hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Oppdrett/energi-hjelp!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Oppdrett/energi-hjelp!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

CamillaogBellaogRubina

» VIP

Skrevet - 15/11/2006 :  11:41:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hoppa mi fikk føll på april,og nå føler både jeg og mor det er på tide å begynne med separate bokser på natta selv om lille gull gjerne vil ha litt melk enda

Det jeg lurer på,er fôringa på merra mtp.kraftfôret og melkeproduksjonen!
Hun har til nå fått 2 liter oppdrett daglig fordelt på to måltider,planen er at hun skal over på energi og tilskudd etter hvert(det er det som fungerer best for henne).
Hvis noen syns dette var lite kraftfôr må jeg ta med at hun står helt uvirksom for tiden,mammapermisjon på heltid siden jeg også skal ha det snart!
I tillegg har hun fri tilgang på rundball ut,og 12-15 kg.høy inn på natta.

Er det ok å gi 1/2 energi og 1/2 oppdrett til ett måltid,så den ene literen med oppdrett i et annet allerede nå?
Tenker på melkeproduksjonen osv.Den er vel forsåvidt dårligere nå...

Når kan jeg kutte opp oppdretten til merra helt,hvor gammel bør føllet være før det er greit?

For ordens skyld,føllet får selvfølgelig oppdrett!

Svar og tips mottas med takk

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 15/11/2006 :  14:29:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Du kan godt begynne å bytte nå, du gir ikke mer enn at det ikke vil utgjøre så innmari stor forskjell likevel. Synes foringa di ser bra ut jeg, fri tilgang på grovfor er kjempefint for hester i avl/uvirksomme hester så lenge de ikke blir feite.

En annen ting du kanskje bør tenke på er når du begynner å gi energi, er om du i det hele tatt trenger å gi tilskudd. Det er allerede en god del vitaminer og mineraler i energien, og ved å gi tilskudd i tillegg kan man fort komme over på "for mye" av endel ting. Alt avhenger av hva det er i grovforet, men om det er av god kvalitet og siden hun får såpass mye kan det hende hun får dekt opp behovet sitt bare på energi og grovfor.

Gå til toppen av siden

liwedell

Norway

Skrevet - 15/11/2006 :  17:09:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville prøvd komplett hvis hoppa ikke skal brukes. Og hvis du ikke gir annbef. mengde ville jeg gitt tilskudd. Gå til toppen av siden

CamillaogBellaogRubina

» VIP

Skrevet - 15/11/2006 :  18:55:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Komplett fungerer ikke på henne,eller dvs.havre er no-no!!!
Jeg har prøvd komplett (ren havre også)flere ganger,og ender opp med en hest med mer energi enn hva hun har til vanlig og hva godt er!!

Anniken:hæ,skal de ikke ha multitilskudd når de får kun energi??Har alltid gitt henne tilskudd før,men så lenge hun går på oppdrett er ikke det nødvendig vet jeg.
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 15/11/2006 :  20:34:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Energi er også en av disse ferdigforblandingene med tilsatt vitaminer og mineraler, og siden det er ment å gi i mindre mengder sammen med havre er det enda høyere konsentrasjon av vitaminer og mineraler i det enn i f.eks komplett. Faktisk så er konsentrasjonen av flere mineraler høyere i energi enn i oppdrett, ellers så er det akkurat likt pr kg.

Jeg synes det er best å fore "rent" og tilsette vitaminer på sida, da vet du mye mer nøyaktig HVA hun får og ikke, så slipper man å regne på hva hun får i foret og må legge til kanskje litt tilskudd på sida.

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 15/11/2006 :  21:13:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Litt O.T. her, men ville bare si at føllene på vår stall som ble født i mai er skilte fra de nå, og mødrene går på helt vanlig foring...
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 16/11/2006 :  06:15:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når moren ikke blir brukt, har fri tilgang på grovfor og ikke er tynn, trenger hun egentlig kraftfor? Hva med å redusere mengden oppdrett og gi et multitilskudd ved siden av så hun får det hun trenger av vitaminer/mineraler? Hester får ikke mangel på noe selv om de ikke får korn. Korn er vel nødvendig å gi bare når hesten trenger ekstra kalorier og heit energi. Gå til toppen av siden

CamillaogBellaogRubina

» VIP

Skrevet - 16/11/2006 :  09:31:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Merra har en historie som svært,svært,svært tynn for å si det mildt!Største skrekken min er at hun skal falle tilbake til den formen ho var i da jeg kjøpte henne,derfor syns jeg det er greit at hun får litt kraftfôr,om ikke annet så i hvert fall for forandringen/smaken sin del i matveien.

De skal ikke ha multitilskudd i tillegg til oppdrett.Poenget er jo at jeg skal gå bort helt fra oppdrett etter hvert.

Takker til alle for svar!

BTW:Anniken-hvor er du hen i verden nå da???Må inn på vipen din og snoke etterpå
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 16/11/2006 :  11:21:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også en hest som var veldig tynn når jeg kjøpte henne. Nå får hun nesten fri tilgang på grovfor, 5dl speedy-beet (før bløtlegging) 1-2 dl olje, og et flytende multitilskudd + gulrøtter.
3dl olje gir like mye energi som 1kg havre! Men, det er lettere å fordøye og gir ikke så heit energi.
Brukes hun mye gir jeg evt litt Champion Diett i tillegg. Ikke fordi det er slankemat, men fordi det inneholder lite stivelse og dermed ikke gir så heit energi. Speedy-Bet mengden kan også økes, det inneholder ikke sukker, (ca 5% = nesten ikke noe) med veldig bra fiber som gir god energi for hesten.
Når vi mennesker spiser fiber er det bare for å holde magen i gang, men det gir oss ingen kalorier. Hester fordøyer fiber ved hjelp av bakterier og det meste av hestens energi bør komme fra fiber.
Hvis man gir anbefalt mengde oppdrett skal dette inneholde alle vit/min hesten trenger. Dersom man gir mye mindre enn anbefalt mengde vil det ikke dekke dagsbehovet for vit/min og da bør man spe på med et multitilskudd, - eller en annen kraftfortype som også inneholder vit/min, men det er vel kanskje ikke nødvendig med mer kraftfor for hoppa di?
Gå til toppen av siden

CamillaogBellaogRubina

» VIP

Skrevet - 16/11/2006 :  11:31:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke nødvendig med mer oppdrett enn hva hun allerede får i hvert fall siden det er på slutten av amminga.Hun fikk jo selvfølgelig betydelige andre mengder tidligere!
Som jeg har skrevet før:poenget er jo at jeg skal bort fra oppdretten til henne!

Så lenge jeg greier å holde vekta hennes oppe i løpet av vinteren med den fôringa jeg ønsker,vil hun ikke få annet enn en symbolsk slump ala 2 l + tilskudd.Tror det vil fungere greit siden hun kun vil bli gående på stas til en liten stund etter nyåret.

Fôringa var mer komplisert før for å få henne opp i vekt,men så lenge hesten ser bra ut og trives,tror jeg dette vil bli løsninga for oss.
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 16/11/2006 :  20:53:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Camilla:
Jeg er fortsatt i England, men kommer hjem til jul. Skal ha kurs igjen også, om noen av dere er interesserte. Nybakte mødre og sånn er kanskje ikke så aktuelle på ridninga, men det er en teoridel også som passer for alle, gravid eller ei.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.