hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hjelp til horsemanship, forvirret!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Hjelp til horsemanship, forvirret!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 10/11/2006 :  02:49:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Ja, da skal jeg prøve beskrive problemet så kort og enkelt som mulig;)

Det har seg sånn at jeg har begynt med horsemanship med hesten min (join-up heter det vel) i håp om å få litt orden på forholdet vårt som til tider går litt skeis. Eller: Det kan forbdres;) Krangler litt om hvem som er sjefen, i begynnelsen da jeg hadde Cheri behandlet jeg henne altfor snilt og det har endt i at hun gjør litt som hun vil og mangler respekt.

Jepp, til saken. Kan ikke horsemanship så godt, tok et kurs for noen år siden men syns det var så uintressant at det gikk rett ut det andre øret. Var ikke interessert i sånn da:s Eneste jeg vet er at jeg skal sende hesten ut/jage, se etter "underkastende" tegn for så å invitere den inn. Slapp henne på banen, har ikke rundpaddock, så ca 30*40 ridebane. Jagde henne vekk, og så straks tegnene. Hodet mot meg bl.a. Stilte meg med ryggen/skulderen mot henne, bøyde hodet. Hun fortsatte å løpe rundt, for å ha hele tiden skulderen mot henne måtte jo jeg gå i ring (ikke følge etter henne men vende meg rundt på stedet jeg stod)

Står og står, venter og venter. Hesten løper rundt og rundt, går etterhvert ned i skritt, men ikke tale om at hun kommer inn til meg slik planen var. Etter en stund gir jeg opp, hvor mange timer skal jeg stå der og vente på at hun kommer inn:p Sendte henne ut på ny, prøvde igjen osv. Dessuten var hun ganske stressa/redd pga noe hun fikk "stirra" på borte på veien.

Jeg gjør sikkert noe feil, hun forstår kanskje ikke at jeg inviterer henne inn? Eller så vil hun ikke... Har dette noe med tillitt å gjøre? Hun pleier som sagt ofte å sjefe over meg, ble derfor litt overasket over at hun "gav seg" så fort da jeg jagde henne bort.

Til slutt må jeg bare slutte, og går for å fange henne inn på normal måte. Men neida, får ikke tak i henne! Til vanlig når jeg henter henne på beite o.l er det null problem, men altså når jeg hadde henne løs på banen så var det ikke bare-bare å hente henne. Hver gang jeg nærmet meg (med skulderen til henne, senket hode, beroligende stemme osv. Alt for å ikke virke truende) gikk hun unna. Endte til slutt med at jeg måtte åpne porten til banen, og hun flyktet i vill galopp opp til stallen. Planen var å bremse henne på stien opp til stallen, for å fange henne og avslutte økten rolig. Hun ble svært stressa da jeg stengte veien, og sprang til slutt forbi meg når sjansen bød seg. Denne redselen tror jeg kan ha noe med det hun så på veien, hele tiden på banen løp hun-stoppet opp-stirret-prustet.

Så det ble bare veldig kaotisk og forvirrende:( Takknemlig for gode råd om hva jeg gjør feil og hvorfor hesten oppførte seg som den gjorde.

P.S Bare for å legge til at når vi trener horsemanship på andre måter, feks vike for press vha blikk, ri i bare hs-grime osv går det kjempefint. Kunne ri henne her om dagen i bare grimen (uten tøyler), hoppet hindere. Kun sjenkler, vekt, kunne ri med sååå små hjelpere, vi kommuniserte bra og ting føltes naturlig og riktig. Men så går alt til h****** når jeg prøver på join-up.

Har tenkt å ta horsemanshipkurs altså, tror det kunne tilført mye positivt i forholdet:) Men tenkte bare å høre litt her om noen har peiling på hva som gikk gale i den situasjonen jeg beskriver;)

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 10/11/2006 :  13:16:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må skrive kort, for jeg må løpe til bussen snart, men jeg ville ikke har begynt med "join up" i et stort ridehus. Om du orker kan du jo lage en rundpad av hinderstativ og bommer, men jeg ville ha begynt med basic leietrening og longering!
Hege Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 10/11/2006 :  22:31:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Hehe, jeg er enig. Vi har også bare ridebane, og jeg prøvde å bygge rundpaddock av storvolten på den ene enden av ridebanen. Det funket ett par runder før hesten tar fart, å løper UNDER cavalettene! =P

Meen.. studde hun bare hødet mot deg? senket hun hodet, gikk litt mer avslappet, begynte å tygge/sleike seg rundt munn? For det samme gjelder for meg, hesten snur ikke bare øret, men hele hodet og overkroppen mot meg, tigger om å få komme inn.

