hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hva synes du???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 hva synes du???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

tempramenta

Skrevet - 14/11/2006 :  21:16:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
heei.
hva synes dere er det fineste navn på en hanhest og navn på en hunhest.
skriv ned hvem navn som dere syns er fint på en jente hest og en gutte hest.

jeg synes Tempramenta er fint navn på en hoppe og på en hanhest er Rockabilly.

hva er deres navn som dere syns er fine på en hunhest og en hanhest???

kjempe glad i søte lille Tempramenta mii<3

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 14/11/2006 :  23:03:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Hanhest og hunhest? Det var nye begreper:p

Jeg syns Cheri er det fineste hoppenavnet og Diamond det fineste valakk/hingste-navnet;) Aldeles ikke pga de er mine hester *neeeida*

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 14/11/2006 :  23:29:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Reagerte på hunnhest og hannhest jeg og

Synes Pride er fint på hingster. Eller Brave Star selvsakt;)
Hoppenavn blir vel... kommer ikke på noen... Daytona Smaragd er fint da. Jada, lite orginalt å nevne navnet på hesta sine.
ÆKreativ*

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 15/11/2006 :  02:29:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når det gjelder navn på hester, bør man vel ta litt hensyn til rasen. Og ofte er navnet en kombinasjon av mors og fars navn, og tydelig preget av om hesten er hoppe eller hingst/vallak.

En dølahest, fjording eller nl-hest ved navn "Star Princess" eller "Golden Boy" passer liksom ikke, synes jeg. Like lite som at en hest av varmere rase heter "Lena Frøya" eller "Grom Svarten" - ville liksom bytta navn da....

Vil også tro at islandshestfolk ville steila hvis en sånn ble kalt "Queen of the Desert", mens araber-folk ville gjort tilsvarende ved navnet "Garpur frå Fløy".......

Og, forresten, når det gjelder godkjent og registrert avl av raser som NHS (Norsk Hestesenter) har ansvar for, så må man faktisk sende inn forslag (3 stk.) til navn på føllene, og er man heldig så blir førstevalget godkjent. Navnet må ikke være i bruk på en annen hest, faktisk.

Så altså: Navn på en hest er ikke "bare-bare". Det er mange regler og hensyn å forholde seg til.

Og til "temperamenta": Ser at du er ung, så du har mye å lære enda, og at du søker råd, er fint. Du er jammen heldig som har egen hest.

Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 15/11/2006 :  16:39:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Litt OT, men må bare fortelle noe i forbindelse med innlegget ditt, T.Boysen;
Jeg har en varmblodstraver som heter SALTDAL LURINGEN!! Hørt noe så tragisk på en varmblods, da? Huff...

Har døpt ham om til daglig, da, men dog... Hehe...

Drep ikke fluen på din venns panne med øks....
Redigert av - Spendas den 15/11/2006 16:40:33 Gå til toppen av siden

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 15/11/2006 :  18:23:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Og til "temperamenta": Ser at du er ung, så du har mye å lære enda, og at du søker råd, er fint. Du er jammen heldig som har egen hest.

Opprinnelig postet av T. Boysen

Hun søker vel egentlig ikke råd til navn på en hest? Lurer vel bare på hvilke navn folk syns er fine
Jeg liker Titania på hoppe, også kan man jo ha et navn i tillegg Er vel et navn som de fleste hopper kan ha, samme hvilken rase..
Ellers syns jeg jo Western Viking er fint siden hesten min heter det

<3 Western <3

Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 15/11/2006 :  20:29:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Saltdal Luringen? DET var et artig navn
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 15/11/2006 :  22:16:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Saltdal Luringen? DET var et artig navn

Opprinnelig postet av rusket

Hehe, ja, er vel LITT utenom det vanlige på en varmblods, kan man si... Ville vel kanskje ikke vært mitt førstevalg, for å si det sånn... Men men.

Drep ikke fluen på din venns panne med øks....
Redigert av - Spendas den 15/11/2006 22:19:02 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 16/11/2006 :  02:47:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, jeg ville nok ikke "mistenkt" Saltdal Luringen for å være en varmblodstraver, nei.
Ville først ha gjettet på nl-hest, faktisk - særlig siste del av navnet....

Siden jeg altså har nl-hest (hvis noen enda ikke visste det), så har jeg prøvd å finne litt "historiske" og gamle navn på de føllene jeg har avlet i årenes løp, siden jeg synes det passer på en "historisk" rase.

