hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ha på bommen bak eller ikke......?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 Ha på bommen bak eller ikke......?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 17/11/2006 :  12:18:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Hesten min har klart det kunstverket å komme seg under bommen da vi skulle laste han av transporten. Heldigvis gikk det bra med det kunne ha endt fryktelig galt. Nå er jeg veldig usikker på om jeg i det hele tatt bør ha på bak bommen når jag skal transportere han, for slike opplevelser setter et støkk i en altså. Jeg vet at bommen bak skal løse seg ut om noe slikt skjer, men det skjedde ikke i dette tilfellet da den satt bom fast.
Hva mener du om denne saken? Med eller uten bom bak??

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 17/11/2006 :  13:16:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker alltid bom.
Men på den andre siden, om bommen ikke er i riktig høyde, vil den jo være skummel.
Mine er regulerbare, så de passer perfekt.
Bak ponnien har vi satt inn dør, mye pga nettopp det du beskriver, men også for å kunne sette feks en høyballe der når vi skal reise langt.

Å ikke ha noen slags stengsel bak kan jo fungere bra, om ikke hesten er en sånn som buser ut før man får ned lemmen.
På mange hengere er bommen med på å stabilisere skilleveggen, og da erd et kanskje ikke så kjekt uten.

Kanskje du har mulighet til å få montert dør bak hesten din?
Det vil jo hjelpe på problemet, og fortsatt gi sikkerhet under lasting.

Anette Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 17/11/2006 :  20:22:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg ville ha trent hesten med å ikke gå ut før du gir beskjed om dette. Tren uten bom i starten slik at det ikke kan gå galt hvis hesten buser ut. Det er også smart å trene på at hesten skal gå frem inni hengeren på din kommando, men det hjelper vel lite hvis hesten får det travelt eller i værste fall litt panikk.

Ellers er det fint å ha en som lukker opp bak og tar av bommen så fort lemmen er nede.

Vi kjører alltid med bom.

Therese
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 18/11/2006 :  03:13:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man skal ikke løsne hesten foran før lemmen er nede og bommen fjernet. Særlig ikke hvis hesten er urolig.
MEN den må løses øyeblikkelig når alt er klart - og man må ikke somle.

Den personen som har løsnet lemmen og bommen bør så stå ved siden av lemmen for å hindre hesten i å tråkke utenfor på sidene. Har ofte sett hester har skrapet seg på lem-kanten når de raser baklengs ut og skjener utfor.
Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 18/11/2006 :  10:06:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Jeg kjører også med bom. Speedy er da riktignok en engel på henger. Han står der omså hvor lenge han. Kan åpne lemmen bak selv, ta vekk bommen, gå frem og ta han ut. Så rygger han pent og rolig ut :) Men synes bommen bak er viktig uansett, spesiellt med hester som gjerne buser ut av hengeren. Er ikke bommen på kan den buse ut før den som åpner er ferdig, og den personen havner da gjerne under lemmen. Bommen bør da også være av den sorten som løser seg ut selv.
Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Hanniball

Norway

Skrevet - 18/11/2006 :  11:03:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanniball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanniball  Svar med kopi av melding
Hm..Hesten min er da slik at om bommen står på bak,og lemmen blir åbnet,får han panikk,og buser bakover,er den IKKE på når lemmen åpnes,så venter han,og bare tripper litt,til jeg ber han gå bakover.Det virker som om han føler seg veldig presset med noe som trykker på bak.
Men nå han står sammen med andre,står han med bom bak,og da går det veldig fint.Men er kun når han står alene jeg har dette problemet..Men jeg har løst det så enkelt og greit,at jeg ikke har bom bak,så lenge dette fungerer best for oss.

www.svenvonhannawald.piczo.com
www.linnta.piczo.com
Gå til toppen av siden

_Bekka_

» VIP

Skrevet - 18/11/2006 :  23:58:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå leste ikke jeg så nøye igjennomde andre innleggene her...

Men! Min første hest var ikke like glad i hengeren, så brukte noen uker på å synes henger var gøy. Men en av de første gangene vi prøvde å trene å gå på og av, for å så lokke igjen bak, uten å sette på bommen bak. Når vi da løstnet lemmen igjen og begynnte å slippe den ned, hadde han ingen bom bak rompa som hindret den å hoppe baklangs og det endte da med at den hoppet baklengs ut når lemmen var halveis nede... Ikke bra... Så jeg synes med bom er en fin ting!

Min forrige hest var super på hengeren, og sto å ventet uansett hav, lastet den fint alene, ja, super hest. Denne trengte ikke ha bommen på bak, da den ikke rygget bakover før den fikk klarsignal, men brukte bommen for det.

Så jeg vet ikke helt jeg, kommer ann på om det er nødvendig for den hesten Absolutt skummelt når slike ting skjer...
Gå til toppen av siden

Hege+Blesi

Skrevet - 21/11/2006 :  08:58:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker aldri bommen bak, for hesten min får rett og slett panikk. Da syns jeg det er bedre å kutte ut bommen enn at han ikke steiler, da kan det fort bli mer farlig. Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2006 :  12:51:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Hengertrening, hengertrening, hengertrening
Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2006 :  12:05:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men ut ifra tidligere debatter Speedy, så velger mange kjappe løsninger på hengerproblemer.
Trening er nedprioritert, og da oppstår slike problemer....

Hege+Blesi

Skrevet - 22/11/2006 :  12:56:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min trenes jevnlig på henger, og det går bra. Men bruker ikke bommen, og ser heller ikke at jeg trenger den. Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2006 :  13:46:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå siktet jeg ikke til deg Hege, eller noen andre spesielle.
det har bare slått meg at mange velger raske løsninger, kosteskaft, tau og pisk for å få hesten på hengeren, i stede for å trene den til å gå inn uten diskusjon.
Og slike hester kommer ofte busende ut igjen, og har man ikke bom da, så oppstår skumle situasjoner.

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 23/11/2006 :  02:27:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bakbommen befinner seg ca. 20 cm fra baklemmen, og danner en "sikkerhets-sone" som gjør at hesten ikke får til å sparke i stykker lemmen hvis den skulle finne det for godt å begynne å sparke bakut. Med bommen på plass får ikke hesten til å sparke med full kraft bakover.

Med andre ord: Det er ikke uten grunn at hestehengere har en bakbom.

Tenk deg at når du senker lemmen - og så får to bakbein "i trynet", eller en hest som ruser bakover før den er nede... (Ja, og hva om det er TO hester, dvs. fire bakbein og to gamper utpå lemmen....)

Gjennom 24 år har jeg fraktet massevis av hester i milevis, og har vel fått en del erfaringer å bygge på.

Og altså: MINE hester har det aldri vært noen som helst problemer med. De er blitt hengertrent fra de er føll. MEN - det er mange av "de andre" hestene jeg har fraktet, som har medført at jeg har måttet lære meg de fleste "triks og metoder" for å få dem ombord - og av igjen - forhåpentligvis skadeløse.
Og JAA! - Jeg har ofte angret på at jeg sa "ja" til å frakte enkelte hester....
Gå til toppen av siden

Hege+Blesi

Skrevet - 23/11/2006 :  08:58:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Anettex:

Nei, nei, det skjønte jeg. Og er helt enig med deg i at det er mange som velger lettvinte løsninger. Jeg gjør jo det jeg også iom at jeg ikke bruker bommen, men det har fungert bra i 3 år nå, og når den ikke er der er hesten snill som et lam på hengeren og står helt stille. Han blir trent jevnlig på hengertrening, så det er ikke av latskap jeg gjør det.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.