hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sterk hoppe
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Sterk hoppe
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

-Kristina-

» VIP

Skrevet - 19/11/2006 :  10:04:15  Vis profil  Send %s1% en ICQ melding-Kristina-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Kristina-  Svar med kopi av melding

Hei.

I går fikk jeg meg endelig egen islandshest:)

Har et lite problem med henne.
Hun har ikke blitt ridd på 2 år, eller noe særlig håndtert. bare stått på utegang og blitt fòret, that`s it.

så nå skal jo henne bli en fin fin ridehest.
hun er utrolig sterk, og i går dro hun meg over ende flere ganger.
har dere noen tips om hvordan jeg kan klare å få hun til å ikke bli fult så sterk?
Hun viker ikke for press heller. hun er snill som et lam, og mener ikke noe vondt med det ( i går syns hun stallen var veldig skummel da, så var derfor hun dro meg over) men jeg klarer jo ikke holde henne igjen , eieren som hadd henne før (som er kjempe sterk) klarte såvidt å holde henne igjen.

Jeg skal trene på et inngjerda område en god stund, før jeg tar hun med inn ut på leietur.

Hun er på en måte unnskyldt, er jo ikke blitt gjort noe med på en del år, så er jo rart for henne nå og komme til et nytt sted, med ny eier, og nye andre hestevenner + at hun må inn i en stall (hu som alltid har stått på utegang)

Har dere noen tips om hvordan jeg kan trene henne?
Hun er rimelig kjukk nå, og ikke i form. så har tenkt å leie henne noen uker før jeg begynner med litt skritting (mens jeg sitter på ryggen hennes) og deretter trene mer og mer. men jeg tørr jo ikke ta henne med ut på leietur sånn hun er nå, er jo bilvei utenfor stallen liksom.

hun respekterer meg jo ikke fra bakken (men det er ikke rart, hun har kjent meg i noen timer bare, så det kommer seg etterhvert)

men vil bare få hun til å slutte å være så sterk, tror dere det er mulig?

Smil til verden, og verden smiler tilbake :)

-Kristina-

» VIP

Skrevet - 19/11/2006 :  10:05:58  Vis profil  Send %s1% en ICQ melding-Kristina-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Kristina-  Svar med kopi av melding

forresten, har bare leid hun i grime, tror dere det vil hjelpe om jeg leier hun i hodelag?

Smil til verden, og verden smiler tilbake :) Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 19/11/2006 :  10:40:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Du Har i praksis fått en utemt hest og må begynne fra scratch som om det var en unghest om enn med endel selvtillit innabords.. :-)

Taugrime er bedre enn vanlig grime og også bedre enn hodelag.
I tillegg må du drive leietrening på lukket område MASSEVIS inntil hesten velger å gå pent.

Det finnes mange metoder å bruke for at du skal få oppmerksomhet av hesten du leier. En mild og "ikkemasete" eller kranglete metode er den jeg kaller "har mista alle klinkekulene mine".
Kaller den metoden det av to grunner. Jeg flyr rundt og glaner på bakken, skifter retning, stopper og glor, tar av i ny retning og virkelig GLANER rundt meg etter imaginære klinkekuler. Enser ikke hesten bare drar den med meg om den ikke følger med. Ser ikke på den engang. Bråstopper hesten og snurper ansiktet og parkerer, så vend brått og dra den med deg en annen retning. Dess skarpere vinkel på vendingen, dess vanskeligere er det for hesten å bli stående pga balansen. Veksler tempo og retning hele tiden. Og hesten tror virkelig jeg har "lost my marbles" eller blitt spenna tullete. Hvis den ikke følger med på meg og ser etter hvor jeg går, vil den få et lite rykk i taugrima hver gang jeg har "tatt av" igjen uten at hesten la merke til det.

Denne metoden kan du så bruke når du skal ha henne inn og ut også. Men skaff deg treningen på lukket område først så hesten forstår at den må virkelig følge med og gi deg oppmerksomhet.

Bakke-arbeid som å flytte hesten hit og dit under pussing er også noe som bidrar til styrket lederskap for deg.

Det er laaaaangt fram, men du kan få en fin hest av henne.

Lykke til!