Jeg lot han komme inn, og han kom. Han fulgte meg, men etter en liten stund mistet han interessen. Jeg er ikke flink på dette akkurat, men jeg tror kanskje at alle tre tegnene må komme før du lar henne komme inn?

Til slutt må jeg bare legge til noe: Når hesten går unna deg når du vil bort til henne, burde du ikke latt henne fått viljen sin ved å ta henne med inn i stallen igjen UTEN å ha fått tak i henne. Jeg ville heller jaget på henne igjen, helt til du i det minste får komme til HENNE. Det er en start, om hun ikke vil komme til deg, er det bedre at du får komme inn til henne, enn at du bare lar alt være, og hun får slippe mer arbeid ved å IKKE la deg komme inn.

Lær henne at det er mer arbeid når hun ikke får være sammen med deg, da gjør du slik at det er positivt å jobbe sammen med deg, istedenfor mot deg. Jobber hun mot deg, vil det si mer arbeid.
Ikke så flink til å forklare, men skjønte du hva jeg mente?

Din hest er ditt speil som uforfalsket gjengir dine dårlige sider.
Se din hest i øynene - og la deg ikke skremme av sannheten.

Sweet Sandore - Jeg elsker deg! <3
Gå til toppen av siden

LeMi

» VIP

France

Skrevet - 10/11/2006 :  23:14:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeMi  Svar med kopi av melding
etter hva jeg har skjønt, så skal man ikke slippe hesten inn til deg i roundpen om hesten vil det, det skal skje når DU vil at hesten skal komme inn.
http://lemi.lenegallery.com
Gå til toppen av siden

Suenjoogamigo

» VIP

Skrevet - 04/12/2006 :  13:48:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vanlig problem.
Du må se etter visse tegn hos hesten før du kan forvente at hesten kommer til deg. Før alle disse tegnene er på plass er du ikke lederen og du må drive hesten helt til den har akseptert deg som leder.
Du må altså AKTIVT DRIVE(å drive gjør du ved at du gjør deg stor osm en dørvakt,ut med hendene som om de var klør,se hesten i øyet hele tiden og ha et tau i den hånda du vil hesten skal vike vekk fra.Gå eller løp i trygg avstand på siden av hesten i en vinkel som er bak hestens skulder, stamp hardt i bakken hvis hesten ikke reagerer når du løper mot den) hesten og i et stort ridehus må du jobbe hardere(les løpe mer) enn i rundpaddock. Derfor er det lettere i rundpaddock. Jeg bruker forresten ridebane jeg da.
Når du driver hesten skal du ha den til å løpe hele tiden(ikke skritte eller stå stille LØPE). Du må få den til å skifte vei og hele tiden holde tempoet oppe.
Du skal se på ørene på hesten om den vender et øre mot deg. Da har du fått dens oppmerksomhet.Fortsett å drive.
Etterhvert vil du oppdage at hesten begynner å sirkle deg inn.
Den ser mot deg og prøver å komme nærmere. Det skal den ikke få lov til. Fortsett å drive.
Den vil nå senke hodet som et tegn på at den vil forhandle med deg. Fortsett å drive.
Siste tegn er at den slikker seg rundt munnen. DU ER SJEF
Snu deg bort fra hesten ta hendene inn mot magen,lut skuldrene forover og vent.
I øyekroken vil du se at hesten stopper og tenker. Og hvis du er tålmodig kommer den og snuser på deg. JOIN UP
Da skal du stryke den forsiktig på pannen uten å se den i øyet.
Hvis du nå med ryggen til den beveger deg fra den så vil den følge etter deg
For mer om dette temaet kan jeg anbefale bøkene til Monty Roberts bl.a. Fra mine hender til dine.
de har jeg brukt med meget vellykket resultat på alle hestene jeg har prøvd join up på(både på eldre hester og unghester som ikke har prøvd det før)
Lykke til
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 05/12/2006 :  23:33:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Hvorfor er det så viktig for deg å gjøre en join-up ved å jage hesten først? Ofte er det enklere å følge oppskriften til Ellen Ofstad. Hun slipper hesten løs på et begrenset område, og lar den få være der litt alene, sånn at den får kjenne litt på hvor ensomt det er. deretter går hun inn på området, og begynner å rusle litt rundt. Da vil nok denne hesten din, som det forresten høres ut som du har det fantastisk morsomt med, komme for å være vennen din. Når den kommer til deg, kan du gå rundt, og få den til å følge etter deg, gå åttetall, stoppe, vende, gå over cavalettier, i sikksakk mellom kjegler og alt annet du måtte finne på. da er det viktig at du klarer å holde hesten intressert i det du gjør. Mister du fokus mister du den. Lar du deg avlede av noe den ser, mister du den også. men mister du den, er det ganske enkelt å få tilbake oppmerksomheten. dersom hesten er respektløs mot deg, DA kan du jage den vekk, tilbake til ensomheten...
Lærte forresten en annen morsom måte å fange en hest på, og her er oppskriften.
1 finn noe å grave med.En pinne eller en skje eller noe lignende. Putt det i lomma.
2 gå ut til der hvor hesten står, stopp i god avstand fra den, sett deg på huk.
3 grav et hull som er HELT firkanta, 10 ganger 10 cm stort, og 10 cm dypt.
dette høres dustete ut, ikke sant? poenget er at når du går ut der, og fokuserer på dette hullet du skal grave, dør nesten en hver hest etter å få vite hva i huleste det rare mennesket driver med. Siden du er så konsentrert om disse cm og vinklene som du skal lage, glemmer du å kaste "skumle"(for hesten) blikk rundt deg. dermed får hesten glede av å være jeger. Jeg garanterer at du sannsynligvis aldri kommer til å rekke å lage en eneste sånn firkant, før du har en bløt mule i nakken.

