hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hjelpetøyler/innspenningstøyler
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Hjelpetøyler/innspenningstøyler
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

SunnivaB

» VIP

Skrevet - 06/11/2006 :  18:52:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil gjerne høre andre sine meninger og erfaringer ved bruk av forskjellige hjelpetøyler.
Om dere bruker det og hvorfor, og evt. hvorfor dere ikke bruker det. Hva dere bruker, osv.

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 06/11/2006 :  19:58:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Jeg har brukt martingal gogue, strikk, glidetøyler og innspenningstøyler. Jeg liker ikke strikk. Dette er fordi det er strikk i strikken:/ Spesielt i galoppen går hun veldig imot og da danner deg seg lett underhals. Nå har jeg ikke noe krav til henne at hun skal gå på tøylen i galopp heller, sånn at det er sagt, men det hadde en av trenerene min...

Gogue brukte jeg på sola. Gikk helt greit det. Tenkte ikke så mye på at jeg red med det siden jeg slet med så mange andre ting. Men gikk iallefall ikke i mot.

Glidetøyler kan være veldig i veien mange ganger syns jeg. Har veldig lett for å ri på hjelpetøylen på en måte. Nå rir jeg med hjelpetøylene nesten løse da. Trenger liksom bare å ha de der!

Innspenningstøyler har jeg bare brukt løst. Altså hun kan ta hodet opp i skyene, men allikevel velger hun å gå på tøylen. Samme erfaring har jeg med martingalen. Martingalen en gang i blannt da. Roxanne har funnet ut at når det er hjelpetøyler på, samme hvor løse/stramme de er, da skal man jobbe, uten det gidder hun ikke.

Edit: Så først nå at dette var på islending forumet Så enten er det postet feil eller så lurer du på innen islending. Jaja... Nå fikk dere vite min erfaring med hjelpetøyler xP

<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com

Redigert av - SuperSabrina den 06/11/2006 20:00:50 Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 06/11/2006 :  23:29:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Vil annbefale deg en titt på Ellen Ofstad's forum. Sett en del teamer deg ang. hjelpetøyler etc.
www.EllenOfstad.com

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 08/11/2006 :  16:21:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Jeg red med glidetøyler en liten periode. Egentlig liker jeg ikke hjelpetøyler, fått det litt oppi halsen det at mange putter på altslags. Feks unge hester med uerfarne ryttere, på en rideskole red de på tur med stram strikk, og "alle" (nesten) i sprang har martingal. Brukes hjelpetøyler riktig av erfaren rytter som vet hva den gjør, gjerne i samarbeid med trener, er det et bra hjelpemiddel, men det misbrukes helt klart. Noe av det verste jeg har hørt og opplevd er en som red sprang med strikk

Ridd med glidetøyler ja, var treneren som anbefalte det da jeg og Cheri slet litt med dressuren. Og på tur når hun ble veldig sterk og nykkte med hodet. Men brukte den bare noen uker for å få henne på plass igjen (jeg hadde latt dressuren skure og gå) og nå går hun som en drøm uten:) Trenger de ikke overhode lengre:)

Konklusjonen er vel den at bare bruk hjelpetøler når det er nødvendig!

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 10/11/2006 :  18:57:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
jeg bruker ikke hjelpetøyler.
jeg har prøvd glidetøyler, fuka ikke i det hele tatt.. hesten ble skikkelig sur å begynte å slenge med hodet og go i mot bittet... ikke bra. jeg bestemte meg for at jeg skulle lære hesten det "naturlig" først i skritt og så i trav, det var så lett. på en time gikk hun ned =)

Martingal bruker jeg noen ganger på Herkula... mest når vi trener.. tur for oss skal være kosete.. det har "vi blitt enige" om.. litt sånn øvelser gjør vi på tur. fordi hun er stressa og går i mot alt trykk og press. øvelser som bare å stoppe å stå rolig, det er veldig vanskelig, men hun trenger tid. bruker halt vanlig utstyr på henne, ikke noe spesielle bitt ol. Martingalen bruker jeg de få gangene jeg rir på bane. litt smått dressur.. det er for at hun ikke skal få til å steile like lett. noe hun gjør. men etter jeg har begynt med martingalen har hun ikke steilea i det hele tatt.. =D

jeg synes hest og rytter bør bruke den tid de trenger sammen, til å klare ting uten hjelpetøyler. da blir andre ting veldig fort lettere også. så jeg kaller hjelpetøyler ol. for Joksemiddel... det er min mening da...

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.