hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - BETFÖR ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 BETFÖR ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Christina-Pilenda

Skrevet - 12/11/2006 :  19:51:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg lurer på noe, noen mener jeg brude gi hesten min betefor! meeen jeg vill så alldeles ikke at hesten min skal legge på seg da hu har en tendens til å gjøre det FORT! så da lurte jeg på ;
Hva er BETFÖR til ?

Noen sier til meg for å få hester som er tynne til å legge på seg, noen sier det er bare for at de skal få noe og spise.. så jeg blir på en måte trukket i to ender

Redigert av - Christina-Pilenda den 12/11/2006 21:22:28

katrine89

Norway

Skrevet - 12/11/2006 :  20:59:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Vel, først og fremst heter det Betfôr, hvis ikke har jeg isåfall aldri hørt om denne fôrtypen før. Så jeg går ut ifra at det er BETFÔR du mener.

Kan du ikke spørre hva som er grunnen til at du skal gjøre om fôrplanen på hesten din? Er det noe du mener han mangler i fôret? Uansett, jeg gir hesten min betfôr, han får det for å få litt ekstra energi, men ikke så eksplosiv som når jeg gir havre.

Vel, det er det jeg bruker det til ihvertfall.

Din hest er ditt speil som uforfalsket gjengir dine dårlige sider.
Se din hest i øynene - og la deg ikke skremme av sannheten.

Sweet Sandore - Jeg elsker deg! <3
Gå til toppen av siden

Christina-Pilenda

Skrevet - 12/11/2006 :  21:23:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok ! neij jeg gir jo hesten min havre så da skal jeg vell ikke trenge betfor daa ? eller ? : p Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 12/11/2006 :  23:51:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Tja, nå vet jeg ikke om det har noen andre funksjoner, men om du ikke føler at du mangler noe i den maten du gir hesten din, ser jeg ikke noe poeng i å endre på det heller?
Din hest er ditt speil som uforfalsket gjengir dine dårlige sider.
Se din hest i øynene - og la deg ikke skremme av sannheten.

Sweet Sandore - Jeg elsker deg! <3
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 12/11/2006 :  23:53:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Betfiber er bedre enn betfor, mindre melasse. Du får det hos FK og du kan veldig gjerne gi det til hesten din uansett hva annet han får. Det inneholder masse fiber som er sunt for hestemagen, den regulerer magen og er veldig positiv for mikrobene i baktarmen på hesten.
Når du forer med Betfiber nyttiggjør hesten seg innholdet i alt for mye bedre og tarmen tar bedre til seg næringsstoffene i både grovforet og kraftforet.
Det er energigivende uten å gjøre hesten heit og den legger ikke på seg av det. Det er det sunneste du kan gi hesten din og hører mer til under grovfor enn kraftfor men gir god energi.
Om du forer med havre og hesten har lett for å legge på seg? Nå vet jeg jo ikke hva du bruker den til/intensitet i trening, men jeg ville kuttet på havren, gitt betfiber, multitilskudd og heller en dæsj olje (-:
Betfibret er i tillegg tilsatt elektrolytter og det er jo også bra.

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 14/11/2006 :  00:35:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Som Harneshaug skriver er betfôr supert å gi til hester for å tilsette fiberstruktur i kraftforet, eller for å gi til hester som egentlig ikke trenger kraftfor (slike som fort blir gode og runde, som Lenda jo har en liten tendens til ).

Det er en myte at hester legger på seg av betforet. Hester legger på seg av samme grunn som oss mennesker: for mye kalorier, samme hva kaloriene kommer av. Og betfor inneholder svært få kalorier pr kilo i forhold til kraftfor som f.eks bygg og havre.
Grunnen til at betfor er blitt kjent som et "feitefor" er at det ofte brukes til hester som er tynne fordi de ikke er glad i mat, da det smaker godt og setter god smak på kraftforet, som ofte er det som får dem til å legge på seg. I tillegg er det fint for å rette opp balansen i magen til hester som er tynne av ødelagt fordøyelsessystem av for mye stivelse (finnes i alt korn, som kraftfor lages av).

