hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Strie travhester
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Trav
 Strie travhester
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

LilleBille

Skrevet - 19/09/2006 :  15:39:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg fant ikke noe tema som handlet om akkurat dette her inne, så jeg lager en egen tråd.

Som vi vet fins det jo utallige strie og harde travhester.
Jeg har selv arbeidet med flere som er av den typen, og har en akkurat nå.

Den jeg har nå er en kaldblodsvallak på 5 år etter Spikeld. Spikeld-blodet er jo i seg selv ganske spesielt når det gjelder strihet, har jeg merket.
Hesten min er endelig begynt å tegne meget bra i trening, men det er bare hodet som mangler. Han er grei når han går alene i trening og i banen, men når han skal trene eller løpe sammen med andre hester, blir han en helt annen hest. Rett og slett stri, og kan finne på å hive seg til siden (hvis han ligger i rygg) for så å "renne" forbi den foran i et vilt tempo. Da er han ikke til å kontrollere. Dette er værst når han blir kjørt, han er ikke så ille å ri. Han kan også bare hive seg over i galopp når han ligger ved andre hester, bare på tull. Da blir han somregel ikke stri i galoppen, men han er rett og slett dum.
Jeg er i gang med å arbeide med dette, og lurer på om flere har vært borti en del slike hester, og vet av noen "knep" som får dem til å bli litt mer fornuftig, om jeg kan kalle det det..
Problemet til min er jo at han blir så ujusterbar, og galopperer av ren kødd. Han klarer seg jo ikke så bra på travbanen hvis han skal holde på slik.

Tips, erfaringer, råd, osv tas i mot med takk :-)

Pippi ... My Peace Of Mind <3

Molly

» VIP

Skrevet - 19/09/2006 :  21:02:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uff ikke artig å sitte å holde på strie hester

Nå var vel min situasjon helt annen siden jeg har en gammel hest som er ferdig med å gå løp.... Han var også veldig stri i fart og alene el sammen med andre spilte ingen rolle. Jeg begynte å lære han at det var ok og mye bedre for han å trave rolig på slakke tøyler, tok tid men han skjønte det til slutt, selv om det må repeters hele tiden

Det værste man gjør er vel å sitte å tviholde/kjempe imot hele tiden men heller prøve å gi og ta! Tungt ja men er kanskje verdt det til slutt. Det var det jeg fant ut hjalp meg og Bajass, å ikke tvi holde da han er sterkere enn meg i lengden

Lykke til

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 21/09/2006 :  22:19:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har selv kaldblodshingst, løpshest, som til tider kan være ganske stri.

Jeg har derfor valgt å legge opp til rolig trening, mye arbeidskjøring, ridning i bakker, kun rolig tempokjøring og hurtigkjøring ofte i rygg på andre hester.

Intervaller kjører jeg ikke, det gjør han bare striere..

Bruker crescendobitt i all tempo og hurtigkjøring, vet at dette ikke løser primærproblemet, men vil ha en kontrollerbar hest, samt føler meg tryggere med en hest jeg hvertfall har sjanse til å stagge om han skulle fly avgårde.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.