hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "friår": Jobbe med hest vs. Folkehøgskole
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Jobb/utdanning
 "friår": Jobbe med hest vs. Folkehøgskole
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Ozzy&Kristina

» VIP

Norway

Skrevet - 17/10/2006 :  09:53:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOzzy&Kristina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOzzy&Kristina  Svar med kopi av melding
Nå går jeg siste året på vgs, og i likhet med de fleste andre er jeg ordentlig skolelei. Neste år skal jeg ikke gå skole, jeg skal bruke året på hest. Det står da mellom å jobbe et år på stall, eller å gå folkehøgskole med hestelinje (fjordane?).

Hva ville dere ha gjort? Erfaringer?

"Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow."

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 17/10/2006 :  17:31:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg angrer ikke i det hele tatt for at jeg valgte et år på folkehøyskole (Torshus).
Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Kkokos

Norway

Skrevet - 17/10/2006 :  17:32:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gått på Fjordane! Virkelig t å anbefala! Dei to (!) beste åro av mitt liv! So møkje gøy og moro ska ein leita lenge etter. Og bra undervisning! Eg heie på fjordane
Kristine Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 17/10/2006 :  18:05:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Heier og på Fjordane! :) Jeg var også veldig skolelei, og året på Fjordane var et skikkelig avbrekk fra skolebenken. Gledet meg til å begynne på skolen igjen i feriene, og savner skolen kjempemasse ennå!

Men husk, jobber du tjener du penger, skal du gå på fhs kommer du til å bruke ganske mye penger ;)

Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 17/10/2006 :  21:49:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Jeg gikk også på folkehøgskole, på Hurdal. Det er riktig det alle sier, det er ditt år

Absolutt å anbefale. Masse venner, mye hest, flere ridetimer i uka (vi hadde 4 t i uka), lærerikt, moro, samtidig som ikke alt handler om hest. Deilig med litt avveksling også

Så vil absolutt anbefale forlkehøgskole. Til helgen er det noe som heter volleyballhelg på Verket (det vi kaller skolen), og da møtes de 5 siste kullene til volleyballkamper Det er liv det

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

Ozzy&Kristina

» VIP

Norway

Skrevet - 17/10/2006 :  22:43:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOzzy&Kristina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOzzy&Kristina  Svar med kopi av melding
Men til dere som har gått fjordane; jeg har en hest som stresser og vever litt - hvordan blir det med oppstalling for han? Har hørt at "slike hester" blir stuet i et lukket hjørne på senteret der? Og lærerne, har hørt det er dårlige lærere og mye rot, stemmer det?

Noen som har erfaring med å ta et jobbeår på stall?

"Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow." Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 17/10/2006 :  23:23:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Folkehøyskole gir deg også 3 poeng til høyere utdanning, mens jobbe i stall gir deg ingenting rent skolemessig. Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 17/10/2006 :  23:26:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Siden det er statlig senter er det en del folk i stallen og mye aktivitet, så mange som har stressa hester velger å ha hesten sin hos Ivar (stall som ligger mellom skolen og senteret). Der er det roligere og hestene får stå ute i egne paddocker hele dagen. I fjor flytta så og si alle på første året hestene sine til Ivar i løpet av det første halvåret.

Alle lærerene er flinke og jeg merka ikke noe særlig rot...

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 17/10/2006 :  23:31:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Angående å jobbe. Begynner du med "et jobbeår" blir det ofte til at man fortsetter med å bare jobbe, og har vanskelig med å komme inn igjen på "skolesporet". Det blir også en brå overgang fra skole til arbeidsliv, og hvis du skal flytte hjemmefra for første gang, blir også dette ganske brått.

På folkehøgskole har du litt rammer og trygghet, samtidig som du får fri fra typisk skolehverdag og får prøve det på å bo hjemmefra. Dessuten får du poeng og vitnemål som er greit å ha på cven.

Men hvis du ikke er interessert i høgskole/universitet senere, er det vel likegreit å begynne å jobbe med en gang.

Gå til toppen av siden

Ozzy&Kristina

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2006 :  11:23:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOzzy&Kristina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOzzy&Kristina  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar og info

Skal selvfølgelig gå høgskole/universitet senere, trenger bare et friår for å samle litt motivasjon;) Heller stort mot Fjordane, regner med at det blir litt mer kos - jobb på stall blir vel heller bare blodslit...

Har vært et par ganger på eid å kikka litt (søsteren min gikk der i to år, så fikk sett litt da - men det har jo blitt noen år siden), så har vært en tur innom både senteret og en bitteliten tur innom Ivar Os... Men hvordan er det med bruk av ridehallen om man ikke står på senteret? Og hvor stor er egentlig stallen hos Ivar, plass til mange? Fine forhold? :)

"Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow."
Redigert av - Ozzy&Kristina den 18/10/2006 11:25:01 Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2006 :  11:51:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Stallen til Ivar er et skikkelig "alltids plass til en til" sted. Det er vel tja 25 stallplasser eller deromkring? Den gamle stallen er litt sliten, men den nye delen er veldig fin. Paddockene er også helt greie. De fleste oppstallørene der er Folkehøgskole-elever, pluss Ivars travere og noen lokale.

