hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kandar!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Kandar!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ninjo

Norway

Skrevet - 01/12/2003 :  17:05:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ossen synes dere man skal gå fram med vis man skal sette på hesten kandar??
Hva burde hesten kunne??

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2003 :  17:31:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er vel heller hva rytteren burde kunne mener jeg Fikk beskjed om å sette kandar på hoppa mi fordi jeg var så myk i hånden, men jeg ser mye gal ridning med kandar, der rytterne drar og sliter.... jeg synes det er et sterkt bitt ( er d ikke?) så jeg anbefaler det hvis man kan mye... Hesten burde vel være grunninridd og sånt...

Synes ikke det fungerer godt som et "bremsebitt" på travere, ialfall ikke på mi da hu ble veldig sinna og tror hu syntes det var tungt og litt skarpt... men er kanskje litt utenfor spm ditt .

-sPikE-

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10
Redigert av - sPikE den 01/12/2003 17:32:56 Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 02/12/2003 :  11:02:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er bare tull å begynne med kandar hvis ikke dere i nærmeste fremtid skal starte i klasser som krever kandar.Kandaret brukes til å finjustere hestens posisjon på neserygg,nakke og hode,og den pressisjonen trenger du ikke hvis du bare skal trene.
Jeg rir selv klasser som krever kandar,men trener 95% av tiden på trinse.Bruker kun kandar på stevner og ved finpussing av programmer.Dette føler jeg bidrar til å holde hesten helt løs i hånden,og at de svarer bedre på kandaret når de har det på.
Når det nærmer seg at du skal starte er det lurt å venne hesten til å ha mye bitt i munnen,dette kan gjøres ved at du har på kandaret men binder opp stang tøylen,og kun rir på bridon.
Hvis du skal lære å bruke to tøyler synes jeg det er greit å trene med en kimblewick med hullede bittringer.Da sitter tøylene veldig tett,og det er mildere virkning på hesten når du gjør noe feil.

Lykke til :)
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2003 :  12:16:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Har aldri ridd med kandar selv, og kan vel ikke akkurat råde noe i den ene eller andre retningen.

Men har lest et innlegg av Jakob Kielland: "Jeg vil begynne med kandar", som absolutt kan virke fornuftig.

Det Oslojente sier også er også en ting du bør tenke på. De fleste som "rir på kandar" (dvs på stevner), trener svært sjelnden med det. Men man bør selvfølgelig trene litt på kandar før en hopper ut i en klasse hvor det er påbudt.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2003 :  21:41:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
skreiv feil hun likte ikke pessoabitt og da ville hun neppe like kandar heller dessuten er jeg ikke flink nok til å ri med d, var bare en litt spezi ridelærer

-sPikE-

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

Victoria & Timon

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2003 :  22:21:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoria & Timon  Svar med kopi av melding
Enig med Oslojenta jeg. Spoff også (men det er jo noe lignende).
=D Gå til toppen av siden

Ninjo

Norway

Skrevet - 09/12/2003 :  07:34:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
Jeg har ridd masse på kandar!
Men alle de hestene jeg har hatt da har jeg kjøpt med kandar(at det var vant til det)
Men disse kjøpte jeg uten!
Hadde en ridelærer nå men hun har flytta , sa til meg at vis jeg vil sette på dem kandar så syntes hun det var kreit , men har dere noen tips hvordan jeg går framm??

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 09/12/2003 :  08:22:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Nå er ikke jeg noe bevandret i kandarets verden men er det ikke vanlig å sette på kandaret på tur først da, slik at hesten bare får "tusle" rundt med alt det ekstra utstyret i munnen!?
og bli vant med det.
Men Oslojente har sikkert flere konkrete tips

Guro

Ps. Har du ingen på stallen som kan bidra da!?

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Ninjo

Norway

Skrevet - 10/12/2003 :  16:05:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lurte på en ting fra en jente på stallen.
Kan henne sette på hesten sin kandar vis den går på pessoa og går apsulutt ikke og ri han på trinse men han kan ikke så mye går øvelsene i LB , er det dumt av henne og sette på kandar og prøve og trene han opp til MB??
Jeg synes ikke det er så farlig da ridelærern min satt på hesten sin kandar på en varmblods traver som gjikk Lb.
Nå går den Mb ++
Men hva synes dere??
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 10/12/2003 :  20:56:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Vi har en tilsvarende på stallen. Den har ikke fungert med trinse, og instruktør og rytter besluttet å prøve kandar. Vips så gikk den som en drøm. Den ser ganske enkelt ut til å trives bedre med å gå med kandar, av en eller annen grunn. Det er heller ikke snakk om at de bruker kandaret som noen slags korrigering, rir akkurat som vanlig med ultralett kontakt. Forskjellen er bare at hesten begynte å suge mer frem, og er mye roligere i hånden.

Med en hest som du beskriver ville jeg nok allikevel forsøkt å løse problemet med noe annet enn kandar. Om hun ikke allerede har gjort det, så forsøk ulike typer todelt og tredelt av forskjellige materialer. I de fleste tilfeller er det jo mest snakk om et "dressurmessig" problem som må løses fra grunnen av.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 11/12/2003 :  20:03:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Hva gjør man om man velger kandar løsningen da (slik de på din stall gjorde vixi) når man skal ut å starte, venter man til man kan debutere middels (eller når man kan begynne å ri på kandar..)
!?

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 12/12/2003 :  01:41:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Neida, hesten er ikke så ille. Den kan gå på trinse, men fungerer absolutt best på kandaret. Den blir som "ny". I de flestes øyne er det sikkert greit nok det den gjør på trinsen, men rytteren og instruktøren ser og føler at kandaret fungerer bedre.

Den trenes ikke konsekvent på kandar, men varieres. Eieren er veldig flink sånn sett, og kjenner hesten godt. Skal også legge til at hesten er uhyre vanskelig i temperamentet og krever enormt mye. De fleste ville gitt opp hesten for mange år siden.

Kandaret er valgt i en treningssituasjon, og hesten skal sannsynligvis starte mange klasser med trinse først.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 12/12/2003 :  10:00:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Ok, da misforsto jeg bare "situasjonen" litt

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.