Betfor er så og si rent fiber, har lavt sukkerinnhold, næringsinnhold som ikke er stort over greit høy, gunstig proteininnhold og ikke minst en svært gunstig balanse av calsium og fosfor. Et supert alternativ å gi i krybba til hester som kanskje ikke får kraftfor når de andre hestene inne får.

~Anniken

edit for å legge til at, ja, det er jeg som har rådet henne til å gi betfor i utgangspunktet, og jeg står på mitt, betfor er bra for hesten, kanskje spesielt om den er overvektig.

Redigert av - Anniken B. den 14/11/2006 00:36:05 Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 14/11/2006 :  01:42:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er i alle fall Betfiber som berger mine hester som fra før var ødelagte i magen av kraftfor. 1 med magesår og 1 med krysslammelse. Nå fungerer de kjempefint begge to og er i flott hold, UTEN kraftfor. Kaldblodsen går 6 mil uten problem, i intensive prioder får han dog 1l havre i tillegg.
De får olje også begge to ca 1,5 dl.
Tror hestene er skapt for mye mer arbeid enn det vi tror. Vi er nok for raske og konkludere med hva hardt arbeid er for en hest, det er i alle fall ikke 1t på bane hver dag...

amelita
» VIP

Skrevet - 14/11/2006 :  12:51:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke akkurat svar på emnet, men siden vi er inne på det med Betfiber (FK sitt).
Fikk opplyst at jeg kunne gi inntil 3 kg (tørrvekt) pr dag, i stedet for havre/bygg!.
Noen her som har prøvd å legge 3kg i bløtt!!!!?. holder ikke med ei 10l bøtte da..... må nok bruke badekaret , og da tror jeg ikke resten av familien hadde blitt spesielt blide.
Selv synes jeg det holder i masse vis å gi 2 dl pr hest. Så med 5 hester som får så blir det 1l (1l er ca 800g). Bli ganske mye av det når det har svellt ferdig også. Tror ikke noen av mne hester hadde spist slike mengder med mat i tillegg til 8 - 12 kg høy.
Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 16/11/2006 :  14:54:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Jeg bruker hestene til normalt hobbybruk. De får da champ.komplett morgen og kveld, og i tillegg på kvelden får de en halv liter betfòr på toppen. Bruker kun betfòr på vinteren. Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 18/11/2006 :  22:20:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Da jeg spurte stalleieren hvor jeg holder til hvorfor de vil gi betfôr fikk jeg svar på at det var for at de skal ha det bra bare. Jeg har lært at betfôr er bra for magen, og at det gjør at hesten forbedrer næringsopptaket i kroppen på alt annet den får. Vet om en hest som ikke ville legge på seg uansett hvor mye mat den fikk, og hvor mye hun ble brukt, men ble fin i formen med betfôr. Min hest får 1 liter med betfôr til kvelden.
*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 19/11/2006 :  00:12:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ikke akkurat svar på emnet, men siden vi er inne på det med Betfiber (FK sitt).
Fikk opplyst at jeg kunne gi inntil 3 kg (tørrvekt) pr dag, i stedet for havre/bygg!.
Noen her som har prøvd å legge 3kg i bløtt!!!!?. holder ikke med ei 10l bøtte da..... må nok bruke badekaret , og da tror jeg ikke resten av familien hadde blitt spesielt blide.
Selv synes jeg det holder i masse vis å gi 2 dl pr hest. Så med 5 hester som får så blir det 1l (1l er ca 800g). Bli ganske mye av det når det har svellt ferdig også. Tror ikke noen av mne hester hadde spist slike mengder med mat i tillegg til 8 - 12 kg høy.

