hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor mye er han verdt?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Hvor mye er han verdt?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Ellbell

Norway

Skrevet - 02/11/2006 :  12:25:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Har egentlig ikke helt begreper om prisverdi innenfor Islandshest, men syntes det hadde vært spennende med en liten pekepinn.

Flipi frà Aasen er født 23 mai 2006, altså 5 mndr nå. Frisk og fin. Ferdig grunnvaksinert, har blitt beskjært hovene på. Forsikring i orden.
Mor: þyrla fra Flugumyri etter Hervar fra Saudarkroki.
Far: Ringo fra Ringerike.
Har vist alle 5 gangarter på beitet.
Påbegynt avvenning, så han stå i egen boks om natten nå (4 kvelden).
Født ute og har levd ute på stort, kupert terreng fram til midten av oktober.
Høflig og snill ved håndtering. Har blitt lært å tolerere grime, bli leiet og løftet beina på, ellers har han fått gå i fred.
Forholdsvit høyreist med lange ben. Veldig selvstendig allerede fra 1 ukes alder. Rød, blir mest sannsynlig fuks.

Så, hva ville vært en bra pris på ham nå?

Gi meg en vrengt polvott - any day!
Redigert av - Ellbell den 02/11/2006 12:29:37

embla1

Skrevet - 03/11/2006 :  01:21:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei,

det er ikke så sikkert jeg at det jeg skriver er noe du vil høre nå, men mitt svar på spørsmålet ditt er : Svært lite....

Og grunnen: Beste måte å få en liten pekepinn for meg om denne hesten, er stammen hans. Jeg har ikke sett han bevege seg, og bildet sier meg veldig lite, bortsett fra at han er "søt" Og muligens noe lavt ansatt hals.

Stammen er ikke spesielt interessant. Middelmådig hingst som har gitt litt tunge hester uten de store talentene. Hoppe med dårlige egenprestasjoner (i følge avlsdommer), og ingen godt bedømte avkom i flg WF. Så dette er helt klart ikke hingsteemne, men en kommende ridevallak, som desverre ikke har altfor gode foreldre å slekte på.
Jeg må nesten spørre om en ting, hvis det var du som planla dette føllet. Hvorfor valgte du Ringo, som er en hest med helt outsanding pass men heller dårlig tølt og trav, til ei hoppe som har svak tølt? Jeg ville tro at hvis man først skulle avle på ei sånn hoppe (som kanskje ikke er helt feil hvis lynnet er førsteklasses, og fordi hun er etter hederspremiehingsten Hervar), hvorfor velger man ikke da en supertølter? Helst med 9 eller mer for tølt. Det skjønner jeg ikke. Vær så snill ikke å si at det var fordi Ringo sto nærmest eller var billigst....

Tilbake til saken. Kjøpere står ikke akkurat i kø for å kjøpe føll, og slett ikke hingsteføll. Mangelen på kjøpere gjør at det ikke er så aktuelt å spekulere i pris. Sansynligvis er han verdt bedekningsavgiften pluss det det kostet å fore hoppa det året hun gikk drektig. Har selv solgt hingsteføll med adskillig bedre stamme, uten å være veldig spennende, for rundt 8 tusen.

Syns du jeg har vært slem med deg nå? Sannheten er sånn at det er mange hester som ikke har særlig verdi utenom for de som har avlet dem, før de er innridd og klare som ridehester for "folk flest". De få føllene som kjøpere er villige til og bla stort opp for (50-100 tusen), er føll som ofte overhode ikke er til salgs, føll etter superhopper som leverer topphest etter topphest, og etter hingster i verdensklassen både når det gjelder egenprestasjoner og avkom.
For alle avkom etter middelmådig og under det stamme, ligger verdieni det ferdige "produktet" :Ridehesten.

Nå har jeg selvsagt ikke sett dette føllet bevege seg, og gode bevegelser drar naturligvis opp. Da mener jeg store steg, god skulderfrihet, spenstighet og balanse. At de har vist alle gangartene behøver ikke endelig være ett stort pluss. Et ledig trav og tydelige tøltanlegg er bra, og gjerne slik at når de vokser til blir trav den gangarten de helst bruker i middeltempo.

