hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Driver du med barokkridning?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Barokkridning
 Driver du med barokkridning?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Natalie_S

» VIP

Norway
Innlegg: 1671

Skrevet - 05/10/2006 :  21:25:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Hvis det siste innlegget var rettet til meg vil jeg bare si at jeg rir også etter akademiske (barokk) prinsipper (og chevaleresse er treneren min, så jeg har sett de to i aksjon endel ganger). Tror kanskje du misforsto meg; poenget med innlegget mitt var å få frem at pisken ikke trenger å være no' fyfy, snarere tvert i mot, det er et kjempebra hjelpemiddel. Og når det gjelder bitt, er jeg bare lei av misforståelsen om at skarpe bitt er slemt mot hesten (jeg har prøvd ut de fleste bitt på hesten min, og hun valgte det tynne, rette trinsebittet), bittet er aldri skarpere enn hånden som holder tøylen uansett (men det er hesten som skal velge bittet, er tross alt den som skal ha de greiene i kjeften). Tror alle jeg kjenner som rir akademisk rir på såkalte skarpe bitt (rette trinsebitt, stang, kandar, ol), og de rir også med pisk (nettopp av den grunn å kunne nå de ulike stedene (pirke borti f.eks bakben for å få mer aktivitet)). I akademisk dressur vil man at hesten selv skal finne støtten, den skal lære å bære seg selv, slik at rytter ikke skal bære hesten rundt med tøylen, som jo er en vanlig rytterfeil i den moderne dressuren. Og ja, ridning etter akademiske/barokk prinsipper er ridning på hestens premisser, og etter min (og din) mening mildere enn moderne dressur. Så vi er nok i utgangspunktet ganske så enige

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)

Redigert av - Natalie_S den 06/10/2006 00:16:59 Gå til toppen av siden

kris10na

Innlegg: 106

Skrevet - 06/10/2006 :  00:37:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
endelig har det kommet et eget forum for barokkridning. jeg sendte mail til en av de som har denne siden og lurte på om det kunne komme en egen mappa med barokkridning, men fikk aldri noe svar....

oleo gå inn på www.barokkridning.no for å se når og hvor solveig har kurs.
jeg driver med akademisk ridekunst/barokkridning...
Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Innlegg: 473

Skrevet - 06/10/2006 :  16:13:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvis det siste innlegget var rettet til meg vil jeg bare si at jeg rir også etter akademiske (barokk) prinsipper (og chevaleresse er treneren min, så jeg har sett de to i aksjon endel ganger). Tror kanskje du misforsto meg; poenget med innlegget mitt var å få frem at pisken ikke trenger å være no' fyfy, snarere tvert i mot, det er et kjempebra hjelpemiddel. Og når det gjelder bitt, er jeg bare lei av misforståelsen om at skarpe bitt er slemt mot hesten (jeg har prøvd ut de fleste bitt på hesten min, og hun valgte det tynne, rette trinsebittet), bittet er aldri skarpere enn hånden som holder tøylen uansett (men det er hesten som skal velge bittet, er tross alt den som skal ha de greiene i kjeften). Tror alle jeg kjenner som rir akademisk rir på såkalte skarpe bitt (rette trinsebitt, stang, kandar, ol), og de rir også med pisk (nettopp av den grunn å kunne nå de ulike stedene (pirke borti f.eks bakben for å få mer aktivitet)). I akademisk dressur vil man at hesten selv skal finne støtten, den skal lære å bære seg selv, slik at rytter ikke skal bære hesten rundt med tøylen, som jo er en vanlig rytterfeil i den moderne dressuren. Og ja, ridning etter akademiske/barokk prinsipper er ridning på hestens premisser, og etter min (og din) mening mildere enn moderne dressur. Så vi er nok i utgangspunktet ganske så enige


Opprinnelig postet av Natalie_S




Hei!
I`m agree, buddy

Tillit og respekt er ikke det samme:) Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway
Innlegg: 588

Skrevet - 09/10/2006 :  02:11:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Syns også at pisken er veldig nyttig å ha. Bruker den til å rette/ korriere på ulike kroppsdeler på hesten. Og rir selv på et tynt rett trinsebitt. Ser ingen problem med å bruke sporer heller så lenge en vet å bruke det med måte (rir selv uten).
*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway
Innlegg: 317

Skrevet - 09/10/2006 :  12:50:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ej brukar pisken masse heile tida ej.
Hamrer løs på hesten min i villelsen 15-20 slag er jo berre godt meint og ros.
Man denger jo løs på hesten til den hyler-da viser den at den er våken og oppmerksom.


