hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Piske hesten på hengeren!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 Piske hesten på hengeren!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Yrvinter

» VIP

Skrevet - 09/11/2006 :  21:59:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her skal jeg ikke nevne noe navn eller noe slikt, men på stallen jeg holdt til før var det kurs, hun som eier stedet skulle hjelpe noen som slet litt med å få en hest på hengeren.... Det hun gjorde var å bruke pisken på hesten å pisket ganske hardt! Så eieren ble litt sint/frustrert men klarte ikke riktig å gjøre noe med det(hvis jeg ikke tar helt feil) Jeg syntes det er HELT FEIL å piske en hest på hengeren, da forbinder hesten hengeren med noe vondt å det er ikke slik det skal være!!?? Hva mener dere om dette folkens??

Lopke

Norway

Skrevet - 09/11/2006 :  22:03:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
nei det er ikke slik det skal være hos meg.. Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 09/11/2006 :  23:06:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes heller ikke det er rett å piske hester på hengeren, men som med min egen som ikke er et fnugg redd (bare steik tøff i trynet), har vi noen ganger brukt en kost! Ikke for å slå med, men for å lede rompa på rett plass:)
Men å piske hardt på en redd og usikker hest, fører ingenting godt med seg..

Hege Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 10/11/2006 :  00:44:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Hesten jeg har nå er 100% pålitelig med lasting/henger. Men hun tester alltid meg/oss ut ved å ikke lye første gangen. VISER da pisken så løper hun inn:p Aldri rørt henne med den. Er bare det at hun bestandig må prøve å sjefe litt, godtar ikke helt at jeg er sjefen kort sagt.
Forrige hesten var et beist når det gjaldt lasting. Har aldri slått hesten innpå hengeren, men skal innrømme når begeret ble litt fullt etter x antall timer tull og tøys, stevner jeg ikke rakk pga dette osv, at jeg brukte pisken. Ikke delja løst med harde slag, altså. Men på et visst tidspunkt blir folk flest forbanna, husker jeg gråt av fortvilelse mange av gangene:/
Prøvde alle metoder for å få han innpå, begynte selvsagt alltid på en snill måte, men måtte til tider ty til tvang:( Om han var redd henger, bare vrang eller hva det nå måtte være, aner ikke. På hengertrening var det full tillitt og han gikk innpå frivillig osv. Men når vi skulle dra så var helvete løst. Et uløst problem som flere enn meg har undres over og prøvd å løst:s Skal ikke spore av her og begynne å gå innpå det...

Mange bruker pisken for å vise hesten og tvinge den, du SKAL innpå. Men om denne metoden funker fremover når hesten etterhvert forbinder hengeren med negativt er spørrs.

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 11/11/2006 :  04:14:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, å "piske" en hest inn på hengeren er ingen god løsning. Da risikerer man bare at det blir verre og verre for hver gang.

Men hvis en hest har respekt for pisken, er det greit å ha den klar og fremme, først som sist, og VISE den, og kanskje smekke med den bak hesten, for å vise at "nå er det alvor".

Har selv en hest som tripper rett inn på hengeren - heldigvis, men har i årenes løp vært med på "timelange" lastinger av hester som IKKE vil inn på henger - ikke av redsel, men som bare ikke "vil".

Når jeg i det siste har sagt meg villig til å kjøre hest (siden jeg har sertifikatet i orden), spør jeg alltid hvordan hesten er å laste. Ved det minste "hint" om at "jooo - han kan nok være litt vanskelig..." så "beordrer" jeg følgende utstyr i umiddelbar nærhet: Hodelag på hesten - utenpå grima, deltakrok festet i bittet, kjetting-leietau for sterkere press på nesebeinet, ferdig montert leietau til å feste hesten med inni hengeren, masse gulrøtter og andre godsaker, et longetau liggende klart til å legge rundt hesten bak og TO sterke folk som "lemper" den inn, samt minst en person som vet å bruke en kjørepisk. Så må minst en person være klar til å flytte midtskillet på plass og feste dette, samt å smekke på bakbommen i det sekund hesten er ombord og to til å smelle opp lemmen. Puhhh!

Har også opplevd å måtte rygge hengeren HEEELT inntil stalldøra, sette opp plater på hver side, så det ikke var en millimeter for hesten å komme "unna" på, så ble hesten "blindet" med en jakke over hodet, samt at en person med kjørepisk "smalt" hesten inn - MEN ALTSÅ: IKKE SLO på hesten!

