg unna? Så får du heller hilse på han igjen når han har gitt seg. Da stimulerer du i det minste til adferden du ønsker at han skal ha. Altså at han skal være rolig sammen med de andre.

Guro
Gå til toppen av siden

Goldman og Rex

» VIP

Skrevet - 20/11/2006 :  18:29:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok. Han vil nok være litt urolig en ukes tid, så tenker jeg det roer seg. Jeg har hørt at det i første omgang er kraftforet som virkelig drar i gang melkeproduksjonen, så vanlig grovfor tror jeg ikke skulle ha noe å si. De går sammen hele dagen eller bare deler av den?
Dersom de bare går sammen på morgenen kan du f.eks la han komme inn til mor på kvelden og bare få "puppe" slik at hun ikke blir så sprengt. Går de sammen hele dagen (8t ol) så vil det nok gradevis minke på melkeproduksjonen uansett. Tøft er det i førsten, men det går over!
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 20/11/2006 :  23:48:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når et gjelder hoppa og melkespreng, har jeg jeg gjort følgende på mine: Når juret er blitt meget fylt - nærmest beinhardt og varmt - har jeg bare "lettet litt på trykket" - bare litt avmelking - og slett ikke tømme det. For hvis det tømmes helt, vil det ta lenger tid å få hoppa til å slutte å produsere melk.
Men det er også viktig at man tar seg noen dager med slik trykkletting, for hvis avvenningen kommer for brått, kan det være fare for jurbetennelse.

Hvis hoppa nekter deg å komme nær juret, kan det rett og slett være fordi det gjør veldig vondt å bli tatt på fordi det er så sprengt. Prøv med en kald klut - det lindrer, og så får du kanskje lettet av noen dråper fra hver spene - det vil hun synes er deilig.

For hvis du NÅ slipper til føllet igjen, vil han tømme det til bunns - og så er det på'n igjen...
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 21/11/2006 :  00:00:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor må du avvenne han nå?
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2006 :  08:57:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Når et gjelder hoppa og melkespreng, har jeg jeg gjort følgende på mine: Når juret er blitt meget fylt - nærmest beinhardt og varmt - har jeg bare "lettet litt på trykket" - bare litt avmelking - og slett ikke tømme det. For hvis det tømmes helt, vil det ta lenger tid å få hoppa til å slutte å produsere melk.
Men det er også viktig at man tar seg noen dager med slik trykkletting, for hvis avvenningen kommer for brått, kan det være fare for jurbetennelse.

Hvis hoppa nekter deg å komme nær juret, kan det rett og slett være fordi det gjør veldig vondt å bli tatt på fordi det er så sprengt. Prøv med en kald klut - det lindrer, og så får du kanskje lettet av noen dråper fra hver spene - det vil hun synes er deilig.

For hvis du NÅ slipper til føllet igjen, vil han tømme det til bunns - og så er det på'n igjen...

Opprinnelig postet av T. Boysen

Nei hun har alltid vert slik, INGEN får røre jura hennes. Da føllet ble født tok det hele natta før hun lot han få drikke..

Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2006 :  08:59:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvorfor må du avvenne han nå?

Opprinnelig postet av oleo

Fordi han er 7 måneder gammel, og jeg synes det er på tide.
Hoppa er også litt tynn og trenger ikke lenger bruke energien på å holde i live en liten tass som klarer fint å spise selv..
Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2006 :  13:04:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Gikk heldigvis fint da mine ble avvendt fra hverandre. De sto lenge sammen bare om dagen, og i hver sin boks om natta, før de ble satt i hver sine innhegninger. Speedy fikk gå sammen med en eldre valakk og det gikk smertefritt for begge. Ang. melkeproduksjonen, så kuttet jeg ned på kraftfôret mens de var i lag kun på dagen, så da de ble helt skilt var hun allerede avvendt fra kraftfôr. Så ble ikke noe plaget med melkespreng i grunn. Litt fyllt de første dagene, men gikk stillt og rolig over. Ha gjerne på dekken ute mens hun "tørrlegges" for å forebygge mot jurbetennelse.
Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.