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

ExhinaogStine

» VIP

Skrevet - 19/12/2006 :  19:59:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Grunnen til at man gjør join up ved å jage hesten først er at det er den måten hestene selv gjør det på. Om du studerer hester i flokk så ser du fort at det er slik de gjør det når det kommer en ny hest inn i flokken. Det er litt individuelt hvor lang tid dette tar på hesten, men med noen kan det ta en dag på andre kanskje en uke.
Det som for meg høres ut som forskjellen på de to metodene er at den ene kanskje er mest relevant for de hestene som gjerne vil være sjef. Det er ikke så sikkert at man trenger join up om hesten ikke prøver å være din sjef- eller behandler deg med respekt. Men om hesten ikke helt finner sin plass av deg og hesten er join up kjempe effektivt- fordi du snakker et språk hesten forstår (om du gjør det riktig da)
Jeg gjorde dette på den ene hesten jeg trener som gjerne vil være litt sjef. Det skulle ikke mange minuttene til før tegnene kom, og etter det har det ikke vært mye tull.
Og hvorfor skal man ikke gjøre det? Mange longerer jo hestene flere dager i uken- og det er ikke så stor forskjell for hesten- bortsett fra at den ved join up går løs med hodet der den vil..
Men jeg trur begge metodene er fine, man må bare se ann hva som vil funke best på den hesten du har forran deg. Det er ikke sånn at alle metoder passer på alle hester. Det er vi mennesker som bør kunne så mange metoder som mulig slik at vi kan bruke den metoden som passer best til akkurat den hesten vi har forran oss den dagen...
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 19/12/2006 :  21:29:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hjelpe....

Det som beskrives i første mailen her er nettopp en av alle grunnene til at man IKKe skal drive med dette UTEN å ha en persone som kan det GODT TILSTEDE!!!!!!! Her har du fått en hest som det ikke er noe problem å gå bort til, til å nekte å komme til deg, til å fly unna deg... dette er en veldig typisk bieffekt av å *jage hesten rundt*

Kopi av melding:
Grunnen til at man gjør join up ved å jage hesten først er at det er den måten hestene selv gjør det på.

Vel... en stor forskjell på oss mennesker og hestene, er at hestene seg i mellom snakker hest veldig godt. Det gjør ikke nødvendigvis vi ... og skal man drive med noe så dominerende som dette , da MÅ!!!! man vite akkurat hva man gjør. Ellers er det veldig stor fare for at man ender opp med et helt annet resultat enn man hadde tenkt, være seg hest som IKKE vil inn, IKKE vil la seg fange ,eller om man har skikkelig flaks og har en hest som faktisk ER Sjefen : Man får juling.

Kopi av melding:
Hun pleier som sagt ofte å sjefe over meg, ble derfor litt overasket over at hun "gav seg" så fort da jeg jagde henne bort.

Hadde noen jaget meg bort hadde jeg blitt ganske spak jeg og. Hestenes lover er veldig enkle. Den som flytter en annen er den som dominerer. Når du sender hesten din bort, er det du som dominerer. Hvis du sender hesten din bort og den ikke rører seg. Da er det hesten som dominerer.

