hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kloramin eller jod??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Kloramin eller jod??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 06/10/2006 :  21:29:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva er forskjellen på disse to typene omslag? Når skal man bruke hva??
Feltritt - Tre ganger så gøy!!!

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 06/10/2006 :  22:10:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kloramin har jeg før brukt ved lymgangitt. Jodomslag har jeg ikke brukt, men synes å huske at det har blitt brukt ved feks andre typer sår/rifter, hovbyll og sur stråle.
Hege Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 07/10/2006 :  01:01:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
De har i utgangspunktet samme virkning, desinfiserende. Jeg har brukt det om hverandre alt etter som hva vi har hatt for hånden. Bare litt greit å være obs på at noen hester kan få en allergisk reaksjon på jodosan, og da er det anbefalt å bruke kloramin. Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 07/10/2006 :  10:05:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Jep, jod kan gi blistrende effekt, greit å være forsiktig med det... tror kloramin er mildere sånn.
Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 17/10/2006 :  14:06:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
hesten min mptte gp med kloramin omslag i 3 dager , var pga lymfangitt, men hun reaerte sterkt på dete, for det første luktet det rart og hesten var nærvøs pga lukta, og beinet ble mye størrre enn det var og fikk masse sprekker nesten som mugg, fikk en annen dyrlege til å se på det, å jeg dum/klok som jeg var ville at hesten min skulle stå ute så jeg hadde på stallbandasje ut, etter 3 dager med stallbandasje, vasking med laktasyd og kortison salve på sårene ble hun mye mye bedre. så obs obs, hestene kan reagere på dette!! Ridetreneren min sa noe til meg at røde hester er ofte ømfintelige for kloramin og slike ting, jaja....
Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

CamillaogBellaogRubina

» VIP

Skrevet - 18/10/2006 :  22:32:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sist hesten min hadde lymfangitt,syns jeg at jodomslag funka mye bedre enn kloraminomslag!

Hun og har reagert litt på kloraminen.Stamper med beinet og gir uttrykk for at det ikke er helt godt.Selv syns jeg kloramin kan svi som f hvis man har sår på fingrene(jeg har forholdt meg til riktig blandingsforhold!).

Jeg har forresten hørt at man skal være litt forsiktig med å legge kloramin rett på sår,da bør den i så fall tynnes ut mer enn hva som er oppskriften.

Noe som også er helt topp,synes jeg da,er ANIMALINTEX!
Dyrt i lengden,men man får ut masse svineri fra infiserte sår på en trygg måte.
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2006 :  23:11:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja kloramin er sterkt, derfor må man være kjempe nøye med utvanningen! En annen ting er at det ikke må ligge på for lenge av gangen, å legge på om kvelden og ta av tidlig om morgenen har fungert fint for mine hester. Og jeg hadde en rød hest forresten, hehe :)

rusket

Skrevet - 19/10/2006 :  06:33:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm, jeg trodde kloramin var svakere enn både grønnsåpe og jod? Hvis det skal brukes som omslag så funker alle sammen, men husk som sagt tidligere her å blandet GODT ut.
Da jeg hadde omslag på hesten min brukte jeg EN kork grønnsåpe (den naturlige, aldri den med furunål) i 5 liter kaldt vann, godt rørt rundt. Skylte alltid godt av grønnsåpe restene etterpå.

Kloramin var umulig å oppdrive da jeg trengte det, i tillegg er det utrolig dyrt. (hvis jeg nå ikke blander kloramin med noe annet på "K" )

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 19/10/2006 :  11:45:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
IKKE ligge på for lenge av gangen????WEEE fikk beskjed om å ha det på hele tiden jeg, men når jeg leide henne 2 g i 15 min per sdag synes jeg det var bedre om hun gikk uten for å lufte, men ellers fulgte jeg vetrinær sine råd, stakkar hesten min, var sikkert ikke godt, å ja hun hade et sår (inngangssåret) til lymfangitten, det vesket jo, noe som sikkert var bra for å få ut gørra, men hadde et sår på armen å fikk kloramin på svidde jo som f da... å Garsy sto helt i ro når jeg hadde det på uten å protestere, nei neste gang har jeg på saltvannsomslag jeg.....

Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 19/10/2006 :  12:25:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo det kan ligge på lenge av gangen, det er nettopp derfor det er viktig at blandingen er SVAK - fordi omslaget er ment å ligge på lenge. Blir det for sterk blanding i et omslag f.eks over natten så kan det irritere.

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2006 :  12:52:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg fikk vite av veterinæren at det ikke må ligge på lengere enn over natta, og da selvfølgelig riktig utblannet. Kloraminen er sterk og irriterende unansett hvor svak den er (er den for svak er det jo ingen vits likevel men). Men kan godt tenke meg at enkelte hester ikke tåler kloramin.

Som sagt brukte jeg kloraminomslag på begge mine forrige hester da de hadde lymgangitt. La da på max 3 dager og kun over natta. Funket som bare det!

rusket

Skrevet - 19/10/2006 :  12:58:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
men HVORFOR skal du ha omslag?

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2006 :  13:06:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
men HVORFOR skal du ha omslag?

Opprinnelig postet av rusket

Var den til meg? I såfall skjønner jeg ikke helt spørsmålet

Elisabeth J

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2006 :  19:50:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElisabeth J  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElisabeth J  Svar med kopi av melding
Jeg har brukt masse av både jodomslag og kloramin omslag. Men er veldig viktig å blande de godt ut. For er rimelig sterke saker.

Er ikke sikker om det samme gjelder jodomslag. Men klaraminomslag skal ikke sitte på mer en max 12t!!!

::Elisabeth:: Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 19/10/2006 :  20:03:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Haha, nei Hege, den var til trådstarter

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2006 :  20:12:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Trenger det ikke for øyeblikket, men hvis hesten får sår, er det jo greit med omslag.

En vet. anbefalte kloraminomslag når hesten hadde harde galler.. Forstod ikke helt hvorfor..

På kloraminpakka står det anbefalt forhold vann:kloramin, men dette synes jeg blir altfor sterkt. Hesten blir jo helt ødelagt i huden...

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.95 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.