hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hull i brusken i øret...hjelp!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 hull i brusken i øret...hjelp!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 24/09/2006 :  17:54:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei.

jeg og ei på stallen dreiv å gikk over hesten min bare for sjekk i dag da jeg til min store forskrekkelse så det verket ut av øret til hesten min.. da vi fikk fjernet noe hår fikk vi se han hadde ett sår i øre kanten i brusken..helt ytterst på øret..
Hva kan dette komme av? det er helt rundt og det vokser pels i det!??
han viser ingen tegn til smerte eller noe slik, det ser bare ekkelt ut da vi ser etter... tenkt å ringe veterinær i morgen og verket ikke blir bedre....

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 24/09/2006 :  21:56:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm - kan hesten ha stukket seg på en såkalt "elgekvist" ("rådyrkvist")?
Når hjortedyr gnager på kvister blir de sylskarpe - som når man spikker en grillpinne med kniv.
Slike stikksår må man være meget oppmerksomme i områder der hester og hjortedyr beiter sammen.. Sårene er meget små, og kan ofte være dype - og lage mye mer trøbbel enn et skrubbsår.

Det kan også være et gammelt insektstikk, hvor egg og larver er "ferdige" med hesten, og det "hullet" de har bodd i kan ofte bli infisert.

Du får høre hva vet'en mener om saken.
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2006 :  13:35:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mulig det kan være medfødt ørefistel, men jeg er usikker på om det plutselig kan oppstå på en såpass voksen hest, hvis han da ikke har gått med det en god stund.
Medfødt ørefistel kommer av det finnes et feilplassert og misdannet tannanlegg, som utvikles på øret, og etterhvert vil det produseres slim.
Ikke noe alvorlig, men det må opereres vekk. Slimproduksjon i øret er ikke så moro.
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 28/09/2006 :  11:08:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
da jeg kjøpte gutten min, fortalte daværende eier at han hadde hatt slikt hele tiden hu hadde hatt han, men dog ikke kommet noe væske ut.. før nå da tydeligvis... snakka med veterinær på tlf som sa over tlf at han også trodde det var en fistel, og at det ikke var noe farlig og ubehagelig for hesten, bare ekkelt for de som ser det. Vi ble enige om at veterinær skal ta en nøyere undersøkelse den 15 oktober, siden hesten da skal vaksineres og få tannrasp. Er det veldig væskende da, skal vi vurdere å operere:)
Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.