I stedet for å leke med joinup, om ikke du har noen som kan stå sammen deg og snakke deg igjennom det, se heller på hverdagen din. Vær ops på at hesten din ikke flytter deg rundt i boks, når du leier etc. hester kan flytte VELDIG snikende. Vær en klippe og uflyttbar. FLytter hesten din seg greit når du ber om det ? ok, da lar den seg dominere da .

Kopi av melding:
P.S Bare for å legge til at når vi trener horsemanship på andre måter, feks vike for press vha blikk, ri i bare hs-grime osv går det kjempefint. Kunne ri henne her om dagen i bare grimen (uten tøyler), hoppet hindere. Kun sjenkler, vekt, kunne ri med sååå små hjelpere, vi kommuniserte bra og ting føltes naturlig og riktig

Husk at orsemanship er ikke noe man trener. Det er noe man tenker, føler og gjør hele tiden. Det er måten man håndterer dyrene på, måten man omgåes dem. Måten man legger opp livet deres på , rett og slett kunnskap, forståelse, og kontakt.

Jeg ser virkelig ikke hvorfor du skal leke med noe du overhodet ikke kan (joinup) når du har så god kommunikasjon med henne ellers, og stresse henne opp slik du opplevde :)

Kopi av melding:
Og hvorfor skal man ikke gjøre det? Mange longerer jo hestene flere dager i uken- og det er ikke så stor forskjell for hesten- bortsett fra at den ved join up går løs med hodet der den vil..

God longering er dressurtrening og går på korrekt bøy og slike ting. Ikke på å jage hesten rundt.

Hesten skal anse deg som leder etter helt normal daglig håndtering. Det er utrolig få individer som *trenger* en runde i rundpennen for å underkaste seg. Og virkelig ikke noe man skal holde på med i tide og utide, og iallfall ikke om man ikke vet nøyaktig hva man gjør .HAr man en nervøs kan man knekke den fullstendig psykisk om man turer i vei og ikke leser signalene.

Det er MANGE hester som er *ødelagte* etter at joinup ble så populært.
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 19/12/2006 :  22:45:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Bare sier AMEN SUMMER!
dette var grunnen til at jeg foreslo at du skulle la være å jage hesten din. Hesten din er jo ikke respektløs. den VIL jo være sammen med deg, den vil jo lytte til hva du sier, og samarbeidet deres fungerer utmerket, UTEN at du dominerer henne mer enn du gjør, ikke sant.
Hvis du går inn på et avgrenset område, og slipper hesten løs, ber den om å følge med deg, og den gjør det, har du (etter min mening) oppnådd en join-up. Hesten kommer til deg, og følger deg fordi den allerede har respekten du trenger. Hvorfor be om noe du allerede har??
jeg var lenge litt på villspor sjøl med mine hester. gjorde Join-up på join-up, gang på gang, ved å tvinge hestene fra meg, for så å få dem til meg.. de stakkars dyrene skjønte jo ingenting. Unghesten min gikk inn i rundpaddocken, jeg tok av grima, og hun var klar. hun stilte seg opp og sa" hva skal vi leke i dag da Mamma?" og jeg svarte med "kom deg vekk din drittunge, du skal ha respekt for meg" . For hver gang, blei hun litt mindre lysten på å gå inn i roundpad. En dag nekta hun faktisk, og jeg måtte sette meg i tenkeboksen..
Jeg er fortsatt tilhenger av å drive fra meg en hest for å få den til å respektere meg, og underkaste seg dersom den IKKe gjør det. men denne ulykkelige lille frøkna mi lærte meg å først spørre, så komandere og til slutt forlange.. og jeg tror at det er mye mer riktig enn å begynne i den andre enden.
Når det gjelder deg og din hest vil jeg råde deg til å jobbe med å beholde fokus. Øv deg på å holde passelig avstand til hesten din, sånn at du ikke "mister" den. Noen hester liker å gå rolig, og få tid på seg, andre detter av lasset da. Øv deg på å være passelig energisk i det du gjør til at du holder hesten din aktiv, uten å stresse den opp. Noen hester er smarte og vil lære mye på kort tid, andre trenger lenger tid på hver bit av treningen. Finn ut hvor lang tid det tar før hesten din lærer en ting, og avslutt da. Ikke noe poeng å fortsette å lære et barn å sykle som allerede kan det..
Syns du skal være selvsikker på at du og hesten din har et bånd dere i mellom som mange mennesker kan drømme om. Glem jobben med å få den hesten til å respektere deg, den gjør allerede det. Jobb heller med å styrke det dere allerede har, så slipper dere flere forvirrende forsøk som ingen av dere tjener noe på..