Ej anntek at dei fleste skjøna at det her var rimelig langt unna sanninga, men det er jo nesten slik ein blir sett på om ein har med seg pisk-ihvertfall om det er ein dresur-pisk for dei er jo så lange og skumle.
Ej har stort sett alltid med mej pisk på både tur og bane-den er eit hjelpemiddel som har forhindra mange skumle situasjonar i trafikken, den har vore ein forlenga hjelper i enno fleire situasjonar og den gir hesten min ei tryggheitskjensle fordi han veit at pisken er trygg.
Hesten min har aldri blitt slått med pisk eller fått harde rapp-små rapp når konsentrasjonen heller har vore på den vene hoppa borti lia har forekomme, men alt i alt har Kairo litt for lite respekt for pisken der han bøyer å tøyer for å få tatt eit jafs av den når vi jobbar med ettergift på avstand.

Pisken har aldri vore brukt for å straffe hesten, han krympar seg og stresser sej opp om ej tek fram mi grove-høgrøysta stemme men pisken kan få fjerne øyerusk om det så skal vere.

Alikevell so er folk veldi forståelsesfulle for at ej har med mej pisken ut-"det er jo tross alt ein hingst ej har..."
Ej prøver å forklare at ej bruker ikkje pisken på hesten men med hesten-ej hjelper hesten til å skjønne at rumpa skal stå på linje med skuldrene om vi stopper i trafikken.
Ej hjelper hesten til å skjønne at han må flytte på delar av kroppen eventuellt flytte dei tilbake om han blir litt ukonsentert å gløymer seg.
Eller ej held pisken rett ut bak meg med armkroken for å holde hesten bak mej om vi skal klatre opp ein smal sti og han er for ivrig.
I slike situasjonar treng ej å ha hendene so frie som mulig og hesten treng å ha hovudet fritt frå mine dårlig kontrolerte rykk og napp...

Ej har som nevnt med mej pisken i mange ulike situasjonar sjølv om hesten min berre er 2 år og langt ifrå hverken inridd eller innkjørt enno.
Ej veit at det at han kjenner til pisken og skjønner at den blant anna kan peike han hit eller dit vil hjelpe mej mykje når han no skal kjøres inn og om eit par år ries inn.

Hjertesukk frå mej om pisk-pisken er eit hjelpemiddel ikkje ein ting som brukes for fart, straff eller beskyttelse for rytteren...

edit for å rette opp nokren gramatiske feil samt nokre reine skrive, punktum og komma-feil.

Det e lov å tenke sej litt om til tider.
Redigert av - CarpeNox den 10/10/2006 02:20:11 Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Innlegg: 473

Skrevet - 09/10/2006 :  19:20:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Plis, iiiikkje diiialekt!
Eg synst atte d kan vara veldi plagsomt ser du

Tillit og respekt er ikke det samme:) Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway
Innlegg: 1331

Skrevet - 10/10/2006 :  01:27:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei!
Plis, iiiikkje diiialekt!
Eg synst atte d kan vara veldi plagsomt ser du

Opprinnelig postet av Ida&Fjellvåk



D e eg åg eni i!

Orker i alle fall ikke lese hele innlegg som er skrevet på ikke bokmål/ny-norsk jeg... Kall det gjerne en form for nynorsk, men de fleste syns nok det er svært tungvindt å lese uansett hva en nå kaller det...

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway
Innlegg: 317

Skrevet - 10/10/2006 :  02:25:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Beklager å måtte skuffe dykk, men ej vil fortsette å skrive ej og mej nettop fordi det faktisk er nynorsk.
Språknaziar tykkjer ej forøvrig at er veldi uinteressant og reagerar litt på at om ein skriv nynorsk so skal språket automatisk vere betre enn hos bokmåls-folket..

Ej har aldri påstått at ej skriv perfekt, men ej og mej er å blir for nynorsk å rekne.

Det her har uansett særdeles lite å gjere med barokkridning, så om de vil diskutere dialekt/målformer viare får de oprette ein post på ein meir høvelig plass.

