hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Føllpreging
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Føllpreging
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Viljapiah

Norway

Skrevet - 15/10/2006 :  16:58:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseViljapiah  Svar med kopi av melding
Hei!
Hvor utbredt er det å prege nyfødte føll (imprint training) rundt om i landet? Har folk gjort det lenge?
Har lest bok om emnet (av Dr. Miller) og gjorde en lightversjon på det første føllet jeg fikk fra hoppa mi. Venter nå på hennes andre, som er rett rundt hjørnet, og har planer om å gjennomføre preginga så langt det går(eller jeg orker) "etter boka".

Vil gjerne høre andres holdninger/synspunkter/erfaringer/spørsmål om dette da jeg finner det veldig interessant Er absolutt positiv til metoden.

Hvis det er interresse for det (og jeg får tid) kan jeg skrive når føllet har kommet, hva jeg gjorde med det og sikkert litt andre ting. Alltid moro med følling, selv på denne tiden av året.

(Hvis noen lurer på hva føllpreging går ut på, finnes det sikkert noen artikler om det på nettet. Ellers er det bare å spørre...)

-Kari

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 15/10/2006 :  17:21:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

Vi gjorde dette med vårt føll!

Fikk høre mye negativt, og har opplevd at mange er svært kritiske til preging.

Den første dagen brukte vi på å vende han til å bli tatt på hele seg,av og på med grima, løfte på beina, bli undersøkt i munn,øre,nese og baken.
Vendte han også til å få ett teppe over seg, og "pakket han inn" i plastikkposer ol.

Er sjeleglad for at vi gjorde det, for kort tid etterpå ble han syk og måtte ha masse veterinærbehandling , stell av sår og diverse.
Måtte også pakkes inn i ulltepper og gis drypp 3 ganger daglig.
Tror ikke dette hadde gått så godt som det gjorde om han ikke hadde vert så fortrolig med oss som han var..

Ikke vet jeg, men jeg har ihvertfall bare positive erfaringer med preging..
Gå til toppen av siden

Viljapiah

Norway

Skrevet - 15/10/2006 :  17:40:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseViljapiah  Svar med kopi av melding
Så bra at det gikk bra med fola. Føllsyken er vel ikke bare-bare..

Har intrykk av at det er vanskelig for kanskje særlig gamle hestefolk, å legge fra seg den greia med å absolutt ikke røre føll. Hvorfor ikke benytte seg av den tiden i livet hesten lærer absolutt best..? Hvis man gjør det riktig har man bare gode ting igjen for det. Det er bevist om og om igjen.
Forresten bruker både Monty Roberts og Pat Parelli sine egne versjoner av føllpreging. Det er verdt å merke seg.

-Kari
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 18/10/2006 :  01:39:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Preging" av føll er vel bare en overdrevet - og nymotens versjon av "vanlig håndtering av føll".

Skulle tro at folk ikke håndterte føllene sine før noen "over there" fikk den brilliante idè å kalle det "preging" - OG å å gjøre mye mer enn et som er naturlig. Bla. har jeg lest om folk som klarte å "prege føllet bort fra mora"!

Når man har sett dyreprogrammer om gåsunger som blir preget på beina til et menneske - og det ser rasende festlig ut - så blir det ikke så greit etter en tid. Gåsungene tror de er menneskebein, og får en unormal tilværelse etter hvert.

Det er helt naturlig og vanlig å HÅNDTERE et føll - med mora til stede. Det har man alltid gjort med føll, særlig hvis de skulle bli gode arbeidshester. Føllene fulgte med mora i all slags arbeide, og var da greie å ha med å gjøre når det ble deres tur til å ta i et tak.

Har selv møtt mange "eldre hestekarer", men aldri noen som har ment at man ikke skulle røre føllet. Hvor har man DET fra?

Det trådstarter skriver, er omtrent det som er vanlig "håndtering av føll" - ikke "preging" - som en noe helt annet. Da "tar man over" føllet fra mora, og det kan gå - vel - ikke så bra...

Har selv "håndtert" 8 føll, og det har gått bra. Men har aldri forsøkt å "prege" dem. Den beste "lærer" for følene er som oftest mamma.

Gå til toppen av siden

avur

Norway

Skrevet - 21/10/2006 :  10:21:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideavur  Svar med kopi av melding
Som Trine skriver, holder det lenge å håndtere føllet på normalt vis. Ta på det, løft hover, sett på ei grime - alt mens moren selvfølgelig er med. Men så vil jeg påstå at den største tjenesten du kan gjøre for føllet ditt, er å la det få være hest. Dét kommer du til å ha langt mer glede og nytte av siden. Gå til toppen av siden

Gam Jerka

Skrevet - 07/11/2006 :  12:33:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dersom man ikke er i stand til å lage seg en dugandes hest uten å "plage" den allerede før den har lært å stå på beina og knyttet de livsviktige båndene til mor, ja.... da bør man kanskje ikke drive med unghester/føll?

Daglig håndtering fra 3 time er KJEMPE viktig, men IT?
Nhei
Gå til toppen av siden

Icora Frost

» VIP

Skrevet - 16/11/2006 :  12:22:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tilslutter meg T. Boysens innlegg.

Vil også sitere litt fra boka Hest i Norge(Bergljot Børresen)
"Det begynner å komme vitenskapelige undersøkelser av hvordan slike tidlig systematisk håndterte føll reagerer på et standard håndteringsprogram når de er fire måneder gamle. (...) Det kan altså være nok med bare noen minutters tålmodig tilvenning av en unghest for å oppnå samme effekt som tidlig føllpreging gir."

"Det ser ut til at den "gammeldagse" advarselen mot å forstyrre mor-avkom-paret den første tiden bygger på atskillig mer naturlig hestevett."
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.