hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - sal som sklir
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 sal som sklir
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Hot Shot Image

» VIP

Skrevet - 11/12/2006 :  22:18:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor får man shabrack med anti skli under? Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 12/12/2006 :  08:13:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Horze har det ihvertfall!
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

toneeile

Skrevet - 12/12/2006 :  13:58:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
var det en sånn du mente rusket? http://www.skoies.no/shop.asp?p=1023693 Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 12/12/2006 :  14:29:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja, men det er dressurgjord jeg er ute etter. Er den modellen som er vanskelig å finne dessverre.

toneeile

Skrevet - 12/12/2006 :  17:25:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
De har en her, men den var j***** dyr!!! http://ridebutikken.no/catalog/product_info.php?cPath=27_37_74&products_id=11213 Gå til toppen av siden

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 13/12/2006 :  20:43:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har samme problem med min hest. Har hatt salmaker til å hjelpe meg, og vi har funnet en sal som ligger så bra det er mulig å få en sal til å ligge. MEN, den sklir bittelitt frem når jeg rir, fordi han "slipper" ryggen og går med hodet i været.

Det å gå riktig er det vi jobber med nå, så jeg håper jeg får lagt om ganglaget hans til å gå riktig med ryggen opp og hodet ned, i stedet for å slippe ryggen og skyte hodet i været. Da vil salen også ligge bra. Kanskje du har samme problem? Salmakeren min skulle i tillegg lage en gjordt til meg som er formet ganske kraftig slik bildet av de andre her. For å hindre gjorden å dra fram salen, pga kulemage

- Marie & Lipdonn -
Redigert av - LilleMarie den 13/12/2006 20:44:11 Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 13/12/2006 :  21:05:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mitt problem er at hesten min mangler overlinje, samt han har en liten "kul" under magen som gjør at gjorden sklir frem - og drar med seg salen.

Stall Flø

» VIP

Skrevet - 14/12/2006 :  23:30:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Halereim er helt fint å bruke. Har selv brukt det en del på tur og slikt... Bare pass på at den er korrekt innstilt, da er den ikke til plage for hesten, tar bare når den skal. La hesten stå helt vanlig i avslappet stilling. Legg på sal og fest halreim. Da skal det være en håndsbredde ( høykant ) mellom høyeste punktet på krysset og halreima... Kanskje du vet dette, men tenkte jeg skulle skrive det... Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 14/12/2006 :  23:46:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja har halereim også, bytter litt på å bruke denne og antisklipad'en. Bruker for det meste halereimen når jeg vet at jeg hovesaklig skal holde meg på flat mark, og ikke på klatreturer. Han har slitt en del med spenninger bak, så jeg bruker halereimen med måte :)

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 27/12/2006 :  19:35:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Fest gjorden i de to fremste stroppene, istedenfor i den fremste og den bakerste. Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 27/12/2006 :  19:57:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ingen betydning dessverre Marthe.

vivian86

» VIP

Skrevet - 02/01/2007 :  17:46:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er under utdanning til saltilpasser av Peter Winslow, og de største "mytene" innenfor salverden har jeg funnet ut er:
-en sal som passer sklir ikke
-halereim er fælt for hesten
-padder skal ikke brukes

Tror folk nesten er litt "nyfrelst" og blir veldig ivrige på at alt skal være perfekt;) Og det er jo selvfølgelig riktig, men for de aller fleste er det nesten umulig å finne en sal som ligger perfekt og helt i ro på ryggen. For en sal skal ligge ganske mye lengre bak enn de fleste har, for at bogen skal gå fri. Og veldig mange hester har som Oden en "markert brøstbeinskurve" som gjør at salgjorten vil trekke frem salen. Hvis du legger salen der den skal og legger salgjorten der den naturlig vil havne, vil man ofte finne et stort avvik fra hvor salstroppene er og hvor gjorten går opp. Da er det nødvendig å prøve med litt forskjellige typer gjorter, halereim eller anti-skli-padder. Det er så mange hester som har saler som egentli passer, men som salen sklir frem på. En sal kan passe utmerket der den egentlig skal ligge, men likevel skli frem. Halereim ville faktisk gjort livet mye bedre for mange hester, og er ikke ubehagelig for hesten så lenge man bruker den riktig. Hvis hesten har spesielle problemer som Oden, bør man jo såklart rådhøre seg med veterinær, eguiterapaut ol. akkurat som Rusket har gjort angående Oden.

Angående sprang, så bør man bruke en god lammullspad under salen da spranghester bør ha en bomvidde bredere enn hva de egentlig trenger iogmed at ryggraden må ha ekstra plass over høye sprang. Dessuten har den en viktig størdempende funksjon ved landningen og dytter faktisk salen bakover på plass igjen. Vi prøvde under et kurs saler på en rekke spranghester, og samtlige som ikke hadde lammullspadd fra før gikk øyeblikkelig bedre etter de fikk padd under salen:)

Anbefaler Peters artikler som ligger på www.agria.se :)
Gå til toppen av siden

Hot Shot Image

» VIP

Skrevet - 08/01/2007 :  17:33:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lurte på om noen hadde noe erfaring med disse shabrackene?
http://www.hestesport-centeret.no/?itemID=1289
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 08/01/2007 :  19:52:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å dæven døtte, den må jeg jo bare prøve

Men etter salen nå er innridd og jeg har begynt med vanlig shabrack så sklir faktisk ikke salen, heldigvis :)

vivian86

» VIP

Skrevet - 09/01/2007 :  11:18:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er den Peter Winslow anbefalte også, tror den er veldig bra. Synd den koster sine kroner... Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.