hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kan en hingst stå i paddoc med en vallak??:S
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Kan en hingst stå i paddoc med en vallak??:S
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

NotSecret

Skrevet - 04/10/2006 :  22:52:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg vet ikke om det spørsmålet passer inn her, men fant ingen andre steder:S men iallefall så lurer jeg på det..
hehe..

TORHILD

» VIP

Skrevet - 04/10/2006 :  23:23:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kommer jo alt an fra hingst til hingst det. Noen er jo mer hingstete enn andre, mens noen er veldig kalde i hodet. Her hos oss har vi to unghingster (2 og 3 år) som går sammen med en vallak. Ingen problemer.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 04/10/2006 :  23:23:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg tror de aller fleste syns dette er av de bedre måter å gi hingsten en kompis i luftegård/paddock/beite på. Vallaken utfordrer ikke hingsten på samme måte som en annen hingst fort vil gjøre. (Selvsagt kan den jo gjøre det). Og man opplever heller ikke samme logisk problem som man kan få om man hiver hingst og hoppe i samme luftegård :-)

Så svaret er vel enkelt og greit: ja, en hingst og en vallak kan stå sammen.

Guro
Gå til toppen av siden

bhomme

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2006 :  06:57:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebhomme  Svar med kopi av melding
Min vallak står sammen med en liten ponni hingst, og en som nettopp ble kastrert :) Går veldig greitt. De krangler en del, men går greitt :) Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 05/10/2006 :  08:57:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Det går nok som oftest bra, men jeg ville vært veldig forsiktig hvis det dreier seg om leken unghingst og eldre vallak. Eldre vallaker kan fort være litt "gretne". Ofte når hingsten vil leke, blir vallaken sur og sparker. Det blir fort skader. Det tryggeste er å ha to hester sammen, som har omtrent samme aktivitetsnivå. Det er ihvertfall min erfaring
Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2006 :  11:18:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ej er ikkje heilt enig med IreneA, mi erfaring er et ein litt eldre "onkel" valakk er serdeles bra for ein unghingst.
Vallaken vil klare å lære unghingsten manerar på ein måte vi menneske ikkje kan klare overhode nettop pga litt meir styrke i sanksjonane mot ein unghingst som ikkje heilt har lært det at det er ei tid og ein stad for alt.

MEN, ein må uansett kva sjå om hestane ein har tenkt å settje saman faktisk går ilag-det er ikkje slik i hesteverden heller at alle hestar trivst i selskap med kvarandre...

Om ein har ein skikkelig teritoriell hingst saman med ein føyelig vallak kan det og vere greit å skilje desse i periodar der det er mange brunstige hopper i nærleiken for å unngå skader og konfliktar-sikkerheit først for å fremje tryggleik.

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

Vilgot

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2006 :  11:48:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hjemme har jeg tre hester som går veldig fint sammen en hingst på 2år, hingst på 5år og en vallak på 21år dem går kjempe fint sammen. Gå til toppen av siden

extol

» VIP

Skrevet - 05/10/2006 :  14:07:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mener det kommer veldig an på hingsten. Om den hele tiden skal drive og ri på vallaken osv.

Man får rett og slett bare slippe dem sammen, og stille seg opp og se på.

Jeg hadde en hingst som vi slapp sammen med en vallak. I begynnelsen gikk det bra, men vallaken var noe eglete, Det hele kulminerte med at hingsten kjeppjaget vallaken så ham måtte reddes ut, og siden var vallaken så redd hingsten at han helst ikke ville komme nærmere ham enn 10 meter.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 05/10/2006 :  16:06:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, hingster og vallaker kan stå sammen.

Min kaldblodshingst (5 år) står sammen med samboerens varmblodsvalllak (6 år). Det går fint.

Hingsten er sjefen, og småbiter litt i vallaken, men slik vil det alltid være i en hesteflokk. Den ene vil være sjefen over den sndre.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 05/10/2006 :  16:06:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, hingster og vallaker kan stå sammen.

Min kaldblodshingst (5 år) står sammen med samboerens varmblodsvalllak (6 år). Det går fint.

Hingsten er sjefen, og småbiter litt i vallaken, men slik vil det alltid være i en hesteflokk. Den ene vil være sjefen over den sndre.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

NotSecret

Skrevet - 05/10/2006 :  22:41:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Okei.. tusen takk til dere som har svart:D nå vet jeg det:D klem Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 07/10/2006 :  00:07:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når det gjelder voksne hingster så må man være litt påpasselig på årstider ,om det er hopper i nærheten eller på rangen til hingsten.

Har en 2 års hingst som går sammen med vallaken min og de er verdens beste venner.

Vallaken er samme alder (8) som Marcello og disse kan ikke gå sammen.Har mange hopper hjemme og dette er jo selvfølgelig en av årsakene til det.Merker at gemyttet er roligere nå som det ikke er brunstige hopper her.
Gå til toppen av siden

prinsesseronja

Skrevet - 07/10/2006 :  02:22:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville også vært ops på hopper i umiddelbar nærhet. Da vekkes instinktet litt..

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 07/10/2006 :  17:42:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Gutter kommer stort sett godt overens så lenge det ikke er damer med inn i bildet Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2006 :  17:52:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min 5-årige hingst går sammen med en voksen shettisvallak.
De har det supert sammen.
Leker og tøyser, og av og til går det litt hardt for seg.
Ponnien har lært ungspølet mye om grenser, og har lagt ned mye arbeide i oppdragelsen hans.
Dette er ting som vi på en måte får gratis, da slipper vi å lære han slike ting.
Hva er vel bedre enn å lære av en som snakker samme språk?

Selv da vi hadde ei hoppe på stallen i fjor, gikk de sammen.
Det hender at det kommer hester forbi, da vise de seg begge fram, uten at det skaper noen problemer.

Vi hadde de fra hverandre noen uker i vinter pga at ponnien ble syk.
Lykken var stor da de ble gjenforent.

Tidligere har vi hatt en voksen hingst.
Det var da vi kjøpte ponnien vår.
Hingsten hadde levd i isolat nærmest i noen år, og satte så uendelig pris på selskap.
Han godtok alt, det gikk mange mnd før hingsten tok over lederrollen.

Den dagen hingsten min eventuelt ikke fungerer sammen med andre, skal han slippe å være hingst.
For han trives ikke alene i det hele tatt, og ville dermed ikke fått den livskvaliteten han fortjener.

Anette Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 12/10/2006 :  10:39:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
bare låner tråden her litt jeg..
jeg har en veldig brautete kaldblods som er veldig type sjefete.hvordan hadde dette gått om han ble satt sammen med en hingsst?
hadde han bare underkasta seg med en gang,eller finnes det valakker som har høyere rang en hingster?

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.