Hvis man ikke står på senteret må man betale hallleie, som er litt stivt. Men når du går på folkehøgskole har du jo trening i hallen 3 ganger i uka, pluss nå tror jeg det er sånn at de får en fjerde dag med egentrening og halltid. Så da rir du jo i ridehuset 4 ganger i uka, og da overlever du vel å ri på tur eller trene på utebanen/på sporet de andre dagene, og de er flinke til å måke banen/sporet når det snør. Det er også veldig ofte kurs i helgene, og da rir du jo også inne.

Gå til toppen av siden

Ozzy&Kristina

» VIP

Norway

Skrevet - 20/10/2006 :  11:30:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOzzy&Kristina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOzzy&Kristina  Svar med kopi av melding
Det blir nok til at jeg søker fjordane, det høres så gøy ut! Jeg håper det er greit at jeg spør litt, veldig greit å vite hvordan ting fungerer der... Sitter å ser på timeplanen som ligger på nettsiden til skolen nå.. Hadde dere noe særlig "fritid"? Det ser ut som timeplanen er ganske full, men må man ha mye valgfag?
"Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow." Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 20/10/2006 :  14:06:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Man må bare ha to valgfag. Jeg skreiv meg på ca 13 og fikk godkjent 9, og hadde allikevel nok av fritid. Valgfaga er bare gøy og sosialt og ikke noe stress :) Har du med egen hest går det såklart en del tid til den på fritida.

På timeplanen på nett ser det ut som om det er mye mer undervisning enn det er, det er satt av mye tid fordi det er så mange grupper på hest. Det er som regel en teori time og en ride/kjøretime hver dag på formiddagen. Etter 4 er det som regel ikke undervisning, så da er du fri. Søndag er alltid fri og lørdag er som regel fri før kl 2.

Gå til toppen av siden

Icora_Iowa

» VIP

Norway

Skrevet - 20/10/2006 :  14:43:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fikk jo lyst å begynne på golkehøyskole jeg og jo!:P Men det er vel ganske dyrt, Får du noen form for lån? Eller må du betale allt selv? Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 20/10/2006 :  16:09:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Det er dyrt ja. Man får ca 80000kr i lån og stipend fra lånekassen. Hvis skoleåret er godkjent er ca 32000kr stipend og 48000kr i lån. Hvis man har litt penger eller har snille foreldre som hjelper til å betale kan man også bare søke om stipend.

Redigert av - Eva V den 20/10/2006 16:09:44 Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 24/10/2006 :  09:35:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Ser veldig mange har anbefalt folkehøyskole. Selv valgte jeg jobb fremfor fhs. Kan jo fortelle litt om hva jeg synes.

Begynte å jobbe i en stall på sommeren rett etter jeg var ferdig på vgs. Jeg jobba der fra slutten av juni til april året etter. Jeg vil absolutt ikke si at jeg angrer på det!

Kopi av melding:
Angående å jobbe. Begynner du med "et jobbeår" blir det ofte til at man fortsetter med å bare jobbe, og har vanskelig med å komme inn igjen på "skolesporet". Det blir også en brå overgang fra skole til arbeidsliv, og hvis du skal flytte hjemmefra for første gang, blir også dette ganske brått.

Dette kommer veldig an på om du er motivert for det. Jeg flytta hjemmefra for første gang, og hadde null problemer med den overgangen. Motivasjonen når jeg var ferdig og jobbe og til å begynne på skolen igjen var på topp. Mye mer motivert enn da jeg slutta på vgs. Så det å gå tilbake til skolebenken var virkelig ikke et problem. Ei heller det å flytte hjemmefra. Men selvsagt, det kommer jo litt an på personen. Men jeg synes ikke overgangen var brå i det heletatt, og jeg har ikke hatt noe jobberfaring what so ever på forhånd.

Fordelen med å jobbe er jo at du tjener penger istedetfor å bruke det. Det var veldig deilig å tjene egne penger og styre mitt eget liv. Det er også veldig lærerikt og ha egen inntekt og disponere den.

Jeg traff også en hel haug med utrolig flotte mennesker, lærte veldig mye og sitter igjen med masse masse erfaringer jeg aldri ville vært foruten.

Allikevel forstår jeg godt at folkehøyskole virker fristende, kunne godt tenkt meg å gått det nå jeg, men nuh sitter jeg på forelesning ;)

Uansett hva du velger, lykke til med valget! :)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.