hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Jeg vandt jeg vandt!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Jeg vandt jeg vandt!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Lopke

Norway

Skrevet - 05/10/2006 :  18:26:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var med i en konkurranse i Magasinet HEST (DK) hvor man skulle stille et spørsmål til dyrlegen. Jeg spurte da om temaet fotskabb da jeg synes dette er lite belyst, spesielt i DK da ofte importerte (friesere) hester har fotskabb. Fortalte en del om min behandling, men ønsket mer info og synes det er på tide de tar dette alvorlig. Især da dette ofte behandles som mugg, hvilket det ikke er. Regner med det kommer i dette kommende nummeret av HEST. JUHUU.. gleder meg til å lese.. (håper forresten ikke jeg fremstår som en idiot )

og nå idag fikk jeg boka!! JUHUU...

Gaven var "trening av hester" med Andrew McLean som også har vært med i denne undersøkelsen: http://mix.hestemarked.no/topic.asp?TOPIC_ID=16721

Denne mannen virker utrolig interessant. Hans metoder har likhetstrekk med NH, dog på en helt annen måte. Boka handler om å trene hesten på hestens primisser, men det mest interesanne er at han foruten bakkearbeid også har utdypende kapitler og dressur og især sprangtrening og terrengridning (hvilket jeg ennå ikke har funnet i NH verdenen) Han tar også opp konfliktsituasjoner mellom menneske og hest f.eks henger og bruk av tavng. Boka har mye hestepsykologi og jeg kan jo bare ikke vente med å lese denne boka som er spekket med MASSE bilder av alle situasjoner.. Meget bra.. Marianne er glaaaad idag!!

Måtte bare dele dette med dere.. Tipper typen ikke gidder høre på meg.

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 05/10/2006 :  19:08:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Gratulerer..!

Men fikk du svar på spørsmålet ditt....? *nysgjerrig på hva i all verden fotskabb er...?*

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 05/10/2006 :  19:43:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
fotskabb: Crioptis equi er en midd som lever under huden og er smittsom som lus. Jeg kjenner til det og har behandlet for det selv. Kjenner veldig mange andre som og har hatt dette. Det ligner mugg, men hesten klør. Det gjør mugg ikke. Nancyville hadde for en tid tilbake et veldig godt beskrivende innlegg om fotskabb. Forskabb behandling er/kan være vanskelig. Det finnes idag ikke noe preparat for hest, så man behandler med saue eller griseprodukter. Fotskabb er veldig undervurdert og de fleste dyrlegene jeg har snakket med kjenner ikke til det engang og vet ikke hvordan de ser forskjell på mugg og skabb..
Fotskabb, derav navnet lever på beina, men kan komme opp under flanker og oppover hesten om den er veldig utsatt. Som regel har de og flass. Dem som er ekstra utsatt er hester med hovskjegg.. som frieser og tinker.. spesielt importeret hester. Fotskabb viser seg oftest når det er kaldt. surt og rått vær. Når hesten kommer på boksen og den stamper i bakken og klør/biter seg på beina, da da er det grunn til å være litt oppmerksom på akkurat dette..

Jeg har lest mye om det.. så egentlig var det ikke et nysgerrig spørsmål til ham dyrlegen da jeg og skrev om behandlingsmetoder (kontaktet en professor i hesteparasitt på vet, skolen i Norge) men ville heller at de skulle skrive om akkurat dette, hvilket redaktøren var helt enig i :) heldig for meg.. da det er lite kjennskap til dette, spesielt i DK og Norge. Dog er det stadig veldig utbredt.. Hesten må forresten og barbere all hovskjegg av under behandling..

