hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Longere/tømmekjøre unghest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Longere/tømmekjøre unghest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ellen__

» VIP

Norway

Skrevet - 15/11/2006 :  21:53:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEllen__  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg har en nordlandshingst på 1 1/2 år jeg har tenkt på å begynne å longere/tømmekjøre med. Problemet er bare at jeg ikke har utstyr til det.. Lurte på om det går å gjøre det uten skikkelig utstyr? Og hva skal jeg bruke da? Har heller ikke ridebane:/ Nærmeste ridebane er ca. 7 km unna..:( Det blir kanskje at jeg skal sette han bort til noen som kan trene han, men det er ikke helt sikkert ennå. Så lurte på om noen har tips til hva jeg kan gjøre? :) Får på han sal og hodelag lett.

- Ellen

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 15/11/2006 :  23:36:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan fint tømmekjøre uten bane, spesiellt om du har mulighet til å bruke ein litt avgrensa plass der det ikkje er for mange distraherande element.

Eg ville ha fått tak i ein eller anna sele/tømmekjøringsgjort + eit par kjøretømmar fordi det då er lettare å jobbe med hesten uten å legge for mykje press på munnen ubevisst.

Ellers treng ein igrunn ikkje veldi mykje fancy utstyr for å kunne trene unghesten.
Du kan jo td. fint bruke kjøretømmane til longeringsline om du ikkje ha anna:-)

Men eg ville ikkje ha longert ein såpass ung hest spesiellt mykje då det er veldi krevande for hesten å gå rett i longeringslina.
Longering krev mykje av ein hest og om det vert gjort feil over tid kan det vere meir negativt enn positivt både for psyken og for fysikken til ein unghest.

Min hest er nermare 3 og eg er framleis veldi forsiktig med å longere for mykje...

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 16/11/2006 :  00:31:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
CarpeNox: som om jeg skulle ha sagt det selv
Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 16/11/2006 :  02:23:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Jeg er også HELT enig med CarpeNox!
Når hesten er så ung er det mye viktigere at den lærer å sosialisere med andre hester/og bli med deg på leieturer+andre artige ting for så små tasser.
Longering er ikke noe du kan kreve enda.

Hva med heller å "øve" på å få en skikkelig trygg hest etterhvert?F.eks.ved å trene på å gå over presending/plast som lager lyd sammen, gå turer hvor du kan henge opp "skummel pose"i trær og gå forbi så ofte at det ikke er skummelt mer og bytte plass på posen(osv)
Hesten min er 13 år, men blir fortsatt så redd at han stikker når han ser en pose på aveie..DET er noe jeg gjerne vil ha av han, og det hadde nok vært lettere om det var innlært ved tidlig alder=)
Lykke til!

Vindur4-ever
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 16/11/2006 :  05:43:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
1 1/2 år gammel bør hesten minst ha lært seg å bli tømmekjørt. Gjerne i følge med mor eller annen hest han kjenner. Han bør kunne kommando-ordene for å gå, trave, svinge og ikke minst: Å STOPPE!

Du kan da lage en enkel "kjøresele" ved å ha hodelag - eller grime - med kjøretømmer, som ikke går direkte til fører, men gjenom ringene til en helt enkel rundgjort - en sånn som har puter på hver side av manken og ringer oppå - hvis du skjønner hva jeg mener.

Skulle ønske jeg kunne tegne her - eller hatt et bilde jeg kunne vise - for å forklare nærmere.

En 1 1/2-årig nl-hingst bør absolutt bli trenet i innkjøring - det kan fort bli for seint.

Med hodelag, kjøretømmer og en rundgjort, samt en kjørepisk og godt innarbeidete kommando-ord, har du virkelig noe å jobbe med gjennom vinteren - OG du komemr til å bli kjempesprek!

Noe mer du lurer på?

For å si det sånn: Jeg hadde i 1990 en 5 mndr. gammel hingstunge som jeg viste i "tømme-kjøring" på utstilling. Han kunne allerede da gå pent i skritt, vende til begge sider OG stoppe, samt trave.

Dette var ikke noe "mirakel" - han hadde bare alltid vært med mamma når hun var ute på "jobb", og han lærte fort å lyde kommandoene som hans mor gjorde. Så da han ble tatt ut alene, så KUNNE han ordene, og visste hva han skulle gjøre, selv om det var litt "skummelt" de første gangene uten mamma.... Sørget da for å ha en leier ved hodet, som kunne berolige og veilede ham.

OG - longering har jeg ALDRI, gjentar: ALDRI, brukt! Verken hestene eller jeg har skjønt vitsen med å løpe rundt og rundt. (Bortsett fra at longøren slipper å løpe ETTER hesten...)

