hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Har alle med travhester det slik?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Trav
 Har alle med travhester det slik?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Tone_

Skrevet - 08/10/2006 :  10:44:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
...og da tenker jeg på de regelmessig gjentatte nedturene; ukurrante hester, behandling, pauser, sprøyting og avbrekk i løp...

Hadde en veldig fin periode med kladblodsen i vår, der han fikk noen fine premier og det var gøy å eie travhest!
Så falt han selvfølgelig helt ut av det.. og en dårlig periode kom...

Plutselig var hesten som var med helt der fremme øm i alle ledd og har nå hatt løpspause siden mai.. Nå er han forhåpentlig snart startklar igjen, men sliter en del med at han er tung i kroppen etter måneder med rolig trening og arbeidskjøring for åp få han på beina igjen..

Varmblodsen vår har nettop gått sitt første løp etter 4 mnd pause blant annet pga en hovbyll, og fikk en 5.premie nå sist uke som vi er veldig fornøyde med, det var jo tross alt første løp etter pause. Men kusken som kjørte var ikke helt fornøyd med han, han gikk og brøt litt og hang på ene tømmen, og da vi bøyde han opp igjen oppdaget vi en øm albue..

Så nå kommer dyrlegen og behandler neste uke, og da var den premien brukt på sprøyting.. Jippi.

Så jeg lurer fælt på om dere andre med travhester også har det slik? Er dette noe vi med travhester bare må finne oss i? Og er det noe vi gjør galt, siden disse ukurrante periodene stadig kommer igjen?

Vi gir hestene våre allsidig, rolig trening, fokuserer på å bygge muskler og kondisjon, holder oss unna mye intervallkjøring og gir kun de hurtigarbeidene som er nødvendig før start.. Men selv om en føler en gjør alt etter "oppskriften" går ikke ting på skinner fordi om..

Blir litt oppgitt av og til..

Tone melone kaffekone

Toyboy

Skrevet - 08/10/2006 :  13:42:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
JAAAAAAAAAAAAA det virker hvertfall slik at det hele tiden skal være et eller annet, kjenner meg godt igjen i det du beskriver, de går noen løp så må de behandels igjen.
Det er jo bare å lese tipsene i fagbladene, hvor enten eier eller trener uttaler seg så går det igjen : Har hvert behandlet siden forrige start osv. osv.
Spør du venner/ bekjente om hvordan det går med håpet Deres så er du nesten allti garantert et svar med at : nå er den behandlet eller så nei den funket ikke helt i forrige heat.
Det er den samme melodien om igjen og om igjen.

Føler at uansett hvor mye du prøver å forebygge skader så dukker det alltid opp et eller annet.
Du står på med kjøling etter hardte treningsarbeid, bilstring, massering, akupunktur, laser osv. osv alikevel så kommer det alltid drit som ødelegger, for å si det sånn.
Hvertfall en fordel å ha en traver som tjener inn igjen de pengene du legger ut på sprøyting, som er det vanligste å svi vekk tusenlapper på.

Tålmodighet har vi i hverfall nok av, de fleste av oss som driver med trav.

Stå på og lykke til.
Gå til toppen av siden

Alvanesen

» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2006 :  15:21:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAlvanesen  Svar med kopi av melding
Min var super i vinter!
Han vant flere løp, og var på trippelen i de andre startene..
Men plutselig hadde han halsinfeksjon..
Det ble da 3mnd vekke fra banen, men han kom igjen, og vant i sin første start!
Gikk et bra løp til etter det, og har siden det vært helt ute av det..
Jeg behandlet 2ledd i sommer, 2ganger..
Og har nå nylig fått halsinfeksjon igjen, og sprøytet 3ledd i høyre framfot, og har behandlet kneet en gang til..
Jeg er overbevist om at han har mye å hente i banen, men akkurat nå er det leit å eie hest, og tusenlappene FLYR!
Jeg jobber fra morgen til sent ettermiddag, jeg bruker alle pengene mine, og de få timene som er igjen av døgnet på hesten..
Vi satser på å være klar i november, og da skal vi ikke ha mer skader å drit på leenge..
Hesten har vært veldig god, så jeg skal ikke klage, det er ikke det, men jeg liker oppturene mye bedre enn nedturene..
Men det som er positivt er at en opptur etter en forferdelig nedtur smaker ekstra godt!=D

Det er ikke størrelsen det kommer ann på...!
www.piczo.com/alvanesen
Gå til toppen av siden

marte+quicky

Skrevet - 08/10/2006 :  18:54:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min gikk noen skikkelig bra starter i vår/sommer, vant et par løp, og gode plasseringer i bla v75, men så plutselig var hu helt på bånn. Gikk skikkelig dårlig i en start, så hu fikk pause og vi behandla flere ganger. Prøvde å starte igjen, gikk nesten like dårlig to ganger til, uten at vi har noen forklaring på det. Det kjedeligste er at vi ikke vet hvorfor det gikk så dårlig de to siste startene. Skal prøve igjen til tirsdag, hvis det ikke går noe bedre da, så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre... *sukk*
Du finner meg på ForumHest!

www.hestene.no
Gå til toppen av siden

Leikas

Norway

Skrevet - 08/10/2006 :  19:04:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Årh, jeg kjenner det igjen så aaaltfor godt...!

