hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - er det sant?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 er det sant?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

spanne_tuna

» VIP

Norway

Skrevet - 11/11/2006 :  21:51:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespanne_tuna  Svar med kopi av melding
jeg har hørt og lest overalt at hester ikke kan spy... og det er jo logisk når man ser på hestens mage og alt det der;)

men jeg hørte av noen at hester kan *spy* gjennom nesa:O går det ann?

høres litt rart ut men jeg har lyst til å få bekreftet at de kan/ikke kan spy med nesa?

*Cathrine & Spanne Tuna for alltid<3*

Opal

» VIP

Skrevet - 11/11/2006 :  23:19:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dersom svelget er tett av en eller annen årsak vil jo det som skulle ned i svelget komme ut gjennom nesa men vil jo ikke kalle det å spy. Spy= det som har vært nede i magen en tur allerede..... Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 12/11/2006 :  02:55:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Du sier riktig der - hesten kan ikke spy, syns å høre at om det blir tilfelle dør hesten der og da...
Husker min tidligere hest var litt uheldig med å få i maten litt for fort, hun fikk opp noe slim (i en stor bobble) jeg begynte jo selfølgelig å hyl grine på stedet - trudde jo hesten skulle dø da jeg *fnis* Men dette var da bare fôret som tydelighvis hadde bare hengt seg fast i spiserøret, og samtidig kun væske som kom ut. Vetrinæren ble tilkalt med en gang, fikk besjed om å se til hesten i en halvtime, funket alt OK, så var det ikke noe spesielt...

Eneste jeg har sett som har kommet ut av nesen dems, er blod og snott - ikke spy'e her, he he

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 12/11/2006 :  04:11:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det er sant - hester kan ikke "kaste opp" (spy).
Dette kan føre til problemer hvis de har fått i seg noe skadelig/giftig.
For med oss mennesker, og hunder og katter osv. kan man gi medisiner - eller stikke fingeren i halsen - så kommer mageinnholdet opp igjen. Desverre ikke sånn med hester.

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 12/11/2006 :  11:56:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
hester kan ikke puste gjennom munnen. De puster kun gjennom nesen. Sikkert derfor.. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.