hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hovsprekk
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Hovsprekk
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

-Silver

» VIP

Skrevet - 12/10/2006 :  14:17:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Silver  Svar med kopi av melding
Hesten min har fått hovsprekk på begge forbeina. Hvor lang tid tar det før dette blir bra igjen? (Desinfiseres daglig). Sprekkene går nedenfra og opp...
Let freedom ride...

xxxx

Skrevet - 12/10/2006 :  16:41:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det antar jeg hovslageren din vet mye bedre enn oss.
Hvorfor spør du ikke han/henne som faktisk kjenner til hestens høver og ser de?
Hvert tilfelle kan være forskjellig så dette kan kun din veterinær eller smed svare deg best på.

Redigert av - xxxx den 12/10/2006 16:47:17 Gå til toppen av siden

Birk Mollyn

» VIP

Skrevet - 12/10/2006 :  21:12:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når min hest fikk hovsprekk for noen mnd.siden nå, la smeden på en avlastning sko og såler.
La også en masse over sprekken.
Får ble det vel mye brukt "kramper" for at ikke sprekken skulle bli større.
Min hest har det heldigvis gått bra med.
Hør med din smed du,han kan helt sikkert hjelpe deg.
Gå til toppen av siden

-Silver

» VIP

Skrevet - 13/10/2006 :  08:25:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Silver  Svar med kopi av melding
Jeg har jo selvfølgelig snakke med smeden min (ikke hovslager, har barfothest ).. Tenkte bare å få noen andre sine tilbakemeldinger, for å høre
Let freedom ride... Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 13/10/2006 :  10:04:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når barfothester får hovsprekk er det ofte fordi høvene er for lange og får for mye belastning i det området. Er den hvite linjen strukket og svak? Jeg ville nok rundet av hovveggen helt inn til den hvite linjen slik at hovveggen knapt er vektbærende. Så lenge sålen ikke har vært tynnet trenger ikke dette å gjøre hesten sårbeint, noen ganger tvert imot.
Jo mer bevegelse hesten får jo fortere vil det vokse ned. Hvis du mistenker WLD som holder sprekken ved like vil jeg anbefale Keratex Nail hole disinfectant. Det er en desinfiserende væske som er veldig tyntflytende og gjennomtrengelig slik at du ikke trenger å skjære opp så mye for å åpne sprekken. Den vil trenge inn i alle ørsmå sprekker og hull og det hjalp veldig på min hest. Denne skal heller ikke brukes mer enn 3 gng pr uke. Sterke saker.
Legg gjerne ut bilde og fortell oss hvordan det går.
Gå til toppen av siden

-Silver

» VIP

Skrevet - 13/10/2006 :  12:02:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Silver  Svar med kopi av melding
Det stemmer det at han er litt lang i tåen, kan ikke ta så mye av om gangen. Men rasper jevnlig, ca. 1 gang i uken for å holde vedlike. Høvene hans vokser raskt og prøver å få brukt han mye for å opprettholde den raske veksten, samt for å få høvene hans helt fine. men den ene hoven hans har han delt i to en gang, så den er litt spesiell Skal prøve å få tatt bilder!

Nina F.

Skrevet - 13/10/2006 :  20:06:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hovsprekker kommer av ubalanse i høvene, og dersom sprekkene er i tåen, er for lang tå årsaken i 99 % av tilfellene... Men hva mener du med sprekker!? Er de dype (inn til lamellranden), eller er det bare "glasuren" som er sprukket. Sistnevnte er helt ufarlig, og kan komme av for tørr hov, for våt hov, hest som sparker i boksdøren osv.

Nina :-)
PS! Det beste er om du får lagt inn bilder, tatt både forfra og underifra
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 14/10/2006 :  00:39:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm...Nå spurte hun vel ikke hva hovsprekker kommer av, men hvor lang tid det tar før de leges..

Sitat Silver:
Kopi av melding:
Hesten min har fått hovsprekk på begge forbeina. Hvor lang tid tar det før dette blir bra igjen? (Desinfiseres daglig). Sprekkene går nedenfra og opp...

Sitat Silver:
Kopi av melding:
Jeg har jo selvfølgelig snakke med smeden min (ikke hovslager, har barfothest ).. Tenkte bare å få noen andre sine tilbakemeldinger, for å høre

-Hva svarte hovpleieren din deg når du spurte hvor lang tid det ville ta da Silver?

