hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tvillinger
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Tvillinger
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

TORHILD

» VIP

Skrevet - 08/11/2006 :  09:41:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor ofte sånn prosentvis får hester tvillinger? Og hvor ofte går dette bra? Hva kan eventuelt skje? Blir ofte et av føllene svakeligt? Hva når hestene er voksne? Fortell det du vet om tvillingfødsel

StinaogToJo

» VIP

Norway

Skrevet - 08/11/2006 :  09:45:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke noe svar... Jeg også har lurt en del på dette.

Det må jo være en grunn til at man "klemmer" bort det ene embryoet hvis det er to. Vet det gjøres på travhester i allefall.

Gå til toppen av siden

Gam Jerka

Skrevet - 08/11/2006 :  10:28:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hest er ikke lagd for å bære fram to føll.

Ca 10 % av all drektigheter starter som tvillinger.
Av de så er det ca 10% igjen som fortsetter videre som tvillinger.
Og da kaster som regel hoppe på et eller annet tidspunkt.
Noen få, få prosent går helt fram og føder døde/svakelige føll, evt. at hoppa dør.

Noen ytterst, ytters få, føder levende føll, som er sterke nok til at de overlever, men det koster UTROLIG mye tid, penger og enegri.

Men, det er da noen solskinns historier også.
http://www.agderposten.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060506/LOKAL8/105060097

Gå til toppen av siden

Vilgot

» VIP

Norway

Skrevet - 08/11/2006 :  11:05:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så søtt med tvilling føll.

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 08/11/2006 :  11:20:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Drømte nemlig at hesten min skulle ha tvillinger i natt, men da er det nok bare et føll og masse gress som gjør at det viser så godt på henne allerede (hun er bare rett over 4 mnd på vei)
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 09/11/2006 :  00:05:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er veldig sjelden med tvillingfødsler. Mener selv å ha hørt om to ganger med Nordlandshest, hvor av den første gangen døde det ene føllet, andre gangen gikk visst bra.
Og har sett bilder av tvilling-araberføll i en bok, samt lest ett eller annet sted om en dramatisk araber-tvillingfødsel.

Hvis du lurer på om hoppa venter tvillinger, er det vel greiest å ta en ultralyd. Det er bedre enn å gå og lure, og så kanskje oppleve en dramatisk fødsel, hvor mye kan gå galt.
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 09/11/2006 :  00:15:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Drømte om at jeg også ventet tvillinger når jeg gikk gravid, men var selvsagt bare en.
Har vært på 1. gangs ultralyd, og skal sansynligvis på 2. gangs neste uke. Er ikke det at jeg egentlig tror det da, men har alltid så mange rare drømmer jeg =)

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 09/11/2006 :  02:40:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
He - he - ja, jeg ble kalt "fru kuleball" de siste par månedene da jeg gikk "drektig" (i 1992). Kunne plassere en tekopp på magen uten at den veltet...

Og JA - de 9 gangene mine hopper har ventet føll, så det ut som de holdt på å sprekke - før føllet ENDELIG - etter utallige føllvake-netter - kom seg velberget UT...

Og når fødselen vel var over, kunne man undre seg over hvordan noe så digert kunne få plass inni magen til den lille mora.

Så - nå "e' de' på'an ijæn" - med drektige hopper og håp om velskapte føll. Bare vent til april/mai/juni - når de nye verdensborgerne skal komme!!!

I mellomtiden håper jeg det går bra med alle drektige hopper!

Gå til toppen av siden

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 09/11/2006 :  08:28:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
I 2002 var der ei fjordhoppe som fekk tvillinga, etter Kim Hero. Det var naboen min som tidlegare eigde hoppa (men selgde ho, og dei bedekte ho).
Merra fekk ei hoppe og ein hingst. Dei lev begge føla, men dei er små i str, berre 135 cm i mankehøgd.

I fjord, då Victoria var drektig, snakka me litt her heime ang det med tvillingfødsel. Det var søstra mi som hadde betalt bedekking og alt, så det blei hennar føl. Men eg sa klart ifrå, blei det tvillingar, ville ikkje eg fortsette med svangerskapet. Merra var viktigare, for ho kunne bedekkast igjen.

Ann Lajla
Bloggen min: http://hest.no/blogg/?bid=524

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 09/11/2006 :  08:45:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
ei veninne av meg fikk uktralyd på hoppa si og der var tvillinger, men den absorberte noen uker etterpå.. så det gikk helt fint. En annen fikk og og da måtte dyrlegen klemme bort. Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 09/11/2006 :  09:33:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Tvillinger hos hest er ytterst sjeldent, men det forekommer. Ved naturlig bedekning er det lite sannsynlig at hoppa vil få tvillinger, men det kan jo forekomme. Ved kunstig bedekning, så er det større sjanser for tvillinger, da du på en måte befrukter egget mer direkte. Hoppa mi ble insiminert første gang hun skulle bedekkes og fikk 3 store doser.....resultat...tvillinger og dødfødsel. Da eide ikke jeg hoppa, det var tidligere eier. Det ble ikke vist på noe ultralyd at hun ventet tvillinger og rett før termin ble det abort. Da hadde det ene fosteret dødt og over tid forgiftet det andre.

Så jeg fikk rett og slett skrekken og har de to gangene etterpå bedekt naturlig. Første gang jeg bedekte så var det egentlig kunstig, men jeg spurte om naturlig siden hun hadde hatt denne opplevelsen før, og det ble faktisk godtkjent!! Og nr to var naturlig.

Så skal du bedekke, bruk heller naturlig om hoppa ikke er fryktelig vanskelig å få drektig.

En god ultralyd vil vise tegn til to egg, men kan være vanskelig å se første gangene, når det er litt tidlig i drektigheten, så innenfor fristen for å fjerne det ene egget, ville jeg tatt en grundig undersøkelse til for å være sikker.

Men det er som regel bare et foster da hester som sagt ikke er lagd for å bære på tvillinger.

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 09/11/2006 :  12:08:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Jeg vet om en hest som er tvilling, og begge er friske og voksne hester nå;) Så det går av og til...
R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 12/11/2006 :  11:30:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Aner ikke prosenten, men det er veldig sjeldent at det ene eller begge fostrene overlever. Vet om en dølehoppe som fikk to friske muldyrtvillinger. Riktignok ikke planlagt. Om tvillinger påvises under ultralyd anbefales det å fjerne den ene av dem. For de kan vokse i ulik størrelse, eller som nevnt over, at den ene dør og forgifter den andre.
*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.