hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hjelp! Senestrekk?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 hjelp! Senestrekk?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 27/09/2006 :  21:40:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Kretsmesterskap til helga og aner ikke hva jeg skal gjøre!

Hesten min har pådratt seg et "brannsårlignende" sår og en hevelse på utsiden av det ene bakbeinet, på sena, pipa.
Det er ikke åpent, men hårløst, og det er kun et tynt lag med hud om å gjøre.
Sånn når huden er lilla,rød med blodårer som synes.
Dette skjedde ute i går.
Han hadde en liten hevelse, som ble mindre etter ridning. Og jeg kjølte det grundig ned, og smurte på kjølegel etterpå.

I dag skulle han ha en rolig dag siden han gikk så hardt i går og han var fremdeles litt hoven på sena, så jeg skrittet barbak, og hevelsen gikk nedover og varmen forsvant,
Siden ridehuset var opptatt så tok jeg hesten in i rundpaddocket ( som vel å merke har høyt gjerde)
Lot han trave litt og strekke på seg. Var litt sprek og gjorde noen bukk og spark, viste ikke noe tegn til smerte..
Så hoppa hesten ut gett og tok seg en joggetur. Men når jeg plystra så kom han til meg igjen.
Så kunne jeg jo ikke longere han løs der, så jeg tok på longetau og travet han noen runder.
Så var ridehuset tomt( utenom noen stallfolk og bikkjer), så jeg bestemte meg for å gjøre meg ferdig der, og travet han på den ene siden, og ba ham galoppere.
Når hesten har rumpa til, så begynner en av hundene å bjeffe, og unghesten min blir litt skremt og bykser tilm men roer seg ned igjen.. Etter to runder til skjer dette igjen, og han får alt av bein under seg og bykser rundt forferdelig skrekkslagen.
Nå er hesten uren, mest i trav,
Fikk en smell på det samme beinet som med brannsåret.
Han har ikke vondt i det hele tatt.
Men spyla det i 20 min, halv time. Hevelsen er ikke mindre, og når det tørker så er det like varmt igjen
Han er ikke uren i skritt nå som jeg kan se.
Lagt på et lag med leire, plastikkomslag og stallbandasje utapå der..
Aner ikke hva jeg skal gjøre jeg?
Ble anbefalt dette av en på stallen bare.
Vet dette ble langt, men nå vet dere jo hva som skjedde

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 28/09/2006 :  01:36:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kretsmesterskap kan du glemme om det er sena. Er det pulsering? Ømmer han om du trykker forsiktig? Er han varm fremdeles?

Få tak i veterinær fortest mulig for å avgjøre. En seneskade kan fort bli alvorlig, og det krever alng rekonvalenstid og opptrening. Det er bra at du kjøler, de første 24-48 timene skal du kjøle ned. Helst 2-3 ganger om dagen. Deretter er det varmebehandling som gjelder. Hesten skal holdes forsiktig igang, mest mulig på hardt underlag. Ofte er det mer alvorlig enn det kan virke som, så få tak i veterinær med en gang.
Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2006 :  21:03:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Altså, de på stallen mente at han hadde strekt sena, Men hu ene kjente etter og han hadde litt puls
Men det var hovent på sena, og nedkjøling hjalp ikke i det hele tatt.
Men ser ut som en natt med leire og bandasjer gjorde susen.
Han var 100% ren i dag, red han lett i skritt en stund og ba en trener om å se på han. og mamma fulgte med hele tiden.
Trava og galopperte litt og.
Så det blir KM alikevel:D
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2006 :  21:27:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville ikke ridd noe stevne før veterinæren hadde sett på han.. Som Irriducibili sier kan dette fort bli alvorlig, og behandlingstiden lang..
Hege Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2006 :  21:47:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
Hei=)

trenger litt hjelp jeg også..

fjordhoppa jeg har på for nå, er litt uren i traven (høyre fram)..
tror hun har strekt seg eller noe sånnt..
hun har ikke synlige skader/sår, og er ikke håven..

er det noen som vet hvordan jeg bør "behandle" dette?
har ridd noen skritteturer.. skal jeg fortsette med dette til hun ikke halter, eller skal jeg la henne stå?

TIPS?

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2006 :  23:04:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ring en veterinær, eneste tips når hesten er uren. Kan være hva som helst.

xxxx

Skrevet - 29/09/2006 :  00:26:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Signerer den Hege J. Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 29/09/2006 :  02:26:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du risikerer å ofre hesten din for KM, jeg er ikke enig med deg, men ditt valg.

En senestrekk kan fort utvikle seg til noe mer alvorlig. En skadet sene kan i verste fall ryke, og da har du et stort problem foran deg! For å si det rett ut synes jeg det er helt forferdelig å starte KM med en slik skade! Du tenker neimen ikke mye på hesten din. Beklager, men jeg må bare få si det, for dette er en ganske alvorlig skade som bør sjekkes av veterinær fortes mulig. Jeg har hatt hester med seneskader før, og for mange av dem har det vært helt over. De har aldri klart å komme tilbake. Dette er travhester som også skal tåle harde belastninger slik som jeg regner med at din skal. Siden det er hevelse og pulsering er det stor fare for at dette er en seneskade. Vær så snill å ta dette alvorlig, for det er nettopp det det er.
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 29/09/2006 :  11:32:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Hvis det er seneskade kan du ende opp med hest som ikke kan brukes hvis du fortsetter å rir, i bestefall bare ett år med leging og opptrening for å få en hest som kan brukes tilnærmet normalt. Jeg hadde kontakta vetrinær for lenge siden.

