hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Krysslammelse
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Krysslammelse
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Marita_Enghild

» VIP

Skrevet - 01/11/2006 :  22:15:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er d nån som veit ka man ikkje burde gjøre me hæstn når den har hadd krysslammelse??
Har sjøl en hæst som har hadd d...

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 02/11/2006 :  01:10:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke gi hesten helt fri en dag om den har gått veldig hardt dagen(e) før. Ikke gi mye/like mye kraftfor den dagen hesten skal ha helt fri. Ikke la den bli kald over krysset. Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 03/11/2006 :  23:22:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville undersøkt om hesten kan klare seg på grovfor og vit/min blanding uten å gå ned i vekt. Dvs gi svært lite eller ikke noe kraftfor. Bruk evt betfor og 1 dl olje i steden for, blandet med en god vitamin/mineralblanding.
Så er det viktig å trene hesten jevnt, ikke veldig hardt etter flere dager med fri, gradvis opptrapping og nedtrapping. Og som det er sagt før, ikke la hesten bli kald over krysset, kanskje den kan slippe barbering på ryggen og alltid ha på varmt dekken om den er våt iallefall.
Gå til toppen av siden

Marita_Enghild

» VIP

Skrevet - 15/11/2006 :  17:06:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svarene

Er det mulig å sette føll på ho?
Har litt lyst, men vet ikke om det er bra for ho=/
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 16/11/2006 :  01:35:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så sant hesten er frisk av krysslammelsen skulle det ikke være noe i veoen med å sette på føll.

Krysslammelse har ikke noe med at hesten er "lam" eller at det er noe galt med ryggen. Det er nyrene som har det tøft, da de blir overarbeidet med å bli kvitt avfallsstoffer etter for mye "godsaker" kombinert med å stå i ro.

I gamle dager ble krysslammelse kalt "julesjuken" - da hestene i juletiden riktig skulle få hvile seg etter hardt arbeide, og fikk samtidig masse godt å spise - både graut og mere til - og så kom krysslammelsen...
Da ble det halmforing i noen dager, og "med veslegutt på nakken" ble den ruslet rundt på tunet med.
Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 16/11/2006 :  13:25:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var krysslamelsen til hesten din et engangs tilfelle?
Hvor gammel er hesten din?
Hva blir den brukt til?

Jeg hadde en hest som plutselig, helt uventet fikk krysslamelse, det var i alle fall det vi trodde også dyrlegen.
Vi hadde ingen forandringer når det gjaldt for eller mosjon.
Hesten fikk behandling for krysslamelse.
Etter en stund kom han seg.
Men så fikk han krysslammelse igjen.
Dyrlegen kom, behandlet den for krysslammelse.

Gjenntatte ganger i løpet av et halvt år fikk hesten krysslammelse, det var det vi alle trodde, samt dyrlegen.
Men syntes jeg det hadde forekommet for mange ganger, i løpet av lang tid, uten noen endringer i foring eller mosjonering.
Sendte hesten min til dyrehospitalet i Oslo.
Der skulle han gjennomgå en helundersøkelse av absolutt alt i løpet av en uke.
Der fant de ut at hesten min hadde magekatar, ikke krysslammelse slik vi alle hadde trodd.
Fikk vite at magekatar kunne ha de samme symptomene som krysslammelse.
De hadde for planen hans, og absolutt all info om hans stallmiljø, mosjonering osv...
Det de så hadde funnet ut, var at hesten min simpelthen ikke tålte pelletsene/kraftforet de produserte fra felleskjøpet.
Så vi kuttet ut det, og erstattet det med spillers istedenfor, og hesten fikk aldri krysslammelse igjen.

Jeg sier ikke at hesten din har magekatar.

Men derfor jeg lurte på om det var et engangs tilfelle?
Hvor gammel den er?
Og hva den blir brukt til?

Som regel når hesten har de symtomene, er det krysslammmelse det er snakk om.

Grunnen til at jeg delte denne historien, var at det er mulig det er noe annet.
Det visste ikke jeg den gang, det var utenkelig, og dyrlegen jeg hadde på han sa alltid at det var krysslammelse.
Men som sagt så var det magekatar istedenfor.

Så får den det ofte, og gjennom en lengre periode er det verdt å sjekke ut.

Som T.Boysen skriver er det ikke skadelig å sette føll på henne når hun er frisk igjen, men hun bør ha vært symptomfri over en lengre periode for å utelukke andre tilstander og for å sjekke ut om hun får det igjen.
Viser det seg at ingen av disse tilfellene skjer over en lengre tid, kan du uten å føle bekymring sette føll på henne.

Lykke til
Gå til toppen av siden

Marita_Enghild

» VIP

Skrevet - 16/11/2006 :  15:56:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ho har bare hadd d en gang som æ veit... Trur ikkje ho har hadd d før. Dæm som eide ho før mæ hadde ho i 7 år...

Ho e no 18år. Æ bruke ho bar på hobbybasis tur, dressur å sprang

Hadde vetrinærattest førr 3-4 uke sai, før æ kjøpte ho å da va d ikkje nåkka utsalg på den

E d kraftfore fra spillers ett bra kraftfor for hæsta som har hadd krysslammelse?
Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 17/11/2006 :  12:50:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hun er 18 og bare har hatt det en gang, og brukes som hobby hest, er det nok bare en vanlig krysslammelse. Tror absolutt du kan utelukke magekatar da

Spillers har noe som heter HIGH FIBER. Dette er et meget godt for for alle hester egentlig, men er bra for de som har følsom mage, og de som kanskje må stå litt pga forskjellige omstendighester.
Det gjorde hesten min frisk i alle fall.
Sillers generelt er et meget bra for, spesielt tilpasset hester i ulike situasjoner osv..
Du kan gå inn på spillers hjemmeside, eller høre med noen som kanskje bruker det på stedet du bor. Der vil du nok finne mer info enn det jeg kan gi deg nå, for jeg kjenner jo ikke hesten din osv...
Ja, jeg vil tro at det er et godt alternativ til en hest som har hatt krysslammelse.

Håper du finner noe for deg og hesten din, som passer akkurat for dere.
Lykke til
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.94 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.