Da er det bedre å tømmekjøre på banen, som i en "dressurtime", med variasjoner i tempo, og øvelser. - Det beste er vel å tømmekjøre unghesten på veier, i skogen og rundt omkring, så den blir vant til "det meste".

Kan gi flere råd, hvis dette ikke gir "alle svar".....

Gå til toppen av siden

Ellen__

» VIP

Norway

Skrevet - 16/11/2006 :  14:45:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEllen__  Svar med kopi av melding
Tusen takk for gode tips alle sammen :)

Ja, synes også han er litt for ung til å bli longert.. Egentlig skjønner ikke jeg heller vitsen med å longere egentlig. Fikk høre fra noen at jeg kunne prøve det.. men etter det dere sa nå, tror ikke jeg skal ta sjansen på det.. tror jeg heller skal trene han mere på å bli trygg å leie og sånt som du sa Lise(?) ;)

Har trent ganske mye med plastikk og poser, så det er han trygg på :)

Men lurte på om det var noen som får til å forklare hvordan man tømmekjører? For det kan jeg ikke.. Skulle gjerne ha lært det, men har ingen å lære det av rundt her. Har jo pappa da, men han er ikke så flink med hester akkurat, jeg er faktisk flinkere enn han.

Har jobba en god del med kommando ord. Så det kan han jo litt;) Er ikke heelt trygg enda på det, så får jobbe litt til.

Har ikke rundgjord, så det må jeg prøve å skaffe meg. Men midlertidig, går det ann å bruke noe annet da?

Setter veldig stor pris på at dere svarer :)

- Ellen Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 18/11/2006 :  17:43:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror jeg vil anbefale deg to ting om du ikke har tømkjørt før: Få noen til å hjelpe deg!!!! og ikke bruk bitt.

Spesielt unge hester er eksperter på å vri seg rundt, og når de i tillegg ikke forstår hva du ber om, så er det fort gjort at du m ister hele hesten.

Du kan sette pappaen din i et leietau foran , også kan du selv gå bak. I begynnelsen kan du bare gå der, mens pappa leier. Etterhvert kan du begynne å legge til mer og mer *kjøring* og kommandoer, mens pappa viser hesten hva du mener. ettersom hesten forstår , kan pappa gjøre mindre og mindre, mens du bak tar mer og mer over. Pappaen din kan etterhvert gå lenger og lenger bak, for så etterhvert ta av leie tauet, og gå bak hos deg. Da har du han med deg som kan gå fram og vise hesten om den misforstår.

jeg ville IKKe brukt hodelag på en så ung hest i oplæringen. Dette fordi det fort kan bli mye snuing, forsøk på løping osv , som kan tilsi mye røsk i munnen. Han har vel ant ikke lært seg hva bittkommandoer betyr heller ?

Jeg ville først begynt å bruke bitt når hesten i grime/sidpull KAN kommnandoer for holdt og svinging, og du vet den forstår at den skal gå foran der, og den ikke prøver å snu. Da ville jeg tatt en tannsjekk (VIKTIG!!!!) og evt satt bitt på da. Men husk at den må lære seg kommandoene på nytt med bittet ..

Lykke til !!
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 19/11/2006 :  00:25:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde selvfølgelig IKKE hodelag på den unghesten jeg viste i tømmekjøring som 5 mndr. gammel. OG - jeg hadde selvfølgelig en som leiet ved siden av den første tiden - det er jo "normal" opptrening i innkjøring av unghest.

Men en hingst på 1 1/2 år kan man nok begynne å tenke på hodelag til. Til å begynne med hodelaget uten tøylene festet i bittet - men i grima, som legges utenpå hodelaget.

OG - så det ikke skal være noen tvil - man trenger hjelper(e) når man skal oppdra en unghest. Har hørt mer enn en skrekkhistorie om ting som har gått galt...
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 19/11/2006 :  00:36:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selvfølgelig skjønner man ikke poenget med longering om man ikke kan det...
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 19/11/2006 :  04:47:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ooops - you "got me" on a soft spot!!
Jeg skjønner fremdeles ikke - etter 35 år med hester - helt vitsen med longering.

Har liksom klart meg uten dette i all den trening jeg har gitt mine hester.

Og JOOO - jeg har lært å longere en hest - men verken hesten eller jeg har skjønt vitsen med å løpe rundt og rundt......

Den "klokeste" hesten jeg hadde med å gjøre LA seg rett ned da jeg skulle "gjøre som alle andre" - og longere henne.... Med tømmmekjøring og leiing med stemmebruk ble denne smarte araberen den perfekte terapihest.

Hehh - jeg "respekterte" henne altså med at hun IKKE ville longeres, mens hun responderte på alt det andre jeg lærte henne. - Gjensidig respekt og læring - DET var det som gjaldt - med DENNE hesten....
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.55 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.