hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ulydighet?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Ulydighet?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Icora_Iowa

» VIP

Norway

Skrevet - 04/11/2006 :  12:26:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hey..
Når jeg skal strigle hesten min, å jeg kommer til under magen og der, så sparker hun ut i luften og blir veldig irritert.. Et av alternativene kan jo være at hun e skitlig, Men hun har jo ikke vært sånn før! Og om jeg skal fikse på dekkenet bak når hun står ute i luftegård så snur hun rumpen til.. Hva kan jeg evt gjøre?

Olithyon

Norway

Skrevet - 04/11/2006 :  13:44:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Er hun brunstig, kanskje? Hoppa jeg rir blir ofte ekstra irritert rundt brunst.
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 04/11/2006 :  17:25:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Høres ut som hesten min det:p Hun fyrer skikkelig og blir veldig irritert og sint når jeg børster e.l under magen (ikke alltid), og ikke minst tar på dekken. Hun hater å få på dekken:s Jeg er jo vant til det, hun har alltid vært sånn, det nytter ikke å kjefte. Men ingen andre tør skifte dekken på henne, så det er jo litt dumt:( Denne oppførselen er ekstra tydelig når hun er i brunst. Da er det bare "pass opp for bakbeina", haha:p

Hva du kan gjøre? Vet rett og slett ikke. Lurer på det samme selv.
Noen har foreslått horsemanshipkurs sånn at hun lærer at det ikke er tillatt å sparke. Går litt på respekten, muligens. At hun ikke kan sparke selv om hun ikke liker bli børstet under magen, ta på dekken osv.
Eller kan du straffe henne når hun sparker, et klask og et strengt nei. Ros MASSE når/hvis hun står rolig uten å sparke.
Prøver med denne metoden på min hest, men hun driter virkelig i om jeg straffer henne, så det har ikke funket særlig. Men hester er jo forskjellige, noen funker kanskje straff og ros-metoden på:)

Ellers er det viktig å minske ubehaget, børst minst mulig og med myk (?) børste, legg på dekkenet så glatt og lett du greier. At en gjør minst mulig av det hesten syns er ubehagelig:)

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 04/11/2006 :  21:14:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om det er noe som har startet nå nettopp kan det tyde på smerter/ubehag. Gjordspreng kannskje? Hester som forandrer oppførsel 'over natta' har som regel en grunn til det.

Ellers er det mange hester, spesielt hopper merker jeg, som er ekstremt kilne under magen. Mange synes det er ekkelt å bli børstet og tatt på, og det blir ofte erkstra ille i brunst. Slikt må man bare godta egentlig, noen hester kilne andre ikke. Men jeg tillater ALDRI at en hest skal få sparke ut, eller snu rompa til altså! For all del, de skal få lov til åsi ifra om at dette er noe de misliker, men de skal si fra på en kontrolert måte. Det holder med å flate ørene og kikke stygt Da skal jeg ta hensyn til det, og gjøre så godt jeg kan for å minske ubehaget. Men bakbein som flyr ut er det ikke snakk om! Det er som med mennesker, du skriker ikke til meg om du er sint. Du får vær så god snakke på en ordentlig måte, for jeg er ikke dum i huet og skjønner det når du sier fra. Jeg lærer hestene mine å kontrollere seg iallefall, de skal få si fra, men på en ok måte. Ingen bakbein, tenner eller truing på annet vis. Det synes jeg alle bør gjøre hestene sin oppmerksomme på. Farlig med bakbein som kommer susende i tide og utide.
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 04/11/2006 :  21:52:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Farlig med bakbein som kommer susende i tide og utide.

Opprinnelig postet av Irriducibili

Ja, gjett om. Har blitt truffet jeg, ikke bare-bare med en såpass stor og sterk hest som fyrer i tide og utide. Problemet er bare hvordan få hun til å slutte:s Jeg har jo ikke oppdradd henne, hun "har alltid vært sånn", det blir liksom en vane å godta det å måtte passe opp for sparking. Treneren min og andre sier liksom "ikke godta det", men hvordan få hesten til å forstå at du ikke godtar det? Klaske til den mener noen, men det hjelper egentlig lite. Hesten gir blaffen i om jeg "slår" til henne og skriker nei.
Prøver av og til å jobbe med dette, feks ha henne i horsemanshipgrima og klaske til med enden når hun truer med sparking. Deretter rose veldig og gjøre det behagelig når hun oppfører seg fint. I sånne "fokusere-på-sparkingen" situasjoner går det greit, da er liksom hesten med på at "ok, det er ikke greit jeg sparker!" Men f.eks om morgenen når hun er stressa og vil ut, altså konsentrerer seg om andre ting, ignorerer hun straffen fullstendig. Man kan skrike og slå så mye man orker, det nytter ikke!

Så det er ikke alltid like lett å vite hva en kan gjøre med sparkingen. Jeg vil ikke godta det, men å få hesten til å forstå og respektere det er lettere sagt enn gjort.
Har hatt valakk før, og kan skrive under på at hopper er mye mer sparkete:p

Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

-Korak-

Norway

Skrevet - 04/11/2006 :  23:58:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan jo også være at den er veldig kilen. Før kunne jeg nesten ikke stige på Korak for at han var så kilen.. og ikke minst farlig med beina sine!!
True friends always stay friends, Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 05/11/2006 :  01:25:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg vil ikke godta det, men å få hesten til å forstå og respektere det er lettere sagt enn gjort.