Helt til slutt. Du skriver at han er rød, men kommer til å bli fuks. Hva er forskjellen på de fargene? Jeg trodde fuks var et mer "storhestord" for rød?

-embla-
Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 03/11/2006 :  11:30:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Hmm.
Nei jeg synes så absolutt ikke du er slem=) Synes derimot det er godt å høre noen snakke fra levra om noe de har peiling på.

Først, mine intensjoner er da ikke å selge lillegutt. Jeg ville ha en hest etter þyrla. En arvtager som jeg ikke akter å selge om jeg ikke MÅ.Kort og godt. Jeg ville ikke ha en super konkurranse hest, kjenner jeg meg selv rett kommer jeg antakeligvis ikke til å stille i noe som helst noen gang...turheststevne kanskje? Og det bare for å møte likesinnede...Har mer ambisjoner på dressurbanen enn ovalbanen, så om tølten bare funker som stressless for rompa på tur - helt greit for meg!

Rød - tenker helrød med orange man sånn han er nå. Fuks - hvit man og hale.

Bevegelsene hans er ikke enorme, men luftigere enn fjordingføllene jeg drev med på Langedrag. Han løfter vinkel i trav og galopp og har stort skritt. Tølten er ikkeno å skryte av...men han tølter mye.

Hvorfor Ringo? Okey, skal innrømme at jeg kom til kort på dette med bedømningen. Greit, jeg skulle valgt en hingst med bedre tølt. Bommert. Hvorfor valgte jeg ikke en hest med bedre tølt? Mer eller mindre lysegrønn på Islandshest. Jeg hadde ridd þyrla i 3 år - og hennes tidligere avkom. På tur stort sett. I ettertid har jeg kommet litt høyere opp på kunnskapsstigen, men jeg tar hva jeg får.
Jeg valgte Ringo fordi jeg kjenner hesten og mange av hans avkom. Har ridd flere. Liker gemyttet og bevegelsene deres - gemyttet være det viktigste og med bevegelsen mener jeg i salen.
Hva skal jeg med en konkurransehest? Folk sier hvorfor rir jeg Islandshest om jeg ikke er interessert i gangart? Jeg ER interessert i gangert - tølt over lagstrakte vinterjorder i solnedgang eller susende gjennom barskogen i varm høstvind...Mer er det ikke for meg..Og jeg foretrekker det over humpetrav på guling eller galopp på fullblods=)

Ja, men da vet jeg bedre nå. Jeg anntok at han ikke var verdt så mye. Ville bare høre det fra noen som kan sitt.
Thanx

P.S Har bilder av ham i galleriet på vipen i alle gangarter om du gidder å grave.

Gi meg en vrengt polvott - any day! Gå til toppen av siden

embla1

Skrevet - 03/11/2006 :  13:40:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hmm.
Nei jeg synes så absolutt ikke du er slem=) Synes derimot det er godt å høre noen snakke fra levra om noe de har peiling på.

Så bra du ser slik på det Vi bare dele litt av mine erfaringer.

Kopi av melding:
Rød - tenker helrød med orange man sånn han er nå. Fuks - hvit man og hale.

OK, skjønner. Kaller de hestene bare rød med lys man og hale, jeg.

Kopi av melding:
Bevegelsene hans er ikke enorme, men luftigere enn fjordingføllene jeg drev med på Langedrag. Han løfter vinkel i trav og galopp og har stort skritt. Tølten er ikkeno å skryte av...men han tølter mye.

Det er vanskelig og sammenligne føllbevegelser med voksne hesters bevegelser, syns jeg. Men en ser stor forskjell i kvaliteten i gangen ganske tidlig. Spenst og løft er fint. Steglengde og smidighet enda bedre.
Se også etter om føllet har tempovariasjoner i gangartene; langer det ut i skritt eller begynner det å småtrippe-trave / evnt gå grisepass når tempoet øker litt? Lunter det mest i trav, for så å ta galoppen i lavt tempo, eller klarer det å øke litt på tempoet og steglengden i trav? Går det mest ren galopp, eller mye kryssgalop? Hvilken gangart kommer det ned i etter galopp? Skritt, trav, tølt, veksling, pass, grisepass....?