Har hesten bare fått seg en strekk først, så skal det ikke mye til før det blir værre.

Therese
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2006 :  12:49:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor kontaktet du ikke veterinær? Ved mistanke om seneskade bør vel det være det første man gjør, i stedet for å prøve ut ting selv?

Det at han beveger seg reint for dere i skritt og trav, betyr vel ikke at beinet hans kommer til å tåle de store belastningene i et program?

Èn ting er å ikke ta hensyn til hesten, og få sjekket han av dyrlege, noe annet er det økonomiske dere kan risikere.

En trener er ingen fagperson på linje med en dyrlege!

Nå har dere erklært hesten frisk og rask, fordi dere ikke ser de samme symptomene?

Redigert av - Kine og Tassen den 29/09/2006 12:51:47 Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2006 :  12:53:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Beklager at jeg er så krass, men har sett meg dritt lei på folk som kjøper dyre hester, rir på dem skader og ikke lytter til hesten. Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2006 :  22:41:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Nå synes jeg det kommer litt for mye krasst her ja. og anklager..
Jeg har ikke peiling på sener og slikt.. DERFOR skriver jeg her, dere kan vel se da at jeg bryr meg om hesten min?
Og siden hesten min ikke er halt så visste jeg ikke hva jeg skulle.
Men jeg smelte jo ikke akkurat på alt jeg fant og håpet på at det skulle gå bra..
Jeg snakket med endel folk først.. det er 35 på stallen min. Og alle var enige om dette. og at jeg burde kontakte vet hvis han var fremdeles halt i morgen..
Det er sånn at hesten min var ikke så jæ***a dyr som det akkurat. Men han er gull verdt for meg.
Men jeg vet ikke hvordan det er med vetrinærer andre steder i landet. Og her er det svindyrt.
De jeg snakket med har hatt alvorlig senestrekk på hestene sine, så de vet jo hva de snakker om.

Smeden min har titta på han og trener har titta på ham.
Smeden er benspesialist i tillegg. og han sa det ikke var noe farlig. Men med en gang jeg ante noe, så skulle jeg ringe vet.

Han har jo ikke vondt eller noen ting, ikke øm ikke varm, ikke hoven lenger.
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2006 :  23:23:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mente ikke å være krass (om du synes det), men etter det du beskrev, var en grundig undersøkelse av veterinær det eneste tipset jeg kunne komme med:) Noe jeg også svarte til karentuppah.

Men om hesten nå ikke er varm, halt, fyller eller har noe pulsering, var det jo kanskje bare en liten overtråkk, slag eller noe. Men selv om det er mange på stallen, behøver det ikke være at de klarer å "løse" saken. Sto på en stall med 50 styk selv før, så vet hva jeg snakker om:) Til og med folk med 20-30 års erfaring med hest kan si "pøh, det der er jo ingenting!". Stol på din egen magefølelse, har jeg lært meg, og det er forbausende hvor mye rett jeg har og hvor mye feil de tilsynelatende mer "erfarne" har!

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2006 :  23:43:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Jeg mente at det var en ting som kom til å gå over natta.. og de som så det i ridehuset var helt hysteriske..
Hu som anbefalte med leira og det ha hatt en hest med senestrekk i 1 år, begge frambeina. og når ho gjorde sånn så ble ho mye bedre med engang.. og det funka jo fett det.
Tips er det jeg vil ha, men ikke opplæring i om hvorvidt jeg bryr meg om hesten eller ikke.
Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 01/10/2006 :  16:41:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
Takk Hege J.. vet ikke helt hva jeg skal tro, men er helt sikker på at det ikke var/er noe alvorlig, etter som hun ikke var håven, halt eller varm.
har fått flere til å se på det; "nei da, det er ikke noe å bry seg noe hardt om, bare ri litt forsiktig nå i begynelsen".
hun blir bare renere og renere også.. det er bra

men jeg håper du har lagt KM på hylla... det kan jo bli værre å værre..

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

BirgitteG

Skrevet - 01/10/2006 :  19:05:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes du gjorde det riktige jeg. Det var antageligvis bare et slag av en eller annen art.

For en mnd siden kom jeg i stallen og hesten min var tykk på det samme kneet som hun har en gamel skade. Hyl, skrik og snott og panikk telefon til vet. som kom neste dag- til en hest med helt tynt kne, og ikke noe utslag på noe som helst... Om hun kanskje var hissig når hun fikk mat?? Jooo....hun er vel det... Ja det er ikke uvanlig at hestene slår seg selv på boksen...og blir hevet...

Ja den meldingen kostet små 650 kr

Hadde jeg bare hørt på veninnen min som sa vent til i morgen med å ring du... Det gjør jeg neste gang( sier jeg nå...)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.