hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dressurhest- til hvilken pris?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 Dressurhest- til hvilken pris?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Carethe

Skrevet - 07/12/2003 :  16:10:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei alle sammen!

Er ikke ofte jeg skriver inn på slike forum, men en gang må vel være den første.....?

Det jeg egentlig er ute etter å finne ut av er hva man skal forvente å måtte gi for en god dressurhest nå for tiden...?

Selv eier jeg en dressurhest nå, men hun begynner å bli litt gammel og vil ikke kunne gå høyere klasse enn LA. Akkurat nå for tiden går jeg på skole i Trondheim, og hesten er satt ut på helfor for senere salg. Mine planer er da å kjøpe meg dressurhest til våren igjen, når skolen er ferdig. Har da store planer om å satse innen dressur, da det alltid har vært min store lidenskap.

Har holdt meg oppdatert på salg av hest sidene, titter på priser og slik. Har bestemt meg for ikke å importere, da jeg ikke ser dette som ikke nødvendig...

Vel, det jeg er ute etter er da hvor mye skal jeg forvente å gi for en dressurhest? Kan godt kjøpe en seksåring og utdanne denne videre, eller en som er 9-10 år... Men hva er mest lønnsomt?

Og jeg har en viss følelse av at mange hester er "overpriset" her i Norge? Forventer selgere at vi skal prute?

Da jeg kjøpte meg hest sist, fulgte mye utstyr med, hesten var 110% frisk og hun gikk stabilt La, og henne ga jeg 20 000 for... Var det bare jeg som var dødsheldig med kjøpet eller begynner folk å bli mer opptatt av pris enn ett godt hjem til hesten?

Noen tips til hvordan jeg burde gå frem når hestekjøpet nærmer seg?

Noen erfaringer med hestehandlere?

Blir takknemlig for alle innlegg...

P.S: Tanker om å selge dressurhesten din til våren/sommeren? Ta konatkt.....

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2003 :  22:49:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Prisen vil jo i sterk grad avhenge av hvor god hesten er, og hvilken kapasitet den har for å klatre oppover i klassene. Hvor mye skal du selv satse (hvor høye klasser tar du sikte på å ri etterhvert).

Greie Middels hester er ikke så himmla dyre, men vil du ha en som kan nå "hele veien" er prisen straks en annen. Alternativet da blir jo unghest, og de er dyre nok hvis de rette egenskapene er til stede.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 08/12/2003 :  06:51:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

20.000 kr.,for en frisk hest som går stabilt La,er meget rimelig.Det er jo den prisen kasserte galopphester blir solgt for på Øvrevoll.....

Skal du ha en hest som går greit La,med kapasitet for mer,frisk,ingen unoter osv.vil jeg tro du minst må opp i en 50-60.000. I Sverige hadde du nok funnet noe til 30.000-45.000kr,og så har du mye bedre utvalg der,så jeg skjønner ikke hvorfor du ikke vil importere...?

Det mest lønnsomme for deg er sikkert å kjøpe en 4-5 åring som er tilridd,men kanskje ikke startet noe særlig enda.Kjøp hoppe eller hingst,så har du muligheten til å få et avkom om alvorlige skader skulle oppstå.

Du må vite hva du vil og hva slags type hest ,når du kontakter selgere.Sjekk opp vanlige ting som gemytt/prestasjoner,osv., hos foreldre/avkom .

Dette var i korte trekk...Litt trøtt,snart ferdig på nattevakt..zzzzzzzzzzz

Lykke til!!
Gå til toppen av siden

Carethe

Skrevet - 08/12/2003 :  12:48:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar!

Hadde håpet å komme meg opp til Grand Prix klasser etterhvert, men det blir jo om noen år...

Grunnen til at jeg ikk helt er for å importere er at hvis det skulle være noe galt med hesten, blir det mye problemer med å sende den tilbake.. Og hesten blir jo fort dyrere igjen når det kommer til frakt og fortolling ikke minst...
Men har faktisk vært inne på tanken....
Noen erfaringer?

Har gått en stund med tanker om å kjøpe en 5-åring, hvis jeg skal ha en eldre hest blir de jo fort nesten dobbelt så dyre...

Carethe
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 09/12/2003 :  11:25:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når du snakker om en GP dressurhest blir jo prisen ganske høy.
Og det er derfor mange som kjøper de unge.Hvis du tenker på en 5 åring har den mest sansynlig blitt vist i lette klasser om det er et GP emne.Hvis du er heldig kan du finne et ok 5 års GP emne til et par hundre tusen,det er jo ikke så mange av de.Hvis vi snakker om en 9-10 åring er dette en hest som nå minimum bør gå pst.g.og jobber med øvelsene til GP og da snakker vi selvfølgelig mere penger fra ca 500.000+
De prisene jeg har satt er for en hest midt på treet,skal du ha en virkelig god hest som har int potensiale kan du legge på en null.
Hvis du selv ikke har de helt stora ambisjonene,og ikke skal ha det ypperste av gang ol,men en hest du kan ha det gøy med samt starte men ikke hevde deg i toppen kan du være heldig å få en 5 åring til 100 og kanskje en9-10 åring (som kanskje mangler litt i utdannelsen i flg alders skjemaet) for ca 200.000..
Hvis du skal ha en hest med virkelig potensiale ville jeg uten tvil reist til Danmark,Tyskland eller Nederland,gode dressuremner vokser ikke på trær i Norge.
Mange som skal ha dressuremner kjøper jo 2-3 åringer for å få prisen ned,mange kjøper også føll.
I danmark kan du få et supert føll fra 75000,-Det vil ofte lønne seg å kjøpe emnet så tidlig som mulig.Du vil da sikkert bruke noen kroner på utdannelsen,men jeg synes det er en fin løsning hvis man tenker økonomi.Du kan få hjelp av en berider til å jobbe på innlæring av øvelser som du føler deg usikker på selv.Priseksempel på hest i full trening i Danmark ligger på 5000,- inkl alt pr mnd.Det kan da være en god investering å sende bort hesten 2-3 mnd for å finpusse øvelser samt å lære inn nye.Si f.eks at du har et føll/unghest du kanskje har gitt 75-100000 for. og bruker kanskje 20 mnd berider på en 5-7 års periode hesten har da kostet deg 175-200000 i innkjøp og trening,og du har da kanskje en 8-10 åring som er verdt minimum det dobbelte,hvis du har vært heldig med emnet og flink selv i tillegg til en god berider har du kanskje en hest til mye mer.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.11 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.