hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - lærer hesten din til å kjøre.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Kjøring
 lærer hesten din til å kjøre.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

tempramenta

Skrevet - 08/11/2006 :  13:21:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
heei, dere som holler på med travehester.
kan lese dette.

vis dere har en føll som er 6-8månter.
vis dere vil at føllet deres skal bli en travkjører,
er det lurt å lese detter.

når dere skal lære hesten di å kjøre,
er det best å lære hestene di når det er noen månter gammlw.
men ikke for hart.

klem temprementa.

kjempe glad i søte lille Tempramenta mii<3

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 08/11/2006 :  14:46:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mener du at man skal begynne å kjøre med føllene som er noen månder gammel? Kan jo være lurt å begynne tidlig med tømmekjøring osv men mener du å smelle på vogn når de er kjempe små eller? Skjønte ikke helt alt på innlegget
* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 08/11/2006 :  15:38:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Du kan begynne å venne dem til seletøy o.l., men først når de er over året er de modne for vogn.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

tempramenta

Skrevet - 08/11/2006 :  18:25:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er best da lærer hesten eller føllet mye mer,
men føll sparkker og hoppet.
når den er blir større etter år da kan hesten sikke av og du kan ligge etter hest.
men jeg tror ikke at du vil ligge etter hesten.
nei!! da er det lurt å tømmekjøre når hesten er et føll, fordi
da har du mer kontroll på føllet, men vis du gjør det kanskje på en hest som er 1-2 år gammel er det lett til å ligge etter hesten.

klem

kjempe glad i søte lille Tempramenta mii<3 Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 09/11/2006 :  03:01:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Jaha... Men hesten burde da igrunn vært godt nok "temt" uansett om den er noe eldre. Skal vi muligens begynne å ri inn unghestene som føll - pgr. av dem blir større og sterke senere (?)
Føll må få være bebiser di også, og ikke bli surret inn i dill dall alt for tidlig!

6/7 mnd + begynner vel man smått med tømmekjøring, eksemplarene jeg har sett har vert opp imot åring, noe som jeg syns er veldig god alder for påbegynning av tømmekjøring + men tilvendt sele og div. tidligere. Min hest begynte jeg ikke å tømmekjøringen før 1års alderen - har ikke noe problem med å bli hengende etter. En hest er en hest = sterkt, så krefter har dem nok av uansett. Leke ute med kompisene sine dag inn og dag ut, men også håndtering av mennesker gjevnlig - men tømmekjøring / lengre turer, syns jeg er aller mest passelig FRA 1 års alderen og oppover.

Så jada, tilvening og miljøtrening er viktig, men like viktig er det å ikke drive på med for mye. Et pars års hester er jo en del sterkere enn disse små føllene. Men en gunn som er at man burde gjør ditt og datt veldig tidlig, ellers kan man lett bli hengende etter senere, går ikke jeg på/trener etter... Igjen, miljøtrening, bakkearbeid - vike for press osv osv skal til - sånn at hesten senere ikke skal, ja nemlig stikke/ikke respekt for eier - også er en unghest en unghest, sprell kommer fra dem uansett! Men jeg forstår poenget ditt, dem noe lettere kontrollerbare når dem er yngre/mindre, men man kan ikke kappe om med utviklingen dems med treningen. Jeg lar det gå så lenge det behøves, før hesten er klar for neste steg, rusher aldri på så det blir for mye på veldig kort tid.

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 09/11/2006 :  10:06:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg vil bare nevne at jeg kjørte inn en hoppe på 5 år, hun hadde aldri blitt tømmekjørt før, gikk helt knirkefritt det.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

hannev

Norway

Skrevet - 09/11/2006 :  19:44:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehannev  Svar med kopi av melding
Skjønte ingen ting jeg...
Man kan lede hesten til vannet, men ikke tvinge den til å drikke av det. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.