hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Lave hender i dressur
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Lave hender i dressur
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2003 :  12:31:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Så på en som red på trening for en kjent dressurtrener. Jeg lurer bare på hvorfor jenta som red måtte ha hendene nesten bak lårene? For å tvinge hesten på tøylen? Jeg syns ikke det så noe særlig pent ut... Ikke gikk hesten på tøylen heller, den bare krummet nakken. Kan noen forklare meg vitsen med det?

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2003 :  14:44:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Nå er det litt vanskelig å si hva du har sett uten at en har sett dette selv. Men jeg vil anta at det du har sett er en form for ledende tøyletak. Selvfølgelig ser det flottest ut om en rir med hendene korrekt, rir godt frem og alt igrunn ser helt strålende ut. Men "desverre" er det slik at det kreves mye erfaring av rytter og styrke og samarbeidsvilje hos hesten for å få dette til.

Metodene for å gå frem for å komme nærmest mulig "perfekt form" er mange. Ulike varianter av ledende tøyletak kan ofte være aktuelt. Mange "proffe" ryttere bruker dette også under oppvarming for å få hesten myk, smidig og godt gjennomridd på begge sider.

Noen instruktører mener at en til enhver tid skal ri hesten godt frem, og at hesten på den måten skal gå til tøylen etterhvert. Andre mener at du heller skal sakte ned tempoet, lede hesten ned slik at hesten ikke får underhals og bærer rytter mer med muskler, så får en heller samle hesten og ri den frem med mer energi når den er sterk nok til det. Å få til alt med en gang er veldig vanskelig for rytter, og krevende for hesten. Jeg har lært begge metodene, men har ridd mest med siste metoden. Og det fungerer bra. Utifra det jeg har lest i Kyras bok virker det som at hun også ønsker denne fremgangsmåten. Heller riktig form, så får energien komme når hesten er sterk nok for det.

Har du anledning til å følge rytteren du så ri for instruksjon videre kunne nok det vært morsomt for deg. Sannsynligvis får hun etterhvert beskjed om å ikke sitte med hendene slik hun gjorde. Når ting kommer mer på plass..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 03/12/2003 :  21:21:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Det er på trening man kan korrigere,og ikke når man er ute "i ilden".Vet ikke eksakt hva du har sett,men det var nok riktig med tanke på at hun nettopp TRENTE.
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2003 :  22:01:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Har opplevd det samme, med meg selv som rytter. Også da en av våre "kjente" norske trenere. Ble plassert med svært lave hender og fikk beskjed om å holde. Fikk faktisk senebetennelse:) Så noen av disse trenerene benytter metoder som går på å dra hesten inn i samling ved hjelp av tøylene. Instruktøren jeg red for ba meg aldri forsøke å ri hesten inn i form ved hjelp av bein. Beina var "anvisere" for hva hesten skulle utføre av det øvrige, hvilke gangart den skulle gå i o.s.v. Det var helt jævelig!!! Utrolig ubehagelig for oss begge. Denne treneren har vært i norgestoppen i dressur i flere år. Var vel omkring 13 år da, og det sier seg selv at jeg hadde store problemer med å dra en stor danske (les:mannshest) inn i en holdning i hode/ hals tilsvarende middels - og samtidig forsøke å få den fremover.

Har heldigvis "sett lys i tunnelen" de senere årene og forstått at god dressur kommer av samarbeid - ikke tvang.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 04/12/2003 :  10:47:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg og er av den formening at man skal ri hesten ned i rett form, ikke dra den... Jeg har selv hatt litt problemer med formen på fjordingen min, men har brukt litt gramanttøyler og brukt bein og mye, mye volting, og mye mye tålmodighet, og nå er hesten blitt ganske flink. Syns bare det så ufattelig rart ut...
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 04/12/2003 :  11:03:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Bruk av hjelpetøyler er jo også en måte å gi hesten et ledende tøyletak på. Men jeg vil mene at hjelpetøyler ofte er mer tvingende, enn "naturlige" ledende tøyletak. Hjelpetøyler kan også ha sin effekt som "lurende" for rytter (noe som er svært uheldig). Selvfølgelig kan gramantøyler ha sin effekt dersom du er svært erfaren og kjenner hjelpetøylens bruk. Men som Balkenhof sa.. Ikke bruk gramantøyler med mindre du er svært erfaren, og vet veldig godt hva du holder på med. Gramantøylen skal uannsett ikke brukes over lengre tid. Eneste andre alternativ til bruk er at du rir en hest som av sikkerhetsmessige årsaker bør ris med gramantøyler av den grunn at hesten lett kan gå opp på to.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 04/12/2003 :  11:37:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg tok ikke mye i de, de hjelp henne med å *finne veien ned*. Liker ikke selv å bruke så mye hjelpetøyler, men i mindre perioder syns jeg det er ok:)
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 05/12/2003 :  08:08:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også ridd for instruktører som sier man skal sitte med hendene ned, inntil hesten går stabilt i form. Jeg har ett problem med denne måten å ri på. Det er at jeg synes det er vanskelig å ri med myke, ettergivende hender der nede. Det blir fort til at de blir stive, og da blir det lett til drakamp med hesten. Det er som med all ridning: Man må finne følelsen for når man skal ta, og når man skal gi etter. Men jeg synes det er lettere å ha en følsom hånd når jeg har hendene på vanlig sted.

