hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - kjøp av sal til unghest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 kjøp av sal til unghest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

LivogZara

Norway

Skrevet - 16/11/2006 :  17:19:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
Hei..
Jeg la inn en debatt ang to typer sal, jeg vet det, og skal ikke spørre igjen hvem av de som eventuelt er best..

Hesten er 2,5 år og skal begynne saltilvenning nå snart,og innridningen kommer etterhvert den å, og sal må jeg ha..

Hun vil jo legge seg ut en del, og skal dermed ikke kjøpe sal til fler foldige tusen,men har likevel tenkt å satse på en litt skikkelig og god sal, gjerne brukt, så lenge den er i god stand..

Hvor lenge vil en sal som passer nå før innridningen passe, og hvor mye vil det koste og stoppe den om? det vil muligens bli billigere enn å kjøpe sal hvert år.

Ja jeg tenker økonomi, for jeg har ikke mye å rute med til vanlig, og må derfor spare opp pengene til en sal..

Jeg hadde tenkt meg en dressur sal med dypt sete, god støtte, brede salputer, genrelt god kvalitet, og i selvsagt i god stand..

rundt 5000 hadde jeg hvertfall tenkt å bruke?

Har dere noe anbefalinger til rundt den prisen, gjerne brukt som jeg sa...

Lopke

Norway

Skrevet - 16/11/2006 :  17:26:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg anbefaler ikke dressur sal (pga dyp sits) til en unghest. Gå heller for en billigere allround sal som evt kan utvides når den vokser og sats på en bedre dressursal når hesten er mer trent til å dra nytte av det en dressursal har av fordeler..

Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 16/11/2006 :  17:56:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
noen anbefalinger der da?

Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 16/11/2006 :  19:10:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med bomløs sal? Der er det et hav av modeller i forskjellige prisklasser å velge mellom, men på www.borjes-tingsryd.se så får man sal med spesialpad til under 4000 kr.

Har selv testet salen og jeg syns den ligger mye bedre enn de som koster det dobbelte. (men dette er på min hest da)
Da slipper du ihvertfal å bytte ut salen etter kort tid fordi hesten endrer fasong.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 17/11/2006 :  10:14:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også hørt at man ikke skal ri inn en unghest med dressursal. På en unghest skal man mer opp og fram i kroppen, helst småstå litt i galoppen i begynnelsen osv. så en allround-sal passer bedre.

Jeg ville gått for en brukt sal av godt merke. Hva med en noe dyr sal som har fått masse skjønnhests-skader? De får du ofte billig. Flere merker blir det nok med unghest =) Og så kjøper du en ny og penere sal etter et års tid når hesten har begynt å legge seg ut bedre osv, og den gamle er blitt for trang.

Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 17/11/2006 :  12:08:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jammen er ikke brukte saler ofte rukket å bli skjeve? Utelukket alle saler jeg jeg har prøvd brukt har vært skjeve og skulle vært omstoppet hvis jeg skulle kjøpt dem.

Da ville jeg heller satset på å kjøpe en ny billigere lærsal, www.skoies.no har gode saler til en grei pris.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

_Bekka_

» VIP

Skrevet - 17/11/2006 :  21:30:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg ville gått for en brukt sal av godt merke. Hva med en noe dyr sal som har fått masse skjønnhests-skader? De får du ofte billig. Flere merker blir det nok med unghest =) Og så kjøper du en ny og penere sal etter et års tid når hesten har begynt å legge seg ut bedre osv, og den gamle er blitt for trang.

Opprinnelig postet av TORHILD

Tenkte i de baner jeg også Finnes jo masse, litt eldre saler, men av god kvalitet til 5000,- Du kan f.eks satse på å kjøpe en som er litt for vid, også legge en pad under til hun har lagt seg litt mere ut i ryggen.
Personlig så hadde jeg nok satsa på en litt eldre kvalitetssal, som du sitter godt i. Det er snakk om at du skal ri om unghest. Og det er ikke "plankekjøring", man må forvente litt hopp og sprett, og da er det viktig å ha en god sal, til en viss grad vil jeg da regne med. Disse billige lærsalene er sjeldent gode å ri i, har hvertfall jeg erfart

Ellers så har du jo disse Wintec salene med utskiftbar bom, de ligger på rundt 5 lapper.