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

-Kristina-

» VIP

Skrevet - 19/11/2006 :  11:15:01  Vis profil  Send %s1% en ICQ melding-Kristina-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Kristina-  Svar med kopi av melding

tusen takk for svar, skal prøve det

Spendas

» VIP

Skrevet - 19/11/2006 :  16:19:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det blir vel kanskje litt vanskelig med denne hesten, hvis du ikke har en stor, stødig hest som går godt overens med din, men her er ihvertfall hva jeg gjorde en gang;

Jeg skulle prøve å få "håndtert" en årshingst som mildt sagt var temmelig spretten og vilter, og hele tiden prøvde å "dra avgårde" med meg med jevne mellomrom, og han begynte jo å bli stor, så det var ikke bare bare å holde igjen alltid, han fikk jo fint dratt meg avgådre et par meter "i slengen"...

Så da salte jeg opp mora hans med westernsal, tok på han taugrime, og surret leietauet rundt i hornet på westernsalen. Ga ham et par meter med tau, slik at han fint hadde MULIGHETEN til å gå pent på siden, men det var han jo ikke interessert i å gjøre spesielt lenge. Da han så skulle prøve å dra avgårde, kom han jo ingen vei, ikke fikk han flytta på mora (Takk Gud for en helt utrolig tålmodig mor!!) og tauet/grima røk IKKE. Herregud, som han dro, hoppet og kastet seg på og så virkelig DRITTSUR ut....

I ca ett minutt! Da sukket han, og så ut som han "falt sammen" og ga opp, og gikk pent og pyntelig på slakk line ved siden av, blid og fornøyd, og etter det var han helt fin å leie også. Eierne ble også begeistret for forskjellen, og sa noen dager etterpå at han var plutselig en helt annen hest å leie.
Han var jo fortsatt spretten og vilter, og kunne finne på å dra i tauet, men det ble likevel mulig å holde ham, og han reagerte på press fra grima etter dette.

Så det jeg prøvde å si til denne hesten (og klarte å få igjennom) var 2 ting:
1."Værsågod, dra alt du orker, det nytter ikke, du kommer ingen vei denne gangen. Det er jeg, og ikke du, som bestemmer hvor vi skal gå".

2. "Du velger selv, men dersom du sliter og drar blir det ubehagelig for deg, men dersom du tar det med ro og går pent ved siden av, så forsvinner ubehaget".

Og som sagt, det tok under ett minutt.

Som sagt, det kan vel bli vanskelig å bruke akkurat denne metoden på din hest, men kanskje du kan dra litt nytte av den likevel, og "lage" din egen versjon? Gratulerer med ny hest, og lykke til!

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

-Kristina-

» VIP

Skrevet - 19/11/2006 :  17:55:08  Vis profil  Send %s1% en ICQ melding-Kristina-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Kristina-  Svar med kopi av melding

tusen takk for at dere svarer

Jeg satt på henne for første gang i dag (mens veninnen min leide meg, i tilfelle noe skulle skje) og det gikk veldig bra. hun gikk veldig fort, og stressa litt, men løp ikke ut eller noe, og hun var mye lettere å drive med når hun hadde bitt i munnen.

skal kjøpe taugrime til helgen, så da blir det mye leietrening inne på et inngjerdet området 1-2 måneder, før jeg våger meg ut på tur.

det jeg syntes er kjempe fint, er at hun er en kjempe snill hest, mener ikke noe vondt med noenting, men er bare sterk og sta, fordi hun ikke har blitt håndtert noe særlig de siste årene.

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 20/11/2006 :  00:32:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å leie i bare vanlig grime er ikke sikkert nok, og du har ikke noe "tak" på hesten hvis den skulle finne på noe.

Og uansett: Selv den minste hest er mye sterkere enn et menneske!
Har sett en shettis dra avgårde med to svære mannfolk - du skulle sett fjesene deres!
Gå til toppen av siden

-Kristina-

» VIP

Skrevet - 22/11/2006 :  13:20:09  Vis profil  Send %s1% en ICQ melding-Kristina-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Kristina-  Svar med kopi av melding

Jeg har begynt å leie hun i hodelag akkurat nå, og da tørr hun ikke gjøre noe.. hun prøvde seg i går, men hun overga seg med en gang siden hun hadde bitt i munnen..

forrige eier har leid hun med kjetting i munnen tror jeg, virker sånn, for hu er helt dum å leie i bare grime..

men skal begynne å bruke taugrime nå.. er det bedre enn å bruke hodelag?

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 23/11/2006 :  01:27:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hesten har vært leid i kjetting, og hun plutselig "bare" hadde grime på seg, var det ikke rart hun ville "prøve seg" - det ville de aller fleste hester gjort.

