hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - pirk på sitsen min takk!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Sprang
 pirk på sitsen min takk!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 15/10/2006 :  00:34:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
huff, at jeg aldri har kommet til å gjøre dette før men.. har lyst til å hoppe litt igjen med Gina, men jeg må få gjort noe med sitsen min når vi hopper, den ser ikke ut! jeg står nesten rett opp og bøyer meg veldig langt fram... litt påvirka av den rette sitsen i dressur sikkert...

uansett slik pleier jeg å sitte i spranget, litt bedre nå, men fortsatt noe lignende dette:
http://vip.hestemarked.no/galleri.asp?ID=54&galleri=show&side=52
http://vip.hestemarked.no/galleri.asp?ID=54&galleri=show&side=30
http://vip.hestemarked.no/galleri.asp?ID=54&galleri=show&side=28

får vel lov til å si at jeg ALDRI har hatt en eneste instruksjon i sprang heller..

fint om dere pirker på hver eneste detalj på sitsen min her.. jeg vil bli bedre, og da trenger jeg mange gode råd!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 15/10/2006 :  02:25:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Får ikke sett bildene jeg
The page cannot be displayed Foressten har Hestemarked vært klikk hele dag hos meg...
Skal pirke når jeg får frem bildene;)

Jeg hoppet også i mange år uten instruksjon, lærte meg sprang på egenhånd og har sikkert aldri ridd på "rideskole-måten"...

Så lenge man ikke hemmer hesten, følger med i balanse over hinderet og ting fungerer, så ville ikke jeg hengt meg opp i om sitsen er perfekt. Som treneren min sier: Dersom ting fungerer er det greit;) Den klassiske ridestilen er retningslinjer, ikke noe man behøver følge slavisk. (men det blir en annen diskusjon)

Mener ikke sits er uvesentlig i sprang, men fungerer det for deg og hesten trenger man ikke henge seg opp i hvordan det ser ut! Bare en tanke, så klart er sits viktig, men dere skjønner hva jeg mener;)

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 15/10/2006 :  13:18:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Litt mer bøy i knærne. Når du rir sprang/bakkarbeid, øv på lett sits i galopparbeidet, sånn at du blir mer elastisk i knærne. I stedet for å reise deg opp og fram i påvente av spranget, prøv å vent til hesten hopper og følg bevegelsen til hesten. Hvis du ser på det hele bildet på side 28, det som er tatt før hesten tar av; det kunne du fint ha sittet på hesten ennå. ;)
Gå til toppen av siden

Hanniball

Norway

Skrevet - 15/10/2006 :  13:31:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanniball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanniball  Svar med kopi av melding
Skriver under på Eva E sitt innlegg.
Men synes det ser ut som om du er litt annspent i skuldrene også.
Men veldig veldig enig i det Eva sier om å være med elastisk i knærna!

www.svenvonhannawald.piczo.com
www.linnta.piczo.com
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 15/10/2006 :  20:28:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Prøvd å ri mjockey noen gang? Det måtte iallefall alle de som kom på strand gjennomgå. Kort opp stigbøylene alt du kan og stå mye i salen, ri lettridning over salen osv. Sinnsykt gøy og god trening. Pin deg selv! Heidi (gamle ridelæreren min) elsket å trene oss sånn! xD
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 16/10/2006 :  00:31:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Enig med det Eva sier jeg og.

Vent litt mer, det ser ut som du tar av før hesten, og en litt "overdreven" sprangsits.
Syns kanskje du reiser deg for tidlig og for mye, vent til hesten hopper og følg naturlig hestens bevegelsen;) (nå gjentok jeg meg selv litt men håper du forstår hva jeg mener)

Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 16/10/2006 :  13:22:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
takk så mye :) jeg skal prøve å "ta det mer med ro" før spranget. Er bare redd for å enten falle bakover eller henge etter i munnen på hesten. Men jeg kan jo begynne med det aller laveste i første omgang kanskje!

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 16/10/2006 :  14:46:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
takk så mye :) jeg skal prøve å "ta det mer med ro" før spranget. Er bare redd for å enten falle bakover eller henge etter i munnen på hesten. Men jeg kan jo begynne med det aller laveste i første omgang kanskje!

Opprinnelig postet av AnneSpotOgGina

Du faller neppe bakover, jeg har i alle fall aldri sett en rytter gjøre det:p Med mindre du bommer totalt da. Men altså: Du faller 99,9% sikkert IKKE bakover selv om du venter lengre;) Du kan gi like mye tøyle til hesten selv om du venter, og husk: bedre enn å gi for mye enn å rykke den i munnen:)
Begynn lavt ja, så du får trent deg på "den nye stilen" (det hørtes tåpelig ut:p) og blir sikker=)¨
Lykke til

Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 16/10/2006 :  14:53:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Hvis du er redd for å rykke i munnen, prøv å slipp tøylene, hold i manen hvis du er usikker. Altså da være på et avgrensa område med andre tilstede og lav høyde på hinderene. Det er vanlig øvelse på sprangtrening og knytte opp tøylene og sleppe tøylene redd før hinderet, med hendene ut til siden, spesielt når man trener stuss. Å trene stuss genrelt er også fint for å trene sits, da må du bare følge med og sitsen kommer naturlig. (Fryktelig dårlig til å forklare men du sjønner vel tegninga)