Får begynne med Redlight. I begynnelsen av Juni stakk hun ut med vogn på travbanen og ødelagte seg nesten totalt.. Det tok en stund før hun kunne trenes igjen pga halthet og store sår. Etter ca. halvannen måned begynte ting og gå i riktig retning, hun gikk fortere og fortere og utviklet seg hele tiden. Nå i September/Oktober, er hele hesten helt på trynet. Hun er stiv alle veier, vi behandler og behandler, men det hjelper ikke. Gikk et hurtigarbeid på lørdag, og da stoppet hun opp etter en runde, falt ut av travet o.l, hun vil gjerne løpe, men det virker som om hun ikke klarer. Etter ulykken har jeg ikke kunne løpt med henne når jeg rir, før kunne man springe så fort man bare orket med henne, nå kan hun såvidt bevege beina.. Hun går hele tiden og kikker bak seg og holder påog svime av om det skjer noe uventet bak henne, skikkelig bakredd..

Også er det Belleza da, den andre jeg trener. Hun går bra i perioder, men kan overhodet ikke trave hjemme i trening, det går i passgang og galopp. I går var hun fin, og kunne trave hele bakken, mens i dag, travet hun ikke et eneste skritt. Skikkelig frusterende..!

Også Queenie da, fikk et gedigent sår på foten i sommer, det er ikke grodd enda, i forgårs kom hun inn med en tømmerstokk av en framfot, full i sår og drit. Betennelsen har nå gått nedove ri foten, og hun er steinhard.. Eneste positive nå, er vel at hun er drektig, og det er jo kanon, om vi får registrert føllet (Tjuvbedekning)..

Er det rart man får lyst og gi opp? Heldigvis har man jo de små periodene hvor hesten fungerer slik man ønsker..! :)

Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 08/10/2006 :  21:51:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff ja. Det r mye jobb før du får lønn for strevet. Heldigvis har jeg sluppet alt for mange skader og behandlinger. Det jeg sitter med er hester jeg får inn som skal trenes til løp, for deretter å forsvinne rett foran nesa på meg. Æsj, masse jobb uten å få ta del i gleden.

Da er det godt at man liker selve strevet, ikke bare oppturene
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 08/10/2006 :  22:46:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men det som er positivt er at en opptur etter en forferdelig nedtur smaker ekstra godt!=D

Opprinnelig postet av Alvanesen

Det er sant, og det er vel dette som gir oss viljen til å fortsette... Oppturene er kjekke ja..

Jeg trenger ikke ha en hest som er med på trippelen hver gang, eller får premie hver gang den starter. Bare jeg har en hest som kan starte regelmessig, uten å måtte ha avbrekk pga ømming og behandling hele tiden..

Skader og sykdom som halsinfeksjon og sår er en ting, det er det jo ikke så mye en kan gjøre noe med...
Det verste er all denne ømmingen i ledd rundt forbi som oppstår selv om en forsøker å ta det rolig og bygge opp hesten..

Hva gjør jeg galt? Tenker jeg.. Er det noe jeg kan gjøre for å hindre dette, eller er trav rett og slett en så ekstrem sport at en må regne med alle disse slitasjeskadene...?

Bare en kunne ha en hest som en kunne starte kontinuerlig med, som en slapp å måtte ha dyrlege på opptil flere ganger i året pga. ømme ledd! Da hadde det vært gøyere å hatt travhest, det er hvertfall sikkert..

Måler en de premiene hesten min har fått opp mot hva jeg har brukt på dyrlegebehandling opp igjennom årene på behandling er det søren ikke mye en sitter igjen med.. Trav er en dyr hobby...

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

extol

» VIP

Skrevet - 08/10/2006 :  23:18:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har nok vært griseheldig med mine hester, de eneste dyrlegeutgiftene har vært tannrasp og vaksiner omtrent! Har eid hester selv siden 2002, oftest to i slengen. Og bortsett fra "vedlikehold" har det vært halte hester tre ganger. En hovbyll, en kjempeforstuet fot (håndhest når man kjører? Aldri mer) også fant vi ømme knær med hjemmeoppbøying, som jeg valgte å få fred, fremfor å sprøyte. To-tre mnd pause fra løp funket knall, det (det kom nok av for lange pigger om vinteren). Ja, også en pitteliten buesene som ble oppdaget FØR den hovnet for mye opp, og ble fikset med akupunktur på bare noen uker. Og de tre siste skadene, var på en og samme hest. I denne perioden har jeg hatt fire forskjellige, tre varme og en kald.

Litt nålefolk og nå i det siste, massasjedame, har det vært.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg er ikke den som tilbringer mest tid på kne foran beina på hesten, ikke er jeg flink til å kjøle dem etter trening heller. Men varmebandasjer er hyppig benyttet om natten.