Når du sier at hun "respekterer" hodelaget, kan du bruke tiden på å bli kjent med henne, og så etter hvert gi henne "belønning" hvis hun viser seg å gå pent med løse tøyler og ellers oppføre seg pent.

En taugrime er vel nærmest å sammenligne med en hackamore uten tøyler, og man må utvise forsiktighet med håndteringen, da den påvirker nesebeinet mye mer enn en vanlig grime.

Det ser ut til at det kan gå bra med deg og denne hoppa - når dere blir kjent.
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 23/11/2006 :  10:26:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Taugrime er mye sterkere fordi den legger press på den siden av hodet som er vekk fra deg hvis hun tar avgårde. Første gangen blir de ofte forskrekket over vi er blitt supergirl og hesten må snu seg mot oss igjen. Viktig at hun ikke får lagt hodet over fra deg for mye, for da kan hun lettere stå imot pressert fra deg med å legge ut skulderen som støtte.
Lei med langt leietau, og hvis hun setter i vei, så kaster du deg bakover og strammer tauet kjapt før hun har fått opp farten. Da vil hodet hennes snu seg mot deg, og hun greier ikke fortsette fra deg.

Taugrima skal sitte såpass langt opp at nesedelen ligger godt opp på den brede delen av nesa.
Nesebeinet blir tynnere dess lenger ned mot neseborene en kommer.
Julebildet mitt fra ifjor kan vise deg..

Her ser du taugrime og longetau brukt av assistent på bakken under innsitting av hest også. Grima ligger under hodelaget og det er bakkemedarbeideren som er leder og krever at hesten skal tåle rytter.
Signalene læres inn ved at hesten får signalet fra rytteren og den på bakken kan bidra til å forsterke dem om det trengs. Samtidig er rytteren trygg på at den på bakken kan gripe inn og stoppe hesten om det trengs.

Jeg har ridd mye bare på taugrime på tur. Men kun på hester som det fungerer bra på og som har forstått og responderer på presset fra den korrekt.

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 08/12/2006 :  00:41:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Siden du er så heldig å ha et inngjerdet område å trene på, har du jo kanskje også muligheten til å henne løs inne på dette området? Her er hva jeg gjorde med min store og vannvittig sterke kaldblods, som ikke ønsket seg noen ny eier, og var skikkelig tøff mot meg når han skulle leies...
Jeg tok på han vanlig grime og leietau med panikkrok. Gikk inn på et inngjerdet område, stilte han opp i den posisjonen jeg ønsket å leie han. med en gang han begynte å "bølle"( for det var det han gjorde faktisk. Han vlle furte i fred..) kvittet jeg han med leietauet og jagde han rundt, til han fikk sprunget av seg noen "lopper"(funker ekstra bra siden hesten din sikkert har litt dårlig kondis, og blir fort sliten). deretter gikk jeg vekk fra han litt og ventet rolig. når han roet seg ned, ba jeg han inn til meg, satte på leietauet, og begynte å leie han rolig rundt. ba om stopp, ba han gå.. med en gang han begynte å gjøre seg sterk , var det ut å springe igjen. Det tok ikke så lang tid før han forsto at han egentlig hadde best av å være rolig i leietauet med meg, ellers blei det veldig slitsomt... Hester er jo litt mekelige av seg, så de liker best å få slippe å bli helt utkjørte.. For at ikke du skal bli helt gåen, kan det være lurt å bare bruke en del av ridebanen til denne treningen, ellers må du løpe veldig langt og fort for å slite han ut som konsekvens av at han er ulydig. Prinsippet blir liksom litt sånn "jasså, vil du løpe. Ikke noe problem.. bare vær klar over at det er jeg som bestemmer når du får slutte med å løpe. Sikker på at det egentlig er det du vil? Okei, da skal du jammen få prøve"
For øvrig er jeg helt enig med alle over her som sier at du må bruke enten taugrime eller hodelag når du skal "ut blandt folk", sånn at hesten din ikke skader seg selv eller andre.
Når det gjelder å lære hesten å vike for press, syns jeg du skal suge til deg alt som står overalt om klikker-trening. det er utrolig effektivt!!!
Syns det høres ut som du virkelig har bestemt deg for at du skal få denne hesten i mål, og da gjør du helt sikkert det! Lykke til vidre!

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.88 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.