hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stall
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Stall
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

PonniTeam

Skrevet - 14/10/2006 :  19:48:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonniTeam  Svar med kopi av melding
Hei hei:)
Vi holder på med de store, altså, vi lager stall
Jeg lurer på:
1. Hvor stor skal en boks være for en hest på 150 i mnk.?
2. Hvilke farger forslår du i en stall?
3. Har du noe tips til innredning av stall, og utstyrsrom?

Mvh Miia

-Korak-

Norway

Skrevet - 14/10/2006 :  20:02:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
3x3 m er vel det vanlige for en boks.. Det bestemmer du vel egentlig selv!
Farge, ja hmm.. er jo så mange å velge imellom. Ikke ta blå i alle fall, fluene blir tiltrukket av det xP
Kanskje grønn eller noe sånt?

True friends always stay friends, Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 14/10/2006 :  20:56:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
De hadde vel testet hvilke fargene hester reagerte på og sånn, men kan ikke huske det nå. Husker bare at det var hissige veddeløpshester som hadde kommet hjem også roet de seg ned fordi stallen hadde en spesiell farge Noen som vet noe om det?
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 14/10/2006 :  23:47:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er spesifikke reglar på kor store bokser til hest skal vere.

Det er og reglar på litt andre greier som dører, sprinklar osv...
Ej kan ikkje linke pga defekt Safari, men ej meiner det står på sidene til mattilsynet.

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

PonniTeam

Skrevet - 15/10/2006 :  13:09:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonniTeam  Svar med kopi av melding
Har vurdert sterk og farge stallen hvit og rød.. altså halvt om halvt. Hvit øverst og rød under. Skal det ikke være ca. 8 cm i mellom hver sprinkel, så ikke hesten kan sette mulen fast? Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 15/10/2006 :  16:34:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Roxanne, jeg mener å huske at hestene som ble satt i den "blå" stallen var rolige, mens de som ble satt i den "røde" stallen var oppspillte.

Rød er jo en sprek farge, men det finnes jo mange varianter av rød. Personlig vile jeg valgt en roligere farge enn rødt, brunt og hvitt f.eks. Oker er jo og veldig fint.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Viljapiah

Norway

Skrevet - 15/10/2006 :  18:01:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseViljapiah  Svar med kopi av melding
Hei!
I den gamle "Forskrift for hestesentra" var det spesifikke mål og krav man måtte oppfylle, men i 2005 kom ny "Forskrift om velferd for hest". Du kan finne den på lovdata.no, hjemla under dyrevernlova. Er nok lurt å sjekke ut disse.

Jeg ville ikke brukt sterke farger inne i stallen, særlig ikke rødt. Det er en stimulerende farge, sier min arbeidsgiver. Jeg ville prøvd å finne en lys og behagelig/rolig farge til å ha inne i hestene.

Lykke til
Gå til toppen av siden

Linda B.

Norway

Skrevet - 15/10/2006 :  20:44:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda B.  Svar med kopi av melding
Mener det er 8 cm mellom sprinklene jeg også Mia :) Hva med hvit stall med mørkegrønne dører og lister? Det er så utrolig pent. Hehe, jeg vil også ha stall!
Linda www.pygmeen.moo.no Gå til toppen av siden

-Korak-

Norway

Skrevet - 15/10/2006 :  21:09:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er vel ikke noe spesifikke mål på boks, tror jeg ;)

AinaVj

Norway

Skrevet - 18/10/2006 :  14:27:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er vel ikke noe spesifikke mål på boks, tror jeg ;)

Opprinnelig postet av -Korak-

Jo det er det. I forskrifter om velferd for hest, så står det oppgitt klare og detaljerte mål om hvor stor en boks skal være i forhold til hesten. Det samme med dører, beiter osv, høyder under tak osv

tror man finner den www.mattilsynet.no eller www.lovdata.no

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2006 :  20:47:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes hvitt og grønt er veldig koselig jeg, var det i den ene stallen jeg hadde hesten min i. Helhvitt i boksene, grønne dører og lister ellers i stallen. Ellers såsynes jeg ikke blå er noen god idé på farge i stallen, synes det blir så kaldt jeg da. Rød og hvit er også en fin bombinasjon ;)

Hvordan stil har du på stallen da? Veit om noen som har litt villmarkspreg på stallen og det er bare superfint :D

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

liwedell

Norway

Skrevet - 18/10/2006 :  22:34:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
§ 24. Innredning av stall

Alle dører hest skal passere gjennom, må være brede og høye nok og utformet slik at hesten kan passere uten risiko for å komme til skade.
Innredning skal være utformet slik at hesten ikke kan sette seg fast i sprinkelverk eller andre åpninger, eller på annen måte lett kan skade seg selv eller andre hester.
Vinduer inn til bokser og spiltau må ha uknuselig glass eller være skjermet.
Bokser skal være så store og utformet slik at hestene kan ligge flatsides og snu seg uten problemer. Boksen skal være utformet slik at hesten ikke kan komme seg ut.
Stallgangen skal være bred nok til at hester på hver side av gangen ikke kan nå hverandre med spark, og slik at to hester lett kan passere hverandre.

Jeg har eggehvit og grått i min stall. Lyst og fint Men ikke kult å vaske

Gå til toppen av siden

-Korak-

Norway

Skrevet - 18/10/2006 :  22:38:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
§ 24. Innredning av stall

Alle dører hest skal passere gjennom, må være brede og høye nok og utformet slik at hesten kan passere uten risiko for å komme til skade.
Innredning skal være utformet slik at hesten ikke kan sette seg fast i sprinkelverk eller andre åpninger, eller på annen måte lett kan skade seg selv eller andre hester.
Vinduer inn til bokser og spiltau må ha uknuselig glass eller være skjermet.
Bokser skal være så store og utformet slik at hestene kan ligge flatsides og snu seg uten problemer. Boksen skal være utformet slik at hesten ikke kan komme seg ut.
Stallgangen skal være bred nok til at hester på hver side av gangen ikke kan nå hverandre med spark, og slik at to hester lett kan passere hverandre.

Jeg har eggehvit og grått i min stall. Lyst og fint Men ikke kult å vaske

Opprinnelig postet av liwedell

Det var det jeg mente, at de skal være så stor som ovenfor. Men det er jo ikke sånn at en boks f.eks skal være 3x3 m liksom .

Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.57 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.