Tjent penger og vunnet løp har de også, selv om ingen av dem har vært store stjerner. V75 har vi holdt oss unna, men har reist en del på montèløp etc rundtom i landet, og de har generelt startet jevnt og trutt om de har trives med det.
Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 10/10/2006 :  09:46:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Har ikke hatt så mange travere, men hadde en som var veldig øm og uferdig som 3- og 4-åring. Dette kom rett og slett av at han var sent født, sent satt i trening, MEGET alvorlig syk sent som 2-åring. Alt dette satte han tilbake, og han trengte tid. Han vokste f eks 5 cm som 4-åring... Veterinæren sa at det ikke var noe vits i å behandle (han var ikke halt på et bestemt sted, bare generelt øm). Han mente også det var viktig å fortsette den harde treningen, slik at hesten ble herdet, men unngå banekjøring (pga doseringene) og bare løp en gang i blant til kroppen hadde "satt seg". Jeg fortsatte hard trening, og startet den jevnlig men ikke ofte, bare for at den skulle lære og bli herdet.
Det funket på denne, for den var tøff i både kropp og sjel. Når kroppen hadde satt seg, ble den meget god.

Jeg tror mange travere rett og slett ikke har det som skal til for å bli ålreite/gode løpshester. Det må man nesten innse, og enten velge å beholde hesten fordi man er glad i den, eller bytte den ut i en som er mer solid både fysisk og psykisk.

På den annen side så finnes det jo også mange talentfulle hester som er knallgode/vinner løp i korte perioder, men må behandles ofte pga dårlig helse. Ikke lett å vite hva man skal gjøre med disse.

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 17/10/2006 :  21:43:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Jeg har hatt min travhest i snart to år, og han vant faktisk i sitt første ordentlige totoløp på fredag, etter MASSE prakk med nervøs, spent hest og utflyging, rasering av vogner, nestenuhell av ymse slag- u name it.

Nå smaker det VELDIG godt med den seieren, selv om det ikke akkurat var noe elitloppsfelt han slo, akkurat... =)

I alle fall med tanke på "alle" som syntes jeg var Sær/Sta/Gæren/Dum /Egen/Idiot, som gidda å drive med den "gærne " hesten. ENDELIG, sier jeg bare!

Men det blir vel som med de fleste andre, man drar på seg noen penger, det går fint en to-tre-fire løp, og så begynner det å gå for fort, og så ramler det sammen og må trenes/repareres mer...

Ja, jeg tror alle med travhester har det sånn... Men oppturene smaker godt, da! =)
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 17/10/2006 :  21:55:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oj, gratulerer, så gøy da LisaFi! Håper han fortsetter å få gode premier fremover.

Ja, når en har holdt på med en hest som ingen andre har hatt tro på smaker det godt når en får en seier/en god premie!

Ikke så mange hadde tro på min kaldblods heller, fordi han er så liten! (Bare 1,41 i mankehøyde! Noen med mindre kaldblodser..?) Da han kjørte opp til sin første start som 4-åring lo de og sa "ponniløpet begynner ikke enda!"
Da han hadde avsluttet debutløpet med nesten-seier (fikk 2.plass) etter 1,34 holdt de derimot kjeft...hehe..

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 19/10/2006 :  00:40:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Hihiiii, Tone, *godteseg* !

Skal forresten prøve å få målt "runkeponni" i morgen, tror ikke han kan være stort større! "Runkeponni" har jeg i trening for min svoger, som for tiden har Min egen øyensten i trening, fordi han har gård på landet og mål etter mål med luftegårder MED kompiser/ babes i...

Runkeponni er tre år og hingst og BITTELITEN! Og forstår ikke helt at han er hingst. Ikke så mye som en lyd eller andre hingstefakter unntatt: det går for ham på stallgangen etter trening... Derav kallenavnet... :)
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 19/10/2006 :  01:59:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
det går for ham på stallgangen etter trening...

Er det mulig. Ler meg ihjel

Grattis med seier forresten!
Gå til toppen av siden

Alvanesen

» VIP

Norway

Skrevet - 01/11/2006 :  21:15:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAlvanesen  Svar med kopi av melding
Fredag 20. Oktober:
Vetrinæren: "Hesten din er friskemeldt!"
*Og Ida jubler* :)

Mandag 30. Oktober:
Akkupunktøren etter en elendig hurtigkjøring: "Hesten din har problemer i skrittet, det vil ta 3mnd (+/-) å fiske dette!
*Og Ida er på bånn igjen!*

www.piczo.com/alvanesen
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 01/11/2006 :  21:29:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
life i s life...

Min starter på Biri fredag, er rimelig spent på hvordan DET går, NOE hardere konkurranse her enn i Østersund, gitt.. Ikke allverdens forventninger, men han kan hvis han vil! :)
Gå til toppen av siden

Alvanesen

» VIP

Norway

Skrevet - 01/11/2006 :  21:34:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAlvanesen  Svar med kopi av melding
Ja, men det har vært veldig mye elendighet nå i det siste føler jeg..

www.piczo.com/alvanesen
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.