hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hest på stall gang eller i boks?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Hest på stall gang eller i boks?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

mizzAmy

Innlegg: 45

Skrevet - 26/09/2006 :  13:05:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
vi hadde en ulykke i stallen vores der det stod to hester på stall gangen i kjetting sånn som de skal for at det er sikkert for både rytter og hest. de hadde ikke mulighet for å kontakt med hverandre. den ene hesten står slik at han står med anstiktet mot døren ut fra stallen. I åpningen her står det en annen hest så ikke står i stallgangen men rett utforbi. Jeg kan også nevne at denne hesten hadde fylling og heving i bakbeinå. så kom det ei så høre til i stallen så har hest på stallen bakifra på denne hesten med trillebår. hu slenge fra seg trille båren nesten rett bak der med hesten. hesten reagere såvidt, men så bøye hu seg ned og tar tak i bakbeinå for å kjenne på de åm di va håvne så de sa de va. Hesten blie selvfølgelig skremt og fyre til jentå i magen og en gang til i hendene hu tar frem å ikke bli truffet imagen ijen. Hu lande i trillebåren.

Sånn så jeg ser på det va det uaktsomhet fra jentå å ikke hesten sin feil. men så bejynte eier av stall å mor av jentå å veldi hestekjent voksen dame i stallen å sga innføre regel at det ikke er lov med heste på gangen utenom når de skal skos eller baberes. Nå skal de sales på i boksen. JEg ser på det som mye mer farligt enn at de står på gangen. Aåfekk tilbake svar at hu damå viste ikke hva hun hadde jort vis det va hennes unge som hadde blitt spent ned. Då tenke eg jamen ehrlighet dette er en risko fyll sport å hester e uforsiktbare uansett om de står på stallgangen eller på boksen. hesten sitt hjem og avslapping foregår dessuten i boksen. Det burde egenligt ver sånn at du helle roppføre deg sikkeligt rundt hestene istedet for at de skal straffes. altså vis jeg hadde blitt spent vis eg hadde hoppt litt bak en hest når någen satt oppå va det vel helle rikke lov til å ri heller då....???

eg skulle gjerne likt å hatt andre synspunkter på dette her....noen som er enig med mg??

på forhånd takk for svar=)

Lopke

Norway
Innlegg: 5953

Skrevet - 26/09/2006 :  14:05:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig.. jeg saler alltid op på stallgangen.. både fordi jeg har mest kontroll på Lopke når hun står bundet i grima der, men og for min egen del.. det kan fort bli litt smalt i boksen når sal og greier skal på.. Dessuten er dørene ikke så breie at jeg føler jeg har mere frihet når jeg leier henne med fullt utstyr fra stallgang og ut hoveddøra enn.. gjennom boksen først.. Dessuten var jo ikke dette hesten sin feil da.. Og om vinteren er det jo ofte man måker mens hestene er inne.. da er det jo og greit den kan stå på stallgangen imens. Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway
Innlegg: 870

Skrevet - 26/09/2006 :  15:06:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
sale på uttpå beite æ

hæstn står jo bare dær

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

liwedell

Norway
Innlegg: 199

Skrevet - 26/09/2006 :  17:40:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du skriver ikke noe om åssen stall du står i? På ridesenteret her vet jeg at det også er en regel om at hestene ikke skal stå på stallgulvet da det er ca 20 hester på stallen. Og det syns jeg i grunn er greit da det er fort gjort at ulykker kan inntreffe med så mye folk og hester.
Jeg selv har alltid hestene på stallgulvet når jeg steller og saler opp. Men her er det bare meg om mine to hester da
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway
Innlegg: 588

Skrevet - 26/09/2006 :  20:35:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du skriver ikke noe om åssen stall du står i? På ridesenteret her vet jeg at det også er en regel om at hestene ikke skal stå på stallgulvet da det er ca 20 hester på stallen. Og det syns jeg i grunn er greit da det er fort gjort at ulykker kan inntreffe med så mye folk og hester.
Jeg selv har alltid hestene på stallgulvet når jeg steller og saler opp. Men her er det bare meg om mine to hester da

Opprinnelig postet av liwedell


*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Innlegg: 776

Skrevet - 26/09/2006 :  22:40:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
mizzAmy- kan du skrive bokmål og ikke bland masse dialekter og bokstaver inni mellom? Var veldig tungt å lese 2. avsnitt så der stoppa jeg...
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway
Innlegg: 1049

Skrevet - 27/09/2006 :  02:59:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Nja, nå saler jeg ikke direkte opp min egen hest (åring) men ved tømmekjøring så ¨saler¨ jeg på som oftes i boks, men har nå i det siste gjort det i vaskespilte - og ja, det var myee enklere, hovedgrunner er vel tømmene - stress å drive med dem i boksen, blir flisete/støvete og hesten går rundt noen ganger og alt surrer seg sammen ..