Hehe, nei, det er lettere sagt enn gjort. Jeg har heldigvis hatt hester som har respektert det når jeg ber dem slutte. Ikke mange har prøvd å sparke meg igjen, det skjer en gang, og ikke mer. Jeg er kort og brutalt i grunn, gir dem et realt fyr tilbake igjen. Og det har holdt. Men på enkelte hester hjelper det ikke alltid, sant det.
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 05/11/2006 :  01:33:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg vil ikke godta det, men å få hesten til å forstå og respektere det er lettere sagt enn gjort.

Hehe, nei, det er lettere sagt enn gjort. Jeg har heldigvis hatt hester som har respektert det når jeg ber dem slutte. Ikke mange har prøvd å sparke meg igjen, det skjer en gang, og ikke mer. Jeg er kort og brutalt i grunn, gir dem et realt fyr tilbake igjen. Og det har holdt. Men på enkelte hester hjelper det ikke alltid, sant det.

Opprinnelig postet av Irriducibili

Når treneren min gir henne en skikkelig smell så slutter hun faktisk. Men hun eier ikke respekt for meg uansett hvor rasende og hardt jeg smeller.
Har fått beskjed om det jeg og "Gi dem 1 gang så slutter de", men hesten min er seigere enn så. Med meg i alle fall, hun har dessverre funnet ut at hun kan herse litt med meg da jeg var for snill med henne i starten da jeg hadde henne. Skulle helt fra begynnelsen satt henne på plass, vanskeligere å gjenvinne respekten nå.

Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Icora_Iowa

» VIP

Norway

Skrevet - 05/11/2006 :  20:04:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jessdå, e nok at hu er brunstig fant jeg ut. Men jeg bare overser henne og når hun er flink så roser jeg henne masse, å det funker faktisk;) Så då var det problemet løst sånn ca vertfall;) Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 06/11/2006 :  01:21:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mange hester er kilne under magen, og det er flere måter å løse det på.
Det kanskje noen gjør "feil", er at de bruker en "kilebørste", altså en finbørste med myk bust. Det kiler mer enn noe, synes enkelte hester.
Da min nå snille, gamle dame var ung, var hun skrekkelig kilen under magen, og særlig bak mot juret. Det kunne bli et problem, da hun ventet føll.
Fikk da det råd å prøve med en gummiskrape eller børste med stiv bust, og ta litt "hardt" i under børsteingen - for det kilte ikke så mye - mere som massasje.
Det hjalp - selv om hun omtrent hoppet rett til værs første gangen jeg gjorde dette - men så syntes hun det var godt, egentlig, og siden har det ikke vært noe problem.
Også det med å berøre jurene bedret segt, så da småttingen kom, var det ingen problemer med diingen heller.
Men dette var bare min erfaring - andre har sikekrt flere råd.
Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 07/11/2006 :  00:45:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan du ta på hesten over hele kroppen? Stryke, klappe, klø... Hvis ikke ville jeg startet med dette. Ofte er det ikke det at det direkte kiler, men rett og slett at hesten er litt skeptisk for dette området på kroppen generelt. Og mange hopper tenker mye på det å beskytte seg selv. Prøv å få henne trygg på berøring under magen og se om børstingen også blir bedre. Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 07/11/2006 :  19:20:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Min ponni nlit også sur når jeg steller under magen og rundt beina. Heldigvis er det ingen fare får å bli spennt. Bare å rope til henne så skvetter hun til og står fint i ca. 5 min også er det på'n igjen. Jaja...
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

Wichtoria

Norway

Skrevet - 08/11/2006 :  20:38:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det som gladhest skriver kan være noe å prøve på.
Lurt å kunne ta hesten overalt uten at den reagerer.
Da får du til slutt også en hest som stoler litt mer på deg.. :)
Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 11/11/2006 :  20:51:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eg "slit"litt med det samme, eg får ta på hesten min overalt, bein, mage, mellom beina etc om han er på boks, står butte eller om det er utendørs for å ta på/av eller rette på dekken, sele, refleksfortøy ol.

Eg får gjere kva eg vil når det gjeld slike ting, men om eg går bakover mot manken og ryggen når vi trenar laust på bakken så visar han tydeleg at han ikkje stolar på meg ved å rygge bakover...
Eg jobbar med det ofte, men det er tydeleg at eg gjer noko feil for han vert ikkje trygg på meg ser det ut til..

På andre områder har han masse-nesten for mykje tilitt til meg...

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 12/11/2006 :  12:28:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Det kan jo kanskje være at hoppa syns det er et litt personlig område?
Jeg hadde nok reagert på samme måte om en hvilken som heslt person hadde tatt meg på puppene. Men ikke vet jeg hva man gjør med hester som er slik da jeg aldri har vært borti det selv.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

Icora_Iowa

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2006 :  21:53:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har prøvd det med berøringen og det er med jurene og på bakparten hun reagerer. Og då reagerer hun med å snu rumpen til å sparke et SOLID spark. Har gått utover veggen foreløpig så. Det går helt fint å ta hovene, hu løfter de fint. Når eg skal børste halen kan hun bli litt irritert og. Kan det være at hun ikke trives? Eller at det har noe med at hun f.eks blir jaget i luftegården når hun står ute? Men har hatt henne et halvt åt og hun har aldri reagert sånn før, men sliter fremdeles med å finne roten ved problemet, for har aldri sett en hoppe reagere sånn ved brunst!! Men siden hun bare er 4,5 år så kan det jo være masse hormoner og at kroppen bare e litt i ubalanse? Håper det gir seg snart vertfall! Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.