Slik "lasting" trenger nøye planlegging på forhånd - det nytter IKKE å komme med "metodene" mens hesten får "fri" til å pønske ut nye måter å unngå kjøreturen på....

For bare to uker siden skulle jeg kjøre en ung nl-hest, som bare hadde kjørt henger en gang før i sitt liv, og han var forståelig nok litt skeptisk til å dra hjemmefra. Men med en sterk longeline under rumpa og med en myndig person med en kjørepisk i tillegg, så tuslet han snilt inn, og på hele turen stod han som en prest, og var bare snill og grei da han kom til sitt nye hjem.

Så kjøring med hest kan være så mangt.

Er således sjeleglad for å ha en hest som bare går pent inn - da alle alternativer er opplevd....

Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 12/11/2006 :  13:25:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Aldeles motbydelig. Fysj!!!!!!

Å gå inn på en henger er jo egentlig stikk i mot hestens natur. For den har jo ingen fluktmuligheter inni der. Det gjelder å få hesten til å føle seg trygg der inne, og da hjelper det ikke å piske!!!!!!!

Men selvsagt finnes det også hester som bare tester ut personen som skal laste den på, og da gjelder det nok å ha litt god selvtillit tror jeg.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 12/11/2006 :  17:46:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg slutter aldri å forbause meg over hvor lite arbeide folk legger i slike ting når de trener hestene.
Virker som om enkelte synes det er ok med tau, pisk og kosteskaft, bare de slipper å trene på dette ellers.
Har selv sett hest lastes ved hjelp av vinsj i Drammen et år.
Og det er hester som reiser verden rundt på stevner...

Nei takk til alt slikt for min del.
Begge min sendes inn, bruker bare grime og langt tau.
Har hjulpet en venninne med sin hest, han lastes nå på samme måte, og hun er så fornøyd som det bare går an å bli.
Trygt og enkelt.

Å måtte ha hjelp til lasting av folk med tau, pisk osv ville jeg sett på som et nederlag faktisk.

Anette Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 12/11/2006 :  18:37:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Det vi gjorde med ponnien min var at vi slo henne med et blått tau. Da var tålmodigheten brukt opp. Hun var ikke redd for hengeren. Likte å stå der å kikke bare. En stund viste vi det blå tauet og til slutt gikk hun rett på og nå er det 0 problem
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 12/11/2006 :  20:43:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
For å forklare meg litt mer: Jeg bruker kost når jeg skal på stevne, og ikke har tid til å bruke masse tid på lessingen. Bruker da ca 2-5 minutter. Ellers trener vi kun med grime, og målet er at hun går inn på selv. Jeg vet at jeg har en tøff hest, som ikke tar skade av å bli ledet av en kost;)

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 13/11/2006 :  00:13:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå er det slik her i verden at hester av og til må fraktes fra A til B.
Hvis alle henger-redde,"vil-ikke-kjøre-idag" og andre problemhester fikk slippe, så ble det mange ryttere å se langs veiene......

Selvfølgelig bør man hengertrene hestene sine, og som sagt - har selv aldri hatt problemer med noen av mine.

Det er når jeg er blitt spurt om å frakte en hest, og den er vanskelig å laste, så har ikke jeg tid til å sitte i timevis og vente på at kanskje uerfarne folk skal gjøre situasjonen verre og verre, for seg selv og hesten.

Og ja - jeg HAR kjørt avgårde med bare en hest i hengeren, mens nr. 2 måtte bli igjen. Og har også opplevd at eieren måtte tilkalle veterinær som kunne "dope" en vanskelig hest.

Da synes jeg ikke det er så horribelt å ha hodelag på, jakke over øynene og et tau bak rompa, og en som smeller litt med en pisk BAK hesten. Poenget med å ha virkemidlene klare med en gang er vel greit - dette er ikke noe man gjør når man har "slåss" med en reddere og reddere hest i timevis - det må gjøres etter bare få forsøk, når hesten kanskje bare "prøver ut" om den kan slippe unna.

De som ikke har hatt en henger-problem-hest, kan sitte og mene at "tvang er horribelt" - inntil den dagen de opplever en slik hest selv.

Jeg har opplevd det meste, siden jeg har fraktet hester i årevis - både mine og mange andres.
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 13/11/2006 :  10:40:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja jeg har da hatt 2 arabere som absolutt ikke var enkle.
Den ene bomstod, den andre knuste det meste av lys bakpå hengeren i starten...
Så jeg har hatt min del av dette problemet også.
Men jeg har trenet det bort, og ja det har tatt tid.
Men jeg vil ha en stabil hest, ikke en som trenger å trues med pisk eller kosteskaft, vinsjes eller nærmest bæres inn.

