hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Boots atter en gang..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Boots atter en gang..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 07/11/2006 :  12:08:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen som vil gi meg en liten "innføring" i vrimmelen av forskjellige boots?
Skal kjøpe boots, men jo mer jeg kikker jo mer forvirret blir jeg...

Jeg er ute etter boots med mulighet for å skru inn brodder til glatte dager.
Noen som sitter godt uten å gnage.

Vær så snill å ikke svare om du har "femtehånds - opplysninger" da jeg er ute etter svar fra noen som har personlig erfaring, både negative og positive, med de forskjellige bootsene

Jeg er ute etter kvalitet fremfor pris

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

bhomme

» VIP

Norway

Skrevet - 07/11/2006 :  13:09:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebhomme  Svar med kopi av melding
Hadde nettopp den samme debatten for noen måneder sidend da jeg skulle kjøpe boots. Jeg endte opp med BOA bootsene, som jeg kjøpte i pakke fra TOF hesteutstyr.

Fikk 4 boots, med 4 gaiters og 16 brodder...
Kjempe greie synes jeg. Er enkle å ta på og av. Broddene må man lage hull til selv å skru inn selv, men synes dette er greitt, for når man tar på brodder sitter de som regel på en stund uansett... Har ikke prøvd broddene enda, men ser greie ut.

Har bare hatt mine BOA boots i 1 måned, men er fornøyd til nuh.

Har også brukt OLD MAC's bootsene fra Hööks. Synes disse ikke passet min hest, da min ikke gikk like bra med disse som med BOA bootsene. Det går heller ikke an å ha brodder i disse....
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 07/11/2006 :  17:06:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi bruker Boa til begge våre hester, og er godt fornøyd med det. Ingen problemer, ingen klager å komme med. Skulle jeg absolutt komme med noe negativt, så måtte det være at de kanskje er litt unødvendig "store og klumpete".

Har hørt endel som sier at de plages med dem, at vaieren (som man strammer dem med) ryker hele tida, osv, og har funnet andre løsninger på dette, som å tape dem fast, feste dem med ekstra lærremmer og mer til. Samboeren min har EN gang opplevd at vaieren røk, og det var da boot'en hang seg fast i en gammel vedline som var falt ned og var skjult i gresset i skogen. Hesten ble skremt og rykket til seg benet, vaieren røk, boot'en falt av og hesten roet seg.
Samboeren min sa da at han var GLAD for at vaieren røk, slik at hesten "kom seg løs" med en gang, og ikke fikk panikk og kanskje surret beina inn i lina, for det kunne gått virkelig ille...
Kanskje noe å tenke på for dem som "modifiserer" bootsene slik at de ikke skal falle av?

Ellers har jeg aldri selv opplevd å miste/ødelegge boots, og det har, såvidt jeg vet, heller ikke den tredje personen/hesten på stallen som har Boa.

Funker bra med brodder på is også!

Men nå har jeg ikke prøvd andre boots, ble til at jeg kjøpte Boa fordi en annen på stallen hadde dem, og jeg synes de så greie ut, og visste da hva jeg "gikk til". Men er ikke fremmed for tanken på å prøve Easy'ene, de er sikkert bra de også!

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 07/11/2006 :  17:20:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skriver under på Trygve Barfot.
Jeg har hatt Easy Epic før men har nå gått over til Easy Bare. Det står at de skulle være venskeligre å få på men jeg synes det er motsatt?! Smetter/vrikker de på og bruker en hovskrape for å bende de av. Kjempelett.
Har ikke broddet de enda men skal når det blir glatt. Man må selv lage hullene men det gikk greit på Epic og de er jo i samme materiale så det går bra.
Når du tar ut broddene blir det jo et hull men det kan du tette med plaststoff slik at du slipper skitt i bootsen eller skru i blindbrodder.
Om du opplever ømhet i hoven pga den lille "tappen" som blir inni kan du bare legge i en såle, tror det het Wedge pad? Jeg har slike i hele tiden i mine.

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 07/11/2006 :  21:14:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja, selv har jeg vært tvunget til å bruke easyboot epic, ene og alene fordi at hesten min ikke har riktig form på hoven til å bruke bare (for det er jo bare jeg VIL ha).

Han er for lang i tåa enda, og det vil gå en stund til han er rund nok i hoven til en easyboot bare. Så slike ting må også taes i betraktning.

Jeg sitter selv med inntrykket at epics'ene var det som gjaldt for "nybegynner-barfotere".

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 08/11/2006 :  19:55:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser ut som jeg ender opp med Easy boot bare
Men er det bare å følge måleskjemaene, eller er det noen feller jeg burde se opp for her?

Edit for å få med: tusen takk for svar

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Redigert av - Horton & Renate den 08/11/2006 19:56:39 Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 08/11/2006 :  19:58:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Harneshaug, skal man legge inn såle så må man vel ha en str større i boots eller?

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 08/11/2006 :  20:42:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Mye spennende svar her..skal gå over til boots på nyåret engang:)

Hvor lenge varer bootsene før man bør bytte dem ut/kjøpe nye?Lurer også på om dere har lært å beskjere høvene selv eller om smeden kommer for å gjøre det.
Eh,og enda en ting når jeg først er igang,må høvene trimmes oftere når man har barforhest ?Takknemlig for svar! :D

Vindur4-ever
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 08/11/2006 :  20:58:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo, men selv om man er "fornøyd med hoven som den er" så er det vel noen boots som har bedre passform enn andre, i forhold til hovform?

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 08/11/2006 :  21:54:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo det er det. Jeg synes feks. Bare tilpasser seg bedre avlange høver enn runde. De gnager ikke like lett på sidene, ja jeg vet de skal være stramme (-;
Varmblodshoppa mi har slike høver å bruker Bare på henne og Epic på kaldblodsen som er mer rund.
Når økonomien tillater det skifter jeg dog til Bare for å slippe den spennen som er på Epic = Himmelrik for oss som rir i terrenget. Idiotisk løsning!
Nei du trenger ikke ha større str. i bootsene om du putter i såle (-: Den er svært myk og følger presset etter hoven.
Det er dog kanskje lurt å prøve/låne/kjøpe brukte boots om hoven ikke er ferdig stilt. Det er jo dyrt.

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 10/11/2006 :  18:59:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kjøpte boots fra sverige. www.naturligahovar.se
Det er litt å spare på det, selv om man må betale mva inn i Norge. (ca 200 pr sko billigere, dvs 800 for fullt sett) Når hun sender fra Sverige betaler vi jo ikke svensk mva. Ellers har jeg også bestilt Poste Restante til et postkontor i Gøteborg, en uke før jeg skulle til dit på helgetur. Da plukket jeg dem bare opp på postkontoret i Gøteborg. Men, da er det jo viktig å vite at hun har min størrelse på lager så den blir sendt med en gang.
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 11/11/2006 :  07:47:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Med Poste Restante betalte jeg kun svensk mva. Det ble som om jeg hadde kjøpt dem i en vanlig svensk butikk. Det er vel lov å ta med seg varer for 6000 over grensa uten å styre med toll eller annet. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.