hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - dekken til føll
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 dekken til føll
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

gardskjerringa

Skrevet - 25/09/2006 :  17:05:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når jeg skal bestille vinterdekken til et føll...går jeg for høyden hennes, vil ikke det bli voldsomt bredt eller snører jegbare igjen som best mulig

liwedell

Norway

Skrevet - 25/09/2006 :  21:41:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man velger vel dekkenstr etter rygglengde??
Redigert av - liwedell den 25/09/2006 21:42:46 Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2006 :  22:21:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Forstod ikke helt smårsmålet ditt (?) mangel på spørmsålstegn om det var et spørsmål vertfall ... Men som Liwedell sier, måler man dekken str. etter rygglengde - fra manke til halerot. Til føll så regner jeg med det beste er føll / shettis dekken
Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 26/09/2006 :  02:23:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ehh - føll som trenger dekken?
Ikke skal det rides eller trenes hardt, og føllpelsen er som oftest MER enn nok beskyttelse - eller ikke??

Hva slags føll er dette? Selv de "fiiiineste blodsføll" anlegger en nydelig plysjpels på senhøsten, og de færreste har behov for noe som helst av dekken.

Ville tro at eiere av føll kanskje burde tenke slik at hvis de kunne få en hest som ikke trengte allverdens av dekkener ville være et pluss for evt. senere salg av ynglingen.
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 26/09/2006 :  16:06:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
jeg mener kun at i ekstreme tilfeller trenger et føll dekken,da det som trine sier,har god føllpels.å dette er viktig for senere utvikling og imunnforsvar..da vi fikk føllet vårt hadde de putta på med dekken fra begynnelsen,så hun tålte jo ikke å stå i stallen uten dekken en gang uten å stå å skjelve...men får håpe denne vinteren blir bedre,da hun skal være mer utrustet med "ordentlig" pels:D
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

liwedell

Norway

Skrevet - 26/09/2006 :  16:32:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er vel strengt tatt opp til hver enkelt. Syns det er verre med de ridehstene her hvor jeg bor som går med to til tre dyner hele vinteren og med dekken midt i solsteken hele sommeren.
Er det snøvær og hestene skal ut så vil jeg også bruke dekken på mitt føll i vinter.
Gå til toppen av siden

aragorn

» VIP

Norway

Skrevet - 27/09/2006 :  09:17:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ang. bruk av dekken på føll eller ei;
Norge er et land med mye nedbør i perioder. På vinteren kan man ha dager/uker/måneder med våt nedbør og temperaturer rundt null. I tillegg kan det blåse friskt.

Våre føll tåler godt en slik dag i ny og ne,men når dette varer lengre ,synes jeg det går utøver trivselen(og dermed utviklingingen) til føllet.

Jeg legger på regndekken med fleecefor i slike regnværsperioder.
Ved minusgrader lavere enn 10,kommer også klær på . Noe tidligere ved mye vind.

I mitt øye er det triveligere å se fornøyde føll sprette omkring,fulle av overskudd. Enn at de står i et hjørne av innhegningen å prøver å sette rumpa mot været så godt de kan...

Altså ingen overbeskyttende dekkenbruk,bare et trivselstiltak mot ekstremværet som vi kan ha på våre kanter av landet.Jeg begrenser meg til å bruke regndekkenet til alle formål.

Tonje
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 27/09/2006 :  12:48:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ang. bruk av dekken på føll eller ei;
Norge er et land med mye nedbør i perioder. På vinteren kan man ha dager/uker/måneder med våt nedbør og temperaturer rundt null. I tillegg kan det blåse friskt.

Våre føll tåler godt en slik dag i ny og ne,men når dette varer lengre ,synes jeg det går utøver trivselen(og dermed utviklingingen) til føllet.

Jeg legger på regndekken med fleecefor i slike regnværsperioder.
Ved minusgrader lavere enn 10,kommer også klær på . Noe tidligere ved mye vind.

I mitt øye er det triveligere å se fornøyde føll sprette omkring,fulle av overskudd. Enn at de står i et hjørne av innhegningen å prøver å sette rumpa mot været så godt de kan...

Altså ingen overbeskyttende dekkenbruk,bare et trivselstiltak mot ekstremværet som vi kan ha på våre kanter av landet.Jeg begrenser meg til å bruke regndekkenet til alle formål.

Tonje

Opprinnelig postet av aragorn

Helt enig Aragorn, meget bra skrevet!

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.61 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.