Skulle tro han/hun da vet dette bedre enn de som ikke har sett høvene til hesten eller vet noe om dens "skadehistorie".
Og som jeg skrev tidligere er det forskjellige tilfeller av dette- og hester har ulik hovkvalitet,vekst,stallmiljø og derav "friskmeldingsdato".

Redigert av - xxxx den 14/10/2006 00:58:17 Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 14/10/2006 :  08:17:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så lenge tåa er for lang vil sprekkene vanligvis ikke bli så mye bedre. Det vil sprekke opp i samme hastighet som hoven vokser.
Det viktigste for å bli kvitt sprekken er å bli kvitt ubalanser og for lang hovvegg. Jeg ville ikke latt hovveggen i tåa være vektbærende, men dette er nok noe du kanskje bør få en barfottrimmer til å se på.
Den vanligste feilen nybegynnere gjør når de skal stelle sin nylig barfote hest er å ikke ta nok av hovveggen. Pass på å aldri røre sålen som ligger i nærheten av hovveggen, men fra den hvite linjen kan du raspe 45 graders vinkel opp og ut for å bli kvitt det mekaniske presset på hovveggen.
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 14/10/2006 :  09:24:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Høver uten sko vokser i snitt 1cm pr måned, med stor individuell variasjon. Skodde høver, høver som er vant til å være for lange, og/eller høver som brukes veldig lite, vokser sakte. En hest som brukes mye eller trimmes ofte, kan ha høver som vokser raskere.
Så hvis hvis sprekken er f.eks 3 cm lang, og hesten din har gjennomsnittlig hovvekst, vil det ta 3mnd før sprekken er helt borte. Men det forutsetter at årsaken(e) til at sprekken oppstod fjernes. Som flere har nevnt er det oftest lang tåvegg som er årsaken til hovsprekker i tåpartiet
Gå til toppen av siden

-Silver

» VIP

Skrevet - 16/10/2006 :  08:24:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Silver  Svar med kopi av melding
Dere kan se bilder av høvene her og komme med tilbakemeldinger:

http://www.freewebs.com/ninafur/barfot.htm

NB! Ikke få panikk av høyre forfot Mange får det, hehe.. Den ser ikke fin ut, men skaper ikke noe daglige problemer..

Let freedom ride...
Redigert av - -Silver den 16/10/2006 08:27:21 Gå til toppen av siden

-Silver

» VIP

Skrevet - 16/10/2006 :  08:29:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Silver  Svar med kopi av melding
Ja, forresten, den sprekken på høyre forfot er ikke en hovsprekk dersom noen tror det er den jeg mener! Det er en gammel skade!

-Silver

» VIP

Skrevet - 16/10/2006 :  08:30:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Silver  Svar med kopi av melding
Og takk Asbjørg! Fikk svar på det jeg lurte på!

Er også interessert i andre sine erfaringer med hovsprekker.

Kajsa

» VIP

Skrevet - 16/10/2006 :  11:00:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Får du hjelp til å skjære høvene til denne hesten? Jeg synes den har grusomt høye hæler, mye sleng og ubalanser i høvene som absolutt burde vært rettet på....
Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

-Silver

» VIP

Skrevet - 16/10/2006 :  13:40:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Silver  Svar med kopi av melding
Ja, jeg gjør det ikke selv. Har barforttrimmer som komme jevnlig, seinest hver 4 uke. Hun forteller meg også hva jeg kan gjøre hver uke for å gjøre høvene bedre, deriblandt raspe bort sleng og ujevnheter. Husk på at han ikke har blitt gjort mye med og kun gått barfot noen måneder. De første bildene er fra september, da han var gjort enda mindre med. Vi er begge nye på dette området og jeg håper derfor på KONKRETE tilbakemeldinger... Jeg er veldig interessert i å lære dette her, men har ikke kommet så langt. Har lært litt, men mye igjen.

-Silver

» VIP

Skrevet - 16/10/2006 :  13:43:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Silver  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Får du hjelp til å skjære høvene til denne hesten? Jeg synes den har grusomt høye hæler, mye sleng og ubalanser i høvene som absolutt burde vært rettet på....

Opprinnelig postet av Kajsa

Kunne du fortalt hva du konkret mener med ubalanser i høvene og hvor slengen er? Høye hæler vet jeg han har, men alle vet jo at man ikke kan skjære tvert av for å nå målet. Det må skje gradvis..

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.