En annen ting er at man lett tipper fremover når man skal ha hendene så langt ned som noen sier at man skal. Da sitter man jo heller ikke godt på hesten.

Jeg synes selv at de fleste gangene jeg har fått hester som ikke går på tøylen av seg selv, til å gå stabilt, er de gangene jeg har sittet med hendene vanlig. Hvis hendene ned fører til drakamp, sier det seg selv at man ikke får en hest som jobber stabilt og fornøyd. Det er noen ganger jeg har fått det til med lave hender også, men jeg tror det er unntakene.
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 05/12/2003 :  11:25:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Den instruktøren vi har nå benytter veldig mye lave hender, men aldri drakamp. Hendene skal hjelpe hesten ned, ridningen forøvrig skal få den til å bøye. Det har fungert på de fleste tror jeg. Hun har i hvertfall rettet opp mye feil ridning.
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 06/12/2003 :  03:48:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hendene skal hjelpe hesten ned, ridningen forøvrig skal få den til å bøye.
Opprinnelig postet av vixi

Men jeg tror at hvis man heller lærer rytteren å bruke hjelperne sine på en korrekt måte i følge de klassiske prinsippene, så behøver ikke hesten denne hjelpen. I alle fall i de aller fleste tilfeller på normalt skolerte, altså ikke nødvendigvis superskolerte, hester.

Da jeg var 12 år og gikk på rideskole, lærte vi alltid (både av ridelæreren og i Penny) at det alltid var rytterens feil hvis noe ikke gikk som det skulle. Dette trengte ikke helt inn den gang, men jeg har senere opplevd og virkelig skjønt hvor riktig dette er. Det er ikke hesten som trenger hjelp, det er rytteren.

Men for all del, jeg tror ikke det er særlig skadelig for hverken hest eller rytter. Jeg tror bare det er en unødvendighet, og mine egne erfaringer tilsier at i alle fall jeg har bedre resultater hvis jeg lar være.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 06/12/2003 :  06:24:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Det blir vel kanskje litt dumt å diskutere dette tema,da ingen av oss faktisk har sett hva denne treneren og rytteren eksakt gjorde....

Som "fence-rider", er det lett å kommentere andre,selv om sikkert ikke det har skjedd akkurat i dette tilfellet.Men du verden hvor lett det er..
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 06/12/2003 :  11:20:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja, temaet er jo interessant. Det er jo ingen her som diskuterer for og i mot akkurat hva denne rytteren, som de fleste ikke har sett, gjorde. Diskusjonen har dreiet mer i retning av den generelle høye/lave hender diskusjonen. Det er i alle fall det jeg oppfatter at diskusjonen har vendt seg mot, det er det jeg har uttalt meg om, og det er det jeg synes er interessant.

Synes det er greit at en diskusjon utarter i litt forskjellige retninger. Det er da den blir litt interessant :)
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 07/12/2003 :  00:36:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Tja...temaet har dreid i en annen retning ja...opprinnelig dreide det seg vel om en form for korrigering.......
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2003 :  09:56:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Vel, jeg ser denne typen ridning ofte. Det hører ofte med hakking med sjenklene... Her hvor jeg rir venner vi av rytterne med denne typen *korrigering* da vi foretrekker *stemmestyrte* hester:) Min erfaring er at det er bedre å jobbe en varm og svett hest som begynner å søke ned selv enn å dra den ned i *form* etter 10 min skritting...
Gå til toppen av siden

ElleM

Skrevet - 08/12/2003 :  12:31:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vet hvilken type trening det er snakk om, og kjenner godt til en av dem som bruker denne metoden hyppigst. (Antakeligvis samme person som Vixi snakket om.)

Dette er (selvfølgelig) helt feil ridning, og det er beviselig skadelig for hesten å bli dratt ned på denn måten. Jeg får ofte ryttere innom stallen som har blitt trent på denne måten, og har store problemer med å skulle forklare dem hvorfor dette er så feil. Spesielt ettersom den som lærte dem metoden er såpass kjent.

Du gjør helt rett, Miriam. Hesten går naturlig i form hvis den blir ridd korrekt UTEN bruk av tvang.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2003 :  12:33:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Miriam er ene hesten min;) hehe, men godt å høre at vi gjør det riktig:) Jeg og prøvde før å dra hesten ned i form, men fikk så mye kjeft etterpå at jeg tørde ikke det mer... Og oppdaget plutselig at det VAR jo feil!!!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.