hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Lymfangitt i gjen=/
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Lymfangitt i gjen=/
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 23/10/2006 :  20:54:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Veit denne tråden har vært oppe masse før, men jeg trenger en mirakelkur!!

Var i stallen for å ri i dag med lilesøster, alt såg bra ut, hesten var helt i 100, men etter litt strigling ser jeg at hun er litt rød i koden, ved raden til hoven (sikkert trampet bakbeinet borti) så kommer jeg til bakbeina, ser hun er hvoven der oxo, ser ikke senene så godt og er 3 sår der, hun småhaltet men jeg ridde henne litt likvel ettersom jeg har en tendens til å være hysterisk å ikke la henne få bevege seg=/ kom hjem fra tur å da hadde hevelsen gått ned, fikk mat og roet seg etter turen, det som skulle være skrittetur ble en tur med noe fart oxo, ettersom Garsy ikke ville tusle sagte alene og jeg hadde ikke sjans til å holde i gjen.

Spylte henne, vasket sårene ed hesteshamop(eneste jeg hadde for hånden) og smurte på basemusin eller hva den salva heter, hadde på derter på sårene forran og bak, og la på stallbandasje på bakbeina.

Dilemmaet mitt er da at vi skal på kurs Lørdag, noe jeg har gledet meg til, men vil ikke utsette Garsy for smerte å vil helst se henne fin i gjen til lørdag... mirakelkur??. Skal se hvordan det går i morra, event ringe dyrlege da. Hvordan få bukt med dette uten slik antibiotika pasta?? ikke kloraminomslag for det tåler ikke gamla....

Må bare tilføye at Garsy får lymfangitt ofte ved høsten/våren, prøvd å unngå det ved å ha på bandasjetter med kopper i ett, men bare forran, ikke bak=/

Kom med forslag folksens!!!!!

Garsy du er verdens beste!

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 23/10/2006 :  21:53:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har god erfaring med å bruke Animalintex på sår jeg. Det trekker ut evt. verk. Bruker det de første 2-3 dagene.

Kjøl ned bena etter ridning/leietur for å prøve å få bort hevelsen. Ha på varmebandager, gjerne med Arnica e.l. om natta for å få bort hevelse. Hold hesten i bevegelse.
Gå til toppen av siden

CamillaogBellaogRubina

» VIP

Skrevet - 25/10/2006 :  13:05:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg og har god erfaring med Animalintex på dette området!
Klarer du å oppdage at lymfangitten er på vei før den får blomstret helt opp,burde du ha en god sjans til å få det på retur hvis du er flink med å bruke Animalintexen!

Selv vasker jeg godt med grønnsåpevann,spyler skikkelig og bandasjerer enten med jodomslag,animalintex(veldig greit at man slipper å blande og mixe selv hele tiden-bare klaske på),eller kloraminomslag.

Som Irruducibilli skrev,er bevegelse bra-alt med måte selvsagt hos et sårt hestebein!
Lykke til!!
Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 25/10/2006 :  13:35:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Hesten tåler ikke kloramin, sprekker opp i huden, og foten blir bare større, prøvd det før, er ikke blitt værre, ser sener og alt, men samenligner bege bena så er det ene littebitt større enn det andre, men håper det kansje holder seg på det nivået, animalintex... hva er det? link til hva det er.... Aldri hørt om det... Vasker med grønnsåpe nå skrubber godt å skyller godt av, har på basemysin og varmebandasjer, den basemysinen er jo infeksjonshemmende for mennesker så skulle tru det var samme virkning på dyr... passer på at hun ikke får spist/slikket på det ettersom det sikkert ikke er så sundt...
Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

CamillaogBellaogRubina

» VIP

Skrevet - 25/10/2006 :  23:20:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja,da sier det seg jo selv at du ikke kan bruke kloramin...

Jeg kan dessverre ikke forklare deg eksakt HVA animalintex er for noe,annet enn at det er en slags "bomullsunderlag" med plast og div.i,som du våter i varmt vann,legger det på hestebeinet på aktuelle plass,heftbandasje utenpå der,så plast utenpå der igjen.

Du får kjøpt det i de fleste utstyrsbutikker.Mye brukt på travhester såvidt meg bekjent.
Fungerer helt utmerket!!

Jeg hadde mye heller ville brukt f.eks.Helosan i stedet for Bacimysin.Mye billigere,og mer beregnet for slikt bruk.
Gå til toppen av siden

CamillaogBellaogRubina

» VIP

Skrevet - 25/10/2006 :  23:24:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan vel med fordel legge til at Animalintexen trekker ut masse svineri fra betente sår,noe som er ønskelig her!

Har dessverre ingen link.Hva med å google det??
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.