Det er nesten ingen føll som tølter veldig "flott" slik en ser voksne hester gå på sitt beste i konkurranser, gjøre, selv om de også finns. Noen viser veldig flott tølt de første ukene, for så å bli mer "slengete" i det. Ser det ut som at tølten "flyter", eller virker det som føllet blir stiv og kantete i bevegelsene?

Føll varierer ofte raskt mellom trav-tølt-passaktig tølt osv. Passaktig tølt behøver ikke være negativt. Hvis de går med forholdsvis avslappet rygg, frie bevegelser og ganske lange steg, og ikke "veksler" seg ut av gangarten, men mykt ruller mellom tølt-trav, BRA.
Hvis det går med spent rygg og høy, stiv lend, og virker bundet, og i tillegg veksler mye, ikke bra...

Kopi av melding:
Jeg valgte Ringo fordi jeg kjenner hesten og mange av hans avkom. Har ridd flere. Liker gemyttet og bevegelsene deres - gemyttet være det viktigste og med bevegelsen mener jeg i salen.

Min mening er at Ringo ikke er den verste. Men han er også langt fra den beste. Ja, gemyttet er det viktigste. Mange Ringoavkom har et helt OK lynne, sterke nerver og forholdsvis samarbeidsvillige. Så finns det selvsagt de mer sære og spente, men sånn er det jo alltid. Avkommene hans har jo også en mor.

Det stemmer at hester med svært store bevegelser er mer utfordrene å sitte på enn de som går med lite ryggaktivitet. Uansett hva hesten skal brukes til, må den være myk.
Mange av de som er helt "stressless" å sitte på, er som planker i ryggen der hvor ingen bevegelser hesten tar, går igjennem kroppen. Ok, lett å sitte på, og bra for de aller ferskeste som helst skal prøve å henge på dyret. Men kanskje ikke så stor utfordring å ri på etterhvert for en som er interessert i ridning, og ikke bare å bruke hesten som transportmiddel...?
Har intrykk av at du er opptatt av ridning. Tenk så mye mer rideopplevelse du får på ryggen av en myk og smidig tølter, som fjærer under deg! Som er i god balanse, og som har et stort spekter av tempo i tølt å by på. Fra helt sakte, lett og dansende arbeidstempo, til kraftfulle økninger.
Du sier at du har lyst til å ri dressur. Dressur er å få hesten smidig og balansert i gangartene. Og det gjelder også tølt, naturligvis. Fortjener ikke du en de luxe ridehest, uansett om du skal starte eller ikke noen gang? Tenk på det, du

Ok dette ble mye lenger enn det skulle....

Så på vip'en din, men fant ikke føllet. Gav opp i alle bildene....

-embla-

Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 03/11/2006 :  17:26:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Maange bilder å ta av=) Begynn bakerst.
Nå er jo Flipi her da, ikkeno å gjøre med. Han er som han er og jeg er sikker på at han kommer til å bli fin nok for meg.

For å ta gangartene steg for steg sånn jeg ser dem:

SKRITT - veldig myk og fin med laange steg. Han kan øke og minske stegene sine og gjør det ettersom hvor fort jeg går når jeg leier ham. Har aldri trent på det, men gikk en tur etter mamma idag og han går akkurat i det tempoet jeg gjør uten å bryte over i andre gangarter.
Her går han vel sen smule avslappet, men han har overtramp egentlig.

TRAV- har jeg kun sett ham i på beitet et par gang. Da langet han virkelig ut...På dette bildet slo han over i galopp i neste steg.

TØLT- Ja...bildet sier mye. Han går som regel over i galopp eller skritt etter tølt.Tror han er mer passaktig i tølten.

GALOPP- Her er det mye forskjellig. Han legger seg ofte i pass etter galopp. Noen ganger har han små bevegelser, andre ganger store. Galopp og srkitt er gangartene han oftest bruker.

Har inge bilder av ham i pass. Han går også i grisepass, men det er ikke "transportgangarten" hans. Oftest går han i skritt og galopp eller tølt.

Redigert av - Ellbell den 03/11/2006 17:32:01 Gå til toppen av siden

embla1

Skrevet - 03/11/2006 :  22:31:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen.