OG jeg er kvitt det, håper jeg.. får se til vinter. Men bruker noe sterke saker for å få det vekk. Men vet om flere som har fått det tilbake gang på gang.. Veldig irriterende, ikke minst for hesten.
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2006 :  21:40:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
oj, det hadde jeg aldri hørt om. så nyttig, jeg har jo hest med masse hovskjegg.. skal være obs på det i vinter!
www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

-Korak-

Norway

Skrevet - 05/10/2006 :  21:55:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
En tinker på gården der jeg hadde hesten min før fikk skabb.
Hun var importert fra Irland og hadde visst hatt skabb helt siden hun kom til Norge.
Alle hestene ble behandlet og tinkeren måtte få klippet av alt hovskjegget sitt.
Hestene ble behandlet med Ivomec.

True friends always stay friends, Gå til toppen av siden

RenateogKillan

» VIP

Skrevet - 05/10/2006 :  22:47:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gratulerer

Tror kanskje den ene hesten i stallen har det. Hun klør så huden blir sår på flanken og hode. Har vistnok ikke gjort det før og hun er litt opp i åra. Kan det spre seg helt opp til hode?
Tror jeg skal ta en prat med eieren hennes om det. Hun har tenkt til å barbere hesten for bli kvitt det.
Noen ide om det kan hjelpe?
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2006 :  23:36:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Gratulerer

Aldri hørt om fotskabb jeg heller

Kos deg med boka du vant da;)

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 06/10/2006 :  00:24:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
ivomec er ikke nok.. Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 06/10/2006 :  01:40:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Da har jeg lært noe nytt i dag :-)
Tusen takk Lopke og ikke minst: GRATULERER MED SEIERN *woho*

Guro
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 06/10/2006 :  08:57:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Min forrige tinker kom til meg med både fotskabb og pelslus, Da dyrlegene ikke lenger har et godt middel mot lus, ble jeg anbefalt og ta kontakt med bønder for å høre om de hadde lusevask for sau(ikke på markedet lenger pga miljøgift?), denne tok lusa (litt ot. men).

1 sprøyte med ivomec var nok for å ta hovskabben. Hesten min kunne plutselig hive seg ned på bakken og klø seg som en gal på beina, noen hester klør seg også til blods. Han var tydelig veldig plaget av dette og heldigvis ble han kvitt det, det har ikke kommet igjen heller.

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 06/10/2006 :  12:15:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Så bra Lopke!! Har heller aldri hørt om fotskabb.. Venter i spenning på neste nummer av bladet :)
Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

-Korak-

Norway

Skrevet - 06/10/2006 :  16:25:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ivomec er ikke nok..

Opprinnelig postet av Lopke

Ivomec er nok for en hest som ikke har skabb...slik at man skal være sikker.
Tinkeren jeg snakker om ble jo da altså barbert og vaska med noe greier hvis jeg ikke husker helt feil.
* Det var dyrlegen som anbefalte Ivomec uansett*

True friends always stay friends, Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 06/10/2006 :  16:27:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp, hvis den ikke har fotskabb så, men som eneste behandlign til hest som har fått det, skal det mer til enn ormekur. Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 07/10/2006 :  22:01:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
artig da Marianne! gratulerer så mye!!
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 09/10/2006 :  01:59:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Det er helt sikkert det min Lydia har også. Men hvordan behandler man det?
*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 09/10/2006 :  02:21:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er helt sikkert det min Lydia har også. Men hvordan behandler man det?

Opprinnelig postet av AinaVj

På forskjellige måter. Kan nok ikke legge ut en behandlingsplan da dyrlegen uansett bør dosere.

Men sebacil, Abbey Diaz er nevegift som tar knekken på det. Men her MÅ du rådføre deg med dyrlege. Også preparatet Dectomax for svineskabb kan brukes. Frontline spray kjenner jeg flere som har brukt men da er det også kommet tilbake. Men du må barbere alt hovskjegget vekk på Lydia. Det kommer ud ikke utenom. Samtidig med behandling bør du gi en dobbelt dose Ivomec. Men snakk med dyrlegen ang preparat uansett.. Lykke til.

OG husk å tjekke de andre hestene på stallen.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.