Og hvis jeg hadde fått et hoppeføll, som jeg absolutt ville kalle Frøya, så ville det ikke blitt godkjent, da det finnes mange med dette navnet. Løsningen på problemet ville da være å kalle henne for "Boysens Frøya" i offisielle papirer - for det er det ingen andre som heter. I tillegg ville hesten få et stamboknummer.

Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 16/11/2006 :  09:21:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Når det gjelder navn på hester, bør man vel ta litt hensyn til rasen. Og ofte er navnet en kombinasjon av mors og fars navn, og tydelig preget av om hesten er hoppe eller hingst/vallak.

En dølahest, fjording eller nl-hest ved navn "Star Princess" eller "Golden Boy" passer liksom ikke, synes jeg. Like lite som at en hest av varmere rase heter "Lena Frøya" eller "Grom Svarten" - ville liksom bytta navn da....

Vil også tro at islandshestfolk ville steila hvis en sånn ble kalt "Queen of the Desert", mens araber-folk ville gjort tilsvarende ved navnet "Garpur frå Fløy".......

Og, forresten, når det gjelder godkjent og registrert avl av raser som NHS (Norsk Hestesenter) har ansvar for, så må man faktisk sende inn forslag (3 stk.) til navn på føllene, og er man heldig så blir førstevalget godkjent. Navnet må ikke være i bruk på en annen hest, faktisk.

Så altså: Navn på en hest er ikke "bare-bare". Det er mange regler og hensyn å forholde seg til.

Opprinnelig postet av T. Boysen

Jeg trodde det var slik at man norske hester (fjord.,NL, døl) faktisk MÅTTE ha norske navn.
Trodde ikke at man fikk det godkjennt om man sender inn at man vil kalle sitt lille fjordingføll for sugarbabe!?!

Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 16/11/2006 :  09:52:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet ikke hvordan det er med de andre norske rasene, men DNT krever ihvertfall at kaldblodsen skal ha norsk navn, eller at sammensatta navn skal ha norsk skrivemåte og klang...
Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 16/11/2006 :  12:55:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Melodie er vel ikke akkurat norsk navn, men tror oppdretter fikk det godkjent fordi det skrives med -ie istedefor med y (melody).
Har ikke noe "favorittnavn", men jeg syns det begynner å bli ufattelig kjedelig med navn som eks raua, svarten og brunen.(beklager om jeg fornærmer noen nå)

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 16/11/2006 :  13:32:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Har ikke noe "favorittnavn", men jeg syns det begynner å bli ufattelig kjedelig med navn som eks raua, svarten og brunen.(beklager om jeg fornærmer noen nå)

Opprinnelig postet av lucky june

Enig... Har ikke tall på hvor mange Svarten-er jeg kjenner/vet om:p

Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Skogstrollet

Norway

Skrevet - 16/11/2006 :  13:56:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkogstrollet  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkogstrollet  Svar med kopi av melding
Hesten min heter Asgrim Svarten, hehe. Litt kjedelig navn ja.. Før het han Asgrim SOKKEN, hehe.
Tenk og gå rundt å kalle hesten sin Sokken.. =P

Jeg syns Super Blitz, eller bare Blitz, er ganske tøft, for det er det få som heter. Forrige hesten min het det. :)

En Nordlandshoppe som jeg hadde på helfôr før het Athena, det er tøft! =) Kanksje ikke typsik nl-hest navn da men..

Svalegårds-cheri: Cheri er ett kanon kult navn syns jeg! =) tøfft.. :)

Catharina & Svarten. Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 16/11/2006 :  14:01:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Svalegårds-cheri: Cheri er ett kanon kult navn syns jeg! =) tøfft.. :)

Opprinnelig postet av Skogstrollet

Takk
Litt vanlig det og da forsåvidt, hehe sist stevne het hesten etter oss også Cheri:p (Eller Cherie for å være nøyaktig) Men syns det er fint jeg og, greit og kort, fint å si:p

Love you, Cheri<3

Redigert av - Svalgårds-Cheri den 16/11/2006 14:02:25 Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 16/11/2006 :  14:56:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg har to varmblodsdamer med fine navn. Second Chance (noe problematisk hoppe før hun kom til meg) og Sweet Little Miss Take (ordspill på mistake.. fikk navn av meg da hun var uregistrerbar innavl og navnløs).
Fullblodsen min heter på papiret Miss Sharp, men fikk navnet My Special Lady da jeg fikk henne i gave av ei god venninne og ei anna god venninne betalte hengerleie mens ei tredje stilte som sjåfør langt på kveld.

Vallak/hingstenavn jeg liker: Braveheart.

Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.