hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hovproblemer...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Hovproblemer...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Charlotte_elsk_Monie

» VIP

Skrevet - 04/11/2006 :  01:44:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fjordingen jeg hadde før, hadde litt "grugg" i hovene, en gang fikk han White Line Diseas fordi paddockene var forferdelig våte. Det kurerte hovslageren lett. Og om sommeren fikk han av og till sprekker i hovene hvis det ble tørt og han ikke var skodd på kanskje 6 uker ... det er jo ofte ikke så lett å få tak i hovslager når hesten står på beite! så solgte vi han, da hadde han dessverre stått uten sko en stund og slitt hovene. Da red jeg ikke for å spare hovene, men tidligere samme sommer red jeg noen dager uten sko bak, da ble stakkaren litt sår selv om jeg var forsiktig og bare red på bana.

Men de som kjøpte han sier nå, over 3 måneder senere, at han sannsynligvi var forfangen da de fikk han og de tror vi lurte dem ved å si at hovene bare var litt slitt pga manglende sko ... Jeg har ikke peil på forfangenhet! Men jeg trodde det var mer i frambeina på hesten, ikke bak, det var jo bak han ble litt slitt. Vi måtte bruke hovlim for å feste på koene og når de spurte om det fikk de vite grunnen, og det var sant, at hovene var blitt litt slitt.
Men han var aldri halt annet enn litt småsår bak mens han stod uten sko, han hadde ikke noe varme hover og han stod ikke i forfangenstilling ... Hovslagere, 2 forkjellige, hadde ikke bemerkninger på noe sånt.

så det jeg lurer på er, går det an å si at vi lurte dem nå, så mye senere? Kan han ha vært forfangen uten at verken vi, trener eller hovslager merket det?

Jeg er veldig lei meg hvis gullklompen min har blitt forfangen =( gogutten! Og så er jeg ganske sur/lei meg/sint/trist fordi de som kjøpte han tror at vi lurte dem, det var i alle fall ikke meninga =/

Fröya

Norway

Skrevet - 06/11/2006 :  14:04:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Det høres ikke ut som om hesten var forfangen. Da ville han hatt vondt framme og ikke bak. Hvilke symptomer har/hadde han etter kjøpers mening? Gå til toppen av siden

Charlotte_elsk_Monie

» VIP

Skrevet - 10/11/2006 :  23:02:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
De har ikke tatt kontakt med meg, bare skrevet i salgsannonsen at de sikkert ble lurt. Syns det var ganske feigt og dårlig gjort står bare at han sannsynligvis var forfangen når de fikk han

Nyhesten min er i alle fall frisk
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 11/11/2006 :  02:09:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja - en hest kan meget godt bli forfangen på de tre månedene det har gått siden kjøpet.
Bare endring av foret kan være årsaken.
Hvis verken tidligere eier, hovslager eller veterinær har "merket" en forfangenhet, er det "godt gjort" - og altså - etter min mening - ikke sannynlig at hesten var forfangen for 3 mndr siden.

En dyktig heste-veterinær kan fastslå om en evt. forfangenhet har vært der leeeenge (altså over 3 mndr) eller om den er nylig oppstått, dvs. i løpet av siste uker (under 3 mndr).

Sånn som trådstarter fremstiller det, ville jeg vel sette et lite spørsmål om de nye eiernes "motiver"..... (OG foring...?)
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 11/11/2006 :  20:02:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå finnes det også flere grader av forfangenhet, og det finnes også dårlige veterinærer/smeder som ikke ser det som er foran øya på dem. Jeg trodde før at forfangenhet enten var kronisk eller akutt, og når hesten først var forfangen så kunne den knapt stå oppreist, men dette er visst ikke tilfelle i alle situasjoner.

Forfangenhet kommer jo nettopp som oftest i beitesesongen når hestene får i seg store mengder av altfor næringsrikt gress. Og såre føtter hjelper ikke akkurat på dette.

MEN, det betyr IKKe at hesten MÅ ha blitt forfangen mens han var i din eie, jeg bare sier at muligheten KAN ha vært der selv om du faktisk ikke har visst om det. Men dog tror jeg mulighetene er mikroskopiske!!
Nå vet jeg ikke om dere tok veterinærundersøkelse før salget, men jeg vet av erfaring at kvalitet på sånne undersøkelser ikke alltid er like bra.

Men uansett, hvis det så var at hesten var forfangen før selger fikk hesten, så tror jeg ikke et sekund at du faktisk har visst om dette eller har prøvd å lure noen. Jeg syns ikke du skal være lei deg, jeg får inntrykk av at du har vært ærlig etter beste evne til de som kjøpe hesten din, og mer kan man ikke gjøre!

Kjøper kan neppe bevise at hesten var forfangen ved kjøp. Og stygge ord og beskyldninger har dessverre en tendens til å haggle etter kjøp/salg av hest. Ikke ta beskyldningene til deg og bli såret Charlotte!

Håper alt går bra med hesten da?

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Charlotte_elsk_Monie

» VIP

Skrevet - 16/11/2006 :  16:02:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei enda en gang

Takk for svarene jeg har fått! Fint med andre synspunkt Nå skal jeg kose meg med den fine nye hesten min i lang tid framover
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.98 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.