hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kort galopp
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Kort galopp
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Marita_Enghild

» VIP

Skrevet - 15/11/2006 :  17:26:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet noen en go idè på hva jeg kan gjøre for å lære fjordinghoppa mi å fatte kortgalopp?
Ho har vært ponnitravar...

Når vi ska galoppere på ban er det sånn at: Først spring ho seg opp til galopp, å når æ har fådd ho i galopp galoppere ho ganske fort før æ får roa ho ne te kort galopp...
Nån idèa?

Men nån ganga e ho flink å fatte me en gang Da rose æ ho, å avlutte trenings økta

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 15/11/2006 :  21:36:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det første du må tenke på er om hesten er i form og har muskler til å galoppere i kort galopp, og av det du skriver, så tror jeg ikke den er det. Du må derfor jobbe med styrke og kondisjon før du kan kreve dette av den, da det er rimelig tungt for hesten å sette seg skikkelig i kort galopp. Du bør også terpe på fine fatninger, og gjøre masse overganger, husk gode halvparader.
Hege Gå til toppen av siden

Marita_Enghild

» VIP

Skrevet - 15/11/2006 :  21:44:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Æ har plagdes me d sia æ fikk ho i første dagen på sommerferien.
På sluttn av sommern va ho i ganske så go form, å da plagdes æ åsså me å få de te=/
Da hadde ho både kodis å muskla
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 17/11/2006 :  20:11:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Tren fatninger, både fra skritt og trav.

Jeg vil tro at hesten ikke er sterk nok til holde kort galopp enda, for det om den er i god form ellers. Det er bare å trene og trene. Øv på å fine fatninger som Hege sier og utvid etterhvert til å holde to steg i kort galopp, så gå ned i skritt/trav. Og etterhvert som hesten blir sterkere kan du legge inn tre steg før du avslutter osv..

Therese
Gå til toppen av siden

sandrapizi

» VIP

Norway

Skrevet - 17/11/2006 :  22:27:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
men dere sier hesten må være i god form får å fatte kort gallop. Jeg ridde en araber inn i sommer og hun fattet kort gallopp med det samme. kunne få henne i skikkelig skikkelig kort gallop...Hvordan har dette seg da? Er det forskjellig fra hest til hest? Denne hesten var absolutt ikke trent.... Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 18/11/2006 :  00:23:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her er fra veiledning for dressurdommere, så får alle en liten forklaring:)

Arbeidsgalopp: Løsgjort, balansert, god bydning og bakbensaktivitet. Holdningen tilpasses hestens utdanningsstandpunkt.

Samlet galopp (eller kort galopp): Økt reisning, mer undersatte og bøyde bakben. Kortere, høyere sprang med god spenst og bogfrihet. Hesten galopperer besluttsomt, rytmisk og løsgjort fremover.

Galt: Uklar tretakt, urytmisk. Flatt, uten spenst og energi. På forparten, ubalansert. På to spor.
Mister galoppen, changerer, kryssgalopp.
Galoppfatning: Skjevt, av bittet, uvillig, feil galopp.
Samlet galopp: Forholdt, slepende, mister tretakten.
Mellomgalopp, øket galopp: Løper, på forparten, kommer ikke bakfra. For trange rammer.

Kort sagt; samlet galopp er en øvelse i de høyere dressurklasser og stilles store krav til både hest og rytter for å ri en samlet galopp.

Hege Gå til toppen av siden

mpreshen

Skrevet - 20/11/2006 :  12:32:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du bør også sette henne opp i galoppen fra helt rolig trav og ikke hurtig trav, for da som du sier springer hun seg bare opp i galoppen, i stedenfor å sveve opp i galloppen. Gå til toppen av siden

SøndreAasGård

» VIP

Skrevet - 20/11/2006 :  19:38:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Evne til kort galopp har også mye med balanse å gjøre. Noen hester har naturlig god balanse, andre ikke. Men det er riktig som det er sagt at man må trene mye på fatninger da dette bygger styrke og balanse. Dette er et nitidig arbeid og ikke gjort i en håndvending.
For 3 år siden fikk vi en traver. Det tok han fram til i våres å klare å gå kort galopp, så her må man være tålmodig og skynde seg langsomt. Gjør også mye løsgjørende gymnastikkarbeid ellers i trav og skritt, og jobb endel bommer. Stusshoppning kan også hjelpe.
Lykke til.
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 23/11/2006 :  00:03:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Balanse på hesten kommer først når rytteren har balanse.. Og ja, det er tungt for en hest å gå i galopp dersom den er i dårlig form men desto enda tyngre om rytteren eks faller fremover i galoppfattningen.. Gi hesten tøyle, hold deg rett over hesten og midt på. Ikke fall for fristelsen mange gjør å lene deg fremover...
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 23/11/2006 :  09:08:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bærer hesten seg selv godt i skritt ( setter den bakbena under seg slik at det bakbenet som er under den bærer vekten)?
Er den myk for begge hender i skritt?
Er takten jevn i skritt?
Sitter du balansert og støttende på hesten i skritt?

Kan du ikke svare ja på alle spørsmålene jeg har stilt her synes ikke jeg personlig hesten er klar for å galopperes med overhodet under rytter.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

krøllalfa

Norway

Skrevet - 26/11/2006 :  01:18:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekrøllalfa  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekrøllalfa  Svar med kopi av melding
forslag til hvordan jeg kan få fjordhoppa mi til å holde på den korte galoppen? hun er en smule overivrig, og har ingen problemer med å fatte galopp, tingen er den at hun fyker avgårde uten å ville roe tempoet.. Unntaket er når hun har en lat dag; da galopperer hun saaaaaaaaaaakte bortover, eller hun nekter å galoppere i det hele tatt
Hun har aldri vært skikkelig trent, og kan omtrent ingenting..
Kjempeglad for svar!
*klem, Ronja & Jenka*

-Den som intet våger intet vinner -

Jenka, you'r my everything <3 Gå til toppen av siden

katriiine
» VIP

Skrevet - 02/12/2006 :  19:26:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har også problemer med å sette hesten min i kort galopp. dere sier det er lurt å sette i galopp etter rolig tra, men dette klarer ikke hesten min(eller jeg) hun må liksom opp i hurtig trav for å slå over....

hva kan jeg gjøre med dette? hun er forholdsvis godt trent, og trener masse overganger hele tiden..
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.