Ellers har jeg alltid salet på gang (tidligere hest og andre) men her vi står nå, går det mest på boks - blir så uhyre trangt og stressing når mange skal forbi med hester og trillebårer.

Ja Molly, Mizz et eller annet - fint om du kunne skrevet et litt mer ryddigere innlegg. Men hesten fyrte til, var ikke dette grunnen til at hun kom bakfra med trillebåren, la den fra seg og gikk direkte bort til bena? Enten så kan hun muligens ha kommet for brått innpå hesten, eller hesten trodde det var trillebåra som ble ¨kjørt¨ inn i bena..?
Føler at dette var en ganske uheldig og uskyldig ulykke, og delvis kanskje jenta sin egen feil? Nei ikke vett jeg - men dumt at dere ikke kan bruke gangen lengre. Har dere ikke muligheten å ¨lage¨ en gang ved vegg bak, denne gangen deres, var den ved inngangen - hesten bakpart var ved døra? Nei da var det vel ikke så rart....

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen.
Redigert av - Don-Pedro den 27/09/2006 03:06:34 Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Innlegg: 827

Skrevet - 27/09/2006 :  03:23:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette har ingenting med om hesten stod i kjetting eller ikke! Et rent uhell som like så godt kunne skjedd i boksen eller hvor som helst.

Selv synes jeg det er tryggest og best å ha hesten i kjettinger. Først og fremst er det lettest for meg, men også det at hesten er begrenset i hodet og ikke kan bite like lett. Kan heller ikke snurre rundt og sparke e.l. Skal du binde i boksen er du egentlig like langt.
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway
Innlegg: 1925

Skrevet - 27/09/2006 :  07:23:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg saler som oftest på i stallgangen. Men hender jeg saler på i boksen, ute (har oppbindingsplass) eller på beitet.
Therese
Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway
Innlegg: 1264

Skrevet - 27/09/2006 :  07:44:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Vi saler som oftest på i boksen, men det er fordi at vi har innført en regel om ikke å bruke vaskeboksen til børsting av hestene, for sluken tetter seg.Vi har ikke kjettinger på gangen, så da må vi henge opp leietau først, så da steller heller jeg i boksen. Men når det er fint vær ute så steller vi utenfor, har en lang "tømmerstokk"(er ikke akkurat det, myyye tynnere), som vi tar og legger leietauet til hestene noen runder rundt..
http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

Brum

Innlegg: 402

Skrevet - 27/09/2006 :  08:11:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
En hest som står bundet med kjetting på hver side har jo begrensede muligheter til å se bak seg i forhold til inne på boksen....
http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

mizzAmy

Innlegg: 45

Skrevet - 27/09/2006 :  08:21:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk for alle svarene som har blitt gitt ut. Men sånn hensyn til sikkerhet hva syns dere? hva kan jeg legge frem som gode arrgumenter til å få hesten på stallgangen? vi er ca. 7 på stallen...

beklage at dere syns at jeg skriver uryddigt men sånn e det bare
Gå til toppen av siden

Knoen
» VIP

Innlegg: 4

Skrevet - 27/09/2006 :  13:19:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg personlig liker best å sale/ sele på hesten på gangen. Med to kjettinger/ tau festet på hver side av grimen kan ikke hestene drive å snu seg og slikt. Føler jeg har bedre kontroll på hester og utstyr.Pluss at vist du skal stelle beina til hesten eller legge på bandasjer/ belegg så slipper du å få spon på alt!
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway
Innlegg: 1331

Skrevet - 27/09/2006 :  13:31:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Pleier å stelle og sale hesten i boksen, risikerer å bli sparket og bitt (litt frekk hest:p), men det er litt stress å stå på gangen (med mindre jeg er alene i stallen). Stadig noen om skal forbi, og hesten må flyttes. Dessuten har det skjedd en del ganger at hestene har sparket etter hverandre når de skal passere i den smale stallgangen (de som tror "hesten aldri sparker":p)
Kan evnt. binde hesten i boksen de dagene (i brunsten feks) når hun tramper rundt og rundt og slenger ut en fot i ny og ne:p Vanligvis står hun rolig og da går det gret å stelle i boksen;)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.