Opprinnelig postet av amelita

Jeg har alltid gitt hesten min 1 liter tørt pr dag. Synes ikke det er mye.

Gå til toppen av siden

amelita
» VIP

Skrevet - 19/11/2006 :  10:39:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ga også mine hester 1l tørt pr dag av den gamle typen betfor, som så ut som den var revet på grovt råkostjern, og uten rilsetninger. Var veldig fornøyd med den.
Denne nye typen, Betfiber (fra FK) , tillsatt urter og melasse synes jeg er noe forferdelig klin. Blandes den med havre går den til nød an, men blandes det pellets i( særlig de små fra FK) løser pelletsen seg fort opp i den fuktige massen og hestene tygger ikke maten skikkelig de sluker den.
Vil helst at hestene mine har litt tyggemotstand i maten sin, liker ikke å gi dem " grøt ".
Så visst noen her vet hvor en kan få tek i den gamle typen Betfor her på Østlandet vil jeg gjerne vite det. De hadde den tidligere på FK, men etter at de begynte med sin egen pelleterte variant har de slutta å ta inn den gamle typen.
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 19/11/2006 :  11:11:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg trives veldig godt med Speedy-Beet. Den inneholder bare 5% sukker, mindre enn de andre typene, og den løser seg opp på bare 10min i kaldt vann. Det gjør det enklere å fore og være sikker på at den har rukket å svelle ferdig.
Jeg gir Betfor fordi jeg vil at hesten min skal få mest mulig av energien sin fra fiber og minst mulig fra sukker og stivelse. Speedy-Beet er veldig greit å tilsette et tilskuddsfor med vitaminer og mineraler og evt 1-2dl olje etter behov for litt ekstra kalorier. Korn er ikke nødvendig på mange hester, hun får i seg alt hun trenger uten det.
Gå til toppen av siden

Wichtoria

Norway

Skrevet - 21/11/2006 :  12:22:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Harneshaug:
Er det smartå kjøpe betfiber til hesten min som står på utegang siden hun er løs i magen? Hun får 1 kg komplett per dag, siden hun ikke blir ridd så mye lengre, ++ at jeg har henne inne på boks noen timer om dagene for at hun skal spise høy, i håp om at magen stabiliserer seg, men den gjør ikke det, det renner bokstavelig talt av henne.
Har kjøpt biola nå, men hvis betfiber også kan hjelpe, kjøper jeg gjerne en sekk med det og!
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2006 :  23:05:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Kaja! Det vil jeg absolutt tro. Betfiberet regulerer bakteriefloraen i tarmen og det er jo når det blir uballanse der de blir enten hanrde eller løse, som oss.
I tilleg suger foret veldig godt vann så du kan jo regulere utblandingen i begynnelsen. Den skal blandes i sin vekt !*5 med vann. Jeg synes det blir for vått og bruker 3-4 ganger med vann (-:
Du kan jo uansett fortsette med biola og begge deler er jo sunne tilskudd. Har du forresten prøvd denne Noni-juicen? Har hørt den skal være så bra for magen, men det koster jo 100kr literen eller noe slikt? I alle fall håper jeg det fikser seg, ikke kjekt med dårlig mage hverken for folk eller hest, går fort ut over allmenntilstanden!

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2006 :  00:14:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Beklager masse om dette er snakt om før i denne tråden (orket ikke lese hele), men et lite spørsmål: Er det "farlig" å sette betforet i vann dagen før, altså at det står ca 24 timer? Vet det er minst 2t kaldt+halvtime varmt, men gjør det noe om det står lengre liksom.
De dagene Cheri har fri er jeg jo ikke i stallen nok timer til at det får stå lenge nok, om jeg setter det i vann når jeg kommer i stallen... (glemmer det ofte ut og å gjøre det med en gang) Så tenkte bare om det går greit at jeg feks i kveld satt betfor i vann som hun kan få i morgen kveld...

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.