Hester som bare reiser til og fra beite er en ting, mange slike heste-eiere har ikke henger.
Men konkurranseryttere som ikke trener?
Ufattelig.
Hadde de støtt på et lignende problem på hesteryggen, hadde de nok brukt masse tid og energi på å trene det bort.
Men ikke når det er på bakken.

Svært få hester er ordentlig henger-redde.
Ja det strider mot instinktet, men det er mye av det vi gjør med hestene som gjør det.
Og da kan man ikke true de til å bli trygge eller?
Man må gi hesten en sjanse til å bli komfertabel med å stå inne i dette trange hullet.
Noe annet er ganske så urettferdig!

Hester som tester grenser behandler man etter mitt syn på akkurat samme måte som en som er engstelig.
Å gå inn i en kamp med en trassig hest, bevæpnet med pisk må folk gjerne gjøre.
Jeg er obs på at hesten er noen hundre kilo mer enn meg, så dette er en kamp man fort kan tape.
Og hester som tester grenser blir gjerne bare trassige da, ikke snille lam.

Har nå en hest med mye personlighet, og en stahet som ikke ligner noe jeg har sett før.
Men jeg trener han på samme måte, terpe, terpe og terpe.
Og dette med hengeren har han fått inn veldig tidlig av forrige eier, så det er bare å holde ved like.

For mine hester er hengeren udelt positiv, da skal noe skje, vi skal kanskje på tur?
Treffe andre hester?
På den måten er de ikke akkurat tunge å be om å tusle inn på hengeren.

Folk får gjøre som de vil for min del.
Synes det er trasig at mange gir hestene en så negativ opplevelse med hengeren.
Alltid når vi er på kurs, stevner og utstillinger, ser man slike hester.
Og alltid har eieren en eller annen "god" grunn til at det er sånn...

Anette Gå til toppen av siden

Liselotte

» VIP

Norway

Skrevet - 13/11/2006 :  19:57:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiselotte  Svar med kopi av melding
Har ikke lest alle innleggene, så det er sagt
Men ville bare si at man er jo ikke "dyremisshandler" om man "pisker" hesten... Er ikke alltid man kan følge dette "hesteleksikonet". Hester er faktisk utrolig forskjellige! Ikke én "oppskrift" som fungerer på alle hester. Og når man skriver "pisking" går jeg ut ifra at man ikke pisker hesten til blods eller slår sånn kjempe hardt?!?! Men det lureste om man skal laste en hest er å ha god tålmodighet og tid, - ikke vent med å laste på hesten en halv time før stevnet/kurset osv. starter

Men jeg skriver under på at man ikke skal piske en redd hest...! Så ikke tro at jeg er noen hestemisshandler nå!

Haoli <3
Redigert av - Liselotte den 13/11/2006 20:02:05 Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 13/11/2006 :  20:37:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg slutter aldri å forbause meg over hvor lite arbeide folk legger i slike ting når de trener hestene.
Virker som om enkelte synes det er ok med tau, pisk og kosteskaft, bare de slipper å trene på dette ellers.
Har selv sett hest lastes ved hjelp av vinsj i Drammen et år.
Og det er hester som reiser verden rundt på stevner...

Nei takk til alt slikt for min del.
Begge min sendes inn, bruker bare grime og langt tau.
Har hjulpet en venninne med sin hest, han lastes nå på samme måte, og hun er så fornøyd som det bare går an å bli.
Trygt og enkelt.

Å måtte ha hjelp til lasting av folk med tau, pisk osv ville jeg sett på som et nederlag faktisk.

Opprinnelig postet av anettex

Helt enig! Hengerlasting er ikke noe vi kan begynne å tenke på 1 time før stevnet begynner, eller når vi skal rekke en ferge. Det er noe som må trenes på. Slutter aldri å forbause meg over folk som HVER eneste gang de skal laste hesten bruker større eller mindre former for tvang. Hadde de spandert et par dager så kunne de fått de fleste hester til å spasere inn på slakt tau. Bedre for sikkerheten og tålmodigheten til både hester og folk.