Og som sagt over her, du faller nok ikke bakover. ;)

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 16/10/2006 :  20:17:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvis du er redd for å rykke i munnen, prøv å slipp tøylene, hold i manen hvis du er usikker. Altså da være på et avgrensa område med andre tilstede og lav høyde på hinderene. Det er vanlig øvelse på sprangtrening og knytte opp tøylene og sleppe tøylene redd før hinderet, med hendene ut til siden, spesielt når man trener stuss. Å trene stuss genrelt er også fint for å trene sits, da må du bare følge med og sitsen kommer naturlig. (Fryktelig dårlig til å forklare men du sjønner vel tegninga)

Opprinnelig postet av Eva V

Men hvis jeg slipper tøylene med tanke på gina som har våknet opp fra de døde på sprangbanen netopp, og blitt suuuperivrig; hun spurter mot hindrene og raser over, det blir ikke så veldig kontrollert da? Prøver med halvparader, det hjelper litt, men hun gjør seg veldig lang og raser videre. Før gikk hun veeeldig rolig og avbalansert mot hinderet men..

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 16/10/2006 :  20:45:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Skriver under på Cheri sitt inlegg. I det siste har jeg og Roxanne tatt av litt mye stort siden det har gått litt unda. Jeg har hatt ganske mange ''kule'' sitser kan du si, men ikke opplevd å dette bak enda xD
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 16/10/2006 :  21:30:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du trenger ikke slippe tøylene, men tenk feks slik mot hinderet: tell 1-2-1-2-1-2 for å sjekke av et jevnt tempo, ta en halvparade, ha støtte med sjenkler og hånd, se opp og fram dit du skal, vær bevist på bekkenet ditt (om du har det åpent eller lukket), stå gjerne litt i lett sete. Når du kommer på nest siste steg, legger du ned hånda (uten å miste støtten helt) og løsner på siste steg (ta gjerne tak i manen). På denne måten skaper du deg et system og en trygghet på at du ikke kommer til å rykke hesten i munnen. Øv gjerne på dette over bommer, der du har feks 4 galoppsteg mellom, sett så opp til små kryss når det begynner å fungere. Etterhvert vil denne rutinen sette seg i kroppen.

Når det gjelder løpingen (eller at Gina har det gøy!), finnes det en mengde øvelser du kan gjøre. Du kan feks bruke bomøvelsen, der du trener på å gjøre en volte etter første bom, gjøre holdt mellom bommene, eller minske stegene ned til 5.

Hege Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2006 :  21:08:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Eva V

hehe, måtte bare; ikke så mye man å holde i på Gina siden hun er fjording med ståman!

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

AnnaogTommy

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2006 :  23:04:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnnaogTommy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnnaogTommy  Svar med kopi av melding
Hei, enig med Eva og Hannibal jeg!:) Egentlig er jeg enig med alle sammen. Og at du bør trene på å stå en del i lett sete. Det med sitsen kommer etterhvert, når du får hoppet mere også. Men på noen av bildene ser det ut som du nesten er foran salen, du trenger ikke å "stå" så mye liksom. Det er litt lettere å holde balansen hvis du ikke hopper så mye ut av salen. Jeg mener ikke at du skal sitte på hesten i lufta altså, men bare løfte deg litt opp og lene overkroppen din litt frem. Vet ikke om du skjønte dette, jeg er ikke så flink til å forklare akkuratt;p

Det er ikke noe galt med sitsen din egentlig, tror som sagt at det ordner seg når du begynner å hoppe mere! Men du ba oss om å pirke så;P Ellers har jeg en elendig sits selv...

Ellers så mener jeg at det er lettere å rykke hesten i munnen hvis du "hopper før" den, pga da kommer du ut av balanse og blir på en måte dratt tilbake når hesten hopper. Sånn er det hvertfall med meg.
Prøv å hopp litt uten stigbøyler, da lærer du å følge hesten bedre å sitte opp helt til den hopper. Det måtte hvertfall vi gjøre i sommer.

Team Sandnes, jepp. Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 20/10/2006 :  15:06:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser en vanlig "feil" når du hopper. Det er at du ser alt for "stiv" ut, og at du står alt for mye både opp og frem i salen med kroppen.
Du krummer også ryggen en god del på vei ned og i landingen.
Tenk på at du skal være mere i ett med hesten, og MED hesten, ikke bare PÅ hesten.
Noe jeg fikk høre for noen år siden var at det holdt å bare legge hendene frem, så vil kroppen av seg selv følge etter hvor vidt/mye det er nødvendig. I en slik hinderhøyde er det ikke nødvendig å bevisst tenke at man må ha topunktssits, tenk heller på en grei trepunktssits.
Det viktigste er at du blir MYKERE i kroppen slik at du blir mer MED hesten! Selve "formen" på sitsen er ikke så viktig, så lenge det er harmonisk.
Personlig knekker jeg helt sammen i omhopninger hvor jeg kun tenker på å ri feilfritt, og ikke tenker konsing og form på meg og hest. Men på treninger og i grunnomganger bør man alltid ha en mer eller mindre korrekt og harmonisk sits. I ditt tilfelle, en mykere og ikke fullt så overdreven sits.
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 20/10/2006 :  15:50:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Veldig enig i det du skriver, *Showjumping*!
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.