Ja, føllet har du, og det blir spennende for deg om noen år når han skal bli ridehest. Unghester er alltid spennende. Så åpne og lette og forme.

Jeg snakket meg litt bort i fra emnet i siste post. Det jeg sa om tølt og kvaliteten på gangartene, var mer på generelt grunnlag. Og ting det er verdt å tenke på. For meg blir det feil å si at fordi jeg neppe kommer til å starte noe, så trenger jeg ikke god hest. Hvorfor skal den gleden det er å sitte på en kvalitetstølter, være forbeholdt konkurranseryttere? Har ikke vanlige hobby/turryttere like mye "bruk" for en hest som har lett for å gå godt?

Ja da, jeg vet det er et prisspørsmål, og nei da, du har som turrytter ikke behov for de mest ekstreme løft og eksplosive kraft. Men en hest som er romslig og har god balanse i gangartene, gir deg så utrolig mye rideglede

For å kommentere bildene litt:

1.skrittebilde: Bra steglengde, ganske bra framgrip. Avslappet. Temmelig passaktig, det er ganske typisk føll syns jeg.

2. og 3. skrittebilde: Så mye snø at gangarten blir sterkt påvirket av det. På det første kan du se at han skritter rent, og at han har bra bakbensaksjon.

1.travbilde: Dette er ikke trav. Du kan se at han har begge venster ben i bakken. Likevel en ganske diagonal gangart. Sansynligvis veldig 4-taktig "trav", ikke svev. En gangart som nærmer seg tølt, ett sted mellom 4-takt trav og travaktig tølt. Hvis du var i USA kunne du kalt det foxtrot På dette bildet går han sterkt på framparten, kanskje pga nedoverbakke i terrenget.

2.travbilde: Litt vanskelig å se, og litt det samme som snøbildene; underlaget manipulere gang og bevegelser litt mye...

1. tøltbilde: Dette er nok tølt, og den ser ganske så ren ut. Liker den avslappete formen han har selv om det er energi i hesten. Liker også den litt bølgende halebevegelsen. Ofte tegn på at hestene er frie i ryggen i tølt.

2. tøltbilde: Ser mest ut som hurtig skritt, hesten går med litt tøltspenninger og har derfor ikke begynt å trave/galoppere opp bakken enda. Det ser ut som han har tre føtter i bakken, og da er det ikke tølt pr def. (Selv om mange også høyt bedømte konkurransehester går med trebens støtte...) Igjen, hadde dette vært USA tipper jeg vi kunne kalt det for "running walk"

1.galoppbilde: Tung, flat og på framparten

2.galoppbilde:Dette kaller jeg uphill galopp!! Se hvordan han runder ryggen, løfter seg opp i skuldrene og fremre del av ryggen og strekker halsen i en fin bue. Han går helt perfekt i ryggen til at han har alle muligheter til å bruke bakbeina godt og finne en flott balanse. Se hvordan hele bevegelsen går opp og fram gjennom hesten. Kjempeflott bilde!

3.galoppbilde: Kryssgalopp. Stiv og klossete. Hesten virker heller ikke tilfreds med det han gjør...

4. galoppbilde: Ser ikke så godt her...

5. galoppbilde: Selv om han er i den fasen hvor vekten ligger på frambeina, virker han heller ikke her framtung, men rimelig oppe i skuldrene og fortsatt med fin rund rygg.

Tja, de bildene der han er veldig ung på, ser han lett og balansert ut. Virker tyngre og mer klønete nå. Kan selvfølgelig hende han har vokst fort og mye, noen ganger ser disse unghestene helt pyton ut i perioder. Spesielt 2-åringer har ofte "null kontroll"

embla
Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 03/11/2006 :  23:13:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
kjempegøy at du gidder å komentere=)

Han har vokst fort og mye men syns han begynner å komme seg igjen litt nå. Proposjonene stemte liksom ikke helt i en periode. Stor tung kropp, kort hals, stort hode, så lange ben, lettere kropp...som sagt - de vokser=) Spennende.

Skal prøve å få tatt noen bilder når snøen legger seg litt flatere. Alle hestene løfter jo over vinkel nå som det er 40 cm snø på beitet=)

Ang det du sa om kvalitetstøler - jepp, enig, enig. men nå ER Flipi her, så han blir som han blir. Om jeg får sjansen til å sette flere føll til verden skal jeg (lover,lover) bruke mere tid og fornuft på matchen. Flipi er dog Thirlas siste.