Wichtoria

Norway

Skrevet - 21/12/2006 :  20:27:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes alt det med lederskap er idiotisk selv, da jeg går etter andre prinsipper, men uansett - join-up er unødvendig hvis hesten følger deg. :) Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 21/12/2006 :  21:43:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
LEDERSKAP er ikke idiotisk. Det må man ha. Men man må se litt på veien dit. Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 21/12/2006 :  23:05:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Jeg håper virkelig ingen forsto den mailen jeg skrev som at jeg var i mot lederskap. Uten det funker jo ingenting. jeg mente at det er ikke nødvendig å dominere en hest for å få den til å underkaste seg dersom man allerede har et lederskap over hesten. Altså gjør man kun join-up ved å drive vekk først dersom man IKKE klarer å oppnå lederskap uten dette. Først prøver man en join-up ved å bare invitere hesten til det. man er avhengig av lederskap over hesten for å få til et godt samarbeide.

Ikke skyt spurv med kanon

gladhest

Skrevet - 21/12/2006 :  23:48:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lederskap er nødvendig ja. Men det er forskjell på lederskap. Saddam Hussein er et eksempel på en leder. En annen type leder kan være en god sjef som hjelper deg å gjøre en god jobb, tar hensyn til deg og lytter til det du sier. Hester ønsker å ha ledere. De er sosiale dyr, og en rangorden er helt naturlig for dem.

Men jeg synes underkastelse er et dårlig uttrykk når det gjelder hester. Jeg ønsker i hvert fall ikke at hesten min skal "underkaste" seg meg, men at den skal ha lyst til å være sammen med meg.

Cheri: Hvorfor vil du gjøre join up med hesten din? Join up er liksom blitt en sånn mote-greie som alle skal gjøre. Denne metoden kan nok ha en funksjon i noen tilfeller, men det er viktig at du har et mål med det du gjør. Hvis du ikke har det ville jeg heller gjort noe annet. Du skriver at det er mange ting som fungerer godt, da ville jeg heller bygd videre på dem
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 22/12/2006 :  00:40:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Jeg bruker ordet "underkastelse" om det som skjer med en hest i round-pad. Jeg mener at det er det som er en del av prosessen for å få til en join-up der. er derfor jeg syns man skal være forsiktig med å bruke den metoden for join-up hvis man ikke MÅ.
Får sikkert mange på nakken nå, så begrunner like godt med det samme.. En hest som underkaster seg i en flokk, gjør det ved å vende øret mot, slikke og tygge, senke hodet, nærme seg fienden for å forhandle. den gjør dette KUN når flukt ikke er en mulighet, og det er en del av hestens overlevelsesinnstinkt.
Og neida, jeg er ikke imot bruk av round-pad, eller denne metoden for å "få en hest". jeg syns bare fokk skal være litt forsiktige med å gjøre dette til en standard prosedyre!

gladhest

Skrevet - 22/12/2006 :  00:59:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm... Hvis du gjør den typiske join up (Monty Roberts) skjønner jeg at du bruker ordet underkastelse. MR illustrerer boken sin med bilder av seg selv som en puma. Kroppsspråket han bruker er veldig aggressivt fra hesten sin synsvinkel. Selv gjør jeg ikke join up på den måten, men bruker kroppsspråket på en litt annen måte. Vanskelig å forklare, men kan vel si det slik at jeg ikke jager hesten, men sender den. Og hesten trenger ikke nødvendigvis å tygge/slikke/senke hodet før jeg inviterer den inn. Følger ikke en bestemt oppskrift men ser an hesten litt. Så egentlig gjør jeg kanskje ikke join up, hvem vet??

Men for all del, Monty Roberts får til enormt mye med hester. Og alle må finne den måten å jobbe på som passer seg og sin hest.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 22/12/2006 :  01:30:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
ejg siktet til denne :

Kopi av melding:
Jeg synes alt det med lederskap er idiotisk selv

og, jeg vil så absolutt at hesten skal underkaste seg. Bikkja g. jeg vil ikke at de skal krype. Men jeg vil ha signaler, når jeg gjør noe som er dominerende (FOr eksempel setter på plass min eldste hest når hun tråkker over grenser, som hun gjør innimellom) på at de trekker seg og godtar me gsom leder. Jeg vil ha litt myk tygging. En av oss må underkaste seg, og det er IKKe meg. Mellom to individer, i flokk, MÅ en underkaste seg, for at den andre skal være sjef. Og jeg foretrekker å være den som har siste ord. uten at jeg gidder å dominere hestene mine annet enn normal trening utover det. Men all forflyting ER dominering.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.