Gå til toppen av siden

facette93

Skrevet - 17/11/2006 :  21:56:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
Ville ABSOLUTT ikke satset på en godt brukt sal! Du kan risikere skjevhet, knukket salbom noe som kan ødelegge hestens rygg for alltid! Dessuten, vil en godt brukt sal være tilpasset en annen hests rygg og det vil derfor ta lengre tid før den former seg til din.
Vil anbefale deg å kjøpe en sal med skiftbar bom ettersom at hesten din er så ung og enda er i utvikling. Disse salene er ikke særlig dyre og er veldig slitesterke. Wintec sal er å anbefale, gjerne allround typen ettersom at dressursalen er dyp i setet og belaster hestens manglende ryggmusklatur og fordi sprangsal hindrer skulderfrihet.
Når hesten er ferdig utviklet om et par års tid kan du vurdere kjøp av en god lærsal da disse er svært gode både for hestens rygg og for deg som rytter.
Det er også lurt å få hjelp av en person som kan tilpasse sal når du kjøper ny sal til hesten din!

Lykke til
Gå til toppen av siden

Stall Nakkim

Norway

Skrevet - 20/11/2006 :  15:25:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall Nakkim  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall Nakkim  Svar med kopi av melding
Hooks har en helt grei allroundsal til 1300 kr eller noe sånt!!! Prøv den!!
Livet er bedre..... for den som er glad i hester!! Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 20/11/2006 :  23:52:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei
Ville ABSOLUTT ikke satset på en godt brukt sal! Du kan risikere skjevhet, knukket salbom noe som kan ødelegge hestens rygg for alltid!
Opprinnelig postet av facette93

Jeg skrev ikke en GODT brukt sal, men en brukt sal av godt merke med feks skjønnhetsfeil. Jeg hadde en kanongod sal tidligere. Salet av hesten, og hengte den over boksdøren. Hva skjedde? Jo nabo-hesten kom inn, og i det den gikk forbi jafset det til salen, og lagte et stygt tannmerke midt i setet! Fikk ikke mye for den salen, men den var jo egentlig god som ny!

Gamle, brukte saler er jeg enig i at bør styres klar, da bør de iallefall få seg en omgang hos salmakeren først, til sjekk og omstopping.

Ellers; billig billig-saler til bare en tusenlapp ville jeg styrt langt unna!!!

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 21/11/2006 :  11:29:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Problemet med å skulle stoppe om salen mtp unghest, er at det er mest sannsynlig at den vil legge seg UT, og det frå du ikke gjort noe med, med mindre du har en wintec eller lignende.

det er ingenting i veien for å kjøpe en brukt sal, så lenge du vet hva du skal se etter om salen er helt. Det er uvesentlig om den er *tilpasset* en annen hest ved bruk, fordi du kjøper jo uansett en sal som passer hesten ikke sant ? Det som er viktig er netopp at den passer hesten, og at du sitter godt i den. Avslappet og trygt. Jeg kommer til å ri inn imin hest i dressursal, anbefalt elelr ei, for det er sal JEG sitter avslappet og trygt i , og det er veldig viktig. Klarer fint å ri avlastningssits i dressursal også. Og jeg har uansett ikke tenkt å ri inn en hest uten ryggmuskulatur .

Det er mye saler til salgs, og du finner en helt fin brukt bra sal til 3-5000 kr .

Er hesten din rett nok til en wintec er jo det strålendeda, med tanke på bombytte.

Det er umulig og si hvor ofte du må bytte sal. jeg kjøpte en 6 åring, og måtte bytte sal tre ganger på et halvt år ... det kommer helt an på hvor mye unghesten din forandrer seg etter at du begynner å ri, hvor mye muskler den har i forkant osv.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.