Hun har forøvrig hatt tre andre føll her i Norge. Synes det er litt rart at hun på Island ikke har hatt føll i og med at hun var 9år ved import...Vet at hun ble brukt som turhest men...

1997: Gràna frà Gomnes. 4gjenger etter Goði frå Valen. Gikk fra å være super kraftfull og energisk til tuslehest...Mista liksom piffen litt...Ikke stjernegangarter..

1998: Bjerkur frà Gomnes. 5gjenger (så det holder) etter Stigur frå Haga. Kanskje hesten med mest potensiale av þyrla føll. Veldig passaktig i alle gangarter, men løftet bra og når man virkelig jobbet fram rene gangarter gikk han flott!

1999: Piltur frà Gomnes. 4gjener (tror jeg) etter Kolgrimur Kjarnholtum. Av det jeg har hørt er han ikke en supergangartshest han heller=)

þyrla er vel rett og slett ikke en superhoppe når det kommer til gangartene...men hun er god som gull og jeg ville aldri ha byttet henne bort med noen annen super gangartshest.

Jeg er oppvokst i dressurmiljø, falt for Isis og drømte om et føll etter þyrla. Hadde ikke Islandsheststandar med i hodet, tenkte fort, raske beslutninger. Ringo har jo ikke stamme en gang...Men det får så være. Flipin er en nydelig skapning, er som han er.

embla1

Skrevet - 05/11/2006 :  19:37:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei,

siden vi har snakket så mye om føll, sjekk denne:
http://hestafrettir.is/VefTv/default.asp?MovieID=138&CategoryID=10

Fra en føllvisning på sørisland i høst. Det er haugesvis av føll, vet ikke hvor mye du gidder å se på. Men ta en titt på de tre første.

Føll nr 1, en rød hingst. Veldig spenstig trav, mye svev og store steg. Uvanlig klart adskilte gangarter, ren, balansert tølt, og masse tempo i det. Ganske spesiell roslighet, spesielt i tølt. Kjempemorsom gang i dette føllet, men litt kort og ordinær i framparten, kanskje.

Føll nr 2, flekkete hoppe. Dette føllet viser også mye tølt og trav, men gangartene er ikke så klart adskilt. Den går og "sklir" lett mellom gangartene, myk og fin. Er ikke så spenstig som den røde, men virker mykere og har mye framgrip i frambensbevegelsene.

Føll nr 3, svart hingst. Også her både tølt og trav, men dette bruker helst trav, selv om tølt er tydelig tilstede og brukes ofte noen steg innimellom. Dette føllet har tydelig kortere steglengde enn de andre. Ikke veldig spennende gangartsmessig kanskje, men har tydelig kneløft og kommer nok til å få temmelig høye, om enn noe korte bevegelser.

Tenkte du kanskje hadde litt moro av å se flere føll

-embla-
Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 05/11/2006 :  21:21:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Tusen takk! dette var veldig morro å se på!

Det jeg legger merke til om jeg sammenlikner Flipi og de tre første føllene er at han har mye større steg i skritt og galopp. Han bruker på en måte bakbeina mer og galoppen er mer fremaddrivende. Synes ikke Flipi er så passaktig som noen av disse, har heller ikke sett han i så markant pass ennå.

Her er en film av han filmet da han var to, tre uker gammel. Har fiksa den så det er slowmow. Han har jo kortere bein nå, men han har like god skritt, om ikke bedre og galoppen er mer eller mindre den samme.

http://s65.photobucket.com/albums/h225/Pyrla/?action=view¤t=Flipisgangarter.flv

Skal prøve å filme gangartene hans i løpet av uka, så skal jeg legge det inn her. Du må stikke innom og kommentere. Det er kjempeartig å få en liten pekepinn på ting!