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway
Innlegg: 1671

Skrevet - 10/10/2006 :  16:03:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Beklager å måtte skuffe dykk, men ej vil fortsette å skrive ej og mej nettop fordi det faktisk er nynorsk.
Språknaziar tykkjer ej forøvrig at er veldi uinteressant og reagerar litt på at om ein skriv nynorsk so skal språket automatisk vere betre enn hos bokmåls-folket..

Ej har aldri påstått at ej skriv perfekt, men ej og mej er å blir for nynorsk å rekne.

Det her har uansett særdeles lite å gjere med barokkridning, så om de vil diskutere dialekt/målformer viare får de oprette ein post på ein meir høvelig plass.

Opprinnelig postet av CarpeNox



Stem nynorsken fram For å være enda litt mer OT

(og så må jeg legge til at, ja, CarpeNox skriver faktisk nynorsk, og det har man lov til her)

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)

Redigert av - Natalie_S den 10/10/2006 17:13:06 Gå til toppen av siden

Vindur+Zehra

» VIP

Norway
Innlegg: 508

Skrevet - 11/10/2006 :  19:18:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Enig med Nathalie!

Sjekk hva dere kritiserer før dere harker ut av dere.

Forøvrig enig med CarpeNox ang.pisken.Den er et hjelpemiddel,ikke et slagvåpen.

Vindur4-ever
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Innlegg: 827

Skrevet - 13/10/2006 :  01:07:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er dette nynorsk? Når fikk man lov til å skrive ej, mej, so, osv.? Kanskje det har kommet de siste årene, men jeg som hadde nynorsk i 9 år på skolen har aldri sett slik språk. Vil ikke kalle det god nynorsk iallefall. Gå til toppen av siden

Chevaleresse

Innlegg: 67

Skrevet - 13/10/2006 :  09:40:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
La nå ikke dette skli ut å bli en diskusjon om nynorsk/dialekt, bruk av pisk osv.

JEG vil gjerne høre andre sine erfaringer med barokkridning/akademisk dressur, og gjerne se bilder

Mvh Torill
Gå til toppen av siden

sirizhirin

» VIP

Innlegg: 3

Skrevet - 13/10/2006 :  12:03:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hørte første gang om barokkridning/akademisk for tja ca fire år siden, og visste med én gang at det måtte være noe for meg! Har alltid likt barokkmusikk og hele den estetiske pakka der,
og så var jeg på leting etter den "riktige" ridegrenen for meg og hesten - var innom diverse NH, western og vanlig dressur på veien.

Så jeg kjøpte bøker, og fikk etterhvert endelig vært med på et Solveig-kurs sommeren 2003 Trente på egen hånd i et par år, ikke så lett uten tilgang til ridebane og instruktør,
men da vi flyttet til Kristiansand i mars i fjor ble det orden på ting!
Jeg arrangerer nå jevnlige kurs på stallen vår, med Alexandra Myhren som er Norges andre ridder, og det har virkelig gått framover med både meg og hesten - selv om vi har laangt igjen ennå

Har begynt å ri på stang og med énhåndsfatning,
Trener for tiden på versade og travers i skritt og trav, har begynt å snuse litt på renvers og halvpiruett, pluss galoppfatning.
Det er så gøy - og i morgen har vi kurs igjen, gleder meg!

Her er et bilde fra et kurs vi hadde i sommer. Fotograf er Anna-Kristine Ramlet.



Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway
Innlegg: 588

Skrevet - 18/10/2006 :  14:31:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Skal ikke på kurs igjen før i januar jeg. Men gleder meg masse. Har ikke hatt tid til å trene noe særlig denne uka, men er vel igang igjen neste uke. det som er gøy er at flere på gården har fått opp øynene for denne ridegrenen
*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

Chevaleresse

Innlegg: 67

Skrevet - 19/10/2006 :  22:47:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi hadde kurs med Slveig Schacht i helga. Det er ett år siden sist jeg red på kurs. Det var bare utrolig gøy og inspirerende. Nå har vi masse å jobbe med fremover. Hesten har høstferie i to uker nå da, så jeg må smøre meg med tolmodighet... i november skal vi ha lange tøyler kurs, og der har jeg også merket mye fremgang den siste tiden, så det blir spennende å se hvilke arbeidsoppgaver vi får videre. Skulle hatt nok penger til å dra på alle kursene man ønsket.... Men da hadde ikke samboeren sett mye til meg i helgene, så det er kanskje like greit...

Mvh Torill
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.