hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Barfrost + Barfothest = sårbeint???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Barfrost + Barfothest = sårbeint???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

frkelin

Skrevet - 02/11/2006 :  10:02:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er nok veldig vanlig at etter en våt høst med mye gjørme, når frosten endelig kommer - så blir barfothester sårbeinte. Min hest ble det i fjor og det var ikke gøy. I går var bakken stein hard og jeg skulle prøve en ridetur, for å se hvordan det lå an.
HURRA! - Hun var ikke sårbeint! Hun gikk litt forsiktig når det kunne være glatt, men på knudrete frosset mark gikk det helt strålende uten antydning til ømming.
Hva er forskjellig i år i forhold til i fjor? Da ble hun veldig øm under samme type forhold.
1. Strålen har blitt mye sunnere. Jeg var ikke klar over i fjor at den nok var angrepet av sopp. Nå blir den sprayet med Optima-ph hver dag og i sommer brukte jeg jo litt sterkere ting. Jeg kan særlig se forskjellen i midtfuren som er blitt videre og grunnere. Den er trimmet slik at den er stor og bred med god kontakt med bakken, men den er nærmest selvrensende med vide åpne strålefurer. Jeg tror sårbeinte hester som oftest har problemer med strålen og hælområdet og her hjelper ikke trimm alene.
2. Lamellene er blitt mye bedre. Nå fester det seg ingen små grus-steiner i den hvite linjen. Det hadde jeg problemer med i fjor men først i mai i år oppdaget jeg antydning til WLD med dype sprekker oppover i den hvite linjen og behandlet mot det. Hadde jeg visst mer hadde jeg kunnet gjøre noe her mye tidligere.
3. Det har jo så klart gått lenger tid siden hun sist ble skodd. Hun har fått bedre konkavitet i sålen som er sunn og tykk. Jeg har også passet på at hun nesten bare spiser grovfor og lite eller ingen stivelse eller sukker. I fjor gikk hun på utegang og det var veldig mye gjørme. Nå står hun tørt inne ca 10 timer hver natt og høvene hennes er mye hardere og har ikke blitt myke av alt vannet i høst slik de nok ble i fjor.

Til alle som lurer på om det er mulig å unngå sårbeinte hester når gjørmete luftegårder plutselig blir steinharde - det er mulig, men du må forebygge, og jobbe mot en sunn hov hele året. En god trim er jo viktig, men det er ikke nok. Sopp og bakterier kan trenge inn i strålen og i den hvite linjen og svekke hoven og dette merkes veldig godt når hesten er barfot. Med riktig diett m.m kan hesten bekjempe dette innenfra med sitt eget imunforsvar, samtidig som du bekjemper det utenfra. Med barfothest blir jeg mer og mer opptatt av helheten, og nå er jeg så fornøyd med at jeg må gjøre noe riktig i forhold til i fjor siden hesten er komfortabel på frossen mark.

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 02/11/2006 :  20:28:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for gode tips
Jeg var ute med min hest på mandag - travet og galopperte på grov grus uten problemer.
Så kom tirsdag og med den kom kulden, og med den igjen kom sårbent hest
Han har helt fint taklet det våte og gjørmete underlaget uten at hverken hov eller stråle har smuldret opp( noe den gjorde i fjor da han hadde sko), men kulden er tydeligvis tøff å komme igjennom.
Kan det ha noe å si at den nye friske hovkapselen på min hest ikke har vokst helt ut?
Forresten noen som har oppskrift på blanding for bakterier/ sopp?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.