Dessuten er det faktisk ikke bare å anta at hesten "tuller", selv om den ikke ser vettskremt ut. Alle hester er klaustrofobiske fra naturens side. Det er vel ingen som tvinger en klaustrofobisk person inn i en heis og lar han/henne være der et par timer fordi det bare er "tull"??
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 13/11/2006 :  22:50:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Om det gjelder en frekk hest som ikke vil på hengern eller en frekk hest som ikke vil trave på ridebanen, om hesten utfordrer deg ved å være frekk, og ikke lar seg settes på plass på andre måter, ser jeg ingenting i veien med å sette klare rammer ved riktig og vettdug bruk av pisk. Det er selvfølgelig en forutsetning at du gjør det riktig, til rett tid, og at du vet at det er pga frekkhet at hesten enten ikke vil trave eller gå inn på hengern. Piskbruk skal ikke forekomme hos en nervøs hest, men jeg ser ikke noe i veien for å ha klare rammer ved håndtering hvor en hestetransport er inne i bildet, enn ellers.

Men pisk som et hjelpemiddel skal selvfølgelig brukes riktig. Slik det gjelder med all hestehåndtering. Og du skal være sikker på at du oppfatter hesten din rett, da feiltolking og piskbruk kan føre til vondt værre..

PS: Når det gjelder transport av hest river jeg meg ofte i håret når det gjelder dårlig opplegg for transport av hest. En ting er at man kanskje ikke skal tre en tøypose over hesten på hodet å sparke den inn. Men en annen ting er hvor mange som pinglete som det er, uten noen som helst forhåndsregler, tursler ut av stallen med hesten i grime, ingen til å hjelpe seg, ikke noe hjelpemidler som longeringstau, pisk, forbøtte tilgjengelig, dårlig tid og så finner ut at hesten som alltid går på faktisk ikke har dagen i dag. I veldig mange tilfeller kunne nok hesten vært smettet på hengern på langt kortere og mer humane måter om man bare var litt forutsigbar, og kanskje lastet den snille hesten med hodelag, og fikk en hjelpende hånd med en som kunne slenge et longetau bak rumpa på hesten, allerede første gang hesten så sitt snitt til å benytte sjansen. For mye kløning gjør vondt værre, og det lureste du gjør er å forutse hendelsene og være raskt ute når hesten forsøker å utfordre deg. Ofte kan faktisk kun hodelag unngå problemet. Pisk er kanskje litt drastisk, men nå er det heller ikke snakk om å bruke pisk som slagvåpen på noe som helst måte. Det er sjelden du trenger pisk for hånden, men lar hesten seg utfordre deg for mye får du raskt en hest som er vanskelig å laste.. Hva gjør du da? Hesten er frekk mot deg!

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 13/11/2006 :  23:13:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig med spoff. Som i mitt tilfelle vet jeg at hesten ikke finnes redd- hun står som en prest når hun først er inne på hengeren og er en drøm å kjøre med, ha stående på hengeren på stevner og å lesse av. Men å gå på (helst når jeg leier), det gidder hun rett og slett ikke! Det er selvfølgelig noe hun har funnet på etter at jeg fikk henne, for hun var grei før.. Jeg har jobbet kjempe masse med tillit og respekt med hesten min, men det står igjen litt arbeid enda, blant annet når det gjelder hengeren. Hun er stein tøff i tryne, og har litt for mye makt over meg enda, og så er hun flink til å skille mellom situasjoner..;)

Men det er utrolig viktig å kjenne hesten i slike situasjoner (som ellers). Som nevnt kan noen hester være nervøse, selv om de ikke viser det så godt.

Lillian82

» VIP

Skrevet - 15/11/2006 :  14:38:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min er vant til å være på henger siden den er traver og har fartet en del rundt omkring. Den står bom stille når den først har kommet på hengeren og er ikke nervøs i det hele tatt.
MEN noen ganger er han litt vanskelig å laste. Det er ikke på grunn av at han er redd, men det er rett og slett for at ikke har lyst. Dette skjer kun hvis han skal på hengeren alene. Står det en hest i hengeren fra før går han rett på uten å nøle.
Så de gangene han skal på alene har jeg med meg en person som står ved siden av hesten med en pisk i hånda. Han bruker ikke pisken på hesten i det hele tatt, retter den heller ikke i mot hesten, men holder den bare i hånda. Da går hesten rett på hengeren på et øyeblikk uten et nøl.
Synes ikke det er noe galt med måten jeg gjør det på. Men synes ikke det blir rett hvis man må "piske" hesten på hengeren nei
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.