Ellbell

Norway

Skrevet - 06/11/2006 :  18:40:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Fikk filmet noen små snutter av gutten idag, slowmowet dem ned så kan du se på dem også. Lillegutt er så selvstendig så det brydde han ikke nevneverdig mye å være alene på ridebanen. Derfor fikk jeg kun noen korte snutter i skritt og trav - men her får du se travet da, samt en liten galoppraptus. Det er i ca 10 cm snø på bana, men i skritt og trav går han i voltesporene, gangartene er derfor ikke manipulert av underlaget.

http://s65.photobucket.com/albums/h225/Pyrla/?action=view€t=Flipisgangarter2.flv

http://s65.photobucket.com/albums/h225/Pyrla/?action=view¤t=Flipisgangarter2.flv

*gleder meg til kommentarer*

Redigert av - Ellbell den 06/11/2006 18:44:10 Gå til toppen av siden

kikki&thokki

Skrevet - 06/11/2006 :  19:22:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må bare skyte inn en liten kommentar om lynne. har vært borti to ringoavkom, og hvis det lynne de har er representativt for størsteparten av ringos avkom hadde jeg aldri avlet på han Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 06/11/2006 :  22:28:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Vel...har møtt hingsten sjøl, ridd fire avkom, håndtert tre unghester og hilst på 7 føll etter ham...og er ganske fonøyd

kikki&thokki

Skrevet - 07/11/2006 :  18:24:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
kan hende jeg tar feil. Men har fått høre: "ja det er jo typisk ringoavkom." Men du har antakeligvis litt bredere grunnlag å uttale deg på=) Gå til toppen av siden

embla1

Skrevet - 08/11/2006 :  21:26:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ringo ja. Han sjøl syns jeg har et silkelynne, både som hingst, ridehest, og på stall.

Avkommene hans er ymse. Har møtt/ridd både noen sure, litt harde, og noen veldig greie og ukompliserte. 8-10 stykker, temker jeg.

Så til filmsnutten. Egentlig litt dumt at det er i sakte film. Får gjerne bedre innrtykk i naturlig hastighet, samt at gang og steg gjerne virker større i sakte.

Skritt. Enig med deg. Hans beste gangart. God steglengde, mye overtramp.

Trav. Kort, energiløst. Lite svev, små bevegelser.

Galopp. Her også går han kryssgalopp. Ingen stor krise på såpass små føll, men liker ikke å se eldre unghester som går mye kryss. Tyder ofte på lite smidighet og stive hester. Men han springer "oppover", selv om ham blir litt hoppete a la et rådyr i den lille snøskorpa.

Det som jeg syns er gøy å se i føll på hans alder, er at de bruker en "mellomgangart" mye, og klarer å øke på tempoet endel der før de tyr til galoppen. Kan være tegn på lite romslighet hvis de begynner å galoppere straks i kort tempo.

Det som er tøft med de føllene på islandsvideoen, er nettopp at de klarer å tøye gangartene så mye. Spesielt den flekkete nr 2 syns jeg er veldig flott. Den første er kanskje mer spektakulær, men virker ganske stiv. Nå er det jo veldig spesielt å slippe et føll inn i en så stor hall (ca 20*80m) og med masse tilskuere, de skrur seg gjerne litt opp ov viser seg. Eller motsatt, går helt inn i seg selv og tør ingenting

Det du burde tenke på var kanskje å vise han på et unghestskue neste år. Selvsagt for å få en vurdering på han, men også fordi der har du veldig god mulighet til å sammenligne unghester.

embla
Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 09/11/2006 :  16:00:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Har tenkt til å vise ham ja...Mest for morro skyld men. Han skal jo kastreres uansett. Kan prøve å fikse filmene i ut av slowmow.

Enig i det du sier, men nå skal han ha at han egentlig ikke gadd helt. Er det mulig å være så aslappet da gitt? Det er første gang han er på ridebanen alene...

http://s65.photobucket.com/albums/h225/Pyrla/?action=view¤t=flipisgangarter1.flv

embla1

Skrevet - 09/11/2006 :  17:06:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er det mulig å være så aslappet da gitt? Det er første gang han er på ridebanen alene...

He he he.... Kan det hende han er full av selvtillit og har sterke nerver

Det er nå bra egenskaper. Bare pass på at han ikke prøver å klatre for mye på rangstigen, men at han alltid har den nødvendige respekten overfor deg, særlig hvis du håndterer han daglig

embla
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.